Vrijdag meer treinen op het spoorBeste meneer B,Vrijdag voegen we weer nieuwe treinen toe aan onze dienstregeling. Daarmee rijden vrijdag op alle trajecten Sprinters en een aantal Intercity's. Ook de internationale treinen rijden weer.In tegenstelling tot afgelopen dagen gaan de Intercity’s meer rijden en hun oorspronkelijke route afleggen. Daardoor verwachten we dat er meer plaats is voor mensen die noodzakelijke reizen maken. Echter, doordat er in toaal minder treinen rijden dan reizigers van ons gewend zijn, kan het soms druk zijn in de trein. We herhalen de oproep van de overheid: reis vanwege het coronavirus alleen als het noodzakelijk is.We werken continu door om het spoor sneeuw- en ijsvrij te maken en te houden. Inmiddels zijn veel opstelterreinen weer bereikbaar, en kunnen treinen van en naar de onderhoudsbedrijven voor controles, herstellingen en onderhoud. Zo komen er gelukkig steeds meer treinen beschikbaar voor onze reizigers. Treinen en spoor zijn gevoelig voor winterse invloeden, en dus blijft het strenge winterweer invloed houden op onze dienstregeling. De komende dagen hebben we te maken met strenge vorst in de nacht waardoor er problemen kunnen ontstaan, bijvoorbeeld door rijpvorming aan de bovenleidingen.
Rijpvorming snachts. Lastig. Ik begreep van een spoorman dat daarom snachts vaak werd doorgereden. Dan viel de rijpvorming mee.Als rijp, dan voorspel ik voor morgen tot een uur of twaalf, een, geen treinen.
Hier 3,5 dag, maar ik begin me ook wel te verbazen. Die wissels kunnen nu toch wel ontdooid en afgeschrobt zijn. Waaien doet het ook niet meer.
Freek even goeie vrienden, maar het sneeuwt al 5 dagen niet meer Dus als ze nu niet rijden dan.... is er schijnbaar geen mogelijkheid om de sneeuw van het spoor te halen?
Het is geen modder gooien, hoor Freek. Simpel dingen zien en vergelijken. Het is ook niet alleen ProRail die zo handelt. Het gebeurt bij vrijwel elk ov-bedrijf.Ploeterde ik jaren geleden met mn fiets door een halve, en soms meer, meter sneeuw naar mn werk bij het GVU, werd er niet uitgerukt. Vervolgens wel chauffeurs met bussen naar de eindpunten sturen om te vertellen aan mogelijke passagiers dat de bus niet kan rijden vanwege de sneeuw.
Die mail dus inderdaad. Rijpvorming snachts. Lastig. Ik begreep van een spoorman dat daarom snachts vaak werd doorgereden. Dan viel de rijpvorming mee.Als rijp, dan voorspel ik voor morgen tot een uur of twaalf, een, geen treinen.