Kun je niet heen en weer rijden zonder wissel?Als je dan weet dat er noodweer komt leg je de wissels van tevoren goed?
Maar er reed toch niets? Ook vrijwel geen pendels? Een vastgelegde wissel, dat geeft toch niet meer dat die vastvriest?Ergens mis ik een verband tussen "alles is goed geregeld" en "toch kan er niet gependeld worden".Wat mis ik?Reinout
Dat besluit was origineel alleen van NS, de rest van de particuliere vervoerders probeerde het wel. Groeten Arjen
Volgens mij heeft het ‘voetvolk’ hier ook al een paar keer uitgelegd dat de weersomstandigheden op zondag het bedienen van de wel noodzakelijke wissels te onbetrouwbaar maakte. Dat er sowieso minimale vraag zou zijn, zal ook wel een rol hebben gespeeld bij de beslissing niet te rijden.
Maar... waarom kan er dan toch zondag/maandag vrijwel niet gereden worden? Pendelen, vrijwel alle wissels vast, stations die verbouwd zijn zodat er minder wissels bereden worden, uitgedunde dienstregeling: alle voorwaarden om een beetje heen en weer te pendelen lijken gegeven. Ik zie zo'n NOS rapportage met hardwerkende wisselontdooiers. Rik, ik hoor jou als verkeersdienstleider zeggen "dat doen we dus al, de wissels van te voren goedleggen".Maar er reed toch niets? Ook vrijwel geen pendels? Een vastgelegde wissel, dat geeft toch niet meer dat die vastvriest?Ergens mis ik een verband tussen "alles is goed geregeld" en "toch kan er niet gependeld worden".Wat mis ik?Reinout
Met dien verstande dat particuliere vervoerders een kleiner netwerk hebben, vaak regionale lijntjes met ook nog eens enkelspoor, waar de NS landelijke dekking heeft en vaak van groot knooppunt naar knooppunt rijdt. Niet te vergelijken dus. Het proberen op de lijn Geldermalsen Gorinchem is even wat anders als een slag Utrecht - Den Bosch waarbij 3 knooppunten aangedaan worden.Dusch, appels met (hele kleine) peertjes vergelijken.Of, zoals Floor gisteren in de app zei, der Feind hört mit gheghe Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Op sommige plekken misschien, ja. Maar van vaals tot roodeschool? kom nou. Wat Arjen zegt, t was een NS-besluit, van bovenaf dus.
Alleen gaat dit verhaal ook niet op want gister kon je van utrecht naar amsterdam met stoptreinen en overstap in breukelen. Zo wordt heel nederland een verzameling van geldermalsen-dordt-lijntjes, maar dan dubbelspoor dus minder wissels nodig om te kruisen. En zoals gister te zien kan zoiets gewoon.