Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 01:16:19
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 01:00:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
27 August 2025, 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
27 August 2025, 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
27 August 2025, 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
27 August 2025, 22:20:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
27 August 2025, 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
27 August 2025, 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
27 August 2025, 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
27 August 2025, 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
27 August 2025, 15:29:09

Auteur Topic: Wel treinen ondanks sneeuw  (gelezen 37088 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #105 Gepost op: 09 February 2021, 12:02:22 »
Dat zijn meestal geen NS-lijnen. Sommige vervoerders hebben het geprobeerd, maar daar is uiteindelijk een eind aan gemaakt door Prorail of de vervoerders zelf. Ben ook wel benieuwd hoeveel mensen op die lijnen ondertussen waren ingestapt. Ik denk nul.

De afwegingen zijn goed te volgen. Kan je van mening zijn dat op basis van die afwegingen een andere beslissing had moeten worden genomen. Vind ik in dit geval niet.

En het opporren van de tegenstelling voetvolk/managers is een probaat middel om onenigheid binnen de voetvolkgeledingen te pacificeren, maar doet vaak geen recht aan de werkelijke situatie.
Je gaat er wel weer tegenaan als een volleerd politicus, Henk, maar je weet zelf dat je de boel lekker verdraait her en der. Mag hoor.
roodeschool en vaals liggen niet in NS-gebied maar daar tussen ligt echt wel wat NS-spul hoor, en dat weet jij ook. En dat er niet teveel mensen instappen waar wel gereden werd, dat zal best. Niet gek ook, als je weet dat de tweede helft van je reis m niet gaat worden omdat de NS niet rijdt.
De tegenstelling "voetvolk"-managers, tja, die komt een beetje uit dit draadje. Toen ik me afvroeg van jongens waarom gooit men de hele dienst plat kwam er meteen een en ander aan gekrakeel "jamaar al die mensen dan die buiten in de kou hebben lopen ploeteren om de boel nog zo goed mogelijk gaande te houden?" nou uh, die lui hebben niet daar staan ploeteren om daarna te zeggen jongens laat maar....
Het kan ook best dat niet rijden een goed besluit was hoor, ik bedoel, ik zie de krantenkoppen al voor me "duizenden op de bon geslingerd want door uitgevallen treinen niet op tijd binnen voor de avondklok", maar zie het voor wat t is: een besluit. Geen natuurwet, maar een beslissing genomen door mensen. Heb de indruk dat dat de laatste tijd steeds meer gebeurt, er wordt wat besloten en men brengt het als "alternativlos" en je bent niemand een verklaring schuldig.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2021, 14:22:59 door Reinout van Rees. Reden: 1 politiek zinnetje weggehaald (daar kwamen al aldere verwijderde opmerkingen op) »

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 09 February 2021, 12:10:23 »
Das toch wat hier al een paar keer is gezegd? t "voetvolk" heeft zondag al zn best gedaan om te zorgen dat zoiets gewoon zou kunnen, alleen is er van hogerhand besloten dat t voor niks was en t een beter idee was om op de rug te gaan liggen met de pootjes omhoog (met alle gekrakeel en misverstanden hier op t forum tussendoor omdat iedereen zich in de kuif gepikt voelde)

En wederom mis ik iets. Men heeft inderdaad zijn best gedaan om een dienstregeling te kunnen rijden, maar helaas is het vechten tegen de bierkaai en ook dat is al heel vaak aangehaald. Dan komt dus het punt of doormorderen zin heeft of niet. Niet dus! En daarmee viel het besluit om niet te rijden. Zowel NS als Prorail hadden daar hele goede redenen voor!

En voor de rest: Dit draadje gaat over treinen die wel reden ondanks de sneeuw en ik lees dat men toch weer terugvalt op wat juist niet reed tijdens de sneeuw. Ik dacht dat die discussie feitelijk al was afgesloten.

Freek J.

Toevoegsel: Floris het is niet aan degene die een wissel probeert vrij te maken om een besluit te nemen over wel of niet rijden. De resultaten die men boekt zijn bepalend voor een beslissing. Die resultaten waren er onvoldoende om ook maar enige vorm van een dienstregeling te kunnen rijden. Kortom al je denkt dat er op eilandjes gewerkt is heb je het gruwelijk mis!!!!!!

« Laatst bewerkt op: 09 February 2021, 12:20:21 door Freek Jonkers »

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #107 Gepost op: 09 February 2021, 12:22:23 »
En wederom mis ik iets. Men heeft inderdaad zijn best gedaan om een dienstregeling te kunnen rijden, maar helaas is het vechten tegen de bierkaai en ook dat is al heel vaak aangehaald.
voor geldermalsen-dordt: ja. voor NS: nee.

henk

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 09 February 2021, 12:33:26 »
De tegenstelling "voetvolk"-managers, tja, die komt een beetje uit dit draadje. Toen ik me afvroeg van jongens waarom gooit men de hele dienst plat kwam er meteen een en ander aan gekrakeel "jamaar al die mensen dan die buiten in de kou hebben lopen ploeteren om de boel nog zo goed mogelijk gaande te houden?" nou uh, die lui hebben niet daar staan ploeteren om daarna te zeggen jongens laat maar....

Nee, er is een poging gewaagd begrijp ik. En vervolgens is door mensen die het overzicht van de resultaten hadden, besloten dat het ondanks de noeste arbeid toch niet ging lukken. Ik heb dat overzicht niet en jij ook niet. We weten niet of het op sommige lijntjes misschien wel had gekund en of dat zin had gehad omdat toch bijna niemand daarvan gebruik had gemaakt wegens toch niet verder kon en niet weten of je weer terug kon en code rood en zo. Ja, het een volgt dan uit het ander, maar dat is nu eenmaal zo. Onlogisch is het niet.

Verantwoording afleggen? Gebeurt tegenwoordig aanzienlijk uitgebreider dan vroeger. De uitleg wordt alleen niet geaccepteerd, want we weten het beter.

Mijn persoonlijke conclusie van het geheel is dat het afgelopen zondag echt uitzonderlijk weer was (voortdurende poedersneeuw met harde wind) waaronder het met de middelen die we in Nederland hebben weinig zin had te proberen treinen te laten rijden.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2021, 13:11:46 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 09 February 2021, 12:49:29 »
voor geldermalsen-dordt: ja. voor NS: nee.

Wat jij wil. Jouw dag, jouw feest!
Jouw mening en wetenschap, niet gehinderd door enige vorm van kennis, is zo langzamerhand bekend. Zie ook het reeds afgesloten draadje.

Freek J.

« Laatst bewerkt op: 09 February 2021, 12:58:12 door Freek Jonkers »

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #110 Gepost op: 09 February 2021, 13:25:04 »
Tja, tis wat je definitie van poging is, natuurlijk. Daar verschillen we blijkbaar van mening, prima. Wil ook best geloven dat het besluit van NS verstandig was, tis prima verdedigbaar in elk geval.... maar niet met de teneur die ik hier veel zie van "jamaar ALLES is geprobeerd en het was ZOOOOO errug". Neuh, er is gewoon op safe gespeeld, waarschijnlijk prima, t was zondag, relatief weinig forenzen enzo, maar stel t dan zo voor en niet anders. Die uitleg heb ik ook geen enkel probleem mee. Sterker, was men wel gaan rijden en was t een puinzooi geweest met overal gestrande reizigers en hadden hier allerlei lui staan roeptoeteren "hoe kan dat nou? dit had toch niemand zien aankomen?" dan had ik hier net zo hard de andere kant op lopen blèren.

Qua of t zinvol was om eventueel wel te gaan rijden, tja, voor die vierdaagseheld die op weg was naar weesp wel lijkt me, maar dat blijft natuurlijk een afweging. Punt blijft dat als je zegt dat er geen treinen rijden er ook geen reizigers komen opdagen.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #111 Gepost op: 09 February 2021, 13:30:43 »
Wat jij wil. Jouw dag, jouw feest!
Jouw mening en wetenschap, niet gehinderd door enige vorm van kennis, is zo langzamerhand bekend. Zie ook het reeds afgesloten draadje.

Freek J.
insgelijks, je snapt nog steeds mn punt niet.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #112 Gepost op: 09 February 2021, 14:00:41 »
Oneliner/tegeltjeswijsheid:

"verandert het klimaat naar hitte en zonneschijn, zal er op BNLS geen discussie over de aanpak bij sneeuwval zijn"
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Genralrik

• Gast
« Reactie #113 Gepost op: 09 February 2021, 14:08:29 »
Maar... waarom kan er dan toch zondag/maandag vrijwel niet gereden worden?

Ergens mis ik een verband tussen "alles is goed geregeld" en "toch kan er niet gependeld worden".
Wat mis ik?

Reinout

Ik heb zondag zelf geen dienst gehad, maar voor maandag kan ik in elk geval 1 concreet voorbeeld geven. Te Lage Zwaluwe waren de opgewaaide sneeuwduinen tegen de perron randen dermate hoog dat de sporen 2 / 3 / 4 niet bereden konden worden. I.c.m. overloop wissels die vast liggen volgens winter regime betekent dat dus einde treindienst Bd - Ddr.   Spoor 1 was wel begaanbaar en dus reed er 1 pendel trein van Rsd helemaal linkspoor naar Ddr en weer terug. Wat kon rijden reed dus ..  Ik kan me zo voorstellen dat er voor heel veel plekken trajecten verschillende problemen waren waardoor ook pendelen niet overal kon.  Ik heb gehoord over elders in het land problemen met bovenleidingen , kapotte treinen etc.  Vanmorgen nog het treinverkeer tussen Rsd en Bd gestaakt omdat een grote tractor stilstond op een overweg en gisteren idem tussen Rsd en Odb met een vrachtwagen. Het gaat dus verder dan alleen problemen met wissels.

V.w.b. de zondag heeft zoals anderen hier al gezegd hebben de vervoerder ( NS ) de keuze gemaakt om maar helemaal niet te rijden. Waarschijnlijk omdat bij wel rijden de problemen alleen maar groter waren geworden. Denk aan gestrande treinen / reizigers etc.  ICM met het kleine reizigersaanbod mijns inziens, hoewel een vervelende, geen onverstandige keuze.

Gr Rik

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #114 Gepost op: 09 February 2021, 14:25:35 »
Kijk, da's een duidelijk praktijkvoorbeeld, bedankt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #115 Gepost op: 09 February 2021, 15:00:29 »
Rik, bedankt voor de uitleg. Trouwens alle NS'ers en Prorailers...

Leerzaam wat er allemaal moet gebeuren om, bij dit soort uitzonderlijke omstandigheden, trein verkeer te laten rijden of zelfs de beslissing wordt gemaakt om juist gewoon te stoppen omdat het gewoon niet lukt....

Ik heb persoonlijk wel een hekel aan de term voetvolk tegen manager... Iedereen heeft in de keten denk ik zo maar zijn eigen verantwoordelijkheid. Ik kom zelf uit de scheepvaart en daar heb je ook wel voorvallen waar je uiteindelijk als kapitein beslissingen moet nemen. Besluitvorming is in 99,9% van alle gevallen gebaseerd op 1) informatie uit de organisatie, 2) informatie van buitenaf en 3) een stuk onderbuik gevoel.

Heeft helemaal niets te maken met voetvolk en het (verfoeide) management.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Luit

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 09 February 2021, 15:06:30 »
Dus een paar duintjes en het spoor komt tot stilstand. Laat er een meter poeder hebben gelegen dan kom ik toch weer terug dat de beheerder niet in staat is om adequaat het spoorverkeer gangbaar te houden. En evenals al  die wissels die vastgevroren zijn van Roodeschool tot Vlissingen en van Den Helder tot Maastricht , allemaal te zuinig en dus niet in staat om minimaal wat te laten. Kijk als het aan het eind van de week 15 graden vriest snap ik dat er zaken vast blijven zitten maar nu een paar graden vorst en ja die 20mm neerslag is lang niet overal gevallen.  Nogmaals gelukkig heeft de politiek het druk met avondklokken,Tocht der Tochten en geen belang bij het spoor. Maar even voor het goede heeft ProRail ook al het goederen verkeer laten staken? En zijn die bazen niet boosjes of is spoor alleen die lieden uit Utrecht.

Whis

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 09 February 2021, 15:44:44 »
Maar dat voelt toch lekker? Dat moet toch heerlijk zijn, Luit? Zeg toch gewoon dat het heerlijk is! Wat ProRail/NS/e.a. doormaken, dat je daar eigenlijk bij staat te juichen! Luit, kom op! En dat al 40 jaar lang! Stel je voor, de leegte die zou ontstaan, moest het allemaal naar je zin gaan...

Gewoon net zoals het lezen van jouw bijdragen een soort masochisme is.
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #118 Gepost op: 09 February 2021, 16:05:11 »
V.w.b. de zondag heeft zoals anderen hier al gezegd hebben de vervoerder ( NS ) de keuze gemaakt om maar helemaal niet te rijden. Waarschijnlijk omdat bij wel rijden de problemen alleen maar groter waren geworden. Denk aan gestrande treinen / reizigers etc.  ICM met het kleine reizigersaanbod mijns inziens, hoewel een vervelende, geen onverstandige keuze.

Gr Rik
Kijk Freek, nu zegt een ander t, snap je t nu wel?

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 09 February 2021, 17:00:36 »

Het verhaal van Rik is mij helemaal duidelijk. Maar wat wil je nu zeggen Floris? Dat men die sneeuwhopen had moeten opruimen? Opruimen is trouwens een groot woord want het is verplaatsen en dat is in dit geval een groot verschil. En zeker als je te maken hebt met een straffe wind en poedersneeuw.

Er zijn nog veel meer dingen die hier nog niet aan de orde zijn geweest en die ongetwijfeld onderdeel waren om op zondag te besluiten niet te rijden. Neem nu Machinisten die op hun stand (start) plaats moeten zien te komen, maar ook weer graag een keer naar huis willen.
Met busjes naar de plaatsen gaan waar die defecte en vaste wissels liggen. Leuk en aardig maar het wegverkeer had ook problemen. En ook die mensen moeten weer een keer naar huis
En zo zijn er nog zoveel meer dingen die een rol gespeeld hebben.
En dat alles moet dus ook nog gecommuniceerd en gecoordineerd worden.

Voor hetzelfde geld (liever niet) kun je discussie voeren waarom het zo lang duurde voordat NS het besluit nam om niet te rijden.

Wat mijn punt betreft, men weet niet alles maar toch worden er keiharde oordelen geveld. Het varieert van de schuld aan de leiding van een bedrijf geven, Het hele bedrijf de schuld geven, het materieel de schuld geven en noem maar op. Dan zijn er ook nog mensen die het normaal weer vonden. Tja als je uit het raam kijkt wel, totdat je de straat op gaat. Of misschien zat je in het deel van het land waar het wat rustiger was.
Dat soort oordelen staan me tegen.

Freek J.

« Laatst bewerkt op: 09 February 2021, 17:03:13 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »