Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 01:16:19
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 01:00:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
27 August 2025, 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
27 August 2025, 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
27 August 2025, 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
27 August 2025, 22:20:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
27 August 2025, 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
27 August 2025, 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
27 August 2025, 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
27 August 2025, 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
27 August 2025, 15:29:09

Auteur Topic: Wel treinen ondanks sneeuw  (gelezen 37081 keer)

Genralrik

• Gast
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #90 Gepost op: 09 February 2021, 10:12:20 »
Kun je niet heen en weer rijden zonder wissel?
Als je dan weet dat er noodweer komt leg je de wissels van tevoren goed?

Vorige week is intern met alle ketenpartners besloten over te gaan tot  LUD ( landelijk uitgedunde dienstregeling )  en  KIF3   ( kern infrafase 3 ).

Het eerste betekend dat zoveel mogelijk heen en weer gereden ( gependeld wordt)  op kortere trajecten om olievlek werking bij storingen te beperken.

Het tweede betekend concreet dat alle niet noodzakelijke wissels ( zoals overloopwissels op de vrije baan )  vastgelegd worden en behalve voor calamiteiten
niet bediend worden.  Dit is afgestemd op elkaar omdat met minder wissels uiteraard niet de hele dienstregeling is te rijden, maar wel de uitgedunde.

Met andere woorden... eigenlijk precies wat jij zegt doen we dus al ..

gr Rik

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #91 Gepost op: 09 February 2021, 10:58:47 »
goed verhaal ondersteund met degelijke afkortingen. dank! (y)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #92 Gepost op: 09 February 2021, 11:05:55 »
Maar... waarom kan er dan toch zondag/maandag vrijwel niet gereden worden? Pendelen, vrijwel alle wissels vast, stations die verbouwd zijn zodat er minder wissels bereden worden, uitgedunde dienstregeling: alle voorwaarden om een beetje heen en weer te pendelen lijken gegeven. Ik zie zo'n NOS rapportage met hardwerkende wisselontdooiers. Rik, ik hoor jou als verkeersdienstleider zeggen "dat doen we dus al, de wissels van te voren goedleggen".

Maar er reed toch niets? Ook vrijwel geen pendels? Een vastgelegde wissel, dat geeft toch niet meer dat die vastvriest?
Ergens mis ik een verband tussen "alles is goed geregeld" en "toch kan er niet gependeld worden".
Wat mis ik?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 09 February 2021, 11:09:06 »
Men tracht volgens LUD te rijden, oftewel daar naar toe te werken maar dat lukt links en rechts nog niet. Wat wel weer het geval is, is dat het overzicht er weer is en dat betekend dat de informatie ook weer betrouwbaarder wordt.
Ik ga er van uit dat wanneer de LUD en dat is dus een dienstregeling goed onderhouden kan worden (dus betrouwbaar is) men de volgende stap overweegt.
Ga er dus maar vanuit dat men voorlopig nog wel even "sprinter" diensten zal rijden.
Oftewel de bekende kreet: Zoveel eerder als mogelijk, zoveel later als noodzakelijk.

Freek J.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #94 Gepost op: 09 February 2021, 11:13:51 »
Maar er reed toch niets? Ook vrijwel geen pendels? Een vastgelegde wissel, dat geeft toch niet meer dat die vastvriest?
Ergens mis ik een verband tussen "alles is goed geregeld" en "toch kan er niet gependeld worden".
Wat mis ik?

Reinout
Das toch wat hier al een paar keer is gezegd? t "voetvolk" heeft zondag al zn best gedaan om te zorgen dat zoiets gewoon zou kunnen, alleen is er van hogerhand besloten dat t voor niks was en t een beter idee was om op de rug te gaan liggen met de pootjes omhoog (met alle gekrakeel en misverstanden hier op t forum tussendoor omdat iedereen zich in de kuif gepikt voelde)

henk

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 09 February 2021, 11:15:40 »
Volgens mij heeft het ‘voetvolk’ hier ook al een paar keer uitgelegd dat de weersomstandigheden op zondag het bedienen van de wel noodzakelijke wissels te onbetrouwbaar maakte. Dat er sowieso minimale vraag zou zijn, zal ook wel een rol hebben gespeeld bij de beslissing niet te rijden.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2021, 11:19:40 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #96 Gepost op: 09 February 2021, 11:18:21 »
Dat besluit was origineel alleen van NS, de rest van de particuliere vervoerders probeerde het wel.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #97 Gepost op: 09 February 2021, 11:21:06 »
Tsja, duurt natuurlijk wel effe tot dat iedereen weet dattie mot kiffen

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 09 February 2021, 11:32:12 »
Dat besluit was origineel alleen van NS, de rest van de particuliere vervoerders probeerde het wel.

Groeten Arjen
Met dien verstande dat particuliere vervoerders een kleiner netwerk hebben, vaak regionale lijntjes met ook nog eens enkelspoor, waar de NS landelijke dekking heeft en vaak van groot knooppunt naar knooppunt rijdt. Niet te vergelijken dus. Het proberen op de lijn Geldermalsen Gorinchem is even wat anders als een slag Utrecht - Den Bosch waarbij 3 knooppunten aangedaan worden.

Dusch, appels met (hele kleine) peertjes vergelijken.

Of, zoals Floor gisteren in de app zei, der Feind hört mit gheghe

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Spoor 0 adept

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #99 Gepost op: 09 February 2021, 11:33:07 »
Volgens mij heeft het ‘voetvolk’ hier ook al een paar keer uitgelegd dat de weersomstandigheden op zondag het bedienen van de wel noodzakelijke wissels te onbetrouwbaar maakte. Dat er sowieso minimale vraag zou zijn, zal ook wel een rol hebben gespeeld bij de beslissing niet te rijden.
Op sommige plekken misschien, ja. Maar van vaals tot roodeschool? kom nou. Wat Arjen zegt, t was een NS-besluit, van bovenaf dus.

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 09 February 2021, 11:38:49 »
Maar... waarom kan er dan toch zondag/maandag vrijwel niet gereden worden? Pendelen, vrijwel alle wissels vast, stations die verbouwd zijn zodat er minder wissels bereden worden, uitgedunde dienstregeling: alle voorwaarden om een beetje heen en weer te pendelen lijken gegeven. Ik zie zo'n NOS rapportage met hardwerkende wisselontdooiers. Rik, ik hoor jou als verkeersdienstleider zeggen "dat doen we dus al, de wissels van te voren goedleggen".

Wat mis ik?

Reinout

Je ontkomt er niet aan dat aan het eind van de dag treinen de tuin in gaan, die moeten er op een gegeven moment ook weer uit. Dus dat is al een klus op zich. Treinen onder de kap laten staan kan mondjes maat, je moet wel ruimte hebben om treinen te ontvangen. Het is goed mogelijk dat je een trein niet uit de tuin kunt krijgen en je dus ergens vervangend materieel vandaan zult moet halen. En dan begin je dus 's morgens vroeg al met ellende want dat vind niet op 1 tuin plaats maar op meerdere. Men raakt het overzicht kwijt en vervolgens kost het tijd om dat overzicht wel te krijgen.
Dat lukt niet want op het net gaat ook van alles mis. Kortom de omloop ligt op zijn kont en daarmee ook rijden volgens dienstregeling.

Verder ontkom je er niet aan dat je toch cruciale wissels zult moeten trekken. Pendelen kan wel maar je ontkomt niet aan wissels trekken. Tenminste als je rechts wil blijven rijden. Anders gezegd je zou, waar mogelijk, dubbelspoor dubbel enkelspoor kunnen rijden om de mogelijkheden uit te breiden. En waarschijnlijk vloek ik daarmee in de Prorail kerk omdat dit ook weer de nodige problemen geeft.

Een mooie puzzel is om op sporenplan online eens te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Vergeet niet het aantal treinen te tellen wat je nodig hebt en of ze bij een aanvang dienst niet in de weg staan.

Freek J.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #101 Gepost op: 09 February 2021, 11:42:58 »
Met dien verstande dat particuliere vervoerders een kleiner netwerk hebben, vaak regionale lijntjes met ook nog eens enkelspoor, waar de NS landelijke dekking heeft en vaak van groot knooppunt naar knooppunt rijdt. Niet te vergelijken dus. Het proberen op de lijn Geldermalsen Gorinchem is even wat anders als een slag Utrecht - Den Bosch waarbij 3 knooppunten aangedaan worden.

Dusch, appels met (hele kleine) peertjes vergelijken.

Of, zoals Floor gisteren in de app zei, der Feind hört mit gheghe

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Alleen gaat dit verhaal ook niet op want gister kon je van utrecht naar amsterdam met stoptreinen en overstap in breukelen. Zo wordt heel nederland een verzameling van geldermalsen-dordt-lijntjes, maar dan dubbelspoor dus minder wissels nodig om te kruisen. En zoals gister te zien kan zoiets gewoon.

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 09 February 2021, 11:43:57 »

Groeten Arjen

Foute veronderstelling NS heeft het wel degelijk geprobeerd! Meestal met schouwtreinen voor zover mogelijk en voorhanden. Een enkel lijntje is natuurlijk wat makkelijker te overzien dan het netwerk van NS met iets meer wissels en ook handje-vol-meer-treinen.

Freek J.

henk

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 09 February 2021, 11:44:47 »
Op sommige plekken misschien, ja. Maar van vaals tot roodeschool? kom nou. Wat Arjen zegt, t was een NS-besluit, van bovenaf dus.

Dat zijn meestal geen NS-lijnen. Sommige vervoerders hebben het geprobeerd, maar daar is uiteindelijk een eind aan gemaakt door Prorail of de vervoerders zelf. Ben ook wel benieuwd hoeveel mensen op die lijnen ondertussen waren ingestapt. Ik denk nul.

De afwegingen zijn goed te volgen. Kan je van mening zijn dat op basis van die afwegingen een andere beslissing had moeten worden genomen. Vind ik in dit geval niet.

En het opporren van de tegenstelling voetvolk/managers is een probaat middel om onenigheid binnen de voetvolkgeledingen te pacificeren, maar doet vaak geen recht aan de werkelijke situatie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 09 February 2021, 11:47:02 »
Alleen gaat dit verhaal ook niet op want gister kon je van utrecht naar amsterdam met stoptreinen en overstap in breukelen. Zo wordt heel nederland een verzameling van geldermalsen-dordt-lijntjes, maar dan dubbelspoor dus minder wissels nodig om te kruisen. En zoals gister te zien kan zoiets gewoon.

Floris, gisteren was niet eergisteren! De situatie gisteren was anders dan eergisteren.

Freek J.