Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Duikeend
Vandaag om 23:16:49
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
Vandaag om 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
Vandaag om 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 20:49:41
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09

Auteur Topic: Geen treinen wegens sneeuw  (gelezen 22336 keer)

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
Re: Geen treinen wegens sneeuw
« Reactie #75 Gepost op: 07 February 2021, 18:08:21 »
Klein detail is dat vandaag de dienst niet ingestort is door falend materieel, maar door de falende infrastructuur ;)

Dus niet de NS maar ProRail moet de vinger naar gewezen worden begrijp ik.
Kun je nog wel winterbestendig materieel hebben als je er niet mee mag rijden heb je er niets aan.

Stephan.

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 07 February 2021, 18:12:17 »
Was er niet -een paar jaar geleden inmiddels- een compleet winterplan gebouwd waarbij treinen tussen de grotere stations zouden pendelen? Zo zouden reizigers vaker moeten overstappen, maar ze zouden tenminste ergens komen. Vanwege de pendelende treinen zouden er geen/veel minder wissels bediend hoeven te worden, dit werd toen als belangrijkste probleem gezien (iets met verkeerde sneeuw...)

Klopt en daar heb je een ijzer sterk punt. Maar misschien komt het morgen alsnog uit de kast (onderste la verborgen onder een hoop andere spullen).

Freek J.

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 07 February 2021, 18:24:20 »
Dus niet de NS maar ProRail moet de vinger naar gewezen worden begrijp ik.
Kun je nog wel winterbestendig materieel hebben als je er niet mee mag rijden heb je er niets aan.

Stephan.
Om Prorail de schuld te geven is kort door de bocht.
Het materieel kan zich vandaag niet bewijzen, dus is het vooralsnog onduidelijk of het park dan ingestort zou zijn (wat overigens alsnog kan gebeuren).

Er moet bij alles nog wel een punt bij. Samenwerking tussen NS (Reizigers & Nedtrain) en Prorail moet wel optimaal zijn. De vraag is of de huidige structuur invloed heeft op het niet rijden van de treinen. Over een verschil met '79 gesproken, dit is er 1, want toen viel wat nu Prorail was nog onder NS.

Freek J.

hans1958

• Gast
« Reactie #78 Gepost op: 07 February 2021, 18:33:09 »
hier in nederland kunnen ze nog heel wat leren van het ov in rusland. ook in de zomer .
afstand van maastricht tot eemshaven doe je hier bijna 8 uur over daar 2,5 uur!!!!!.
swinters rijd daar gewoon alles ook bij -40 en veel sneeuw.
als hier 1 vlokje valt ligt het hele ov plat leve het ov.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 07 February 2021, 18:40:41 »
Het materieel:

SGMM
ICM
VIRM
SLT

rijdt al jaren lang en ook op meerdere winterse dagen. Paar jaar terug, 1000 kilometer file in Nederland, maar met de SLT heerlijk voorbij gereden.

Dan de:

FLIRT
SNG

Beide nieuw, maar de FLIRT is van de plank gekocht en rijdt ook in landen waar vaker sneeuw valt.

Ik denk dat het met het materieel wel mee valt. Desalniettemin is dit grotendeels gebouwd op het weer hier en niet op de toendra's van Lapland, dus enige nuance mag er wel zijn.

Het spoorwegnetwerk; 1 van de fijnmazigste netwerken ter wereld. Veel grotere kans op infrastructurele storingen dan in Mongolië, waar het min 60 kan worden, maar goed, als je ongeveer maar 1 lijn hebt en 1 trein per dag die ervoor gemaakt is, dan is dat niet te vergelijken.

Als laatste: iedereen die niet moet werken wordt al maanden geadviseerd thuis te blijven of alleen noodzakelijkerwijs van het openbaar vervoer gebruik te maken. Daarboven op is er de avondklok. Daarbij is het zondag en is er verder niets open waar de eventuele toerist naar toe zou moeten. Al met al snap ik de keuze wel, dan maar een keer (1 keer ja, er wordt hier net gedaan alsof het dagelijks het geval is en dan ook nog door mensen die hoogstwaarschijnlijk toetsenbordhelden zijn, maar verder niks in het openbaar vervoer te zoeken hebben vandaag) niet rijden.

FYI: thuisbezorgd komt niet langs, bezorgservices komen niet langs, metro rijdt niet, veel bussen rijden niet, etc., etc.

Het is maar waar je moeilijk over kan doen zeg...

En dan Rusland Serieus? Het enige wat we ooit van de Russen kunnen leren is hoe je dingen absoluut niet moet doen

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 07 February 2021, 18:43:21 door Tomasso »
Spoor 0 adept

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #80 Gepost op: 07 February 2021, 18:43:20 »
Het Nederlandse systeem vergelijken met Rusland..... doe maar een dotje. Dat is appels met peren vergelijken of borsjt met spaghetti (of de bruine boontjes van Bartje).

In Canada rijden ze ook door in een Blizard maar laten ze wel de dienst regeling los. Plus dat er materiaal met sneeuwploegen het net op gaan die wij hier gewoon niet hebben.

Freek, merci voor je uitleg.

Maar als je nu even economisch kijkt.... Hoeveel nemen op een normale zondag in corona tijd de trein op zondag???? Is het waard om voor die mensen een heel netwerk in de lucht te houden???

Persoonlijk denk ik van niet.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 07 February 2021, 18:43:26 »
hier in nederland kunnen ze nog heel wat leren van het ov in rusland. ook in de zomer .
afstand van maastricht tot eemshaven doe je hier bijna 8 uur over daar 2,5 uur!!!!!.

Da's gek, want volgens de reisplanner duurt het 5 uur en 12 minuten.... 

om zo'n afstand in 2,5 uur te kunnen rijden, moet je toch gemiddeld rond de 160 km/ rijden. Denk niet dat dat de gemiddelde prestatie in Rusland is.

Iemand riep hier al iets over appels en peren.
Reinier

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 07 February 2021, 18:45:15 »
Ik weet overigens zeker dat ze in Rusland niet van Maastricht naar de Eemshaven rijden...

Spoor 0 adept

Hobojohn

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 07 February 2021, 18:45:53 »
Nog eentje, waar ze wel weten hoe ze met sneeuw om moeten gaan. ;D

https://www.youtube.com/watch?v=EA06hL4VemA

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 07 February 2021, 18:48:48 »
Moet je je eens voorstellen dat NS dat ook zou doen... Het huis zou te klein zijn.
Reinier

Duikeend

• Team forummoderators
  • Online Online
« Reactie #85 Gepost op: 07 February 2021, 18:50:36 »

Als laatste: iedereen die niet moet werken wordt al maanden geadviseerd thuis te blijven of alleen noodzakelijkerwijs van het openbaar vervoer gebruik te maken. Daarboven op is er de avondklok. Daarbij is het zondag en is er verder niets open waar de eventuele toerist naar toe zou moeten.

das allemaal helemaal waar! alleen beetje jammer voor die corona IC medewerker die van hartje Amsterdam naar het UMC moet. auto heeft die niet want de vergunning is een kansloos iets. hoeft ook niet want we hebben een goed functionerend OV systeem. totdat het gaat sneeuwen.. dus dan moet die dus met een taxi wat natuurlijk prima te betalen is van de salarissen in de zorg.. net zoals in andere gevallen is ook dit wel een beetje nuanceren  ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #86 Gepost op: 07 February 2021, 18:56:29 »
Ik denk zomaar dat als hij/zij de declaratie indient dat de werkgever best bereid is om het te betalen. Anders een briefje van de bond om ze te helpen herinneren wat de werkgever zijn verplichtingen zijn. Helpt altijd.

Maar OK. Voor die ene persoon moeten wij dus het hele Nederlandse spoorweg netwerk, alle tramlijnen en bussen in de lucht houden terwijl het KNMI code rood aangeeft???
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Olav

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 07 February 2021, 18:58:29 »
De vraag die je sowieso hebt dat als je al een auto hebt of je deze ook kwijt kan bij het ziekenhuis
Groeten

Olav

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 07 February 2021, 19:00:05 »
Auto's kun je altijd kwijt. Gewoon ergens neerzetten met de deur open en met draaiende motor. Dan ben je 'm zo kwijt.
Reinier

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 07 February 2021, 19:02:16 »
Ja, dat klopt. Nuanceren. Gelukkig kom ik wel eens bij de NS over de vloer zal ik maar zeggen. De echt, echt noodzakelijke reiziger van nu maakt denk ik minder dan 10 procent uit van de reizigers die er tijdens deze coronaperiode in de trein zitten. Het grootste gedeelte zijn echter de gasten tussen 14 en zo'n 20 jaar die de treinen grotendeels bevolken, ook tijdens de lockdown en ook tijdens alle adviezen om toch thuis te blijven.

Dat het vervelend is en dat nu de goeden onder de kwaden lijden, dat is duidelijk. Maar in dit geval is het voor die medewerker ook overmacht. Daarnaast is dit weerbeeld alles behalve representatief voor Nederland in de afgelopen decennia en sterker nog, ik kan me niet herinneren dat de treinen in z'n geheel niet reden. Dus nee, het is ook niet representatief voor de dienstregeling in z'n algemeenheid en het openbaar vervoer an sich, het is 1 grote uitzondering. Nu is het vooral een geval van jammer voor die mensen, maar hey, deal with it.

Spoor 0 adept