Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Twee manieren om DR4088CS aan te sluiten?  (gelezen 1004 keer)

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Twee manieren om DR4088CS aan te sluiten?
« Gepost op: 14 January 2021, 12:28:19 »
Op mijn baan heb ik voor de terugmelding DR4088CSen aangesloten, onderling via STPkabeltjes verbonden. Ook gaat er van de eerste unit een STPkabeltje naar de ext88N ingang van de DR5000.
Dat werkt allemaal tot volle tevredenheid.
Nu wordt mijn baan zo groot, dat ik een booster bij moet gaan plaatsen.
Maar de DR5033 heeft geen ext88N ingang!
Begrijp ik het goed, dat de eerste DR4088CS vanaf de booster een LocoNet versie moet zijn die ik met een speciaal kabeltje met de Booster verbind?
En dat ik voor de daarop volgende DR4088CSen wel de "gewone" versie kan toepassen die ik met die LocoNet versie en met de andere gewoon weer via STPkabeltjes verbind?

Ik zie soms op schema's wel dat de DR4088CSen ook op een DR5000 via de LocoNet ingang zijn aangesloten i.p.v. via de ext88N ingang. Dus zoals zojuist beschreven.
Heeft dat voordelen?
Dan vervang ik mijn eerste DR4088CS vanaf de DR5000 ook door een LocoNet versie. Ik verplaats dan de vrijkomende "gewone" versie wel naar het boostergebied.

Nog een laatste vraag:
De beide reeksen DR4088CSen moeten toch ook onderling verbonden zijn?
Daarbij heb ik toch ook weer de keuze dat over de LocoNet aansluitingen of over de s88N aansluitingen te doen?

Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Twee manieren om DR4088CS aan te sluiten?
« Reactie #1 Gepost op: 14 January 2021, 12:48:17 »
De terugmeld bus (S88) stat los van je railaansluitingen.
Of je nu boosters gebruikt of niet, alle melders kun je gewoon in serie schakelen. Zie pagina 9 van de DR4088 handleiding. Staat daar duidelijk getekend.

En of je de S88 of loconet aansluiting gebruikt maakt op zich niet uit. Is een keuze die je zelf maakt. En aangezien je voor de S88 variant gekozen hebt zou ik de rest ook zo doen.
Gr.
Eric

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Twee manieren om DR4088CS aan te sluiten?
« Reactie #2 Gepost op: 14 January 2021, 14:58:21 »
Eric,

Dank voor je snelle en heldere reactie.
Ik denk dat ik teveel in de handleiding van de DR5033 heb zitten bladeren. Pag 11 daarin heeft me op het verkeerde been gezet, zie ik nu.
Inderdaad is het simpeler dan ik dacht; dat blijkt wel op de door jou genoemde pagina van de handleiding van de DR4088.
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Twee manieren om DR4088CS aan te sluiten?
« Reactie #3 Gepost op: 14 January 2021, 15:41:59 »
Op Pagina 11 van de DR5033 handleiding zie je eigenlijk hetzelfde als in de DR4088 handleiding.

De baan is daar opgedeeld in drie stukken. 1 gevoed vanuit de centrale en de andere twee stukken vanuit hun eigen booster.
Ende terugmelding over een en dezelfde bus.
Maar er staan zoveel mogelijkheden in dat ik me kan voorstellen dat je even de weg kwijt raakt hoe het nu precies moet.
Gr.
Eric