Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Station Roodeschool door WesleyMunnik
Vandaag om 18:19:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 17:35:38
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 15:47:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
  

Auteur Topic: Twee manieren om DR4088CS aan te sluiten?  (gelezen 1003 keer)

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Twee manieren om DR4088CS aan te sluiten?
« Gepost op: 14 January 2021, 12:28:19 »
Op mijn baan heb ik voor de terugmelding DR4088CSen aangesloten, onderling via STPkabeltjes verbonden. Ook gaat er van de eerste unit een STPkabeltje naar de ext88N ingang van de DR5000.
Dat werkt allemaal tot volle tevredenheid.
Nu wordt mijn baan zo groot, dat ik een booster bij moet gaan plaatsen.
Maar de DR5033 heeft geen ext88N ingang!
Begrijp ik het goed, dat de eerste DR4088CS vanaf de booster een LocoNet versie moet zijn die ik met een speciaal kabeltje met de Booster verbind?
En dat ik voor de daarop volgende DR4088CSen wel de "gewone" versie kan toepassen die ik met die LocoNet versie en met de andere gewoon weer via STPkabeltjes verbind?

Ik zie soms op schema's wel dat de DR4088CSen ook op een DR5000 via de LocoNet ingang zijn aangesloten i.p.v. via de ext88N ingang. Dus zoals zojuist beschreven.
Heeft dat voordelen?
Dan vervang ik mijn eerste DR4088CS vanaf de DR5000 ook door een LocoNet versie. Ik verplaats dan de vrijkomende "gewone" versie wel naar het boostergebied.

Nog een laatste vraag:
De beide reeksen DR4088CSen moeten toch ook onderling verbonden zijn?
Daarbij heb ik toch ook weer de keuze dat over de LocoNet aansluitingen of over de s88N aansluitingen te doen?

Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Twee manieren om DR4088CS aan te sluiten?
« Reactie #1 Gepost op: 14 January 2021, 12:48:17 »
De terugmeld bus (S88) stat los van je railaansluitingen.
Of je nu boosters gebruikt of niet, alle melders kun je gewoon in serie schakelen. Zie pagina 9 van de DR4088 handleiding. Staat daar duidelijk getekend.

En of je de S88 of loconet aansluiting gebruikt maakt op zich niet uit. Is een keuze die je zelf maakt. En aangezien je voor de S88 variant gekozen hebt zou ik de rest ook zo doen.
Gr.
Eric

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Twee manieren om DR4088CS aan te sluiten?
« Reactie #2 Gepost op: 14 January 2021, 14:58:21 »
Eric,

Dank voor je snelle en heldere reactie.
Ik denk dat ik teveel in de handleiding van de DR5033 heb zitten bladeren. Pag 11 daarin heeft me op het verkeerde been gezet, zie ik nu.
Inderdaad is het simpeler dan ik dacht; dat blijkt wel op de door jou genoemde pagina van de handleiding van de DR4088.
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Twee manieren om DR4088CS aan te sluiten?
« Reactie #3 Gepost op: 14 January 2021, 15:41:59 »
Op Pagina 11 van de DR5033 handleiding zie je eigenlijk hetzelfde als in de DR4088 handleiding.

De baan is daar opgedeeld in drie stukken. 1 gevoed vanuit de centrale en de andere twee stukken vanuit hun eigen booster.
Ende terugmelding over een en dezelfde bus.
Maar er staan zoveel mogelijkheden in dat ik me kan voorstellen dat je even de weg kwijt raakt hoe het nu precies moet.
Gr.
Eric