Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Twee manieren om DR4088CS aan te sluiten?  (gelezen 822 keer)

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Twee manieren om DR4088CS aan te sluiten?
« Gepost op: 14 januari 2021, 12:28:19 »
Op mijn baan heb ik voor de terugmelding DR4088CSen aangesloten, onderling via STPkabeltjes verbonden. Ook gaat er van de eerste unit een STPkabeltje naar de ext88N ingang van de DR5000.
Dat werkt allemaal tot volle tevredenheid.
Nu wordt mijn baan zo groot, dat ik een booster bij moet gaan plaatsen.
Maar de DR5033 heeft geen ext88N ingang!
Begrijp ik het goed, dat de eerste DR4088CS vanaf de booster een LocoNet versie moet zijn die ik met een speciaal kabeltje met de Booster verbind?
En dat ik voor de daarop volgende DR4088CSen wel de "gewone" versie kan toepassen die ik met die LocoNet versie en met de andere gewoon weer via STPkabeltjes verbind?

Ik zie soms op schema's wel dat de DR4088CSen ook op een DR5000 via de LocoNet ingang zijn aangesloten i.p.v. via de ext88N ingang. Dus zoals zojuist beschreven.
Heeft dat voordelen?
Dan vervang ik mijn eerste DR4088CS vanaf de DR5000 ook door een LocoNet versie. Ik verplaats dan de vrijkomende "gewone" versie wel naar het boostergebied.

Nog een laatste vraag:
De beide reeksen DR4088CSen moeten toch ook onderling verbonden zijn?
Daarbij heb ik toch ook weer de keuze dat over de LocoNet aansluitingen of over de s88N aansluitingen te doen?

Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Twee manieren om DR4088CS aan te sluiten?
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2021, 12:48:17 »
De terugmeld bus (S88) stat los van je railaansluitingen.
Of je nu boosters gebruikt of niet, alle melders kun je gewoon in serie schakelen. Zie pagina 9 van de DR4088 handleiding. Staat daar duidelijk getekend.

En of je de S88 of loconet aansluiting gebruikt maakt op zich niet uit. Is een keuze die je zelf maakt. En aangezien je voor de S88 variant gekozen hebt zou ik de rest ook zo doen.
Gr.
Eric

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Twee manieren om DR4088CS aan te sluiten?
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2021, 14:58:21 »
Eric,

Dank voor je snelle en heldere reactie.
Ik denk dat ik teveel in de handleiding van de DR5033 heb zitten bladeren. Pag 11 daarin heeft me op het verkeerde been gezet, zie ik nu.
Inderdaad is het simpeler dan ik dacht; dat blijkt wel op de door jou genoemde pagina van de handleiding van de DR4088.
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Twee manieren om DR4088CS aan te sluiten?
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2021, 15:41:59 »
Op Pagina 11 van de DR5033 handleiding zie je eigenlijk hetzelfde als in de DR4088 handleiding.

De baan is daar opgedeeld in drie stukken. 1 gevoed vanuit de centrale en de andere twee stukken vanuit hun eigen booster.
Ende terugmelding over een en dezelfde bus.
Maar er staan zoveel mogelijkheden in dat ik me kan voorstellen dat je even de weg kwijt raakt hoe het nu precies moet.
Gr.
Eric