Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 17:02:50
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door 008200
Vandaag om 16:05:08
betreft de YD7001 door Dirk
Vandaag om 15:51:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:40:46
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:56:24
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:24:01
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
07 July 2025, 21:31:10
  

Auteur Topic: Twee manieren om DR4088CS aan te sluiten?  (gelezen 996 keer)

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Twee manieren om DR4088CS aan te sluiten?
« Gepost op: 14 January 2021, 12:28:19 »
Op mijn baan heb ik voor de terugmelding DR4088CSen aangesloten, onderling via STPkabeltjes verbonden. Ook gaat er van de eerste unit een STPkabeltje naar de ext88N ingang van de DR5000.
Dat werkt allemaal tot volle tevredenheid.
Nu wordt mijn baan zo groot, dat ik een booster bij moet gaan plaatsen.
Maar de DR5033 heeft geen ext88N ingang!
Begrijp ik het goed, dat de eerste DR4088CS vanaf de booster een LocoNet versie moet zijn die ik met een speciaal kabeltje met de Booster verbind?
En dat ik voor de daarop volgende DR4088CSen wel de "gewone" versie kan toepassen die ik met die LocoNet versie en met de andere gewoon weer via STPkabeltjes verbind?

Ik zie soms op schema's wel dat de DR4088CSen ook op een DR5000 via de LocoNet ingang zijn aangesloten i.p.v. via de ext88N ingang. Dus zoals zojuist beschreven.
Heeft dat voordelen?
Dan vervang ik mijn eerste DR4088CS vanaf de DR5000 ook door een LocoNet versie. Ik verplaats dan de vrijkomende "gewone" versie wel naar het boostergebied.

Nog een laatste vraag:
De beide reeksen DR4088CSen moeten toch ook onderling verbonden zijn?
Daarbij heb ik toch ook weer de keuze dat over de LocoNet aansluitingen of over de s88N aansluitingen te doen?

Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8105
Re: Twee manieren om DR4088CS aan te sluiten?
« Reactie #1 Gepost op: 14 January 2021, 12:48:17 »
De terugmeld bus (S88) stat los van je railaansluitingen.
Of je nu boosters gebruikt of niet, alle melders kun je gewoon in serie schakelen. Zie pagina 9 van de DR4088 handleiding. Staat daar duidelijk getekend.

En of je de S88 of loconet aansluiting gebruikt maakt op zich niet uit. Is een keuze die je zelf maakt. En aangezien je voor de S88 variant gekozen hebt zou ik de rest ook zo doen.
Gr.
Eric

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Twee manieren om DR4088CS aan te sluiten?
« Reactie #2 Gepost op: 14 January 2021, 14:58:21 »
Eric,

Dank voor je snelle en heldere reactie.
Ik denk dat ik teveel in de handleiding van de DR5033 heb zitten bladeren. Pag 11 daarin heeft me op het verkeerde been gezet, zie ik nu.
Inderdaad is het simpeler dan ik dacht; dat blijkt wel op de door jou genoemde pagina van de handleiding van de DR4088.
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8105
Re: Twee manieren om DR4088CS aan te sluiten?
« Reactie #3 Gepost op: 14 January 2021, 15:41:59 »
Op Pagina 11 van de DR5033 handleiding zie je eigenlijk hetzelfde als in de DR4088 handleiding.

De baan is daar opgedeeld in drie stukken. 1 gevoed vanuit de centrale en de andere twee stukken vanuit hun eigen booster.
Ende terugmelding over een en dezelfde bus.
Maar er staan zoveel mogelijkheden in dat ik me kan voorstellen dat je even de weg kwijt raakt hoe het nu precies moet.
Gr.
Eric