Misschien een gekke vraag, maar waarom wil je dit op deze wijze realiseren. Is het niet simpeler om toch met een besturing programma zoals Koploper (iTrain, Rocrail, JMRI etc) te gaan werken. Dit omdat deze programma's dit allemaal standaard en automatisch kunnen regelen.
Je kan links en rechts van de buis 2 korte melders maken achter elkaar. Van links naar rechts noem ik ze 1 t/m 4. Als een trein van links komt, rijdt hij eerst over melder 1 en dan over melder 2. Dan gaat hij de buis in en bereikt uiteindelijk melder 3 en dan 4.Als in dit geval melder 4 een trein ziet voordat melder 3 dat doet, dan rijden er 2 treinen op elkaar af en moet je ingrijpen door de spanning er af te schakelen. Dit doet precies wat jij wilt, maar alleen de stukken tusssen melders 1 en 4 zijn veilig. Melder 1 en 4 zelf en alles wat er buiten ligt -> risico op ongelukken. Je zou dus op de wissels en vlak buiten de tunnel nog steeds ongelukken kunnen krijgen.
Doet me erg denken aan het advies wat ik je gaf op je andere draadje van je tunnelbuis beveiliging.
Kan je niet gewoon de wissels naar de andere kant schakelen als een melder bereden wordt. Dan voorkom je standaard dat treinen elkaar tegen kunnen komen in de tunnel in de eerste plaats. Lijkt me net zo simpel.
Zoals ik post eerder al zei, je kan ook een arduino toepassen om precies te doen wat jij wilt. Dat programmeer ik ook zo voor je.
CitaatZoals ik post eerder al zei, je kan ook een arduino toepassen om precies te doen wat jij wilt. Dat programmeer ik ook zo voor je.Ik stuur je een PB hierover Bas.
Ik lees ook dat veel Ecos gebruikers een achterliggend programma gebruiken. Ik doe het voorlopig alleen met de stand-alone Ecos
ECoS offers a factory built-in galvanically isolated (!) input forthe very popular s88-modules. They serve as track occupancydetectors and may be used for controlling routes and shuttletrain operations.