Dit is elektrisch makkelijk zelf te maken en als je wilt kan ik vanaaf een schema voor je maken.
Is de beveiliging wel of niet voor een dubbel bereden enkelsporige tunnel?
Je kan een SPDT schakelaar (zo'n wipwap ding) er tussen knutselen waarmee je van te voren de rijrichting kan vastleggen. Dit forceert je om of het linker sein of het rechter sein een rood seinbeeld te tonen en aankomende treinen te stoppen. Dit is aanvullende met een bezetmelder in the tunnel. Dus een sein kan pas op groen als en het spoor vrij is en de rijrichting is goed vastgelegd. Ik vind deze manier zelf erg leuk omdat je dan 'wat te doen heb'. Je rijdt immers met de hand, dus is dit wellicht een goede en leuke oplossing voor je.
Het laatste wat mij te binnen schiet is dat je die Ecos via je terugmeldbus en de DCC bus het relais(als DCC accesoire) van lenz ABC modules kan aansturen. Nu heb 0,0 ervaring met de ecos dus ik heb echt geen idee of dit mogelijk is.
De getoonde tekening is geheel juist. (afgezien van de overbrugging) Als er nog geen trein aanwezig is zijn de beide BM1's overbrugd door het relais.Wanneer nu een loc de tunnelsectie inrijdt, wordt via de bezetmelding en de schakelunit het relais aangestuurd, wat de overbrugging van de BM1's onderbreekt, dus die treden in werking.Een tegemoetkomende trein (FOEI) zal in de betreffende BM1 sectie tot stilstand komen, en de achterop lopende trein zal ook stoppen, totdat de "tunneltrein" de tunnel heeft verlaten. Werkt in beide richtingen hetzelfde.Komt de achteroplopende trein eerder in de tunnelsectie dan de vooroplopende trein de BM1 sectie heeft verlaten, dan is er niks aan de hand, omdat de BM1 alleen in de andere richting werkt.Blijft dus over de beveiliging tegen in tegengestelde richting rijdende treinen, maar dat had ik al gemeld. Dat mag niet gebeuren.Ik zou de BM1 secties wel op voldoende afstand van de tunnel leggen, zodat een achterop komende trein de voorgaande trein niet kan inhalen.
Een mooi voorstel Bas, maar voor mij (op dit moment) nog niet opportuun. Zoals genoemd gebruik ik seinen puur als decoratie en zeker niet volgens protocol van het grootbedrijf. Het gaat mij puur om het vermijden van een horrorscenario van een botsing van treinen in een (slecht bereikbare) tunnel. Een 'noodstop' mag dus op iedere sectie van de baan gebeuren en niet perse voor een sein. Dat zal mogelijk een doorn in het oog van de puristen zijn , maar voor mij op dit moment voldoende.
Heb je (of iemand anders) vragen?
Maar hoe wordt het relais weer teruggeschakeld?
Zoals beloofd het schema.Heb je (of iemand anders) vragen?
Bovendien, de uitvoering van deze beveiliging kan in zijn geheel tussen de wissels gebeuren. Zoals gezegd is dit voor mij louter een hulp bij een noodscenario (=fout bij handmatig rijden). Bij een dreigende botsing in een tunnelbuis mag een trein wat mij betreft overal een (nood)stop maken. Dat hoeft niet persé netjes voor een wissel.
Vanuit mijn schema, heb je die relais en die diodes zowieso nodig en dan nog een schakelaar voor de rijrichting. De stroomdetectie die ik tekende bestaat slechts uit 1 gelijkrichter, 1 optocoupler, 3 weerstanden en 2 transistors die je makkelijk op een kleine PCB bij elkaar kan solderen. Ik denk dat dat misschien een half uurtje werk is? We hebben het over een printje van niks. Dit kleine printje van niks vervangt dus zowel de dr4088 als de dr4018. Als deze dr4088 en dr4018ook nog aangelegd moeten worden dan is mijn methode niet echt moeilijker dan jouw methode. Ik vind het zelf namelijk moeilijk doen om eerst via de s88 bus iets naar die ecos te sturen en dan die ecos via de dcc bus weer iets terug te sturen. Je hebt dan wel het voordeel dat je de bezetmelder op je schermpje te zien krijgt.
Wij weten ook niet hoe de baan er van onder uit ziet, als Rblok 2m koper moet trekken voor de dichstbijzijnde s88 aansluitingen en 2m koper moet trekken voor de schakelmodule aansluitingen.... En het is natuurlijk ook zonde om twee van die dure apparaten te plaatsen speciaal voor deze tunnel als je slechts een kwart van de aansluitingen benut. Ik weet gewoon niet genoeg van de baan in kwestie om daar een zinnige uitspraak over te doen.
Wat je wilt, kan gerealiseeerd worden met een viertal bezetmelders en een schakelrelais. Maar je zou het probleem verplaatsen naar vlak buiten de tunnel. Je kan links en rechts van de buis 2 korte melders maken achter elkaar. Van links naar rechts noem ik ze 1 t/m 4. Als een trein van links komt, rijdt hij eerst over melder 1 en dan over melder 2. Dan gaat hij de buis in en bereikt uiteindelijk melder 3 en dan 4.Als in dit geval melder 4 een trein ziet voordat melder 3 dat doet, dan rijden er 2 treinen op elkaar af en moet je ingrijpen door de spanning er af te schakelen.
PS Heb jij (of iemand anders) nog een advies voor wat betreft de soort relais? Mogelijk met een concreet aankoopadvies.