Doel:€250.00
Donaties:€260.00

Per saldo:€10.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-11-2021

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 15:49:20
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Ludmilla
Vandaag om 15:48:56
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Hendrik Jan
Vandaag om 15:47:24
Welke kleur blauw beste geschikt voor hemelblauwe achtergrond? door nico99
Vandaag om 15:35:45
NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen door Thom
Vandaag om 15:33:44
Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M door Jelmer
Vandaag om 15:31:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
Vandaag om 15:28:19
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 15:25:25
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door g-j
Vandaag om 15:23:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 15:22:42
MB-module: Hielan Ware door g-j
Vandaag om 15:20:02
LokSound 5, hoe cabine verlichting schakelbaar? door Gerard
Vandaag om 15:19:54
Probleem bezetmelding, tips gevraagd door Rolfie
Vandaag om 15:15:27
Museumdepot Beekbergen in H0 door Reinout van Rees
Vandaag om 15:08:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:10
Friskorn/Philotrain 6203 door HenkZ
Vandaag om 15:03:05
Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0 door Hans_omBC
Vandaag om 14:55:57
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 14:55:56
Oneindige Overslag 0e RC door joop100
Vandaag om 14:47:41
Grote kleine treinen wedstrijd maar dan in Duitsland door zofman
Vandaag om 14:43:26
Trix Olympische Koploper, rij-eigenschappen verbeteren? door Henk Veenstra
Vandaag om 14:39:48
Roco plastic lichtgeleiders vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 14:32:07
licht uit van loc bij stoppen door VAM65
Vandaag om 14:27:41
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 14:12:32
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Jeroen Water
Vandaag om 14:08:42
Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III door janw
Vandaag om 14:08:24
Rivarossi Mat '46 elektrisch koppelen door tijgernootje
Vandaag om 13:58:01
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:52:38
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:49:31
Aansturing wisseldecoders door ucoson
Vandaag om 13:06:09
  

Auteur Topic: Magnorail in grotere schalen  (gelezen 5362 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Magnorail in grotere schalen
« Gepost op: 10 januari 2021, 12:53:17 »
Ik heb een theoretische vraag:

Kan Magnorail ook grotere schalen aan? Het grootste wat ik kan vinden is 00 (1:76).

Maar stel ik heb een 1:43 Opel Blitz, zou dat lukken?

Ik heb geen Magnorail, het is meer een theoretische vraag. Ik wil weten of het al eens gedaan is alvorens geld uit te geven.

Albert

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1758
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2021, 13:56:44 »
Hmm, leuke vraag. Bij dingen in schaal 0 gaat het om serieuze massa’s. Of het huidige systeem dat aankan, is zeer de vraag. Tenzij je die auto uit schuim of papier-maché maakt.

Wolter


EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2021, 14:09:48 »
Albert,

Ik heb ook een magnorail, qua motor en aandrijving voorzie ik niet zozeer een probleem echter doordat er gewerkt wordt met magneten zul je zwaardere/sterkere magneten moeten gaan gebruiken.
Ik ben echter bang dat je hierdoor heel snel slijtage van je wegdek krijgt.
Beide magneten klemmen immers op het wegdek.
Overigens zal de rol weerstand van de auto ook een hele grote rol spelen.

Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2021, 15:29:23 »
Ik zag dat een startset 169 euro kost. Dat is iets om goed over na te denken. Ik kwam ook nog Ed's Gartenbahn tegen. Die doet het in LGB met een rijdraad met aandrijving in de auto. Dus nu breek ik mijn hersens om het op die manier te proberen. Ik dacht dat als ik een railtruck op rails kan laten rijden dan moet een rijdraad in de weg ook te doen zijn. Dan moet ik iets verzinnen voor de sleper.

Albert

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3697
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2021, 16:24:19 »
Het gaat inderdaad om het gewicht wat voortgetrokken moet worden.
Daarbij zal de lengte (rijweg) veel meer zijn dan in een andere schaal.

Dat beperkt je enigszins in het gebruik van Magnorail.
Zie de maximale ketting lengte die 1 motortje kan behappen.
Daarbij heeft Magnorail een stalen beugel die over het oppervlak glijdt (de wielen draaien niet in principe)

Ik heb al veel voertuigen omgebouwd met de zogenaamde Faller stuurinrichting en te gebruiken bij Magnorail.
De beugel gaat daarbij niet over het oppervlak. Echter de magneet onder het wegdek wel en die beschadigd de zaak (niet zichtbaar).

Faller C werkt met de draad. Alternatieven met de magneet strip.
Een LGB schaal heeft genoeg ruimte voor accu en motor en een stuurmechanisme.
Dus dat gaat altijd werken.
Ik kan wel een stuursysteem voor je maken.

Ronald Visser
(o ja, heb je geen sporen van de sleper, dan krijg je ze wel van de banden. Altijd de zelfde baan wordt er gereden).
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2021, 16:26:04 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 13 november sta ik er weer.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2021, 22:51:36 »
Ronald,

Idd, de sturende vooras, daar zie ik erg tegenop.

Ik stuur je een pb komende week.

Albert.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5305
  • Team Mitropa
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2021, 00:45:49 »
Moet kunnen hoor , ik heb al opel blitz in die schaal gezien die omgebouwd waren naar radiografisch

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2021, 06:58:50 »
Dat klopt. YouTube staat er vol mee. Ik heb deze Opel ook gekocht om RC te maken. Maar ik vind een rijdraad makkelijk. Dan rijdt het zelf en het bespaard me een zender.

Albert

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3697
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2021, 08:16:28 »
Ik help je ermee, geen probleem.
Graag de verschillenden afmetingen doorgeven, met name de afstand vooras en achteras, en de afstand hart voorwielen en hart buitenste achterwielen.
En de wielmaat (diameter).

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 13 november sta ik er weer.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • Modelrailroading is fun
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2021, 09:47:25 »
Het gaat inderdaad om het gewicht wat voortgetrokken moet worden.
Daarbij zal de lengte (rijweg) veel meer zijn dan in een andere schaal.

Dat beperkt je enigszins in het gebruik van Magnorail.
Zie de maximale ketting lengte die 1 motortje kan behappen.
Daarbij heeft Magnorail een stalen beugel die over het oppervlak glijdt (de wielen draaien niet in principe)

Ik heb al veel voertuigen omgebouwd met de zogenaamde Faller stuurinrichting en te gebruiken bij Magnorail.
De beugel gaat daarbij niet over het oppervlak. Echter de magneet onder het wegdek wel en die beschadigd de zaak (niet zichtbaar).

Ronald Visser


Ik wil toch even reageren op bovenstaande quote. Het is onzin om te stellen dat bij Magnorail de wielen in principe niet draaien. Als een object draaiende wielen heeft is de rolweerstand daarvan gering. De weerstand die het motortje bij het Magnorailsysteem ondervindt komt m.i. meer van de wrijving van de schakelketting, zeker als daar veel bochten in zitten. Ronalds suggestie van een beweegbare vooras is wel een goede. Bij een starre as veroorzaak dat in elke bocht wel extra wrijving doordat de wielen zijdelings door de bocht worden gewrongen. Zo'n meesturende vooras zijn in h0 o.a bij 1zu87modellbau te koop. Voor een andere schaal heb ik ook even op Google gezocht maar zo snel niets gevonden.

Groeten en succes met het vinden van een oplossing
Ted

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2021, 10:27:51 »
Albert, ik zou beginnen met experimenteren met een stukje perspex en een hele sterke magneet onder het perspex die je in de hand houdt en voortbeweegt.
En een lichtere magneet onder de voortrein van de auto op het perspex.
Verder zou ik een zo licht mogelijke carrosserie nemen.
De auto zou ik eerst geen aandrijving geven, maar ik zou er voor zorgen dat alle wielen bijna zonder weerstand kunnen draaien en dat de voorwielen in een bestuurbare voortrein onafhankelijk van elkaar kunnen draaien.

Er gaat niets boven zelf ervaring er mee opdoen!
Misschien lukt het zelfs om de magneet in een locomotiefje op rails onder de baan te verwerken.

Piet

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3304
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2021, 10:39:45 »
Uit ervaring kan ik zeggen dat magnorail in schaal 00 (1:76) prima werkt.

Ik heb mijn beide auto's omgebouwd zodat deze nu een faller stuuras hebben
en één van deze rijdt zelfs met de originele faller sleper, de ander met een
aangepaste magnorail sleper. (alle hebben vrijlopende wielen)

Echter, hoe zwaarder het voertuig des te meer/sterkere magneten ben je
nodig en dat veroorzaakt behoorlijk wat wrijving op het oppervlak.
Zelfs na het "testgebruik" op mijn nieuwe baan is duidelijk slijtage
waarneembaar, zeker op ongeschilderde delen (papier 0,4/5mm)

De andere nadelen, de ketting en aandrijving zijn prima in staat het spul
rond te krijgen, maar zodra het voertuig "geduwd" wordt door de ketting
zal deze opstuwen, dat kan nagenoeg niet ondervangen worden zonder
de ketting te strak te zetten waardoor de aandrijving niet meer werkt
(niet genoeg grip op de ketting)


Dus, grotere schaal, wellicht mogelijk maar de knelpunten zullen zijn de
rolweerstand, sterkte van de magneten en de aanwezigheid van bochten
waar het verliezen van de ketting het allergrootste probleem zou zijn.


Gr,

Robbert Jan.

Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3697
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2021, 23:18:54 »
@ATB
zie onderdeel ES1 en ook de beschrijving bij Magnorail zelf.
Daar is te zien dat een stalen beugeltje over het papier glijdt. Het voertuig wordt erop geprikt en wordt daardoor meegesleept.
De wielen draaien (sturen) dus niet. Wel zullen ze ronddraaien.
In een ronding wordt de voorkant van het voertuig in principe de bocht in geduwd (wielen zullen ietwat zijdelings slepen).

RobbertJan geeft het effect aan van slijtage ook aan door de magneten en de sleper.
Een rijdende auto met een draaiend stuur en een magneet die boven het oppervlak zweeft is het doel.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 13 november sta ik er weer.

Miniature Holland

  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2021, 09:10:27 »
Ik gebruik Magnorail voor fietsers en auto’s in 1:87 H0. Fietsers geen enkel probleem. Sommige auto’s echter wel. Door de rubberen banden hebben ze wat moeite met bochten maken. Wel heb ik bij de meeste slepers vooraan 2 magneten op elkaar gedaan zodat ze tijdens het rijden minder snel tot niet van de ketting los raken. Ik heb een ketting van 3 meter met 2 motoren voor voldoende kracht. De fietsers heb ik met 1 motor. Misschien dat ik daar nog eens een tweede aan toe ga voegen als dat nog mogelijk is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3697
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #14 Gepost op: 17 januari 2021, 10:12:35 »
Ik heb voor diverse modellen al een faller stuursysteem aangebracht. Werkt perfect.
(en in opdracht 35 HB bussen).
Het object wordt mooi voortgetrokken en volgt de bocht.
Weet welke minimale radius mogelijk is anders krijg je toch het zijdelings slepen.

Belangrijk in deze schaal is het zogenaamde Ackermann principe (verschillende draai-cirkels binnen en buitenbocht).
Voor de Opel is ook het belangrijk te kijken naar het draaipunt van de wielen. Deze moet zo dicht mogelijk tegen de band aan liggen.

Ronald Visser

https://www.youtube.com/watch?v=hbXurgier-Y
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 10:14:27 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 13 november sta ik er weer.