Doel:€250.00
Donaties:€329.50

Per saldo:€79.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 12:50:35
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 12:47:57
Messing in 0 (o.a. Tagh"O" Train, CHD) door moonlicht
Vandaag om 12:47:52
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:45:03
Roco Maus op de DR5000 door Nijboer
Vandaag om 12:44:27
Modelspoorbaan Fleischmann door Wim Vink
Vandaag om 12:43:40
Aansluiten Digikeijs seinen en Busch overweglampen op continue rijspanning door henk
Vandaag om 12:42:59
Helmerstadt 2.0 door Jan D
Vandaag om 12:42:46
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
Vandaag om 12:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rolando
Vandaag om 12:36:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Rolando
Vandaag om 12:35:40
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Wim Vink
Vandaag om 12:34:02
Hekwerkpaaltjes door Erwin1977
Vandaag om 12:25:43
Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu door Tramfan
Vandaag om 12:24:32
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door HuubvG
Vandaag om 12:22:23
Bouw diorama tolhuisje aan de tramlijn van "Ol Graitje". door Gerrit F
Vandaag om 12:13:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:11:48
Br 03 204 DRG met halve stroomlijnbekleding. door Wim Vink
Vandaag om 11:54:09
NaoorlogsNS op modules door cor_b
Vandaag om 11:14:11
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:10:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 11:06:47
100x "Het is Weekend" foto's! door DJV
Vandaag om 11:05:37
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door Arnold van Heyst
Vandaag om 10:41:35
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 10:26:24
Halling modelle H0e 2022 nieuwtje door VFR
Vandaag om 10:21:21
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Stedahult
Vandaag om 10:18:56
Panier H0e 2022 nieuwtjes, maar niet veel. door VFR
Vandaag om 10:16:33
LGB 2022 (Marklin) door VFR
Vandaag om 10:10:57
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 10:04:29
Toen en nu door Eric B
Vandaag om 09:59:46
  

Auteur Topic: Magnorail in grotere schalen  (gelezen 5772 keer)

Scratchbuilt

  • Online Online
  • Berichten: 1098
Magnorail in grotere schalen
« Gepost op: 10 januari 2021, 12:53:17 »
Ik heb een theoretische vraag:

Kan Magnorail ook grotere schalen aan? Het grootste wat ik kan vinden is 00 (1:76).

Maar stel ik heb een 1:43 Opel Blitz, zou dat lukken?

Ik heb geen Magnorail, het is meer een theoretische vraag. Ik wil weten of het al eens gedaan is alvorens geld uit te geven.

Albert

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1819
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2021, 13:56:44 »
Hmm, leuke vraag. Bij dingen in schaal 0 gaat het om serieuze massa’s. Of het huidige systeem dat aankan, is zeer de vraag. Tenzij je die auto uit schuim of papier-maché maakt.

Wolter


EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2021, 14:09:48 »
Albert,

Ik heb ook een magnorail, qua motor en aandrijving voorzie ik niet zozeer een probleem echter doordat er gewerkt wordt met magneten zul je zwaardere/sterkere magneten moeten gaan gebruiken.
Ik ben echter bang dat je hierdoor heel snel slijtage van je wegdek krijgt.
Beide magneten klemmen immers op het wegdek.
Overigens zal de rol weerstand van de auto ook een hele grote rol spelen.

Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Scratchbuilt

  • Online Online
  • Berichten: 1098
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2021, 15:29:23 »
Ik zag dat een startset 169 euro kost. Dat is iets om goed over na te denken. Ik kwam ook nog Ed's Gartenbahn tegen. Die doet het in LGB met een rijdraad met aandrijving in de auto. Dus nu breek ik mijn hersens om het op die manier te proberen. Ik dacht dat als ik een railtruck op rails kan laten rijden dan moet een rijdraad in de weg ook te doen zijn. Dan moet ik iets verzinnen voor de sleper.

Albert

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3758
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2021, 16:24:19 »
Het gaat inderdaad om het gewicht wat voortgetrokken moet worden.
Daarbij zal de lengte (rijweg) veel meer zijn dan in een andere schaal.

Dat beperkt je enigszins in het gebruik van Magnorail.
Zie de maximale ketting lengte die 1 motortje kan behappen.
Daarbij heeft Magnorail een stalen beugel die over het oppervlak glijdt (de wielen draaien niet in principe)

Ik heb al veel voertuigen omgebouwd met de zogenaamde Faller stuurinrichting en te gebruiken bij Magnorail.
De beugel gaat daarbij niet over het oppervlak. Echter de magneet onder het wegdek wel en die beschadigd de zaak (niet zichtbaar).

Faller C werkt met de draad. Alternatieven met de magneet strip.
Een LGB schaal heeft genoeg ruimte voor accu en motor en een stuurmechanisme.
Dus dat gaat altijd werken.
Ik kan wel een stuursysteem voor je maken.

Ronald Visser
(o ja, heb je geen sporen van de sleper, dan krijg je ze wel van de banden. Altijd de zelfde baan wordt er gereden).
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2021, 16:26:04 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 15 jan 2022 sta ik er weer, als deze beurs door zou mogen gaan. Niet dus. Op naar de volgende.

Scratchbuilt

  • Online Online
  • Berichten: 1098
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2021, 22:51:36 »
Ronald,

Idd, de sturende vooras, daar zie ik erg tegenop.

Ik stuur je een pb komende week.

Albert.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5317
  • Team Mitropa
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2021, 00:45:49 »
Moet kunnen hoor , ik heb al opel blitz in die schaal gezien die omgebouwd waren naar radiografisch

Scratchbuilt

  • Online Online
  • Berichten: 1098
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2021, 06:58:50 »
Dat klopt. YouTube staat er vol mee. Ik heb deze Opel ook gekocht om RC te maken. Maar ik vind een rijdraad makkelijk. Dan rijdt het zelf en het bespaard me een zender.

Albert

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3758
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2021, 08:16:28 »
Ik help je ermee, geen probleem.
Graag de verschillenden afmetingen doorgeven, met name de afstand vooras en achteras, en de afstand hart voorwielen en hart buitenste achterwielen.
En de wielmaat (diameter).

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 15 jan 2022 sta ik er weer, als deze beurs door zou mogen gaan. Niet dus. Op naar de volgende.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Modelrailroading is fun
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2021, 09:47:25 »
Het gaat inderdaad om het gewicht wat voortgetrokken moet worden.
Daarbij zal de lengte (rijweg) veel meer zijn dan in een andere schaal.

Dat beperkt je enigszins in het gebruik van Magnorail.
Zie de maximale ketting lengte die 1 motortje kan behappen.
Daarbij heeft Magnorail een stalen beugel die over het oppervlak glijdt (de wielen draaien niet in principe)

Ik heb al veel voertuigen omgebouwd met de zogenaamde Faller stuurinrichting en te gebruiken bij Magnorail.
De beugel gaat daarbij niet over het oppervlak. Echter de magneet onder het wegdek wel en die beschadigd de zaak (niet zichtbaar).

Ronald Visser


Ik wil toch even reageren op bovenstaande quote. Het is onzin om te stellen dat bij Magnorail de wielen in principe niet draaien. Als een object draaiende wielen heeft is de rolweerstand daarvan gering. De weerstand die het motortje bij het Magnorailsysteem ondervindt komt m.i. meer van de wrijving van de schakelketting, zeker als daar veel bochten in zitten. Ronalds suggestie van een beweegbare vooras is wel een goede. Bij een starre as veroorzaak dat in elke bocht wel extra wrijving doordat de wielen zijdelings door de bocht worden gewrongen. Zo'n meesturende vooras zijn in h0 o.a bij 1zu87modellbau te koop. Voor een andere schaal heb ik ook even op Google gezocht maar zo snel niets gevonden.

Groeten en succes met het vinden van een oplossing
Ted

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 394
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2021, 10:27:51 »
Albert, ik zou beginnen met experimenteren met een stukje perspex en een hele sterke magneet onder het perspex die je in de hand houdt en voortbeweegt.
En een lichtere magneet onder de voortrein van de auto op het perspex.
Verder zou ik een zo licht mogelijke carrosserie nemen.
De auto zou ik eerst geen aandrijving geven, maar ik zou er voor zorgen dat alle wielen bijna zonder weerstand kunnen draaien en dat de voorwielen in een bestuurbare voortrein onafhankelijk van elkaar kunnen draaien.

Er gaat niets boven zelf ervaring er mee opdoen!
Misschien lukt het zelfs om de magneet in een locomotiefje op rails onder de baan te verwerken.

Piet

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3323
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2021, 10:39:45 »
Uit ervaring kan ik zeggen dat magnorail in schaal 00 (1:76) prima werkt.

Ik heb mijn beide auto's omgebouwd zodat deze nu een faller stuuras hebben
en één van deze rijdt zelfs met de originele faller sleper, de ander met een
aangepaste magnorail sleper. (alle hebben vrijlopende wielen)

Echter, hoe zwaarder het voertuig des te meer/sterkere magneten ben je
nodig en dat veroorzaakt behoorlijk wat wrijving op het oppervlak.
Zelfs na het "testgebruik" op mijn nieuwe baan is duidelijk slijtage
waarneembaar, zeker op ongeschilderde delen (papier 0,4/5mm)

De andere nadelen, de ketting en aandrijving zijn prima in staat het spul
rond te krijgen, maar zodra het voertuig "geduwd" wordt door de ketting
zal deze opstuwen, dat kan nagenoeg niet ondervangen worden zonder
de ketting te strak te zetten waardoor de aandrijving niet meer werkt
(niet genoeg grip op de ketting)


Dus, grotere schaal, wellicht mogelijk maar de knelpunten zullen zijn de
rolweerstand, sterkte van de magneten en de aanwezigheid van bochten
waar het verliezen van de ketting het allergrootste probleem zou zijn.


Gr,

Robbert Jan.

Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3758
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2021, 23:18:54 »
@ATB
zie onderdeel ES1 en ook de beschrijving bij Magnorail zelf.
Daar is te zien dat een stalen beugeltje over het papier glijdt. Het voertuig wordt erop geprikt en wordt daardoor meegesleept.
De wielen draaien (sturen) dus niet. Wel zullen ze ronddraaien.
In een ronding wordt de voorkant van het voertuig in principe de bocht in geduwd (wielen zullen ietwat zijdelings slepen).

RobbertJan geeft het effect aan van slijtage ook aan door de magneten en de sleper.
Een rijdende auto met een draaiend stuur en een magneet die boven het oppervlak zweeft is het doel.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 15 jan 2022 sta ik er weer, als deze beurs door zou mogen gaan. Niet dus. Op naar de volgende.

Miniature Holland

  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1498
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2021, 09:10:27 »
Ik gebruik Magnorail voor fietsers en auto’s in 1:87 H0. Fietsers geen enkel probleem. Sommige auto’s echter wel. Door de rubberen banden hebben ze wat moeite met bochten maken. Wel heb ik bij de meeste slepers vooraan 2 magneten op elkaar gedaan zodat ze tijdens het rijden minder snel tot niet van de ketting los raken. Ik heb een ketting van 3 meter met 2 motoren voor voldoende kracht. De fietsers heb ik met 1 motor. Misschien dat ik daar nog eens een tweede aan toe ga voegen als dat nog mogelijk is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3758
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #14 Gepost op: 17 januari 2021, 10:12:35 »
Ik heb voor diverse modellen al een faller stuursysteem aangebracht. Werkt perfect.
(en in opdracht 35 HB bussen).
Het object wordt mooi voortgetrokken en volgt de bocht.
Weet welke minimale radius mogelijk is anders krijg je toch het zijdelings slepen.

Belangrijk in deze schaal is het zogenaamde Ackermann principe (verschillende draai-cirkels binnen en buitenbocht).
Voor de Opel is ook het belangrijk te kijken naar het draaipunt van de wielen. Deze moet zo dicht mogelijk tegen de band aan liggen.

Ronald Visser

https://www.youtube.com/watch?v=hbXurgier-Y
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 10:14:27 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 15 jan 2022 sta ik er weer, als deze beurs door zou mogen gaan. Niet dus. Op naar de volgende.