Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Teun60
Vandaag om 00:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
31 July 2025, 23:15:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door bekie
31 July 2025, 22:49:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
31 July 2025, 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50
  

Auteur Topic: Keerlus, mag langste deel ook kort?  (gelezen 3098 keer)

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #15 Gepost op: 28 December 2020, 13:39:33 »
Dat scheelt inderdaad...nog makkelijker.

Voor de zekerheid dat ik het goed begrijp:

delen B, C en D zijn of worden altijd gelijk gepolariseerd dus de overbruggingen moeten tussen A en B1/B2 en tussen D1/D2 en E?
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #16 Gepost op: 28 December 2020, 13:59:14 »
Aanvullende vraag. Wat zit er rechts na de stationssporen? Zijn dat allemaal kopsporen? Zoja, dan hoef je in het groene deel helemaal geen keerlusschakelingen te plaatsen. Dan moet je gewoon alle sporen gelijk polen. Dan is je probleem daar in ieder geval opgelost.

Maar plaats het hele sporenplan eens. Want waarschijnlijk heb je links, na de klimspiraal ook een keerlusprobleem.
Dus grote kans dat je op de verkeerde plek zit te zoeken naar een oplossing. En kan je misschien simpeler in de spiraal een blok aanpassen tot keerlusblok.
Gr.
Eric

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #17 Gepost op: 28 December 2020, 14:14:20 »
Sporen lopen door van boven naar beneden dus een hele echte dubbele keerlus. ;D
Nog niet helemaal nagekeken maar ik denk dat één keerlusmodule genoeg zou moeten zijn.

De spiraal eindigt beneden in opstelsporen en ook daar is er een keerlus.

De spiraal gaat ook nog naar boven maar hoe het daar er uit komt te zien is nog niet geheel uitgekristalliseerd. :)
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #18 Gepost op: 28 December 2020, 14:23:13 »
Kan je de wissels links boven nog verschuiven? Dan kan je misschien nog wat lengte winnen.

Misschien kan je een foto plaatsen van dat stuk baan met station. Maakt het inzichtelijker voor ons. Nu lijkt het of het station in een 180 graden boog ligt. En dat zal wel niet  ;D
Misschien zien we dan een andere oplossing.
Gr.
Eric

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3979
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #19 Gepost op: 28 December 2020, 14:27:29 »
Het is makkelijker om die stukjes geisoleerd spoor  van een paar mm  er tussen te wurmen ,dan wissels te gaan verplaatsen.... ;D
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #20 Gepost op: 28 December 2020, 15:01:35 »
Toch wel ;D

Station zijn drie sporen naast elkaar in een boog. Dus ook perrons zijn een boog
Lijkt op schema krapper dan werkelijkheid.

Even een oud plaatje geupload:



Even plaatje 180 graden draaien voor juiste perspectief.
Laatste twee wissels vanaf groen blokje zijn er af en aan de andere kant is de laatste wissel er ook af.

Dit plaatje is dus gedeelte tot de verticale zwarte streep in eerste .schema

Om op de keerlus terug te komen:

Het is een dubbel spoor dus officieel zou ik twee keerlusmodules nodig hebben als ik het heel netjes wil doen.
Ik bedacht dat ik ze ook op éénkeerlusmodule zou kunnen aansluiten als ik zorg dat er maar één pijl tegelijk bereden wordt toch?

« Laatst bewerkt op: 28 December 2020, 15:09:35 door Kieft01 »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26672
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #21 Gepost op: 28 December 2020, 16:27:59 »
De 3 stationssporen, zijn die wel lang genoeg voor een trein? Dan kun je daar keerlusmodules inzetten. Veel eleganter dan dat gedoe met dode stukjes spoorstaaf.
Kost je wel 3 modules, maar proberen om het met 1 module op te lossen is verkeerde zuinigheid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #22 Gepost op: 28 December 2020, 17:22:57 »
Je hebt helemaal gelijk en moet ik gewoon 2 modules gebruiken of over gaan op twee stukken enkel spoor.

Het station kan ik niets meer aan doen omdat al helemaal klaaris en aangekleed.
Gaat me teveel tijd kosten omdat helemaal weer netjes te krijgen na het isoleren, solderen etc.
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #23 Gepost op: 28 December 2020, 21:21:06 »
Vraag:  zijn de groene stukken wel lang genoeg voor een hele trein ?
Dan zou je ook een andere keerlusmodule kunnen overwegen zonder detectiestukken, zoals bijvoorbeeld de Lenz LK200.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #24 Gepost op: 29 December 2020, 10:08:36 »
Het is een dubbel spoor dus officieel zou ik twee keerlusmodules nodig hebben als ik het heel netjes wil doen.
Ik bedacht dat ik ze ook op één keerlusmodule zou kunnen aansluiten als ik zorg dat er maar één pijl tegelijk bereden wordt toch?
Niet doen. Dat gaat gegarandeerd een keer fout.
Als je het in die twee groene delen wilt inbouwen gebruik dan gewoon twee keerlus modules. Die ene extra zal je toch ook niet de kop kosten.

Zie je vaak dat er op de elektronica bezuinigd gaat worden maar er aan de andere kant een dure loc gekocht wordt.

Hoelang zijn die twee groene delen en hoelang zijn je perronsporen en langste trein?
Misschien anders iets korten op de lengte van je trein(en) ?

En eventueel inderdaad kiezen voor de LK200 of soortgelijke modellen als je daar wat lengte mee wint.
Gr.
Eric