Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
Vandaag om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Roco model 63138 door Casmir
Vandaag om 19:17:37
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:45
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
  

Auteur Topic: Keerlus, mag langste deel ook kort?  (gelezen 3229 keer)

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #15 Gepost op: 28 December 2020, 13:39:33 »
Dat scheelt inderdaad...nog makkelijker.

Voor de zekerheid dat ik het goed begrijp:

delen B, C en D zijn of worden altijd gelijk gepolariseerd dus de overbruggingen moeten tussen A en B1/B2 en tussen D1/D2 en E?
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #16 Gepost op: 28 December 2020, 13:59:14 »
Aanvullende vraag. Wat zit er rechts na de stationssporen? Zijn dat allemaal kopsporen? Zoja, dan hoef je in het groene deel helemaal geen keerlusschakelingen te plaatsen. Dan moet je gewoon alle sporen gelijk polen. Dan is je probleem daar in ieder geval opgelost.

Maar plaats het hele sporenplan eens. Want waarschijnlijk heb je links, na de klimspiraal ook een keerlusprobleem.
Dus grote kans dat je op de verkeerde plek zit te zoeken naar een oplossing. En kan je misschien simpeler in de spiraal een blok aanpassen tot keerlusblok.
Gr.
Eric

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #17 Gepost op: 28 December 2020, 14:14:20 »
Sporen lopen door van boven naar beneden dus een hele echte dubbele keerlus. ;D
Nog niet helemaal nagekeken maar ik denk dat één keerlusmodule genoeg zou moeten zijn.

De spiraal eindigt beneden in opstelsporen en ook daar is er een keerlus.

De spiraal gaat ook nog naar boven maar hoe het daar er uit komt te zien is nog niet geheel uitgekristalliseerd. :)
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #18 Gepost op: 28 December 2020, 14:23:13 »
Kan je de wissels links boven nog verschuiven? Dan kan je misschien nog wat lengte winnen.

Misschien kan je een foto plaatsen van dat stuk baan met station. Maakt het inzichtelijker voor ons. Nu lijkt het of het station in een 180 graden boog ligt. En dat zal wel niet  ;D
Misschien zien we dan een andere oplossing.
Gr.
Eric

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4033
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #19 Gepost op: 28 December 2020, 14:27:29 »
Het is makkelijker om die stukjes geisoleerd spoor  van een paar mm  er tussen te wurmen ,dan wissels te gaan verplaatsen.... ;D
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #20 Gepost op: 28 December 2020, 15:01:35 »
Toch wel ;D

Station zijn drie sporen naast elkaar in een boog. Dus ook perrons zijn een boog
Lijkt op schema krapper dan werkelijkheid.

Even een oud plaatje geupload:



Even plaatje 180 graden draaien voor juiste perspectief.
Laatste twee wissels vanaf groen blokje zijn er af en aan de andere kant is de laatste wissel er ook af.

Dit plaatje is dus gedeelte tot de verticale zwarte streep in eerste .schema

Om op de keerlus terug te komen:

Het is een dubbel spoor dus officieel zou ik twee keerlusmodules nodig hebben als ik het heel netjes wil doen.
Ik bedacht dat ik ze ook op éénkeerlusmodule zou kunnen aansluiten als ik zorg dat er maar één pijl tegelijk bereden wordt toch?

« Laatst bewerkt op: 28 December 2020, 15:09:35 door Kieft01 »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #21 Gepost op: 28 December 2020, 16:27:59 »
De 3 stationssporen, zijn die wel lang genoeg voor een trein? Dan kun je daar keerlusmodules inzetten. Veel eleganter dan dat gedoe met dode stukjes spoorstaaf.
Kost je wel 3 modules, maar proberen om het met 1 module op te lossen is verkeerde zuinigheid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #22 Gepost op: 28 December 2020, 17:22:57 »
Je hebt helemaal gelijk en moet ik gewoon 2 modules gebruiken of over gaan op twee stukken enkel spoor.

Het station kan ik niets meer aan doen omdat al helemaal klaaris en aangekleed.
Gaat me teveel tijd kosten omdat helemaal weer netjes te krijgen na het isoleren, solderen etc.
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #23 Gepost op: 28 December 2020, 21:21:06 »
Vraag:  zijn de groene stukken wel lang genoeg voor een hele trein ?
Dan zou je ook een andere keerlusmodule kunnen overwegen zonder detectiestukken, zoals bijvoorbeeld de Lenz LK200.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #24 Gepost op: 29 December 2020, 10:08:36 »
Het is een dubbel spoor dus officieel zou ik twee keerlusmodules nodig hebben als ik het heel netjes wil doen.
Ik bedacht dat ik ze ook op één keerlusmodule zou kunnen aansluiten als ik zorg dat er maar één pijl tegelijk bereden wordt toch?
Niet doen. Dat gaat gegarandeerd een keer fout.
Als je het in die twee groene delen wilt inbouwen gebruik dan gewoon twee keerlus modules. Die ene extra zal je toch ook niet de kop kosten.

Zie je vaak dat er op de elektronica bezuinigd gaat worden maar er aan de andere kant een dure loc gekocht wordt.

Hoelang zijn die twee groene delen en hoelang zijn je perronsporen en langste trein?
Misschien anders iets korten op de lengte van je trein(en) ?

En eventueel inderdaad kiezen voor de LK200 of soortgelijke modellen als je daar wat lengte mee wint.
Gr.
Eric