Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:17:53
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 20:16:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:54:17
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:44:22
US diorama in H0 door Kees V
Vandaag om 19:32:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 741230
Vandaag om 19:17:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Prutsert
Vandaag om 19:03:18
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:56:02
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
  

Auteur Topic: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM  (gelezen 130898 keer)

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #75 Gepost op: 26 December 2020, 17:49:35 »
Goed om te horen dat de TEE rijtuigen gered zijn. Voor mij is de Zwitsers-Nederlandse TEE een belangrijke mijlpaal in de Nederlandse spoorweg historie. Behoud van de overgebleven rijtuigen is dus een goede zaak.

Bij de overname van deze rijtuigen van TEE Classics was een van de vereisten dat de rijtuigen niet gesloopt mochten worden. Ik kreeg steeds meer het idee dat de Stichting TEE (lees: de voorzitter) de rijtuigen doelbewust liet verkrotten om onder deze verplichting uit te komen...

De machinist van die trein reed domweg te snel.

De reden waarom de machinist te laat heeft afgeremd voor de fatale bocht is nooit echt duidelijk geworden. Was het een technisch defect of menselijk falen? Feit is dat de dienstregeling van de "Bavaria" op de Allgäubahn zeer krap was en de machinist daarom de nodige vakmanschap in huis diende te hebben.

Die motorrijtuigen bleken niet geschikt voor het Canadese klimaat en zijn daar na verloop van tijd vervangen door locs en gesloopt.

Volgens het TEE boek van Martin van Oostrom was het een combinatie van de ouderdom van de motorinstallaties en de onbekendheid van het Canadese personeel met de Europese spoorwegtechniek. Men was gewend aan tweetakt motoren waardoor de viertakt motoren van de TEE stellen verkeerd behandeld werden. Het plan van ONR om nieuwe dieselmotoren en generatoren in te bouwen bleek te duur te zijn.

Het idee was om een motorrijtuig na te bouwen. Er zijn een paar dieselmotoren van gesloopte Plan U treinstellen aangeschaft voor dat doel. En men heeft meen ik een Werkspoor RUB-168, de hulpdieselmotor, over kunnen nemen van een Waterschap.

Hoe dan ook, ik ben benieuwd wat de toekomst brengt en zal zeker financieel bijdragen om deze nieuwe plannen mogelijk te maken.

Groeten, Peter

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2818
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #76 Gepost op: 26 December 2020, 18:00:36 »
Altijd leuk dat filosoferen over wat leuk zou zijn. Zo komen de meest geweldige ideeën de wereld in.
Persoonlijk denk ik dat er niet meer in zit dan statisch restaureren en tentoonstellen in het NVM. Meest logisch lijkt me een kop en een rijtuig, of misschien twee (levensgrote foto van het motorrijtuig ervoor projecteren?). De andere kop plus evt. een rijtuig gaat naar een andere belangstellende. Het zou me ook niets verbazen als er nog een rijtuig sneuvelde om aan onderdelen te komen voor de rest. Een TEE RAm zelfstandig rijdend op de vrije baan lijkt me alleen al vanwege de kosten (oplossen van technische problemen voor het rijvaardig krijgen en voldoen aan regelgeving) tegenover wat dat aan authenticiteit zou moeten inboeten een utopie.

Maar fantaseren is leuk, dus doe vooral door! (y) Misschien heeft Arno van der Holst nog wel een leuke verrassing voor ons in petto. Hij heeft in zijn vorige betrekking wel wat ervaring opgedaan met allerlei mobiele (als in "niet statische") projecten en daarin de uitdagingen overwonnen (oa DC.2, L.749). Maar daar zat een grote sponsor achter die we hier denk ik missen. We gaan het zien.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #77 Gepost op: 26 December 2020, 18:22:14 »
Ooit is eens overwogen om de dieselmotoren en generatoren van plan U te gebruiken, op zich geen onaardige gedachte. Probleem daarbij was wel de draaistellen. De motordraaistellen van plan U zijn 2 assig, die van de motorbak van de DE IV 3 assig. Bovendien is er verschil in wieldiameter.
Of dat onoverkomelijk is ....?

Een anekdote. Toen V250 sneuvelde moest er gepraat worden over vervangend materieel. Het was eigenlijk wel duidelijk dat het ICR werd, maar dat gaf wel een probleem. ICR was aan zijn revisie toe. De droge opmerking mijnerzijds: Hadden we nog maar DE IV voor Bnl verkeer en waarom gebruiken we DDM1 niet voor het binnenlands verkeer, beide zijn afgenomen voor 160 km/u werd niet gewaardeerd.

Freek J.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2020, 18:28:26 door Freek Jonkers »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4353
    • Modeltrein projecten
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #78 Gepost op: 26 December 2020, 18:26:02 »
Goh wat raar dat die opmerking weinig lof ten deel viel.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #79 Gepost op: 26 December 2020, 18:30:22 »
"Ik vraag U meneer Sonneberg, waar is het gevoel voor humor hedentendage gebleven"?

Freek J.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #80 Gepost op: 26 December 2020, 18:35:40 »
Met genoeg (Europees) geld is volledige nieuwbouw van een motorrijtuig en restauratie van de rest van het stel heel goed mogelijk. "Brussel" zou hiervoor redenen zat hebben. De TEE, en daarmee meteen ook de DE IV / Ram, is ontstaan uit het naoorlogse optimisme - nie wieder Krieg! - waarin de verschllende Europese instituten konden ontstaan.  Een museumstel dat die geschiedenis aanschouwelijk maakt en waarmee je tegelijkertijd (bijna!) alle EU hoofdsteden mee kunt aandoen: een no-brainer !

Er is maar één invloedrijke EU-bobo nodig die toevallig met het treinenvirus behept is...
« Laatst bewerkt op: 26 December 2020, 18:42:17 door clickmaniac »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 473
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #81 Gepost op: 26 December 2020, 18:57:25 »
Nou nee! Een van de redenen dat het nog niet tot enige restauratie is gekomen is dat een herbouw van de motorwagen moet voldoen
aan de huidige europese regels vwb sterkte, buffers moet hebben en aan een drukproef op de testbank moet voldoen. Dat is voor een
museum organisatie niet te doen. Er is ooit wel gedacht aan het gebruik van een engelse diesel omdat de onderstellen daarvan het meest
op die van de TEE zouden lijken.
Mvrgr

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #82 Gepost op: 26 December 2020, 19:07:19 »
Och, wanneer je 1 origineel asbakje van een motorwagen terugvindt bouw je daar een motorwagen omheen en dan noem je het een restauratie  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #83 Gepost op: 26 December 2020, 19:15:14 »
Altijd leuk dat filosoferen over wat leuk zou zijn. Zo komen de meest geweldige ideeën de wereld in.
Persoonlijk denk ik dat er niet meer in zit dan statisch restaureren en tentoonstellen in het NVM.

Voor mij is dat genoeg. Statisch restaureren van een treinstel minus de motorwagen om die vervolgens in een veilige omgeving tentoon te stellen. Een rijdend, historisch verantwoord treinstel is om de hier al genoemde redenen geen optie. Het gaat erom dat hetgeen wat er nog is wordt behouden voor de toekomst.

Groeten, Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26565
    • Pagina van klaas
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #84 Gepost op: 26 December 2020, 19:44:32 »
Ik denk ook dat een rijdend treinstel niet haalbaar is. Voor een statische opstelling zou men de motorwagen kunnen nabouwen maar dan b,v. in hout. Dan kun je optisch het hele treinstel laten zien zoals het vroeger was.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #85 Gepost op: 26 December 2020, 21:12:42 »
Nou nee! Een van de redenen dat het nog niet tot enige restauratie is gekomen is dat een herbouw van de motorwagen moet voldoen
aan de huidige europese regels vwb sterkte, buffers moet hebben en aan een drukproef op de testbank moet voldoen. Dat is voor een
museum organisatie niet te doen. Er is ooit wel gedacht aan het gebruik van een engelse diesel omdat de onderstellen daarvan het meest
op die van de TEE zouden lijken.
Mvrgr
Nee voor een museum is dat niet te doen maar voor de Europese Unie wel. Dat is nou net m'n fantasie, láát me even ;-)
(trouwens TGV's hebben ook geen buffers, voor zover ik weet)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26565
    • Pagina van klaas
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #86 Gepost op: 26 December 2020, 21:35:32 »
De noodzaak van buffers ontgaat mij ook. Er is geen enkel Nederlands treinstel met buffers, ze hebben allemaal Scharfenberg of BSI koppelingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1237
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #87 Gepost op: 26 December 2020, 21:41:25 »
Volgens mij heeft de TGV motorwagen gewoon stoot en trekwerk achter.
En de ICE toch ook?

Mvg Johan

ReneN

  • Gast
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #88 Gepost op: 26 December 2020, 21:42:32 »
Die koppeling met de EU is ook helemaal niet zo vreemd. De TEE was hét symbool van de vooruitgang en de Europese eenwording (toen EEG) in de jaren vijftig. De Nederlands / Zwitserse deed als enige de meeste EEG-landen aan. Alleen de Zwitsers zelf zagen er uiteindelijk niks in... ;)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • Modelspoor is emotie...
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #89 Gepost op: 26 December 2020, 21:43:28 »
Ik denk ook dat een rijdend treinstel niet haalbaar is. Voor een statische opstelling zou men de motorwagen kunnen nabouwen maar dan b,v. in hout. Dan kun je optisch het hele treinstel laten zien zoals het vroeger was.

Iets vergelijkbaars hebben een paar jaar geleden gedaan met een 1:1 model van een 6300. Vooralsnog de enige die je zo kunt gaan bekijken zonder je in een karretje door een attractie te laten slepen... ;)

Rob
Tbinnebarretije…