Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

West-Brabant wil maatregelen tegen mogelijke toename treinen met giftige stoffen door tijgernootje
Vandaag om 13:12:37
Mijn zolder in schaal 1:10 met Spoor Z & N door JaJo
Vandaag om 13:11:09
Ofwel DR5000 defect, ofwel 2x DR5033 defect. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:07:36
Armsein aansluiten door Raymond1972
Vandaag om 13:02:51
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R v/d Hoven
Vandaag om 12:59:50
DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App door ronaldvd2000
Vandaag om 12:51:10
Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking door SvenW
Vandaag om 12:33:05
Roco Silberling openmaken door Henk Veenstra
Vandaag om 12:26:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 12:10:29
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 12:02:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door BCh
Vandaag om 11:59:46
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 11:56:28
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 11:47:28
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 11:36:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarkSpoor
Vandaag om 11:26:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Peter45
Vandaag om 11:19:10
Functiemappen LS Models Benelux reeks 11.8 door MarkSpoor
Vandaag om 11:03:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 10:56:26
Bahnstrecke 5867 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:54:38
Update: baan in de tropen door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:52:43
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Eric v C
Vandaag om 10:51:10
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 10:50:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS1220
Vandaag om 10:47:27
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door MOVisser
Vandaag om 10:43:56
Fotodijkje van NS1220 door NS1220
Vandaag om 10:40:11
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:27:00
19 Toen door MarcNL
Vandaag om 08:25:21
Mini kennismaking met Minitrix vraag. door PietvanHees
Vandaag om 07:54:26
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door puntenglijder
Vandaag om 06:47:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Johnnytrein
Vandaag om 05:58:57
  

Auteur Topic: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.  (gelezen 30728 keer)

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #75 Gepost op: 26 december 2020, 17:49:35 »
Goed om te horen dat de TEE rijtuigen gered zijn. Voor mij is de Zwitsers-Nederlandse TEE een belangrijke mijlpaal in de Nederlandse spoorweg historie. Behoud van de overgebleven rijtuigen is dus een goede zaak.

Bij de overname van deze rijtuigen van TEE Classics was een van de vereisten dat de rijtuigen niet gesloopt mochten worden. Ik kreeg steeds meer het idee dat de Stichting TEE (lees: de voorzitter) de rijtuigen doelbewust liet verkrotten om onder deze verplichting uit te komen...

De machinist van die trein reed domweg te snel.

De reden waarom de machinist te laat heeft afgeremd voor de fatale bocht is nooit echt duidelijk geworden. Was het een technisch defect of menselijk falen? Feit is dat de dienstregeling van de "Bavaria" op de Allgäubahn zeer krap was en de machinist daarom de nodige vakmanschap in huis diende te hebben.

Die motorrijtuigen bleken niet geschikt voor het Canadese klimaat en zijn daar na verloop van tijd vervangen door locs en gesloopt.

Volgens het TEE boek van Martin van Oostrom was het een combinatie van de ouderdom van de motorinstallaties en de onbekendheid van het Canadese personeel met de Europese spoorwegtechniek. Men was gewend aan tweetakt motoren waardoor de viertakt motoren van de TEE stellen verkeerd behandeld werden. Het plan van ONR om nieuwe dieselmotoren en generatoren in te bouwen bleek te duur te zijn.

Het idee was om een motorrijtuig na te bouwen. Er zijn een paar dieselmotoren van gesloopte Plan U treinstellen aangeschaft voor dat doel. En men heeft meen ik een Werkspoor RUB-168, de hulpdieselmotor, over kunnen nemen van een Waterschap.

Hoe dan ook, ik ben benieuwd wat de toekomst brengt en zal zeker financieel bijdragen om deze nieuwe plannen mogelijk te maken.

Groeten, Peter

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1757
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #76 Gepost op: 26 december 2020, 18:00:36 »
Altijd leuk dat filosoferen over wat leuk zou zijn. Zo komen de meest geweldige ideeën de wereld in.
Persoonlijk denk ik dat er niet meer in zit dan statisch restaureren en tentoonstellen in het NVM. Meest logisch lijkt me een kop en een rijtuig, of misschien twee (levensgrote foto van het motorrijtuig ervoor projecteren?). De andere kop plus evt. een rijtuig gaat naar een andere belangstellende. Het zou me ook niets verbazen als er nog een rijtuig sneuvelde om aan onderdelen te komen voor de rest. Een TEE RAm zelfstandig rijdend op de vrije baan lijkt me alleen al vanwege de kosten (oplossen van technische problemen voor het rijvaardig krijgen en voldoen aan regelgeving) tegenover wat dat aan authenticiteit zou moeten inboeten een utopie.

Maar fantaseren is leuk, dus doe vooral door! (y) Misschien heeft Arno van der Holst nog wel een leuke verrassing voor ons in petto. Hij heeft in zijn vorige betrekking wel wat ervaring opgedaan met allerlei mobiele (als in "niet statische") projecten en daarin de uitdagingen overwonnen (oa DC.2, L.749). Maar daar zat een grote sponsor achter die we hier denk ik missen. We gaan het zien.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #77 Gepost op: 26 december 2020, 18:22:14 »
Ooit is eens overwogen om de dieselmotoren en generatoren van plan U te gebruiken, op zich geen onaardige gedachte. Probleem daarbij was wel de draaistellen. De motordraaistellen van plan U zijn 2 assig, die van de motorbak van de DE IV 3 assig. Bovendien is er verschil in wieldiameter.
Of dat onoverkomelijk is ....?

Een anekdote. Toen V250 sneuvelde moest er gepraat worden over vervangend materieel. Het was eigenlijk wel duidelijk dat het ICR werd, maar dat gaf wel een probleem. ICR was aan zijn revisie toe. De droge opmerking mijnerzijds: Hadden we nog maar DE IV voor Bnl verkeer en waarom gebruiken we DDM1 niet voor het binnenlands verkeer, beide zijn afgenomen voor 160 km/u werd niet gewaardeerd.

Freek J.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2020, 18:28:26 door Freek Jonkers »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4177
    • Modeltrein projecten
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #78 Gepost op: 26 december 2020, 18:26:02 »
Goh wat raar dat die opmerking weinig lof ten deel viel.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #79 Gepost op: 26 december 2020, 18:30:22 »
"Ik vraag U meneer Sonneberg, waar is het gevoel voor humor hedentendage gebleven"?

Freek J.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #80 Gepost op: 26 december 2020, 18:35:40 »
Met genoeg (Europees) geld is volledige nieuwbouw van een motorrijtuig en restauratie van de rest van het stel heel goed mogelijk. "Brussel" zou hiervoor redenen zat hebben. De TEE, en daarmee meteen ook de DE IV / Ram, is ontstaan uit het naoorlogse optimisme - nie wieder Krieg! - waarin de verschllende Europese instituten konden ontstaan.  Een museumstel dat die geschiedenis aanschouwelijk maakt en waarmee je tegelijkertijd (bijna!) alle EU hoofdsteden mee kunt aandoen: een no-brainer !

Er is maar één invloedrijke EU-bobo nodig die toevallig met het treinenvirus behept is...
« Laatst bewerkt op: 26 december 2020, 18:42:17 door clickmaniac »
gr, Diederik

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 281
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #81 Gepost op: 26 december 2020, 18:57:25 »
Nou nee! Een van de redenen dat het nog niet tot enige restauratie is gekomen is dat een herbouw van de motorwagen moet voldoen
aan de huidige europese regels vwb sterkte, buffers moet hebben en aan een drukproef op de testbank moet voldoen. Dat is voor een
museum organisatie niet te doen. Er is ooit wel gedacht aan het gebruik van een engelse diesel omdat de onderstellen daarvan het meest
op die van de TEE zouden lijken.
Mvrgr

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4714
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #82 Gepost op: 26 december 2020, 19:07:19 »
Och, wanneer je 1 origineel asbakje van een motorwagen terugvindt bouw je daar een motorwagen omheen en dan noem je het een restauratie  ;)
Boomshanka!

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #83 Gepost op: 26 december 2020, 19:15:14 »
Altijd leuk dat filosoferen over wat leuk zou zijn. Zo komen de meest geweldige ideeën de wereld in.
Persoonlijk denk ik dat er niet meer in zit dan statisch restaureren en tentoonstellen in het NVM.

Voor mij is dat genoeg. Statisch restaureren van een treinstel minus de motorwagen om die vervolgens in een veilige omgeving tentoon te stellen. Een rijdend, historisch verantwoord treinstel is om de hier al genoemde redenen geen optie. Het gaat erom dat hetgeen wat er nog is wordt behouden voor de toekomst.

Groeten, Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20896
    • Pagina van klaas
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #84 Gepost op: 26 december 2020, 19:44:32 »
Ik denk ook dat een rijdend treinstel niet haalbaar is. Voor een statische opstelling zou men de motorwagen kunnen nabouwen maar dan b,v. in hout. Dan kun je optisch het hele treinstel laten zien zoals het vroeger was.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #85 Gepost op: 26 december 2020, 21:12:42 »
Nou nee! Een van de redenen dat het nog niet tot enige restauratie is gekomen is dat een herbouw van de motorwagen moet voldoen
aan de huidige europese regels vwb sterkte, buffers moet hebben en aan een drukproef op de testbank moet voldoen. Dat is voor een
museum organisatie niet te doen. Er is ooit wel gedacht aan het gebruik van een engelse diesel omdat de onderstellen daarvan het meest
op die van de TEE zouden lijken.
Mvrgr
Nee voor een museum is dat niet te doen maar voor de Europese Unie wel. Dat is nou net m'n fantasie, láát me even ;-)
(trouwens TGV's hebben ook geen buffers, voor zover ik weet)
gr, Diederik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20896
    • Pagina van klaas
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #86 Gepost op: 26 december 2020, 21:35:32 »
De noodzaak van buffers ontgaat mij ook. Er is geen enkel Nederlands treinstel met buffers, ze hebben allemaal Scharfenberg of BSI koppelingen.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #87 Gepost op: 26 december 2020, 21:41:25 »
Volgens mij heeft de TGV motorwagen gewoon stoot en trekwerk achter.
En de ICE toch ook?

Mvg Johan

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #88 Gepost op: 26 december 2020, 21:42:32 »
Die koppeling met de EU is ook helemaal niet zo vreemd. De TEE was hét symbool van de vooruitgang en de Europese eenwording (toen EEG) in de jaren vijftig. De Nederlands / Zwitserse deed als enige de meeste EEG-landen aan. Alleen de Zwitsers zelf zagen er uiteindelijk niks in... ;)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3193
  • Modelspoor is emotie...
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #89 Gepost op: 26 december 2020, 21:43:28 »
Ik denk ook dat een rijdend treinstel niet haalbaar is. Voor een statische opstelling zou men de motorwagen kunnen nabouwen maar dan b,v. in hout. Dan kun je optisch het hele treinstel laten zien zoals het vroeger was.

Iets vergelijkbaars hebben een paar jaar geleden gedaan met een 1:1 model van een 6300. Vooralsnog de enige die je zo kunt gaan bekijken zonder je in een karretje door een attractie te laten slepen... ;)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87