Doel:€250.00
Donaties:€82.50

Per saldo:€-167.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Anicubic advies nodig door MartinH0
Vandaag om 17:18:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 17:04:12
Nieuwe leddriver in de maak, input nodig. door bask185
Vandaag om 16:58:05
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door Ivo tB
Vandaag om 16:51:43
100x "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 16:50:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 16:49:12
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Hans Reints
Vandaag om 16:10:06
NS 1600-1700-1800 infodraadje. door EN446
Vandaag om 15:22:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door 1200blauw
Vandaag om 13:51:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:38:51
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 13:27:40
Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door Eelco Storm
Vandaag om 13:17:35
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:02:29
Frans loodsje et cetera door NS1220
Vandaag om 12:59:12
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door AntonM
Vandaag om 12:24:10
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Lucien
Vandaag om 11:53:31
Modelspoorbeurs in Houten 17 juli 2021 door Rondje_HO
Vandaag om 11:52:22
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 11:22:25
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 11:20:20
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door henk
Vandaag om 10:46:55
Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen door Martijn de Kuiper
Vandaag om 10:19:43
Oneindige Overslag 0e RC door spoorijzer
Vandaag om 09:59:23
Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig door HuubvG
Vandaag om 09:57:01
Marklin MFX-decoder, funtieuitgangen werken niet. door bask185
Vandaag om 07:58:16
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door lrrw
Vandaag om 07:52:39
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:42:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 07:39:49
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 07:07:48
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Dave.......
Vandaag om 04:04:23
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Dave.......
Vandaag om 03:58:30
  

Auteur Topic: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.  (gelezen 35689 keer)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10500
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #60 Gepost op: 26 december 2020, 14:12:37 »
Vervangen door EMD FP7's, om heel precies te zijn:


www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #61 Gepost op: 26 december 2020, 14:30:06 »
... dat er 1 stel, begin jaren '70 is verongelukt. Ik heb nooit begrepen of dat ook de trigger was om de resterende stellen uit dienst te nemen ...
De machinist van die trein reed domweg te snel.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
    • Project Althofen
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #62 Gepost op: 26 december 2020, 14:33:24 »
Die motorrijtuigen bleken niet geschikt voor het Canadese klimaat en zijn daar na verloop van tijd vervangen door locs en gesloopt.

Marklin heeft beide versies uitgebracht van de northlander met zowel de originele motorwagen (3150) als met de FP7 loc (37500). Andere merken zullen ook wel wat hebben zoals roco dacht ik.

Groeten

Olav

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3039
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #63 Gepost op: 26 december 2020, 14:37:02 »
Ik heb ze ook genoeg gezien in de jaren 60 rond Dordrecht.
Ik heb  ook nog de 3 delige  3 rail Marklin uitvoering ,die ik omgebouwd heb naar 2 rail.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3223
  • Modelspoor is emotie...
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #64 Gepost op: 26 december 2020, 14:38:55 »
Toen die vijf bakken destijds naar Europa kwamen, was er volgens mij sprake van, dat er met een TEE-stuurstandkop en een BR 232 iets gedaan zou worden. Dat schijnt uiteindelijk geloof ik gestrand te zijn op de technische onmogelijkheid van het idee.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10500
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #65 Gepost op: 26 december 2020, 14:43:43 »
D'r is ook sprake geweest van het mogelijk gebruiken van een Britse diesel, iets class 55 oid.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4187
    • Modeltrein projecten
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #66 Gepost op: 26 december 2020, 14:46:44 »
Zolang je in de trein zit heb je toch geen idee van wat ervoor hangt. Altijd dat gezever over locs en tractie. In een loc vervoer je geen betalende passagiers. 8)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 7503
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #67 Gepost op: 26 december 2020, 14:50:43 »
Nabouwen van de motorwagen zal wel veel te duur zijn. Helaas, zo zou ik hem graag een keer zien. Heb het stel nooit in het echt kunnen aanschouwen helaas. Ach ja, ik heb de Roco versie. :)

Gr.

Edsko
« Laatst bewerkt op: 26 december 2020, 15:37:05 door Edsko Hekman. Reden: schrijffaut »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21044
    • Pagina van klaas
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #68 Gepost op: 26 december 2020, 14:57:05 »
Zolang je in de trein zit heb je toch geen idee van wat ervoor hangt. Altijd dat gezever over locs en tractie. In een loc vervoer je geen betalende passagiers. 8)
Het verschil is dat de motorwagen van de TEE meer was dan een loc. Er zat ook nog een conducteursruimte, en douaneruimte, bagageruimte en een toilet in. Allemaal zaken die je in de meeste locs niet zult aantreffen.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4187
    • Modeltrein projecten
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #69 Gepost op: 26 december 2020, 15:39:31 »

Douane hebben we niet meer nodig en alles zit in je telefoon tegenwoordig. Dus hup een Traxx ervoor en weer naar Chur op vakantie. Ik heb er nu al zin an. (Met de auto)
« Laatst bewerkt op: 27 december 2020, 03:38:06 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3379
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #70 Gepost op: 26 december 2020, 15:43:45 »
Als ik de foto's in het boek van Martin van Oostrom bekijk, dan lijkt het interieur inderdaad heel erg op wat ik op bovenstaande foto's zie. Misschien is het in de loop van de tijd wat gepimpt (andere bekleding zo te zien), maar de hoofdvormen zitten er nog in. Dat valt me overigens mee, had verwacht dat de Canadezen wel een totale 'make over' zouden hebben gedaan. Geen geld? Of vonden ze het wel mooi zo (Europese luxe)?
De Canadezen hebben er niet zoveel aan gedaan, de stellen zijn voor hun vertrek hier in Tilburg allemaal nog klaar gemaakt en geschilderd voor hun Canadese avontuur immers ;)

In de motorwagen zat ook de stroomvoorziening voor de rijtuigen, niet onbelangrijk ;)

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #71 Gepost op: 26 december 2020, 16:26:13 »
Citaat
Nabouwen van de motorwagen zal wel veel te duur zijn.

Ongetwijfeld zijn er enkele miljoenen mee gemoeid. Wrang is wel dat juist de motorwagens door Werkspoor gebouwd zijn, de rijtuigen zijn een Zwitsers ontwerp van SIG. Op zich is er geld genoeg als spoorwegmusea meer aan uitruil zouden doen, dit is in de kunstwereld immers heel normaal. Wanneer de motorwagens een Nederlands-Frans-Duits-Belgisch-Zwitsers project waren kan het een stuk betaalbaarder worden. Dan kan het stel ook in andere landen rijden. Ook zou het Spoorwegmuseum de restauratie van 1 rijtuig voor zijn rekening kunnen nemen indien 3 stuks te duur is. Gedeelde smart is halve smart maar ja... dat samenwerken he ;)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 7503
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #72 Gepost op: 26 december 2020, 17:01:03 »
Wie weet zijn ze daar op de achtergrond wel mee bezig, dat samenwerken. Je weet het maar nooit, zeker in deze tijden niet. ;)

Ik zou het fantastisch vinden als er weer een motorwagen (na)gebouwd zou worden. Maar ja, centen....  :-\ En nu stop ik met mijn "stokpaardje". ;)

Gr.

Edsko

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #73 Gepost op: 26 december 2020, 17:16:07 »
Geeft niks, hierover filosoferen mag toch? Zo'n samenwerkingsverband zou helemaal in de TEE-traditie passen. En die komt terug nu er binnen Europa meer per trein gereisd gaat worden. Besef ook wel dat het duur zal worden vanwege de beveiligingseisen zoals ETCS en de uitstoot. Ik heb de motorwagens regelmatig in Tilburg bij de werkplaats gezien, het waren stinkers met hun blauwe rookwolken. Dat moet anno nu een stuk schoner.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4708
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #74 Gepost op: 26 december 2020, 17:25:26 »
Het eenvoudigste zou zijn om een EMD FP7 te kopen en in TEE kleuren te spuiten  :angel:
Boomshanka!