Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Extra functie in Zimo MS450P22 door robschuurhof
Vandaag om 20:42:59
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:29:25
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 20:28:59
Roco AC modellen door Martijn193
Vandaag om 20:12:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door René 4312
Vandaag om 20:11:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:01:06
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 19:50:24
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:36:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:32:03
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:06:01
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:04:26
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Keska
Vandaag om 18:33:03
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:22:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:16:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ben
Vandaag om 17:51:54
Probleem bij inbouw decoder door Ben
Vandaag om 17:51:26
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
Vandaag om 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
Vandaag om 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
Vandaag om 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:05:11
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 15:57:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:46:52
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 14:59:26
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Eric B
Vandaag om 14:49:32
3 januari NVBS oliebollenrit door thevandijks
Vandaag om 14:32:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 14:01:59
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 13:40:48
  

Auteur Topic: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM  (gelezen 146926 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #60 Gepost op: 26 December 2020, 14:12:37 »
Vervangen door EMD FP7's, om heel precies te zijn:



Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #61 Gepost op: 26 December 2020, 14:30:06 »
... dat er 1 stel, begin jaren '70 is verongelukt. Ik heb nooit begrepen of dat ook de trigger was om de resterende stellen uit dienst te nemen ...
De machinist van die trein reed domweg te snel.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #62 Gepost op: 26 December 2020, 14:33:24 »
Die motorrijtuigen bleken niet geschikt voor het Canadese klimaat en zijn daar na verloop van tijd vervangen door locs en gesloopt.

Marklin heeft beide versies uitgebracht van de northlander met zowel de originele motorwagen (3150) als met de FP7 loc (37500). Andere merken zullen ook wel wat hebben zoals roco dacht ik.

Groeten

Olav

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4044
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #63 Gepost op: 26 December 2020, 14:37:02 »
Ik heb ze ook genoeg gezien in de jaren 60 rond Dordrecht.
Ik heb  ook nog de 3 delige  3 rail Marklin uitvoering ,die ik omgebouwd heb naar 2 rail.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5512
  • Modelspoor is emotie...
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #64 Gepost op: 26 December 2020, 14:38:55 »
Toen die vijf bakken destijds naar Europa kwamen, was er volgens mij sprake van, dat er met een TEE-stuurstandkop en een BR 232 iets gedaan zou worden. Dat schijnt uiteindelijk geloof ik gestrand te zijn op de technische onmogelijkheid van het idee.

Rob
Tbinnebarretije…

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #65 Gepost op: 26 December 2020, 14:43:43 »
D'r is ook sprake geweest van het mogelijk gebruiken van een Britse diesel, iets class 55 oid.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #66 Gepost op: 26 December 2020, 14:46:44 »
Zolang je in de trein zit heb je toch geen idee van wat ervoor hangt. Altijd dat gezever over locs en tractie. In een loc vervoer je geen betalende passagiers. 8)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Edsko Hekman

  • Online Online
  • Berichten: 8612
  • Nooit uitgeklust....
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #67 Gepost op: 26 December 2020, 14:50:43 »
Nabouwen van de motorwagen zal wel veel te duur zijn. Helaas, zo zou ik hem graag een keer zien. Heb het stel nooit in het echt kunnen aanschouwen helaas. Ach ja, ik heb de Roco versie. :)

Gr.

Edsko
« Laatst bewerkt op: 26 December 2020, 15:37:05 door Edsko Hekman. Reden: schrijffaut »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27014
    • Pagina van klaas
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #68 Gepost op: 26 December 2020, 14:57:05 »
Zolang je in de trein zit heb je toch geen idee van wat ervoor hangt. Altijd dat gezever over locs en tractie. In een loc vervoer je geen betalende passagiers. 8)
Het verschil is dat de motorwagen van de TEE meer was dan een loc. Er zat ook nog een conducteursruimte, en douaneruimte, bagageruimte en een toilet in. Allemaal zaken die je in de meeste locs niet zult aantreffen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #69 Gepost op: 26 December 2020, 15:39:31 »

Douane hebben we niet meer nodig en alles zit in je telefoon tegenwoordig. Dus hup een Traxx ervoor en weer naar Chur op vakantie. Ik heb er nu al zin an. (Met de auto)
« Laatst bewerkt op: 27 December 2020, 03:38:06 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #70 Gepost op: 26 December 2020, 15:43:45 »
Als ik de foto's in het boek van Martin van Oostrom bekijk, dan lijkt het interieur inderdaad heel erg op wat ik op bovenstaande foto's zie. Misschien is het in de loop van de tijd wat gepimpt (andere bekleding zo te zien), maar de hoofdvormen zitten er nog in. Dat valt me overigens mee, had verwacht dat de Canadezen wel een totale 'make over' zouden hebben gedaan. Geen geld? Of vonden ze het wel mooi zo (Europese luxe)?
De Canadezen hebben er niet zoveel aan gedaan, de stellen zijn voor hun vertrek hier in Tilburg allemaal nog klaar gemaakt en geschilderd voor hun Canadese avontuur immers ;)

In de motorwagen zat ook de stroomvoorziening voor de rijtuigen, niet onbelangrijk ;)

ReneN

  • Gast
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #71 Gepost op: 26 December 2020, 16:26:13 »
Citaat
Nabouwen van de motorwagen zal wel veel te duur zijn.

Ongetwijfeld zijn er enkele miljoenen mee gemoeid. Wrang is wel dat juist de motorwagens door Werkspoor gebouwd zijn, de rijtuigen zijn een Zwitsers ontwerp van SIG. Op zich is er geld genoeg als spoorwegmusea meer aan uitruil zouden doen, dit is in de kunstwereld immers heel normaal. Wanneer de motorwagens een Nederlands-Frans-Duits-Belgisch-Zwitsers project waren kan het een stuk betaalbaarder worden. Dan kan het stel ook in andere landen rijden. Ook zou het Spoorwegmuseum de restauratie van 1 rijtuig voor zijn rekening kunnen nemen indien 3 stuks te duur is. Gedeelde smart is halve smart maar ja... dat samenwerken he ;)

Edsko Hekman

  • Online Online
  • Berichten: 8612
  • Nooit uitgeklust....
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #72 Gepost op: 26 December 2020, 17:01:03 »
Wie weet zijn ze daar op de achtergrond wel mee bezig, dat samenwerken. Je weet het maar nooit, zeker in deze tijden niet. ;)

Ik zou het fantastisch vinden als er weer een motorwagen (na)gebouwd zou worden. Maar ja, centen....  :-\ En nu stop ik met mijn "stokpaardje". ;)

Gr.

Edsko

ReneN

  • Gast
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #73 Gepost op: 26 December 2020, 17:16:07 »
Geeft niks, hierover filosoferen mag toch? Zo'n samenwerkingsverband zou helemaal in de TEE-traditie passen. En die komt terug nu er binnen Europa meer per trein gereisd gaat worden. Besef ook wel dat het duur zal worden vanwege de beveiligingseisen zoals ETCS en de uitstoot. Ik heb de motorwagens regelmatig in Tilburg bij de werkplaats gezien, het waren stinkers met hun blauwe rookwolken. Dat moet anno nu een stuk schoner.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7749
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #74 Gepost op: 26 December 2020, 17:25:26 »
Het eenvoudigste zou zijn om een EMD FP7 te kopen en in TEE kleuren te spuiten  :angel:
Don't be part of the problem. Be the entire problem!