Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:42:45
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:19
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
  

Auteur Topic: Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen  (gelezen 87640 keer)

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #255 Gepost op: 08 maart 2021, 21:55:14 »
Inderdaad, met die aanpassing is men ook begonnen  (y)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #256 Gepost op: 08 maart 2021, 23:43:02 »
had volker hem niet op kunnen pakken en een stukje opzij kunnen zetten. kraantje is er denk ik wel geschikt voor  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #257 Gepost op: 09 maart 2021, 16:07:40 »
Het kraantje wel ja......

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #258 Gepost op: 09 maart 2021, 18:41:11 »
Dat zes-assige rijtuig heb ik in heel wat mindere staat gezien. Er wordt flink aan de collectie gewerkt. Of hebben ze nog een andere?

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1958
  • A-C
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #259 Gepost op: 09 maart 2021, 19:07:46 »
Bedoel je de mitropa?
Die is denk ik niet (meer?) in de collectie van de sgb.
Anders hadden ze denk ik geen “nieuw” restauratie rijtuig gekocht?

« Laatst bewerkt op: 09 maart 2021, 19:10:51 door barry1972 »
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #260 Gepost op: 09 maart 2021, 20:17:15 »
Die Mitropa staat ondertussen op station 's Gravenpolder - 's Heer Abtskerke en is in eigendom overgegaan naar de bewoners van het station. Zij zijn bezig een B&B te maken van het rijtuig. De eigenaren zijn van plan een van de slaapcoupes helemaal in originele staat terug te bouwen. Gezien de staat van dienst van de heer des huizes en de stapel documentatie die hij ondertussen al de kop heeft weten te tikken in Duitsland, gaat dit helemaal goedkomen.

Een win win situatie vind ik het. Voor het station een mooie trekpleister en een manier om in contact te komen met de SGB. Voor onze reizigers is het een fraai element tijdens hun reis tussen Goes en Hoedekenskerke

Groeten,

Martin

Marcel26

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #261 Gepost op: 10 maart 2021, 20:01:10 »
Gave projecten allemaal, gaat echt mooi worden daar.
Gebeurd er ook nog iets aan de stoomlocomotieven bij de SGB? zie daar niet zo veel van voorbij komen in de nieuwsberichten.

Groeten, Marcel

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #262 Gepost op: 10 maart 2021, 21:46:47 »
Lopend onderhoud. Maar wel op een laag pitje omdat er in de werkplaats vanwege de coronamaatregelen maar beperkt gewerkt mag worden.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1958
  • A-C
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #263 Gepost op: 12 maart 2021, 18:29:34 »
Is ook meer als alleen stoom aan het worden toch?
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Marcel26

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #264 Gepost op: 12 maart 2021, 22:24:13 »
Helaas wel vindt ik, al is dat andere ook mooi spul hoor. Het is maar waar men het zwaartepunt in prioriteiten legt, die is in de loop der jaren bij de SGB nogal verschoven denk ik.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #265 Gepost op: 13 maart 2021, 16:29:38 »
Als je als "museum" stichting wilt overleven,dan zul je ruimer moeten denken dan enkel een stuk spoorlijn en een loc met wat rijtuigen om mensen in mee te nemen.
Dat men dat bij de SGB doet en toch alles zoveel mogelijk rondom de (lokale) treinhistorie probeert uit te breiden en daarmee ook uit te beelden,kan je denk ik alleen maar toejuichen.
Een pluspunt is dat men de ruimte heeft daar,maar er ook invulling aan wil en kan geven.

Er zijn zat andere soortgelijke stichtingen/musea/noem ze hoe je wil,die de ruimte niet hebben,en wellicht in een enkel geval straks, zelfs misschien de hand doek in de ring moeten gooien.
Ofwel omdat ze het niet meer rond gebreid kunnen krijgen ofwel omdat ze misschien worden weg gebonjourd door het stadsbestuur waar zij onder vallen omdat de gemeente na zoveel jaren ineens de grond rondom hun en (hopelijk niet) van hun wil volplempen met redelijk dure huizen.
(maar waar dan nog de kans bestaat,dat ze weg moeten vanwege kans op allerlei "overlast voor de nieuwe wijk")

Ik zou dus maar blij wezen met elke stichting op spoors gebied die zich inzet om historie te bewaren,zowel qua rollend materieel als de aanverwante historische zaken die daar bij horen.
Slopen is makkelijk,iets opnieuw zien op te bouwen is een stuk lastiger en duurder.   
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2021, 16:31:20 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1958
  • A-C
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #266 Gepost op: 13 maart 2021, 19:20:29 »
Helemaal mee eens  (y)

En ben er alleen maar blij mee hoor zonder diesels wordt het heel lastig.
En ikzelf vind de afwisseling wel mooi 🙂
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2021, 19:23:28 door barry1972 »
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1356
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #267 Gepost op: 15 maart 2021, 10:37:35 »
Ik denk dat bij elke museumlijn in NL de medewerkers schaars zijn tov de hoeveelheid werk. Dat wil zeggen dat er altijd keuzes gemaakt moeten worden. Dergelijke infraprojecten kosten veel tijd en capaciteit van je medewerkers, maar heb je wel nodig om goed te kunnen (blijven) rijden. Zeker als de dienstregeling makkelijker uitvoerbaar wordt (zoals nu bij de SGB) is dat de moeite waard. Zeker nu het ook mankracht en diesel (geld!) uitspaart doordat je met het treinpersoneel kan kopmaken.

Daarnaast.... het rijden met stoomtreinen is gewoon erg duur. Qua kosten, maar het kost ook veel (bevoegde) medewerkers. Met diesel kan je op een eenvoudige manier meer bieden aan bezoekers. En dat levert weer geld op wat je kan gebruiken om bv de dure stoomlocs op de baan te houden. De inzet van dieseltreinen is soms jammer voor de pure stoomliefhebbers, maar komt uiteindelijk het museum en dus ook de stoomlocs ten goede. Naar mijn idee geen kwestie van of-of, maar en-en.

Groeten,
Rogier

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #268 Gepost op: 15 maart 2021, 11:10:45 »
Ach, er zijn ook mooie diesellocs. Zoals die NS2000 uit WOII. En daar heeft de SGB er ook één van. Deze loc vind ik ook sfeerbepalend voor een bepaald tijdperk. Is geen stoom natuurlijk, maar zeker niet minder! En als zo'n diesel de kosten omlaag brengt, dan ben ik daar zeker vöór! En de stoomlocs zal de SGB zeker de deur niet uit doen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #269 Gepost op: 15 maart 2021, 12:31:20 »
Misschien een erg puriteinse reactie: is de museumlijn ooit niet gestart als museumTRAMlijn?
Oorspronkelijk was het een tramlijn, ringlijn, zij het met lokaalspoorkarakter.
In die zin vallen sommige diesels mogelijk uit de toon.
Ik geef toe, ook de buitenlandse wagons bij SHM in Noord Holland zijn alles behalve trams.
R.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2021, 12:35:19 door HRP »
Groet,
      Ronald