Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen  (gelezen 87518 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #270 Gepost op: 15 maart 2021, 13:09:46 »
De S in SGB stond eerst inderdaad voor stoomtram. Dat is op zeker ogenblik veranderd in stoomtrein. Waarom ze dat hebben gedaan weet ik niet, dat kan iemand van de SGB beter uitleggen.
Een trein heeft een andere wettelijke status dan een tram. Het geeft meer verplichtingen maar ook meer mogelijkheden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #271 Gepost op: 15 maart 2021, 13:18:50 »
De wettelijke status van een spoorlijn staat natuurlijk wel los van de naamgeving van de club die er gebruik van maakt :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #272 Gepost op: 15 maart 2021, 13:46:54 »
Het lijkt me toch wel logisch als de wettelijke status verandert dat je dat ook in de naam laat zien.

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #273 Gepost op: 15 maart 2021, 13:49:28 »
Die naamswijziging dateert al van behoorlijk lang geleden. Volgens mij was de primaire reden toen dat de naam tram niet meer aansloot bij het beeld. SGB besloot om van het houten wagenpark afscheid te nemen en over te stappen op stalen rijtuigen op draaistellen. Of het met de houten rijtuigen wel binnen het beeld tram paste waag ik me niet aan...

Betreft de hele discussie over wel of geen stoomlocomotieven. Onze stoomlocomotieven zijn ons zeer dierbaar en blijven de ruggengraat van ons product. Maar daarnaast moet je ook kijken naar aanvullende producten tussen de stoomtrein dienst door. Dat we die hebben kunnen vinden in de replica's van de originele berijders van onze spoorlijn is natuurlijk fantastisch (en ja dat is geen stoom). Om een toekomst te hebben in onze branche moet er breder gedacht worden. Aan het einde van de dag moet er namelijk gewoon geld in het laatje zitten om al dit moois in ere te houden. Voor nu ligt de focus behoorlijk op infra. Dat komt door allerlei zaken. We hebben hiervoor subsidies mogen ontvangen en aan subsidies hangen voorwaarden (b.v. wanneer iets af moet zijn). Daarnaast hebben we binnen de club op dit moment coronaregels die voortgang in het werk beperken. Daarin is onderscheid tussen het binnen en buiten werken. Verspreid over het terrein kunnen er veel meer mensen op veilige afstand van elkaar werken dan in onze werkplaats. Als laatste moeten we op termijn ook niet vergeten dat de infrastructurele aanpassingen (en later het plan van de Treinenfabriek) heel belangrijk zijn voor onze exploitatie en behoud van onze collectie.

 

Marcel26

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #274 Gepost op: 15 maart 2021, 18:49:24 »
Wat een opmerking van mij teweeg brengt, inmiddels een beetje uit zijn verband getrokken denk ik.
Met alle respect hoor, maar ik zie eerder een optisch opgeknapte 2400 en 2000 verschijnen als bijvoorbeeld een 3e stoomlocomotief op de baan. Ik vindt dat laatste persoonlijk namelijk veel leuker en logisch dat er anderen zijn die het eerstgenoemde leuker vinden.
En dat je als museum ook verder moet ontwikkelen en je horizon moet zien te verbreden voor toekomstbestendig bestaansrecht is zeker te begrijpen, dat is een nobel streven zelfs. Ik zie dan graag ook ontwikkelingen op gebied van stoomtractie, nogmaals met alle respect hoor maar ik zie dat als buitenstaander niet echt.

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #275 Gepost op: 15 maart 2021, 20:55:51 »
Ieder zijn eigen mening en voorkeur he  :D. Ikzelf ben ook meer gericht op stoom. Maar keuzes moeten gemaakt worden en soms komt er geld beschikbaar voor bepaalde dingen.

De derde stoomloc, in dit geval de Borsele, staat zeker op de planning om aangepakt te worden. Volgens mij is men op dit moment bezig met de afrondende planvorming voor de revisie. Nadeel is dat we de afgelopen jaren wat tegenslag hebben gehad met steunbouten in de ketels van de rijvaardige stomers. Dat nam veel tijd in beslag van de relatief kleine groep vrijwilligers die aan de machines werken. Wat in het recente verleden ook niet meewerkte was de situatie van het met asbest vervuilde straalgrit (vast wel bekend). Ook wij bleken een levering van dat spul te hebben gehad. Toen dit bekend werd, werd "loods 3" hermetisch afgesloten. Laat daar nu net loc 3 Bison staan waar men volop aan bezig was......

Vele zaken bepalen de gang van zaken merk je wel. Het is zeker geen onwil  8)

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #276 Gepost op: 18 maart 2021, 12:38:56 »
Onze razende reporter Reinier heeft weer een SGB Journaal in elkaar gedraaid:

https://www.youtube.com/watch?v=LO2Q3A4IMmU

Veel kijkplezier  :D

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #277 Gepost op: 19 maart 2021, 15:07:45 »
Ik ben eventjes niet zo actief geweest op het forum, dus ik mocht even wat pagina's discussie inhalen.

Wat betreft meer of minder stoom: je kunt hooguit zeggen dat er in de afgelopen jaren meer diesel is toegevoegd aan de collectie en aan de dienstregeling (motorwagendienst). Dat is niet ten koste gegaan van de stoomdiensten. De stoomtrein is nog steeds de ruggengraat van de SGB en er worden nog steeds 2 stoomritten per rijdag gereden.

Stoomtram of stoomtrein: De lijn is ooit aangelegd met de status van tramlijn en een max. snelheid van 30 km/h. Dat is in NS-tijd altijd zo gebleven en de SGB is ook gestart als Stoomtram. In 1996 is de naam aangepast naar Stoomtrein omdat dat beter paste bij de materieelcollectie. De juridische status van tramlijn speelt tegenwoordig niet meer dacht ik, aangezien alle museumlijnen sinds enkele jaren onder het besluit Bijzonder Spoor vallen, en daarmee onder toezicht van ILT. Daarvoor viel de SGB als gemeentelijke tramlijn onder toezicht van de gemeente Borsele.

En Martin noemde het al: Er is een nieuwe editie van SGB Nieuws. Daarin niet alleen kort aandacht voor het spoorbouwproject, maar ook voor het nieuwe rijtuig dat in Hoedekenskerke komt te staan.

<a href="https://www.youtube.com/v/LO2Q3A4IMmU&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/LO2Q3A4IMmU&amp;feature=youtu.be</a>
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2021, 15:11:14 door Reinier Z. »
Reinier

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1958
  • A-C
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #278 Gepost op: 19 maart 2021, 17:58:57 »
Mooi filmpje weer  (y) bedankt hiervoor  (y)
En de aanschaf van het restauratie rijtuig maak de aankomst in hoedekenskerke leuker en ook een plek waar je nog wat langer verblijven kan  (y)

Als regelmatige bezoeker,  Helemaal blij mee 😃

hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #279 Gepost op: 21 maart 2021, 09:13:27 »
Paar plaatjes van station Goes (gemaakt door Yannick de Vrieze). Duidelijk te zien dat het eerste spoor geballast is. Het tweede perronspoor is vol in de opbouw:






Stel je eens voor dat er op die lege plaats rechtsboven in de foto een mooi groot oud gebouw staat..... bijvoorbeeld een Allan fabriekshal  8)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #280 Gepost op: 21 maart 2021, 11:29:21 »
Waarom ligt het perron op de middelste foto zo ver van het spoor af?
Ik neem aan dat een trein daar niet stopt voor in/uitstappen.
Gr.
Eric

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #281 Gepost op: 21 maart 2021, 11:52:22 »
Het perrondeel dat zover van het spoor ligt is voornamelijk de afrit van het perron.
Reinier

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1958
  • A-C
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #282 Gepost op: 21 maart 2021, 19:03:25 »
Als je niet bekend bent met de situatie zijn sommige foto’s inderdaad lastig te interpreteren, had ik bij de allereerste foto’s ook  :angel:

Vraag 🙋‍♂️, waarom worden de bielzen helemaal ondergestort?
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #283 Gepost op: 21 maart 2021, 19:11:05 »
Er wordt een overmaat aan grind gestort, want een groot deel daarvan verdwijnt onder de dwarsliggers als de stopmachine er overheen gaat. Overigens ligt er op sommige plaatsen iets teveel, want de bemanning van de stopmachine moet nog wel kunnen zien waar de dwarsliggers liggen. Daarom moet het midden van de dwarsligger zichtbaar blijven.
Reinier

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« Reactie #284 Gepost op: 06 april 2021, 13:35:20 »
Afgelopen vrijdag was Strukton aanwezig om een vooropname van het werkterrein te doen. ook werd een 0-meting van de spoorligging uitgevoerd. Deze meting wordt gebruikt als input voor hun stopmachine die volgende week bij ons actief is. Dit inmeten werd gedaan door middel van een lorrie met geavanceerde apparatuur. Zo wordt de x/y/z ligging van het spoor gemeten, maar ook de verkanting en de spoorwijdte.



Wij zijn uiteraard erg blij dat de grote spooraannemers ons museumbedrijven altijd nog te hulp willen schieten  (y)