Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Lolke Bijlsma
Vandaag
om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits
door
1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid
door
MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader
door
defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen
door
defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens
door
TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024
door
Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel
door
orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60
door
rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933
door
Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Museumspoor
|
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Vorige
-
Volgende
-
1
...
17
18
[
19
]
20
21
...
26
Omlaag
Auteur
Topic: Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen (gelezen 87518 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25299
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
«
Reactie #270 Gepost op:
15 maart 2021, 13:09:46 »
De S in SGB stond eerst inderdaad voor stoomtram. Dat is op zeker ogenblik veranderd in stoomtrein. Waarom ze dat hebben gedaan weet ik niet, dat kan iemand van de SGB beter uitleggen.
Een trein heeft een andere wettelijke status dan een tram. Het geeft meer verplichtingen maar ook meer mogelijkheden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Thom
Offline
Berichten: 3869
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
«
Reactie #271 Gepost op:
15 maart 2021, 13:18:50 »
De wettelijke status van een spoorlijn staat natuurlijk wel los van de naamgeving van de club die er gebruik van maakt
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25299
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
«
Reactie #272 Gepost op:
15 maart 2021, 13:46:54 »
Het lijkt me toch wel logisch als de wettelijke status verandert dat je dat ook in de naam laat zien.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
martinh
Offline
Berichten: 199
Grote schuif
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
«
Reactie #273 Gepost op:
15 maart 2021, 13:49:28 »
Die naamswijziging dateert al van behoorlijk lang geleden. Volgens mij was de primaire reden toen dat de naam tram niet meer aansloot bij het beeld. SGB besloot om van het houten wagenpark afscheid te nemen en over te stappen op stalen rijtuigen op draaistellen. Of het met de houten rijtuigen wel binnen het beeld tram paste waag ik me niet aan...
Betreft de hele discussie over wel of geen stoomlocomotieven. Onze stoomlocomotieven zijn ons zeer dierbaar en blijven de ruggengraat van ons product. Maar daarnaast moet je ook kijken naar aanvullende producten tussen de stoomtrein dienst door. Dat we die hebben kunnen vinden in de replica's van de originele berijders van onze spoorlijn is natuurlijk fantastisch (en ja dat is geen stoom). Om een toekomst te hebben in onze branche moet er breder gedacht worden. Aan het einde van de dag moet er namelijk gewoon geld in het laatje zitten om al dit moois in ere te houden. Voor nu ligt de focus behoorlijk op infra. Dat komt door allerlei zaken. We hebben hiervoor subsidies mogen ontvangen en aan subsidies hangen voorwaarden (b.v. wanneer iets af moet zijn). Daarnaast hebben we binnen de club op dit moment coronaregels die voortgang in het werk beperken. Daarin is onderscheid tussen het binnen en buiten werken. Verspreid over het terrein kunnen er veel meer mensen op veilige afstand van elkaar werken dan in onze werkplaats. Als laatste moeten we op termijn ook niet vergeten dat de infrastructurele aanpassingen (en later het plan van de Treinenfabriek) heel belangrijk zijn voor onze exploitatie en behoud van onze collectie.
Gelogd
Marcel26
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 4
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
«
Reactie #274 Gepost op:
15 maart 2021, 18:49:24 »
Wat een opmerking van mij teweeg brengt, inmiddels een beetje uit zijn verband getrokken denk ik.
Met alle respect hoor, maar ik zie eerder een optisch opgeknapte 2400 en 2000 verschijnen als bijvoorbeeld een 3e stoomlocomotief op de baan. Ik vindt dat laatste persoonlijk namelijk veel leuker en logisch dat er anderen zijn die het eerstgenoemde leuker vinden.
En dat je als museum ook verder moet ontwikkelen en je horizon moet zien te verbreden voor toekomstbestendig bestaansrecht is zeker te begrijpen, dat is een nobel streven zelfs. Ik zie dan graag ook ontwikkelingen op gebied van stoomtractie, nogmaals met alle respect hoor maar ik zie dat als buitenstaander niet echt.
Gelogd
martinh
Offline
Berichten: 199
Grote schuif
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
«
Reactie #275 Gepost op:
15 maart 2021, 20:55:51 »
Ieder zijn eigen mening en voorkeur he
. Ikzelf ben ook meer gericht op stoom. Maar keuzes moeten gemaakt worden en soms komt er geld beschikbaar voor bepaalde dingen.
De derde stoomloc, in dit geval de Borsele, staat zeker op de planning om aangepakt te worden. Volgens mij is men op dit moment bezig met de afrondende planvorming voor de revisie. Nadeel is dat we de afgelopen jaren wat tegenslag hebben gehad met steunbouten in de ketels van de rijvaardige stomers. Dat nam veel tijd in beslag van de relatief kleine groep vrijwilligers die aan de machines werken. Wat in het recente verleden ook niet meewerkte was de situatie van het met asbest vervuilde straalgrit (vast wel bekend). Ook wij bleken een levering van dat spul te hebben gehad. Toen dit bekend werd, werd "loods 3" hermetisch afgesloten. Laat daar nu net loc 3 Bison staan waar men volop aan bezig was......
Vele zaken bepalen de gang van zaken merk je wel. Het is zeker geen onwil
Gelogd
martinh
Offline
Berichten: 199
Grote schuif
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
«
Reactie #276 Gepost op:
18 maart 2021, 12:38:56 »
Onze razende reporter Reinier heeft weer een SGB Journaal in elkaar gedraaid:
https://www.youtube.com/watch?v=LO2Q3A4IMmU
Veel kijkplezier
Gelogd
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3306
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
«
Reactie #277 Gepost op:
19 maart 2021, 15:07:45 »
Ik ben eventjes niet zo actief geweest op het forum, dus ik mocht even wat pagina's discussie inhalen.
Wat betreft meer of minder stoom: je kunt hooguit zeggen dat er in de afgelopen jaren meer diesel is toegevoegd aan de collectie en aan de dienstregeling (motorwagendienst). Dat is niet ten koste gegaan van de stoomdiensten. De stoomtrein is nog steeds de ruggengraat van de SGB en er worden nog steeds 2 stoomritten per rijdag gereden.
Stoomtram of stoomtrein: De lijn is ooit aangelegd met de status van tramlijn en een max. snelheid van 30 km/h. Dat is in NS-tijd altijd zo gebleven en de SGB is ook gestart als Stoomtram. In 1996 is de naam aangepast naar Stoomtrein omdat dat beter paste bij de materieelcollectie. De juridische status van tramlijn speelt tegenwoordig niet meer dacht ik, aangezien alle museumlijnen sinds enkele jaren onder het besluit Bijzonder Spoor vallen, en daarmee onder toezicht van ILT. Daarvoor viel de SGB als gemeentelijke tramlijn onder toezicht van de gemeente Borsele.
En Martin noemde het al: Er is een nieuwe editie van SGB Nieuws. Daarin niet alleen kort aandacht voor het spoorbouwproject, maar ook voor het nieuwe rijtuig dat in Hoedekenskerke komt te staan.
https://www.youtube.com/v/LO2Q3A4IMmU&feature=youtu.be
«
Laatst bewerkt op: 19 maart 2021, 15:11:14 door Reinier Z.
»
Gelogd
Reinier
barry1972
Offline
Berichten: 1958
A-C
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
«
Reactie #278 Gepost op:
19 maart 2021, 17:58:57 »
Mooi filmpje weer
bedankt hiervoor
En de aanschaf van het restauratie rijtuig maak de aankomst in hoedekenskerke leuker en ook een plek waar je nog wat langer verblijven kan
Als regelmatige bezoeker, Helemaal blij mee 😃
Gelogd
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂
martinh
Offline
Berichten: 199
Grote schuif
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
«
Reactie #279 Gepost op:
21 maart 2021, 09:13:27 »
Paar plaatjes van station Goes (gemaakt door Yannick de Vrieze). Duidelijk te zien dat het eerste spoor geballast is. Het tweede perronspoor is vol in de opbouw:
Stel je eens voor dat er op die lege plaats rechtsboven in de foto een mooi groot oud gebouw staat..... bijvoorbeeld een Allan fabriekshal
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 7812
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
«
Reactie #280 Gepost op:
21 maart 2021, 11:29:21 »
Waarom ligt het perron op de middelste foto zo ver van het spoor af?
Ik neem aan dat een trein daar niet stopt voor in/uitstappen.
Gelogd
Gr.
Eric
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3306
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
«
Reactie #281 Gepost op:
21 maart 2021, 11:52:22 »
Het perrondeel dat zover van het spoor ligt is voornamelijk de afrit van het perron.
Gelogd
Reinier
barry1972
Offline
Berichten: 1958
A-C
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
«
Reactie #282 Gepost op:
21 maart 2021, 19:03:25 »
Als je niet bekend bent met de situatie zijn sommige foto’s inderdaad lastig te interpreteren, had ik bij de allereerste foto’s ook
Vraag 🙋♂️, waarom worden de bielzen helemaal ondergestort?
Gelogd
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3306
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
«
Reactie #283 Gepost op:
21 maart 2021, 19:11:05 »
Er wordt een overmaat aan grind gestort, want een groot deel daarvan verdwijnt onder de dwarsliggers als de stopmachine er overheen gaat. Overigens ligt er op sommige plaatsen iets teveel, want de bemanning van de stopmachine moet nog wel kunnen zien waar de dwarsliggers liggen. Daarom moet het midden van de dwarsligger zichtbaar blijven.
Gelogd
Reinier
martinh
Offline
Berichten: 199
Grote schuif
Re: Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
«
Reactie #284 Gepost op:
06 april 2021, 13:35:20 »
Afgelopen vrijdag was Strukton aanwezig om een vooropname van het werkterrein te doen. ook werd een 0-meting van de spoorligging uitgevoerd. Deze meting wordt gebruikt als input voor hun stopmachine die volgende week bij ons actief is. Dit inmeten werd gedaan door middel van een lorrie met geavanceerde apparatuur. Zo wordt de x/y/z ligging van het spoor gemeten, maar ook de verkanting en de spoorwijdte.
Wij zijn uiteraard erg blij dat de grote spooraannemers ons museumbedrijven altijd nog te hulp willen schieten
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Vorige
-
Volgende
-
1
...
17
18
[
19
]
20
21
...
26
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Museumspoor
|
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen