Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probleem met inloggen door Joz
Vandaag om 15:55:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:50:17
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:36:30
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 13:39:20
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
  

Auteur Topic: Seinen en wissel koppelen in DR4018  (gelezen 7376 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #30 Gepost op: 26 November 2020, 22:33:53 »
Waarom in de DR4018 ?  Je kunt de zaak toch eerst in de Ecos organiseren en de 4018 alleen als uiteindelijke uitsturing gebruiken ? Neem ik aan.
Het organiseren in de Ecos is in dit topic volgens mij al eerder besproken: de wisselstraat. Of bedoel je iets anders in de Ecos?
« Laatst bewerkt op: 26 November 2020, 23:11:57 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #31 Gepost op: 27 November 2020, 09:18:36 »
Heel eerlijk gezegd:  ik weet niet wat ik bedoel in de Ecos, ik weet alleen wat ik bedoel met hoe je de zaak op zou kunnen zetten. Dan natuurlijk wel kijken of de Ecos dat ook kan, zonodig in combinatie met de DR's.
Maar dan als eerste ook de vraag:  heb je bij de keerlus ook de aan/afvoerlijn (dus het enkelspoor) van een bezetmelding voorzien?  En heb je het baanvak in de rechtuitstand van de wissel (2e poot) van bezetmelding voorzien ?
Zo ja, dan heb je 1 wissel met 3 poten en 3 bezetmelders.  Daar kun je, en hier begint mijn aanname, in de Ecos toch iets mee organiseren? Daar dient die toch voor ?  En wat betreft wisselstraten kun je misschien beter denken aan het instellen van rijwegen op de Ecos. Daarbinnen zitten dan zonodig wisselstraten.
Daar bedoel ik mee, dat een trein die het enkelsporige baanvak binnen wil rijden (door jou handbediend) dat pas mag, als er GEEN trein vanuit de keerlus of de andere poot tegemoetkomt. Dus ergens moet aangegeven worden welke richting de ingestelde rijweg te berijden is.

Maar als dat allemaal te complex wordt, dan zou ik teruggrijpen op je eerste plan:  je rijdt handmatig, dus kun je ook handmatig een rijweg/wisselstraat vrijgeven.  Jij weet tenslotte of er van de andere kant een trein komt (handmatig) of niet.   Dan begint het veel te lijken op mijn eigen manier van bedienen:  in principe handmatig, maar met beveiliging, en als een trein eenmaal onderweg is "automatisch" via blokbeveiliging en andere (analoog gestuurde) beveiliging.   Maar geen computer en geen programma.

Met een Ecos zit je er ergens tussenin, omdat de Ecos zelf al een programmadrager is.  Wil je dat alleen gebruiken voor het sturen van de keerlus, dan zou ik het daar ook bij houden en de seinen dus ook handmatig stellen, om te voorkomen dat je onzinnige seinbeelden krijgt.  Daar zou je ook kunnen kiezen voor de optie:  altijd rood tenzij groen. Dan is er dus altijd maar 1 sein groen en mag er dus ook maar 1 trein in 1 richting rijden.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #32 Gepost op: 27 November 2020, 11:14:37 »
Dank je Veroniek.
Om e.e.a. volgens de regels en natuurgetrouw te laten functioneren zou ik 3 seinen bij 1 wissel moeten plaatsen en deze 3 seinen ieder een apart adres op de DR4018 moeten laten bezetten. En inderdaad: altijd rood tenzij groen, geregeld vanuit bezetmeldingen in de 3 spoorgedeelten.
De bestaande koppeling van 2 adressen (adres 1: wissel en adres 2: 2 seinen) in de DR4018 geeft een mooi 'schoon' grafisch banenplan in de Ecos. Bij aansluiting van 2 seinen op 2 adressen komt zou deze koppeling mogelijk in gevaar komen omdat de handleiding van de DR4018 als voorbeelden in de functiemapping een koppeling van slechts 2 schakelingen aangeeft, en niet van 3. Mogelijk dat Bert weet of een koppeling van 3 schakelingen ook mogelijk is. Als dat zo is dan opteer ik om te volstaan met de 2 bestaande seinen en de trein die de keerlus in gaat rijden geen sein (ik weet het: onnatuurlijk) te geven maar wel d.m.v. een bezetmelding het sein in de keerlus op rood te zetten.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2020, 11:20:40 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #33 Gepost op: 27 November 2020, 13:19:48 »
Zo onnatuurlijk is het ontbreken van het 3e sein niet hoor.  Immers, je hebt ergens bij vertrek van een trein een rijweg ingesteld naar de keerlus, dus daar is groen gegeven.  Dan hoeft er mijns inziens ook geen (overbodig) 3e sein meer voor de keerlus te staan.  Van de andere kant mag toch geen trein komen.
Hetzelfde zou je ook kunnen veronderstellen voor het baanvak bij de stand rechtuit:  alleen als daar nog een trein aanwezig is zou er een 3e rood sein moeten staan.  Maar als er, zoals hierboven, toch pas groen gegeven wordt als alles vrij is, dan hoeft het hier dus ook niet.

Dus maak je over het 3e sein maar niet te druk.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #34 Gepost op: 27 November 2020, 13:27:09 »
Je schrijft ergens dat je altijd in een vaste richting door de keerlus rijdt. Dan heb je aan die kant toch geen uitrijsein nodig? Je zet geen sein op een plek waar toch nooit een trein hoeft te stoppen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #35 Gepost op: 27 November 2020, 14:15:38 »
De poster heeft het over "een louter cosmetische functie " .  Bovendien wordt het uitrijden van de keerlus handmatig toegestaan door het omzetten van de betreffende wissel. Dus eerst rood, dan groen.  De rest (altijd rood tenzij groen)  wordt nog over nagedacht, begrijp ik.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #36 Gepost op: 27 November 2020, 15:56:05 »
Je schrijft ergens dat je altijd in een vaste richting door de keerlus rijdt. Dan heb je aan die kant toch geen uitrijsein nodig? Je zet geen sein op een plek waar toch nooit een trein hoeft te stoppen.
De keerlus wordt in twee richtingen bereden Klaas.