Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Seinen en wissel koppelen in DR4018  (gelezen 6882 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #30 Gepost op: 26 November 2020, 22:33:53 »
Waarom in de DR4018 ?  Je kunt de zaak toch eerst in de Ecos organiseren en de 4018 alleen als uiteindelijke uitsturing gebruiken ? Neem ik aan.
Het organiseren in de Ecos is in dit topic volgens mij al eerder besproken: de wisselstraat. Of bedoel je iets anders in de Ecos?
« Laatst bewerkt op: 26 November 2020, 23:11:57 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #31 Gepost op: 27 November 2020, 09:18:36 »
Heel eerlijk gezegd:  ik weet niet wat ik bedoel in de Ecos, ik weet alleen wat ik bedoel met hoe je de zaak op zou kunnen zetten. Dan natuurlijk wel kijken of de Ecos dat ook kan, zonodig in combinatie met de DR's.
Maar dan als eerste ook de vraag:  heb je bij de keerlus ook de aan/afvoerlijn (dus het enkelspoor) van een bezetmelding voorzien?  En heb je het baanvak in de rechtuitstand van de wissel (2e poot) van bezetmelding voorzien ?
Zo ja, dan heb je 1 wissel met 3 poten en 3 bezetmelders.  Daar kun je, en hier begint mijn aanname, in de Ecos toch iets mee organiseren? Daar dient die toch voor ?  En wat betreft wisselstraten kun je misschien beter denken aan het instellen van rijwegen op de Ecos. Daarbinnen zitten dan zonodig wisselstraten.
Daar bedoel ik mee, dat een trein die het enkelsporige baanvak binnen wil rijden (door jou handbediend) dat pas mag, als er GEEN trein vanuit de keerlus of de andere poot tegemoetkomt. Dus ergens moet aangegeven worden welke richting de ingestelde rijweg te berijden is.

Maar als dat allemaal te complex wordt, dan zou ik teruggrijpen op je eerste plan:  je rijdt handmatig, dus kun je ook handmatig een rijweg/wisselstraat vrijgeven.  Jij weet tenslotte of er van de andere kant een trein komt (handmatig) of niet.   Dan begint het veel te lijken op mijn eigen manier van bedienen:  in principe handmatig, maar met beveiliging, en als een trein eenmaal onderweg is "automatisch" via blokbeveiliging en andere (analoog gestuurde) beveiliging.   Maar geen computer en geen programma.

Met een Ecos zit je er ergens tussenin, omdat de Ecos zelf al een programmadrager is.  Wil je dat alleen gebruiken voor het sturen van de keerlus, dan zou ik het daar ook bij houden en de seinen dus ook handmatig stellen, om te voorkomen dat je onzinnige seinbeelden krijgt.  Daar zou je ook kunnen kiezen voor de optie:  altijd rood tenzij groen. Dan is er dus altijd maar 1 sein groen en mag er dus ook maar 1 trein in 1 richting rijden.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #32 Gepost op: 27 November 2020, 11:14:37 »
Dank je Veroniek.
Om e.e.a. volgens de regels en natuurgetrouw te laten functioneren zou ik 3 seinen bij 1 wissel moeten plaatsen en deze 3 seinen ieder een apart adres op de DR4018 moeten laten bezetten. En inderdaad: altijd rood tenzij groen, geregeld vanuit bezetmeldingen in de 3 spoorgedeelten.
De bestaande koppeling van 2 adressen (adres 1: wissel en adres 2: 2 seinen) in de DR4018 geeft een mooi 'schoon' grafisch banenplan in de Ecos. Bij aansluiting van 2 seinen op 2 adressen komt zou deze koppeling mogelijk in gevaar komen omdat de handleiding van de DR4018 als voorbeelden in de functiemapping een koppeling van slechts 2 schakelingen aangeeft, en niet van 3. Mogelijk dat Bert weet of een koppeling van 3 schakelingen ook mogelijk is. Als dat zo is dan opteer ik om te volstaan met de 2 bestaande seinen en de trein die de keerlus in gaat rijden geen sein (ik weet het: onnatuurlijk) te geven maar wel d.m.v. een bezetmelding het sein in de keerlus op rood te zetten.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2020, 11:20:40 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #33 Gepost op: 27 November 2020, 13:19:48 »
Zo onnatuurlijk is het ontbreken van het 3e sein niet hoor.  Immers, je hebt ergens bij vertrek van een trein een rijweg ingesteld naar de keerlus, dus daar is groen gegeven.  Dan hoeft er mijns inziens ook geen (overbodig) 3e sein meer voor de keerlus te staan.  Van de andere kant mag toch geen trein komen.
Hetzelfde zou je ook kunnen veronderstellen voor het baanvak bij de stand rechtuit:  alleen als daar nog een trein aanwezig is zou er een 3e rood sein moeten staan.  Maar als er, zoals hierboven, toch pas groen gegeven wordt als alles vrij is, dan hoeft het hier dus ook niet.

Dus maak je over het 3e sein maar niet te druk.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #34 Gepost op: 27 November 2020, 13:27:09 »
Je schrijft ergens dat je altijd in een vaste richting door de keerlus rijdt. Dan heb je aan die kant toch geen uitrijsein nodig? Je zet geen sein op een plek waar toch nooit een trein hoeft te stoppen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #35 Gepost op: 27 November 2020, 14:15:38 »
De poster heeft het over "een louter cosmetische functie " .  Bovendien wordt het uitrijden van de keerlus handmatig toegestaan door het omzetten van de betreffende wissel. Dus eerst rood, dan groen.  De rest (altijd rood tenzij groen)  wordt nog over nagedacht, begrijp ik.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #36 Gepost op: 27 November 2020, 15:56:05 »
Je schrijft ergens dat je altijd in een vaste richting door de keerlus rijdt. Dan heb je aan die kant toch geen uitrijsein nodig? Je zet geen sein op een plek waar toch nooit een trein hoeft te stoppen.
De keerlus wordt in twee richtingen bereden Klaas.