BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: RBlok op 21 november 2020, 21:43:43

Titel: Seinen en wissel koppelen in DR4018
Bericht door: RBlok op 21 november 2020, 21:43:43
Binnen mijn digitale modelbaan plaats ik seinen die een louter cosmetische functie hebben. Bij een wissel in een bepaalde stand moet de kleur van het tweelichtsein verspringen.
Per wissel zijn er twee seinen in de volgende schematische opstelling
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinen-wissel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinen-wissel.jpg)
Wissels worden bediend vanuit een Ecos centrale en als schakeldecoders gebruik ik de DR4018. Op de DR4018 wordt op één uitgang een wissel aangesloten en op een andere uitgang de twee seinen. Bij schakelen van de seinen gaat één sein op groen en de andere op rood, en omgekeerd.
Bij het schakelen van de wissels wil ik ook de seinen automatisch van kleur laten veranderen. Dat kan volgens mij binnen de Ecos door middel van rijwegen (functies van artikelen koppelen) of binnen de DR4018 door middel van Vector groepen (pagina 34 van de DR4018 handleiding). Misschien is zo'n uitvoering van de koppeling helemaal verkeerd, en voordat ik dit ga aanpakken zou ik graag de ervaring/oplossing van mede modelspoorders vernemen.
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: Fred op 21 november 2020, 22:07:49
Hallo.

Ik zou eens de handleiding lezen van het digitale programma  dat je gebruikt. Koploper bv of Itrain.  Daar staat precies beschreven hoe dit moet. Ik geloof dat ik je al eerder een advies hebt gegeven om op de eerste plaats eens goed te gaan lezen hoe zo een programma werkt en hoe je bv. eea moet aansluiten. Ik heb het idee dat je dat nog niet gedaan hebt en dan kom je echt niet verder.  Bv via 1 4018 kun je verschillende artikelen aansturen, maar dan moet je a) goed weten hoe je die moet programmeren ( en dat is, gezien de gebrekkige handleiding nog een hele klus. Kijk maar op dit forum) en b) je programma moet dan het juiste commando daarheen sturen.

Maw. Je vraag is op deze manier niet te beantwoorden zonder dat je aangeeft met welk programma je werkt, en heb je de seinen en wissels al aangesloten, op welke wijze heb je ze geprogrammeerd.

Het schakelen van wissels en seinen gebeurt dus, zoals je kunt lezen, door een opdracht,  via Koploper of Itrain of.... te versturen en die zet dan de commando’s om naar jouw 4018

Suskes met eerst het programma lezen ( als je dat nog niet gedaan hebt ) en dan de verdere info zien we hier wel. Kunnen we er naar kijken

Groetjes,
Fred
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: RBlok op 22 november 2020, 00:14:31
Dank je Fred.
Ik gebruik geen achterliggend programma zoals Koploper of Itrain maar bestuur en stel in met de Ecos. Ik heb al veel doorgenomen: handleidingen van Ecos en DR4018 en ook de vele forum onderwerpen hieromtrent. Instellen van de DR4018 (presets, Cv's) lukt me wel maar en dat is ook niet mijn vraag. Op dit specifieke punt van koppeling van wissel met seinen onder één bedien"knop" twijfel ik.
Ik maak dankbaar gebruik van bestaande ervaringen waarbij, via dit forum andere modelspoorders er mogelijk ook iets aan hebben.

Rian
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: Fred op 22 november 2020, 09:53:53
Ok Rian

Ik begrijp dat je geen programma op je pc/laptop gebruikt om je baan te sturen.  Vraag ik me alleen af op welke wijze de dr4018 zijn signalen krijgt om de wissels of seinen te laten werken.  Want op welke wijze stel je de cv’s bv van die module in ? Heb je toch echt zo een programma nodig, dacht ik zo maar.

En zo een programma is echt niet duur, althans als je voor  Koploper kiest . Dat is nl gratis.

Maar de keuze is aan jouw natuurlijk. Op de wijze zoals jij denkt dat het kan heb ik zeer sterke twijfels of dat lukt. Maar wellicht dat ik iets over het hoofd zie.

Fred
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: RBlok op 22 november 2020, 10:33:03
Hallo Fred,

De ESU Ecos is een centrale en display in één. http://www.tsdbvba.be/handleidingen/ECoS-NL-2017.pdf (http://www.tsdbvba.be/handleidingen/ECoS-NL-2017.pdf)
Prettig en inuïtief. Modules (dus ook de DR4018) kunnen in de Ecos worden ingesteld en bediend.

Waarschijnlijk kan binnen de Ecos d.m.v. het maken van rijwegen het omzetten van de wissel aan het omzetten van de seinen worden gekoppeld. Maar mogelijk ook door middel van CV instellingen binnen de DR4018. Of wellicht heeft iemand een mooie workaround toegepast.
 
Rian
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: Ronaldk op 22 november 2020, 11:07:49
Hallo Rian,

Je kan met functiemappen mogelijk wel het een en ander (lees alles  :) ) op de DR4018 instellen. Daar zal het mogelijk mee moeten zijn. Dan kan je de seinen en wisseluitgangen aan elkaar koppelen. Dit kan je doen door CV-waarden aan te passen. Je zal even in de handleiding moeten kijken welke CV's je mag instellen. Er is ook een instellingenhulp voor de DR4018 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64560.0) in excel. Daarmee kan je bepalen welke CV-waarden je mag aanpassen.

Wisselstraten via de ECoS is mogelijk een andere optie.

Groet Ronald.
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: VvKan op 22 november 2020, 13:04:46
Makkelijkste methode lijkt mij de aangehaalde "wisselstraat" manier.  Maak in de Ecos een tweede fictieve wissel aan, die altijd meegestuurd wordt met de al bestaande wissel.  In plaats van een tweede wisselbediening doe je daar de seinen aan, die je al rood-groen en groen-rood gekoppeld hebt, als ik dat goed begrijp.
Maar, en ook dat is gezegd, je kunt dat ook in de 4018 organiseren.
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: VvKan op 22 november 2020, 13:10:17
Maar:  is deze wissel het einde van de al eerder besproken "keerlus" ?   
Zo ja, is mijn vraag:   en als er dan een trein van de andere kant komt en de keerlus in wil ? Dan moet het sein toch op rood blijven staan ?
Zo nee, heb ik niks gezegd, dus eigen keus.
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 november 2020, 13:16:47
Werkt de truc met een fictief wissel wel? Als het wissel met een puls wordt gestuurd zullen de seinen ook even kort opflitsen.
Je kunt het ook in hardware oplossen. Zet een bistabiel relais parallel aan de wisselaandrijving en laat dat relais de seinen schakelen.
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: Ronaldk op 22 november 2020, 13:23:39
hoi,

Werkt de truc met een fictief wissel wel? Als het wissel met een puls wordt gestuurd zullen de seinen ook even kort opflitsen.

Als het goed is kan je in de ECoS aangeven dat bepaald adres in een bepaalde stand gezet moet worden. Als dat op de decoder een "aan / uit" is dan zal dat werken.

Je kunt het ook in hardware oplossen. Zet een bistabiel relais parallel aan de wisselaandrijving en laat dat relais de seinen schakelen.

Dat is ook een alternatief.  :)

Groet Ronald.
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: RBlok op 23 november 2020, 13:46:41
Allen bedankt.
Vandaag heb ik eerst geprobeerd om binnen de DR4018 de koppeling wissel/seinen te maken om hiermee bij het het omzetten van het wissel automatisch de kleur van de seinen te laten wisselen. Op adres 1 heb ik het wissel aangesloten en op adres 2 de twee seinen. Cv’s ingesteld met behulp van de Excel sheet van Paul Roman. Wissel en seinen werken prima. Nu in de functiemapping het volgende ingesteld volgens de tabel van Digikeijs:
Out 1 (wissel) met Out 3 (sein): CV141=1+4=5
Out 2 (wissel) met Out 4 (sein): CV147=2+8=10
Bij programmeren via de Ecos raakt de DR4018 daarbij danig van slag. Bij één wisselstand werkt de koppeling maar bij de andere wisselstand vallen de seinen uit.
Ik heb het idee dat de combinatie Ecos met de DR4018 wat ‘moeizaam’ is. Via de Ecos geprogrammeerde CV’s worden volgens mij niet altijd vastgelegd. Hebben anderen daar ook last van? Aanvankelijk dacht ik dat de DR4018 defect was maar bij een volledige reset via het programmeerspoor werkte de module weer naar behoren. Echter bij het opnieuw instellen van de combifunctie ging het echter weer mis en dan werkte ook het wissel niet meer. Ra ra?

Na weer een harde reset van de DR4018 heb ik de koppeling wissel-seinen door middel van een rijweg in de Ecos proberen te realiseren. Dat functioneert echter maar één kant op; als het wissel is omgezet volgens de aangemaakte rijweg verspringen de seinen netjes van kleur. Terugzetten van het wissel middels de rijweg is echter niet mogelijk.

Voordat ik me tot de hardware oplossing van Klaas ga wenden ben ik benieuwd of de twee softwarematige oplossingen toch uitgevoerd kunnen worden. Dat wordt voor mijn baan met 20 wissels eenvoudiger.   
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: Jelmer op 23 november 2020, 15:42:18
Hoi Rian,

Ik heb recentelijk ook een en ander ingesteld bij mijn DR4018 met de EcOS als centrale.

Ging ook niet vlekkeloos, enkele aandachtspunten die ik voor mezelf heb genoteerd:
- Programmeren gaat het handigste in de POM mode.
- Eerst een LOC aanmaken met adres 9999 op DCC 128 stappen
- Deze eerst even "activeren" door bijvoorbeeld licht aan en uit te zetten
- CV programmeren via POM mode. Geen waardes uitlezen
- zorg voor een absoluut stabiele voeding. Zelfs bij mijn configuratie met een grote transformator met alleen een paar ledjes ook aangesloten, gaat het programmeerlampje op de DR4018 regelmatig uit. Bij elke CV stap dus even checken.

Oh ja, bij een Ecos wisselstraat is het principe zo dat je met 1 druk op de knop alle standen goed zet. Alle aspecten, wachttijden en volgorde voer je daarbij in. Dit werkt dan voor wisselstraten A -> B. Andersom zul je een tweede straat moeten aanmaken voor de situatie B -> A

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: Bert_Apd op 23 november 2020, 17:16:04
Hallo,

Misschien overbodig, maar toch even voor alle zekerheid:

- POM Programmering van de DR4018 en DR4024 dient op de ESU ECoS te geschieden via het doel "Loc-decoder", niet via "Schakelartikel decoder":

          (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DR4018_CV8_Reset_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DR4018_CV8_Reset_800.jpg)


- Bij CV-Programmering van de DR4018 en DR4024 via het Programmeerspoor dient  op de ESU ECoS de "XL-optie" te worden geactiveerd:

          (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_ECoS_02_A_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_ECoS_02_A_800.jpg)


Groeten,
Bert
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: RBlok op 23 november 2020, 20:00:45
Dank je Bert. Gegevens heb ik conform jouw afbeeldimgen ingevoerd (behalve de XL optie). Dat ga ik alsnog doen. Weet jij of de programering van de DR4018 middels de Ecos betrouwbaarder is met de programeerspoor methode? Als voeding gebruik ik een Digikeijs 3A DC trafo op 15 volt ingesteld. Is dat het beste voltage, of liever iets hoger? Aan de trafo hangen nu nog geen andere verbruikers dan vier DR4018 modules. De MP6 wisselmotoren en LED seinen gebruiken weinig stroom
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: Bert_Apd op 23 november 2020, 21:31:01
Hallo Rian,


Als voeding gebruik ik een Digikeijs 3A DC trafo op 15 volt ingesteld. Is dat het beste voltage, of liever iets hoger? Aan de trafo hangen nu nog geen andere verbruikers dan vier DR4018 modules. De MP6 wisselmotoren en LED seinen gebruiken weinig stroom

Begrijp ik het goed dat je de Digikeijs voeding gebruikt om de ESU ECoS te voeden? En je hebt op dezelfde voeding naast de ESU ECoS ook nog andere dingen op aangesloten, zoals de vier DR4018 modules?

Zo ja, waarom gebruik je niet de voeding die standaard bij de ESU ECoS wordt meegeleverd?

In de handleiding van de ESU ECoS worden een aantal dingen heel expliciet vermeld:

          (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_00_AA_70.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_00_AA_70.jpg)

zoals:

         
Citaat
• Verwenden Sie das mitgelieferte Netzteil ausschließlich zur exklusiven Versorgung der ECoS. Benutzen Sie es nicht zur Versorgung anderer Geräte Ihres Haushalts.

en
         
Citaat
• Verwenden Sie keinesfalls Y-Adapter, um mit dem Netzteil neben der Zentrale zusätzlich andere Geräte Ihrer Modellbahn zu versorgen! Ein unzulässiger Masseschluss könnte entstehen, der Ihre Zentrale zerstören könnte!

Deze waarschuwingen staan er niet voor niets... ESU garandeert alleen een correcte werking met hun eigen voeding.

In de handleiding vind je onder Afbeelding 13 ook de gangbare voltage-instellingen terug.

Groeten,
Bert

Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: RBlok op 23 november 2020, 22:23:38
De Ecos heeft de eigen (meegeleverde) voeding. De extra trafo is voor schakelmodules, keerlusmodules, wisselmotoren en verlichting.
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: Bert_Apd op 23 november 2020, 22:54:14
Oké, dan heb ik dat verkeerd begrepen.

Het voltage van 15V DC aan de POWER van de DR4018 is voldoende om de DR4018 zelf te laten functioneren.

Een andere vraag: welke protocollen zijn geactiveerd op jouw ESU ECoS?

De DR4018 (en DR4024) functioneren niet goed in een "multiprotocol omgeving" en hebben een "voorkeur" voor het DCC-protocol. Bij het programmeren is het beter om alleen het DCC-protocol actief te hebben, wanneer er meerdere protocollen actief zijn kan dit de programmering verstoren.

Wanneer je alleen het DCC protocol gebruikt, kun je beter alle andere protocollen op de ESU ECoS uitschakelen.
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: RBlok op 24 november 2020, 08:33:28
Oh ja, bij een Ecos wisselstraat is het principe zo dat je met 1 druk op de knop alle standen goed zet. Alle aspecten, wachttijden en volgorde voer je daarbij in. Dit werkt dan voor wisselstraten A -> B. Andersom zul je een tweede straat moeten aanmaken voor de situatie B -> A

Daar was ik al bang voor bij mijn test. Op zich geen probleem, maar in het mooie grafische banenplan dat de Ecos biedt is de presentatie van twee rijwegen wat vreemd. In de "wissels en seinen" modus wordt de bediening van twee rijwegen in plaats van één wissel (bij 20 wissels) ook minder intuïtief. Ik zoek nog verder, eventueel met workaround binnen de Ecos.
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: RBlok op 24 november 2020, 08:58:13
Maar:  is deze wissel het einde van de al eerder besproken "keerlus" ?   
Zo ja, is mijn vraag:   en als er dan een trein van de andere kant komt en de keerlus in wil ? Dan moet het sein toch op rood blijven staan ?
Zo nee, heb ik niks gezegd, dus eigen keus.
De inrijden van de keerlus gaat in mijn baanplan altijd via de wisselstand afbuigend. De besproken "bezetmelding --> omzetten wissel" (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95046.msg3222163314#msg3222163314 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95046.msg3222163314#msg3222163314)) zet de in- en uitrijwissels in een bepaalde fase in de rechtdoor stand. Ik plaats zoals gezegd eenvoudige rood/groen seinen voor het cosmetische; het is dus geen exacte nabootsing van de werkelijkheid. Daarom ook geen seinen aan 3 zijden de wissels. Ik hoop niet dat ik hiermee veel puristen pijn ga doen ;)
Of bedoel je iets anders Veroniek? 
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: VvKan op 24 november 2020, 09:58:18
Ja, ik bedoel iets anders.
Je tekening geeft aan, dat dit alleen seinen zijn voor het uitrijden van je keerlus. Dat kan prima, zolang als er van de andere kant geen trein de keerlus in wil (afgebogen stand = uitrijden EN inrijden.  Dus als er een trein de lus in wil, staat het sein voor uitrijden op groen.  Dat kan natuurlijk niet samengaan met een binnenkomende trein.  En niet omdat ik een purist ben, want dat ben ik niet.  Maar deze situatie is wel erg niet - werkelijkheidsgetrouw. Heb je groen, komt er van de andere kant een trein.
Hetzelfde geldt trouwens ook voor de stand rechtdoor.
Maar nogmaals: het zou kunnen dat die situatie bij jou niet voorkomt, vanwege railplan of dienstregeling.
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: RBlok op 24 november 2020, 17:33:22

Dat is idd niet logisch; daar hoef je geen purist voor te zijn  ;). In mijn tekening is het bovenste sein voor het spoor in de keerlus. Het andere sein staat langs de 'hoofdbaan'. Komt er een trein uit tegenoverstelde richting dan staat het sein zowel bij inrijden van de keerlus als bij rijden rechtdoor idd op groen. Daar ga ik nog over nadenken, fase 2 zullen we maar zeggen. Lijkt met overigens niet eenvoudig want dat betekent ingrijpen in een met moeite gerealiseerde koppeling van wissel-seinen. En een derde sein plaatsen. Wordt vervolgd...
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: RBlok op 24 november 2020, 18:11:16
Het is gelukt om de oplossing te vinden in de DR4018. Mede op advies van Bert (in een PB) heb ik de volgende CV's ingevoerd:
- CV47=0 (basis presetwaarde)
- CV111 = 1 (fade snelheid, deze staat default op waarde 3)
wissel op adres 1
- OUT1 [1] CV113 = 15 (waarde bij gebruik van MP6 wisselmotor)
- OUT1 [2] CV114 = 15 (waarde bij gebruik van MP6 wisselmotor)
seinen op adres 2
- OUT2 [3] CV115 = 19 (LED lichtsein met aangepaste sterkte (bit 0,1) en fading (bit 4))
- OUT2 [4] CV116 = 19 (LED lichtsein met aangepaste sterkte (bit 0,1) en fading (bit 4))
- Functionmapping [adres1,rood]  CV141 = 1+4 = 5  (uitgang [1] en [3] activeren)
- Functionmapping [adres1,groen] CV144 = 2+8 = 10 (uitgang [2] en [4] activeren)
- Functionmapping [adres2,rood]  CV147 = 0 (geen uitgang activeren, waarde was 4)
- Functionmapping [adres2,groen] CV150 = 0 (geen uitgang activeren, waarde was 8 )
Deze instelling heeft tot gevolg dat via het eerste wisseladres zowel het wissel als de twee seinen omschakelen, het tweede adres is gedeactiveerd omdat dit anders de seinstanden zou beïnvloeden.

De invoer van de CV's in de DR4018 via de Ecos centrale blijft voor mij moeizaam, ondanks de toepassing van de suggesties in de posts #11, #12 en #16. De Ecos blijft bij iedere invoer (via POM) van een CV waarde een foutmelding geven, maar ik had al eerder gelezen dat je dat kunt negeren. Ik heb het idee dat je na iedere CV invoer even moet wachten met een volgende invoer of zelfs tweemaal achter elkaar moet schrijven om een nieuwe CV waarde vastgelegd te kunnen krijgen. Ik heb daar geen logica in kunnen ontdekken; mogelijk heeft iemand anders daar een speciale 'Ecos' methodiek voor?
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
Bericht door: Jelmer op 24 november 2020, 20:07:09
Zou het kunnen dat je toch de geschreven waarde laat checken (vinkje op het Ecos scherm)?

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
Bericht door: RBlok op 24 november 2020, 22:03:59
Klopt, "geschreven waarde nazien" heb ik aangevinkt bij POM programmeren.
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
Bericht door: Bert_Apd op 24 november 2020, 22:13:42
Een CV uitlezen via POM werkt alleen wanneer de "decoder" RailCom ondersteunt, en dat heeft de DR4018 (evenals de DR4024) niet. Dus werkt via POM het ter controle uitlezen niet, vandaar de foutmelding... ;)
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
Bericht door: RBlok op 24 november 2020, 22:51:26
OK. Bedankt Jelmer en Bert. Maar dat vinkje aan heeft geen nadelige invloed op de invoer?
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: VvKan op 25 november 2020, 10:25:28
fase 2 zullen we maar zeggen. Lijkt met overigens niet eenvoudig want dat betekent ingrijpen in een met moeite gerealiseerde koppeling van wissel-seinen. En een derde sein plaatsen. Wordt vervolgd...
Condities om over na te denken en later te verwerken.
Het 3e sein is vrij makkelijk.  Afhankelijk van wisselstand keerlus of rechtdoor en de respectievelijk daar achter liggende baanvakken.  Betreffende baanvak bezet:  rood.  Betreffende baanvak vrij: groen.  Dat lijkt me niet zo moeilijk.
De andere 2 seinen in principe soortgelijk:  gemeenschappelijk baanvak na de wissel bezet:  altijd rood voor beide seinen.  Afhankelijk van de wisselstand en baanvak vrij: de ene groen en de andere rood.
Lijkt mij in de Ecos en/of combinatie met de bezetmelders te realiseren door de condities in te voeren.
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
Bericht door: Bert_Apd op 25 november 2020, 10:38:14
OK. Bedankt Jelmer en Bert. Maar dat vinkje aan heeft geen nadelige invloed op de invoer?
Het schrijven van CV waardes via POM zou gewoon moeten werken. Maar wees je ervan bewust dat schrijven via POM (zonder RailCom altijd al zonder bevestiging geweest) geen garantie biedt dat de wijziging ook daadwerkelijk aangebracht is, dit blijft bij loc-decoders afhankelijk van het contact met de rails ter plekke. Voor vast aangesloten wisseldecoders hoef je je geen zorgen te maken... 😉
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen
Bericht door: RBlok op 26 november 2020, 19:27:47
Condities om over na te denken en later te verwerken.
Het 3e sein is vrij makkelijk.  Afhankelijk van wisselstand keerlus of rechtdoor en de respectievelijk daar achter liggende baanvakken.  Betreffende baanvak bezet:  rood.  Betreffende baanvak vrij: groen.  Dat lijkt me niet zo moeilijk.
De andere 2 seinen in principe soortgelijk:  gemeenschappelijk baanvak na de wissel bezet:  altijd rood voor beide seinen.  Afhankelijk van de wisselstand en baanvak vrij: de ene groen en de andere rood.
Lijkt mij in de Ecos en/of combinatie met de bezetmelders te realiseren door de condities in te voeren.
Ik heb de 2 seinen op één adres van de DR4018 aangesloten. Wisselen dus in paar van kleur. Oplossing is ieder sein een eigen adres te geven. Maar dan weet ik niet of er een koppeling tussen wissels en twee andere adressen binnen de DR4018 is te maken.
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
Bericht door: VvKan op 26 november 2020, 19:58:00
Waarom in de DR4018 ?  Je kunt de zaak toch eerst in de Ecos organiseren en de 4018 alleen als uiteindelijke uitsturing gebruiken ? Neem ik aan.
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
Bericht door: RBlok op 26 november 2020, 22:33:53
Waarom in de DR4018 ?  Je kunt de zaak toch eerst in de Ecos organiseren en de 4018 alleen als uiteindelijke uitsturing gebruiken ? Neem ik aan.
Het organiseren in de Ecos is in dit topic volgens mij al eerder besproken: de wisselstraat. Of bedoel je iets anders in de Ecos?
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
Bericht door: VvKan op 27 november 2020, 09:18:36
Heel eerlijk gezegd:  ik weet niet wat ik bedoel in de Ecos, ik weet alleen wat ik bedoel met hoe je de zaak op zou kunnen zetten. Dan natuurlijk wel kijken of de Ecos dat ook kan, zonodig in combinatie met de DR's.
Maar dan als eerste ook de vraag:  heb je bij de keerlus ook de aan/afvoerlijn (dus het enkelspoor) van een bezetmelding voorzien?  En heb je het baanvak in de rechtuitstand van de wissel (2e poot) van bezetmelding voorzien ?
Zo ja, dan heb je 1 wissel met 3 poten en 3 bezetmelders.  Daar kun je, en hier begint mijn aanname, in de Ecos toch iets mee organiseren? Daar dient die toch voor ?  En wat betreft wisselstraten kun je misschien beter denken aan het instellen van rijwegen op de Ecos. Daarbinnen zitten dan zonodig wisselstraten.
Daar bedoel ik mee, dat een trein die het enkelsporige baanvak binnen wil rijden (door jou handbediend) dat pas mag, als er GEEN trein vanuit de keerlus of de andere poot tegemoetkomt. Dus ergens moet aangegeven worden welke richting de ingestelde rijweg te berijden is.

Maar als dat allemaal te complex wordt, dan zou ik teruggrijpen op je eerste plan:  je rijdt handmatig, dus kun je ook handmatig een rijweg/wisselstraat vrijgeven.  Jij weet tenslotte of er van de andere kant een trein komt (handmatig) of niet.   Dan begint het veel te lijken op mijn eigen manier van bedienen:  in principe handmatig, maar met beveiliging, en als een trein eenmaal onderweg is "automatisch" via blokbeveiliging en andere (analoog gestuurde) beveiliging.   Maar geen computer en geen programma.

Met een Ecos zit je er ergens tussenin, omdat de Ecos zelf al een programmadrager is.  Wil je dat alleen gebruiken voor het sturen van de keerlus, dan zou ik het daar ook bij houden en de seinen dus ook handmatig stellen, om te voorkomen dat je onzinnige seinbeelden krijgt.  Daar zou je ook kunnen kiezen voor de optie:  altijd rood tenzij groen. Dan is er dus altijd maar 1 sein groen en mag er dus ook maar 1 trein in 1 richting rijden.
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
Bericht door: RBlok op 27 november 2020, 11:14:37
Dank je Veroniek.
Om e.e.a. volgens de regels en natuurgetrouw te laten functioneren zou ik 3 seinen bij 1 wissel moeten plaatsen en deze 3 seinen ieder een apart adres op de DR4018 moeten laten bezetten. En inderdaad: altijd rood tenzij groen, geregeld vanuit bezetmeldingen in de 3 spoorgedeelten.
De bestaande koppeling van 2 adressen (adres 1: wissel en adres 2: 2 seinen) in de DR4018 geeft een mooi 'schoon' grafisch banenplan in de Ecos. Bij aansluiting van 2 seinen op 2 adressen komt zou deze koppeling mogelijk in gevaar komen omdat de handleiding van de DR4018 als voorbeelden in de functiemapping een koppeling van slechts 2 schakelingen aangeeft, en niet van 3. Mogelijk dat Bert weet of een koppeling van 3 schakelingen ook mogelijk is. Als dat zo is dan opteer ik om te volstaan met de 2 bestaande seinen en de trein die de keerlus in gaat rijden geen sein (ik weet het: onnatuurlijk) te geven maar wel d.m.v. een bezetmelding het sein in de keerlus op rood te zetten.
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
Bericht door: VvKan op 27 november 2020, 13:19:48
Zo onnatuurlijk is het ontbreken van het 3e sein niet hoor.  Immers, je hebt ergens bij vertrek van een trein een rijweg ingesteld naar de keerlus, dus daar is groen gegeven.  Dan hoeft er mijns inziens ook geen (overbodig) 3e sein meer voor de keerlus te staan.  Van de andere kant mag toch geen trein komen.
Hetzelfde zou je ook kunnen veronderstellen voor het baanvak bij de stand rechtuit:  alleen als daar nog een trein aanwezig is zou er een 3e rood sein moeten staan.  Maar als er, zoals hierboven, toch pas groen gegeven wordt als alles vrij is, dan hoeft het hier dus ook niet.

Dus maak je over het 3e sein maar niet te druk.
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 november 2020, 13:27:09
Je schrijft ergens dat je altijd in een vaste richting door de keerlus rijdt. Dan heb je aan die kant toch geen uitrijsein nodig? Je zet geen sein op een plek waar toch nooit een trein hoeft te stoppen.
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
Bericht door: VvKan op 27 november 2020, 14:15:38
De poster heeft het over "een louter cosmetische functie " .  Bovendien wordt het uitrijden van de keerlus handmatig toegestaan door het omzetten van de betreffende wissel. Dus eerst rood, dan groen.  De rest (altijd rood tenzij groen)  wordt nog over nagedacht, begrijp ik.
Titel: Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
Bericht door: RBlok op 27 november 2020, 15:56:05
Je schrijft ergens dat je altijd in een vaste richting door de keerlus rijdt. Dan heb je aan die kant toch geen uitrijsein nodig? Je zet geen sein op een plek waar toch nooit een trein hoeft te stoppen.
De keerlus wordt in twee richtingen bereden Klaas.