Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 21:11:39
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 20:59:36
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 20:29:14
US diorama in H0 door Joz
Vandaag om 20:15:03
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Silvolde
Vandaag om 19:43:08
NS Mat 35 Maple Leaf door Railpassie
Vandaag om 19:41:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 19:34:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 19:30:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:51:42
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 18:44:25
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Tom Z.
Vandaag om 17:44:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
  

Auteur Topic: Seinen en wissel koppelen in DR4018  (gelezen 7301 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #30 Gepost op: 26 November 2020, 22:33:53 »
Waarom in de DR4018 ?  Je kunt de zaak toch eerst in de Ecos organiseren en de 4018 alleen als uiteindelijke uitsturing gebruiken ? Neem ik aan.
Het organiseren in de Ecos is in dit topic volgens mij al eerder besproken: de wisselstraat. Of bedoel je iets anders in de Ecos?
« Laatst bewerkt op: 26 November 2020, 23:11:57 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #31 Gepost op: 27 November 2020, 09:18:36 »
Heel eerlijk gezegd:  ik weet niet wat ik bedoel in de Ecos, ik weet alleen wat ik bedoel met hoe je de zaak op zou kunnen zetten. Dan natuurlijk wel kijken of de Ecos dat ook kan, zonodig in combinatie met de DR's.
Maar dan als eerste ook de vraag:  heb je bij de keerlus ook de aan/afvoerlijn (dus het enkelspoor) van een bezetmelding voorzien?  En heb je het baanvak in de rechtuitstand van de wissel (2e poot) van bezetmelding voorzien ?
Zo ja, dan heb je 1 wissel met 3 poten en 3 bezetmelders.  Daar kun je, en hier begint mijn aanname, in de Ecos toch iets mee organiseren? Daar dient die toch voor ?  En wat betreft wisselstraten kun je misschien beter denken aan het instellen van rijwegen op de Ecos. Daarbinnen zitten dan zonodig wisselstraten.
Daar bedoel ik mee, dat een trein die het enkelsporige baanvak binnen wil rijden (door jou handbediend) dat pas mag, als er GEEN trein vanuit de keerlus of de andere poot tegemoetkomt. Dus ergens moet aangegeven worden welke richting de ingestelde rijweg te berijden is.

Maar als dat allemaal te complex wordt, dan zou ik teruggrijpen op je eerste plan:  je rijdt handmatig, dus kun je ook handmatig een rijweg/wisselstraat vrijgeven.  Jij weet tenslotte of er van de andere kant een trein komt (handmatig) of niet.   Dan begint het veel te lijken op mijn eigen manier van bedienen:  in principe handmatig, maar met beveiliging, en als een trein eenmaal onderweg is "automatisch" via blokbeveiliging en andere (analoog gestuurde) beveiliging.   Maar geen computer en geen programma.

Met een Ecos zit je er ergens tussenin, omdat de Ecos zelf al een programmadrager is.  Wil je dat alleen gebruiken voor het sturen van de keerlus, dan zou ik het daar ook bij houden en de seinen dus ook handmatig stellen, om te voorkomen dat je onzinnige seinbeelden krijgt.  Daar zou je ook kunnen kiezen voor de optie:  altijd rood tenzij groen. Dan is er dus altijd maar 1 sein groen en mag er dus ook maar 1 trein in 1 richting rijden.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #32 Gepost op: 27 November 2020, 11:14:37 »
Dank je Veroniek.
Om e.e.a. volgens de regels en natuurgetrouw te laten functioneren zou ik 3 seinen bij 1 wissel moeten plaatsen en deze 3 seinen ieder een apart adres op de DR4018 moeten laten bezetten. En inderdaad: altijd rood tenzij groen, geregeld vanuit bezetmeldingen in de 3 spoorgedeelten.
De bestaande koppeling van 2 adressen (adres 1: wissel en adres 2: 2 seinen) in de DR4018 geeft een mooi 'schoon' grafisch banenplan in de Ecos. Bij aansluiting van 2 seinen op 2 adressen komt zou deze koppeling mogelijk in gevaar komen omdat de handleiding van de DR4018 als voorbeelden in de functiemapping een koppeling van slechts 2 schakelingen aangeeft, en niet van 3. Mogelijk dat Bert weet of een koppeling van 3 schakelingen ook mogelijk is. Als dat zo is dan opteer ik om te volstaan met de 2 bestaande seinen en de trein die de keerlus in gaat rijden geen sein (ik weet het: onnatuurlijk) te geven maar wel d.m.v. een bezetmelding het sein in de keerlus op rood te zetten.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2020, 11:20:40 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #33 Gepost op: 27 November 2020, 13:19:48 »
Zo onnatuurlijk is het ontbreken van het 3e sein niet hoor.  Immers, je hebt ergens bij vertrek van een trein een rijweg ingesteld naar de keerlus, dus daar is groen gegeven.  Dan hoeft er mijns inziens ook geen (overbodig) 3e sein meer voor de keerlus te staan.  Van de andere kant mag toch geen trein komen.
Hetzelfde zou je ook kunnen veronderstellen voor het baanvak bij de stand rechtuit:  alleen als daar nog een trein aanwezig is zou er een 3e rood sein moeten staan.  Maar als er, zoals hierboven, toch pas groen gegeven wordt als alles vrij is, dan hoeft het hier dus ook niet.

Dus maak je over het 3e sein maar niet te druk.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26970
    • Pagina van klaas
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #34 Gepost op: 27 November 2020, 13:27:09 »
Je schrijft ergens dat je altijd in een vaste richting door de keerlus rijdt. Dan heb je aan die kant toch geen uitrijsein nodig? Je zet geen sein op een plek waar toch nooit een trein hoeft te stoppen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #35 Gepost op: 27 November 2020, 14:15:38 »
De poster heeft het over "een louter cosmetische functie " .  Bovendien wordt het uitrijden van de keerlus handmatig toegestaan door het omzetten van de betreffende wissel. Dus eerst rood, dan groen.  De rest (altijd rood tenzij groen)  wordt nog over nagedacht, begrijp ik.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #36 Gepost op: 27 November 2020, 15:56:05 »
Je schrijft ergens dat je altijd in een vaste richting door de keerlus rijdt. Dan heb je aan die kant toch geen uitrijsein nodig? Je zet geen sein op een plek waar toch nooit een trein hoeft te stoppen.
De keerlus wordt in twee richtingen bereden Klaas.