Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mehano Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect? door ceuleer
Vandaag om 06:02:42
Programmering Dr4018 door Technodirk
Vandaag om 05:54:03
DR5000 gekocht, ICE-2 wil niet rijden. Lampen werken wel? door Pmfrl
Vandaag om 05:16:17
DR5000 met WLAN-maus. door Marcel112
Vandaag om 02:03:52
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door Duoblock
Vandaag om 01:58:51
Cranicher Altbahn door Joost O
Vandaag om 01:13:56
Waar is kurkplaat te koop ? door Butselboy
Vandaag om 00:29:57
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:22:07
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:06:34
Intellibox 1 met Digikeijs 5033 door hein frunt
Vandaag om 00:00:48
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
20 januari 2021, 23:54:52
Frans loodsje et cetera door Noordernet
20 januari 2021, 23:50:33
Draadloos Mobile Station? door KNed
20 januari 2021, 23:46:05
Mat '36, 445. Zelfbouw. door Rob Bennis
20 januari 2021, 23:34:22
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
20 januari 2021, 23:28:02
Deutsche Gr├╝ndlichkeit ;-) door Duoblock
20 januari 2021, 23:22:54
Heris 2021, nieuws van de fabrikant door Chris
20 januari 2021, 23:21:15
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Duoblock
20 januari 2021, 23:07:38
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
20 januari 2021, 23:02:35
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
20 januari 2021, 22:54:00
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
20 januari 2021, 22:51:12
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
20 januari 2021, 22:50:27
Projekt 083-338 door Noordernet
20 januari 2021, 22:44:25
Verlichtingsprinten voor H0 NS lokomotieven door Rob Ellerman
20 januari 2021, 22:31:00
Werkend diorama: een steenfabriek in 0e door Tjalling
20 januari 2021, 22:14:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
20 januari 2021, 21:37:58
Update: baan in de tropen door Arjen52
20 januari 2021, 21:37:47
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Reinout van Rees
20 januari 2021, 21:34:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
20 januari 2021, 21:15:27
MSG Drechtsteden: Wie zijn wij en wat doen wij. door Remystoom
20 januari 2021, 21:12:22
  

Auteur Topic: Seinen en wissel koppelen in DR4018  (gelezen 2350 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #30 Gepost op: 26 november 2020, 22:33:53 »
Waarom in de DR4018 ?  Je kunt de zaak toch eerst in de Ecos organiseren en de 4018 alleen als uiteindelijke uitsturing gebruiken ? Neem ik aan.
Het organiseren in de Ecos is in dit topic volgens mij al eerder besproken: de wisselstraat. Of bedoel je iets anders in de Ecos?
« Laatst bewerkt op: 26 november 2020, 23:11:57 door RBlok »

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
  • Veroniek
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #31 Gepost op: 27 november 2020, 09:18:36 »
Heel eerlijk gezegd:  ik weet niet wat ik bedoel in de Ecos, ik weet alleen wat ik bedoel met hoe je de zaak op zou kunnen zetten. Dan natuurlijk wel kijken of de Ecos dat ook kan, zonodig in combinatie met de DR's.
Maar dan als eerste ook de vraag:  heb je bij de keerlus ook de aan/afvoerlijn (dus het enkelspoor) van een bezetmelding voorzien?  En heb je het baanvak in de rechtuitstand van de wissel (2e poot) van bezetmelding voorzien ?
Zo ja, dan heb je 1 wissel met 3 poten en 3 bezetmelders.  Daar kun je, en hier begint mijn aanname, in de Ecos toch iets mee organiseren? Daar dient die toch voor ?  En wat betreft wisselstraten kun je misschien beter denken aan het instellen van rijwegen op de Ecos. Daarbinnen zitten dan zonodig wisselstraten.
Daar bedoel ik mee, dat een trein die het enkelsporige baanvak binnen wil rijden (door jou handbediend) dat pas mag, als er GEEN trein vanuit de keerlus of de andere poot tegemoetkomt. Dus ergens moet aangegeven worden welke richting de ingestelde rijweg te berijden is.

Maar als dat allemaal te complex wordt, dan zou ik teruggrijpen op je eerste plan:  je rijdt handmatig, dus kun je ook handmatig een rijweg/wisselstraat vrijgeven.  Jij weet tenslotte of er van de andere kant een trein komt (handmatig) of niet.   Dan begint het veel te lijken op mijn eigen manier van bedienen:  in principe handmatig, maar met beveiliging, en als een trein eenmaal onderweg is "automatisch" via blokbeveiliging en andere (analoog gestuurde) beveiliging.   Maar geen computer en geen programma.

Met een Ecos zit je er ergens tussenin, omdat de Ecos zelf al een programmadrager is.  Wil je dat alleen gebruiken voor het sturen van de keerlus, dan zou ik het daar ook bij houden en de seinen dus ook handmatig stellen, om te voorkomen dat je onzinnige seinbeelden krijgt.  Daar zou je ook kunnen kiezen voor de optie:  altijd rood tenzij groen. Dan is er dus altijd maar 1 sein groen en mag er dus ook maar 1 trein in 1 richting rijden.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #32 Gepost op: 27 november 2020, 11:14:37 »
Dank je Veroniek.
Om e.e.a. volgens de regels en natuurgetrouw te laten functioneren zou ik 3 seinen bij 1 wissel moeten plaatsen en deze 3 seinen ieder een apart adres op de DR4018 moeten laten bezetten. En inderdaad: altijd rood tenzij groen, geregeld vanuit bezetmeldingen in de 3 spoorgedeelten.
De bestaande koppeling van 2 adressen (adres 1: wissel en adres 2: 2 seinen) in de DR4018 geeft een mooi 'schoon' grafisch banenplan in de Ecos. Bij aansluiting van 2 seinen op 2 adressen komt zou deze koppeling mogelijk in gevaar komen omdat de handleiding van de DR4018 als voorbeelden in de functiemapping een koppeling van slechts 2 schakelingen aangeeft, en niet van 3. Mogelijk dat Bert weet of een koppeling van 3 schakelingen ook mogelijk is. Als dat zo is dan opteer ik om te volstaan met de 2 bestaande seinen en de trein die de keerlus in gaat rijden geen sein (ik weet het: onnatuurlijk) te geven maar wel d.m.v. een bezetmelding het sein in de keerlus op rood te zetten.
« Laatst bewerkt op: 27 november 2020, 11:20:40 door RBlok »

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
  • Veroniek
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #33 Gepost op: 27 november 2020, 13:19:48 »
Zo onnatuurlijk is het ontbreken van het 3e sein niet hoor.  Immers, je hebt ergens bij vertrek van een trein een rijweg ingesteld naar de keerlus, dus daar is groen gegeven.  Dan hoeft er mijns inziens ook geen (overbodig) 3e sein meer voor de keerlus te staan.  Van de andere kant mag toch geen trein komen.
Hetzelfde zou je ook kunnen veronderstellen voor het baanvak bij de stand rechtuit:  alleen als daar nog een trein aanwezig is zou er een 3e rood sein moeten staan.  Maar als er, zoals hierboven, toch pas groen gegeven wordt als alles vrij is, dan hoeft het hier dus ook niet.

Dus maak je over het 3e sein maar niet te druk.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20317
    • Pagina van klaas
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #34 Gepost op: 27 november 2020, 13:27:09 »
Je schrijft ergens dat je altijd in een vaste richting door de keerlus rijdt. Dan heb je aan die kant toch geen uitrijsein nodig? Je zet geen sein op een plek waar toch nooit een trein hoeft te stoppen.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
  • Veroniek
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #35 Gepost op: 27 november 2020, 14:15:38 »
De poster heeft het over "een louter cosmetische functie " .  Bovendien wordt het uitrijden van de keerlus handmatig toegestaan door het omzetten van de betreffende wissel. Dus eerst rood, dan groen.  De rest (altijd rood tenzij groen)  wordt nog over nagedacht, begrijp ik.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #36 Gepost op: 27 november 2020, 15:56:05 »
Je schrijft ergens dat je altijd in een vaste richting door de keerlus rijdt. Dan heb je aan die kant toch geen uitrijsein nodig? Je zet geen sein op een plek waar toch nooit een trein hoeft te stoppen.
De keerlus wordt in twee richtingen bereden Klaas.