Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door henk
Vandaag om 10:07:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 10:07:19
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Sven
Vandaag om 09:46:27
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:43:26
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 09:25:53
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:11:22
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Jelmer
Vandaag om 08:56:25
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:13:09
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
  

Auteur Topic: Seinen en wissel koppelen in DR4018  (gelezen 7224 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #30 Gepost op: 26 November 2020, 22:33:53 »
Waarom in de DR4018 ?  Je kunt de zaak toch eerst in de Ecos organiseren en de 4018 alleen als uiteindelijke uitsturing gebruiken ? Neem ik aan.
Het organiseren in de Ecos is in dit topic volgens mij al eerder besproken: de wisselstraat. Of bedoel je iets anders in de Ecos?
« Laatst bewerkt op: 26 November 2020, 23:11:57 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #31 Gepost op: 27 November 2020, 09:18:36 »
Heel eerlijk gezegd:  ik weet niet wat ik bedoel in de Ecos, ik weet alleen wat ik bedoel met hoe je de zaak op zou kunnen zetten. Dan natuurlijk wel kijken of de Ecos dat ook kan, zonodig in combinatie met de DR's.
Maar dan als eerste ook de vraag:  heb je bij de keerlus ook de aan/afvoerlijn (dus het enkelspoor) van een bezetmelding voorzien?  En heb je het baanvak in de rechtuitstand van de wissel (2e poot) van bezetmelding voorzien ?
Zo ja, dan heb je 1 wissel met 3 poten en 3 bezetmelders.  Daar kun je, en hier begint mijn aanname, in de Ecos toch iets mee organiseren? Daar dient die toch voor ?  En wat betreft wisselstraten kun je misschien beter denken aan het instellen van rijwegen op de Ecos. Daarbinnen zitten dan zonodig wisselstraten.
Daar bedoel ik mee, dat een trein die het enkelsporige baanvak binnen wil rijden (door jou handbediend) dat pas mag, als er GEEN trein vanuit de keerlus of de andere poot tegemoetkomt. Dus ergens moet aangegeven worden welke richting de ingestelde rijweg te berijden is.

Maar als dat allemaal te complex wordt, dan zou ik teruggrijpen op je eerste plan:  je rijdt handmatig, dus kun je ook handmatig een rijweg/wisselstraat vrijgeven.  Jij weet tenslotte of er van de andere kant een trein komt (handmatig) of niet.   Dan begint het veel te lijken op mijn eigen manier van bedienen:  in principe handmatig, maar met beveiliging, en als een trein eenmaal onderweg is "automatisch" via blokbeveiliging en andere (analoog gestuurde) beveiliging.   Maar geen computer en geen programma.

Met een Ecos zit je er ergens tussenin, omdat de Ecos zelf al een programmadrager is.  Wil je dat alleen gebruiken voor het sturen van de keerlus, dan zou ik het daar ook bij houden en de seinen dus ook handmatig stellen, om te voorkomen dat je onzinnige seinbeelden krijgt.  Daar zou je ook kunnen kiezen voor de optie:  altijd rood tenzij groen. Dan is er dus altijd maar 1 sein groen en mag er dus ook maar 1 trein in 1 richting rijden.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #32 Gepost op: 27 November 2020, 11:14:37 »
Dank je Veroniek.
Om e.e.a. volgens de regels en natuurgetrouw te laten functioneren zou ik 3 seinen bij 1 wissel moeten plaatsen en deze 3 seinen ieder een apart adres op de DR4018 moeten laten bezetten. En inderdaad: altijd rood tenzij groen, geregeld vanuit bezetmeldingen in de 3 spoorgedeelten.
De bestaande koppeling van 2 adressen (adres 1: wissel en adres 2: 2 seinen) in de DR4018 geeft een mooi 'schoon' grafisch banenplan in de Ecos. Bij aansluiting van 2 seinen op 2 adressen komt zou deze koppeling mogelijk in gevaar komen omdat de handleiding van de DR4018 als voorbeelden in de functiemapping een koppeling van slechts 2 schakelingen aangeeft, en niet van 3. Mogelijk dat Bert weet of een koppeling van 3 schakelingen ook mogelijk is. Als dat zo is dan opteer ik om te volstaan met de 2 bestaande seinen en de trein die de keerlus in gaat rijden geen sein (ik weet het: onnatuurlijk) te geven maar wel d.m.v. een bezetmelding het sein in de keerlus op rood te zetten.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2020, 11:20:40 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #33 Gepost op: 27 November 2020, 13:19:48 »
Zo onnatuurlijk is het ontbreken van het 3e sein niet hoor.  Immers, je hebt ergens bij vertrek van een trein een rijweg ingesteld naar de keerlus, dus daar is groen gegeven.  Dan hoeft er mijns inziens ook geen (overbodig) 3e sein meer voor de keerlus te staan.  Van de andere kant mag toch geen trein komen.
Hetzelfde zou je ook kunnen veronderstellen voor het baanvak bij de stand rechtuit:  alleen als daar nog een trein aanwezig is zou er een 3e rood sein moeten staan.  Maar als er, zoals hierboven, toch pas groen gegeven wordt als alles vrij is, dan hoeft het hier dus ook niet.

Dus maak je over het 3e sein maar niet te druk.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26889
    • Pagina van klaas
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #34 Gepost op: 27 November 2020, 13:27:09 »
Je schrijft ergens dat je altijd in een vaste richting door de keerlus rijdt. Dan heb je aan die kant toch geen uitrijsein nodig? Je zet geen sein op een plek waar toch nooit een trein hoeft te stoppen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #35 Gepost op: 27 November 2020, 14:15:38 »
De poster heeft het over "een louter cosmetische functie " .  Bovendien wordt het uitrijden van de keerlus handmatig toegestaan door het omzetten van de betreffende wissel. Dus eerst rood, dan groen.  De rest (altijd rood tenzij groen)  wordt nog over nagedacht, begrijp ik.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #36 Gepost op: 27 November 2020, 15:56:05 »
Je schrijft ergens dat je altijd in een vaste richting door de keerlus rijdt. Dan heb je aan die kant toch geen uitrijsein nodig? Je zet geen sein op een plek waar toch nooit een trein hoeft te stoppen.
De keerlus wordt in twee richtingen bereden Klaas.