Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 09:04:12
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Modellbahnwagen
Vandaag om 08:57:22
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 08:56:40
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door Bert55
Vandaag om 08:54:40
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Loki
Vandaag om 08:49:34
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 08:35:30
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:27:08
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 08:06:17
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
  

Auteur Topic: Gebruik van rangeersein, voor, achter of beide?  (gelezen 2712 keer)

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
Gebruik van rangeersein, voor, achter of beide?
« Gepost op: 14 November 2020, 19:16:50 »
Als een loc rangeert brandt dan het rangeersein aan beide zijden of alleen aan de voorkant?
Mvrgr
Knar46
« Laatst bewerkt op: 14 November 2020, 20:10:57 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: gebruik van rangeersein
« Reactie #1 Gepost op: 14 November 2020, 19:46:46 »
Aan beide kanten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: gebruik van rangeersein
« Reactie #2 Gepost op: 14 November 2020, 20:01:16 »
Minimaal één wit of geel licht aan beide kanten, dus een locomotief kan ook rustig met aan beide kanten 3 frontseinen aan rangeren.
Gr. Marc

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
Re: Gebruik van rangeersein, voor, achter of beide?
« Reactie #3 Gepost op: 14 November 2020, 23:00:43 »


Als aan voor- en achterzijde met 3 frontseinen wordt gereden kun je uit dit seinbeeld aan de voorzijde niet afleiden dat er gerangeerd wordt. Dit seinbeeld is er immers ook als er normaal gereden wordt. Drie frontseinen aan de achterzijde heeft dat kenmerk wel.
Groet
Theo
« Laatst bewerkt op: 15 November 2020, 00:03:34 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Gebruik van rangeersein, voor, achter of beide?
« Reactie #4 Gepost op: 14 November 2020, 23:08:08 »
Het seinenboek noemt alleen 1 lamp per kant. De bedoeling is om de loc als het ware 2 voorkanten te geven zodat mensen die op het emplacement lopen er attent op worden gemaakt dat de loc hun kant op kan komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Gebruik van rangeersein, voor, achter of beide?
« Reactie #5 Gepost op: 15 November 2020, 01:03:21 »
De info kun je hier vinden onder nr.401c.

Grtz. Frits
Grtz. Frits

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
Re: Gebruik van rangeersein, voor, achter of beide?
« Reactie #6 Gepost op: 15 November 2020, 09:43:57 »
Ik kom de volgende teksten tegen.

Besluit spoorverkeer

§ 7. Gebruik van hoofdspoorwegen uitsluitend binnen spoorwegemplacementen
Artikel 34

    1 Een trein is tijdens het gebruik van een hoofdspoorweg uitsluitend binnen een spoorwegemplacement aan de voor- en aan de achterzijde voorzien van tenminste een brandend wit licht.

    2 Het eerste lid is niet van toepassing gedurende de periode dat een trein is geparkeerd.

Regeling spoorverkeer

9. Seinen op kracht- en overige spoorvoertuigen
 Nr. 401c Trein en locomotief op spoorwegemplacement
Een krachtvoertuig is tijdens het gebruik van een hoofdspoorweg uitsluitend binnen een spoorwegemplacement aan de voor- en aan de achterzijde voorzien van een brandend wit licht.Het aan de voor- en aan de achterzijde voorzien van tenminste een brandend wit licht is niet van toepassing gedurende de periode dat een locomotief of een trein op een hoofdspoorweg binnen een spoorwegemplacement is geparkeerd.

In de encyclopedie staat:
Tijdens het rangeren dient het materieel, aan beide zijden van het railvoertuig, voorzien te zijn van één witte of gele lamp.

Dit roept bij mij de volgende vragen op.
1. In het besluit spoorverkeer is sprake van tenminste een brandend wit licht. Het mogen dus ook meerdere brandende (witte?) lichten zijn. In de regeling staat "een" brandend wit licht.
2. Zowel in het besluit als in de regeling is - uitsluitend - sprake van wit licht. In de encyclopedie is sprake "één" (dus niet meerdere) witte of gele lamp.
3. Welke regels zijn van toepassing tijdens het gebruik van een hoofdspoorweg buiten een spoorwegemplacement.


Wie brengt er licht in deze duisternis?

Theo
« Laatst bewerkt op: 15 November 2020, 09:54:50 door knar46 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Gebruik van rangeersein, voor, achter of beide?
« Reactie #7 Gepost op: 15 November 2020, 11:56:49 »
Binnen Nederland zijn wit en geel voor frontseinen gelijkwaardig. Nederlandse treinen in binnenlands verkeer hebben vaak gele frontseinen, maar in sommige landen is geel verboden. Daarom hebben grensoverschrijdende treinen altijd witte lichten.

Buiten een rangeerterrein of emplacement heeft een trein altijd 3 witte of gele lampen aan de voorkant en twee rode aan de achterkant. Goederentreinen hebben vaak sluitborden omdat een goederenwagen geen elektriciteit aan boord heeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Gebruik van rangeersein, voor, achter of beide?
« Reactie #8 Gepost op: 15 November 2020, 13:02:33 »

Als aan voor- en achterzijde met 3 frontseinen wordt gereden kun je uit dit seinbeeld aan de voorzijde niet afleiden dat er gerangeerd wordt. Dit seinbeeld is er immers ook als er normaal gereden wordt. Drie frontseinen aan de achterzijde heeft dat kenmerk wel.
Groet
Theo
Waarom zou dat onderscheid ook belangrijk zijn?

Voornaamse functie is puur dat treinen gezien worden, en in dat optiek is het soms net zo duidelijk om met 3 frontseinen op te rangeren.
Maar echt belangrijk om te weten of iets een rangeerdeel of treinbeweging is, is het niet.

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
Re: Gebruik van rangeersein, voor, achter of beide?
« Reactie #9 Gepost op: 15 November 2020, 13:24:34 »
Binnen Nederland zijn wit en geel voor frontseinen gelijkwaardig. Nederlandse treinen in binnenlands verkeer hebben vaak gele frontseinen, maar in sommige landen is geel verboden. Daarom hebben grensoverschrijdende treinen altijd witte lichten.

Klaas. Moet de conclusie zijn dat de wettelijke regelingen (besluit en regeling spoorverkeer) - ten onrechte - niet zijn aangepast?
De encyclopedie zou moeten worden aangepast: uit de teksten inzake het het spoorverkeer (tenminste een) blijkt dat meerdere lichten zijn toegestaan (en dus niet één witte of gele lamp is voorgeschreven).

Groet
Theo

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Gebruik van rangeersein, voor, achter of beide?
« Reactie #10 Gepost op: 15 November 2020, 13:30:49 »
De huidige gebruikte tekst in de wetgeving is 'tenminste één'.

In Duitsland rangeert men nl ook altijd met 3 frontseinen voor- en achterop en daardoor is dat hier daaraan gelijk getrokken.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Gebruik van rangeersein, voor, achter of beide?
« Reactie #11 Gepost op: 15 November 2020, 13:54:50 »
Waarom zou dat onderscheid ook belangrijk zijn?

Voornaamse functie is puur dat treinen gezien worden, en in dat optiek is het soms net zo duidelijk om met 3 frontseinen op te rangeren.
Maar echt belangrijk om te weten of iets een rangeerdeel of treinbeweging is, is het niet.

Oorspronkelijk vond men het belangrijk om aan het sein te kunnen zien welke richting (voor- of achteruit) een trein of rangeerdeel zich
zou (kunnen) gaan verplaatsen.
Sluitsein gaat van je af, Frontsein komt naar je toe en Rangeersein kan van je af gaan maar ook weer naar je toekomen, met andere woorden
deze moet je in de gaten blijven houden.

In Duitsland had/heeft men weer een heel andere kijk op treinseinen, bijv. frontseinen moeten er altijd 3 zijn maar mochten dan overdag
bij goed zicht gedoofd zijn, in Nederland altijd aan en alleen even gedimd bij nadering van een tegentrein.

In Frankrijk en België zijn 2 frontseinen genoeg waarbij bij de Belgische locs het derde frontsein meer een gloeiende spijker is.
Ook bij de Thalys is het derde frontsein duidelijk zwakker.

Grtz. Frits
Grtz. Frits

Peeweetm

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Gebruik van rangeersein, voor, achter of beide?
« Reactie #12 Gepost op: 15 November 2020, 20:20:46 »
Op een Nederlandse stoomloc had je meestal twee of drie dure en zware lampen voor op de locomotief. Als er gerangeerd moest worden, mocht iemand zo'n lamp van de voorkant naar de achterkant sjouwen.
Je hoefde dan dus maar één keer te slouwen, niet per rijrichtingwissel.
Je hoefde ook niet met zes dure lampen rond te rijden.
Dus de stoomloc bleef tegen redelijke kosten (financieel en lichamelijk) voldoende zichtbaar.

Met elektrische verlichting ben je met drie lampjes zichtbaarder dan met eentje, maar er zijn nog altijd een paar echte meesters uit de stoomtreintijd actief en die rangeren soms met maar één lampje voor en achter.
De wet laat dat nog toe.

Overigens heb ik in donker een lampje (geen drie...) op m'n helm, zodat mijn collega's mij hopelijk wat eerder zien aankomen.

Plezier!

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2786
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Gebruik van rangeersein, voor, achter of beide?
« Reactie #13 Gepost op: 16 November 2020, 21:54:27 »
De huidige gebruikte tekst in de wetgeving is 'tenminste één'.

In Duitsland rangeert men nl ook altijd met 3 frontseinen voor- en achterop en daardoor is dat hier daaraan gelijk getrokken.
Volgens mij is de regelgeving in Duitsland dat 1 sein voldoende is, tenzij er een overpad of overgang gepasseerd wordt. Gemakshalve dus uitgegroeid naar altijd 3 stuks.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de