Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 16:34:58
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans GJ
Vandaag om 16:32:48
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
  

Auteur Topic: Videostatief treinen filmen  (gelezen 3728 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
    • Filmpjes op YouTube
Re: Videostatief treinen filmen
« Reactie #15 Gepost op: 23 oktober 2020, 11:42:53 »
Meedraaien is voornamelijk ook een kwestie van smaak merk ik, maar de ongeschreven stelregel zou misschien moeten zijn: Meedraaien alleen als je de boven- en onderkant van de trein nog in beeld kunt houden  ;)
Close-up van de zijwand van een rijtuig is volgens mij niet het primaire doel...

En dat is dan ook de volgende: Tenzij hele trein in beeld, altijd starten met meedraaien met kop trein (als lok, deze volledig in beeld). Heb NL-film gezien met opname van trein met stuk of 30 hetzelfde type zelflossers bij Appingedam waarbij het meedraaien startte bij een wagen ergens in het midden van de trein. Had ik toch liever gezien dat ze dat bij de 2200 of 6400 hadden gedaan (want dan had ik het nog wel geweten  ;D)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: Videostatief treinen filmen
« Reactie #16 Gepost op: 26 oktober 2020, 17:43:08 »
Dank allen.

@Erik, op statief inderdaad altijd stabilisatie uit (y)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Videostatief treinen filmen
« Reactie #17 Gepost op: 16 november 2020, 21:54:54 »
Dank voor jullie reacties. Ik heb ook 3 Sony camera’s met de laatste advanced stabilisator. Werkt goed bij filmen uit de hand, maar bij treinopnames wil ik het beeld meestal compleet stil houden, en dat dat lukt uit de hand echt niet.
Misschien dat leeftijd/oefening een rol speelt, maar als ik me concentreer, kan ik met mijn GH5 beelden maken die vrijwel onbeweeglijk zijn. De beeldstabilisatie is (bij uitschakeling van (uit m'n hoofd) 'I.S. vergrendeling video' ) echt behoorlijk krachtig wat dat betreft, ook bij grotere tele-afstanden.
Beweging/trilling schijnt ook nog af te hangen van het soort materiaal waarvan het statief gemaakt is, aluminium, Carbon, etc...
Ik denk persoonlijk dat wij daar geen verschil in merken: het hangt meer af van de stevigheid van de verbindingen en koppelingen. Negen van de 10 keer is de verbinding tussen poten en kop de zwakste schakel waardoor een statief niet alles kan wat de gebruiker wil.

Zet je kop maar eens op de rem (pan en tilt) en duw dan eens naar links of rechts tegen de pan-handle aan: als het goed is kan het statief die beweging wel een beetje opvangen, een en ander natuurlijk afhankelijk van de opgegeven specificaties van de kop: een kop voor maximaal 3 kilo onder dito poten zal uiteraard niet bestand zijn tegen het veel zwaardere werk dat een camera van 7 kilo loslaat op de constructie.
Maar als het statief al snel begint te torderen, is het geen goed statief.

Zoals gezegd: mijn videostatief van een kilo of 10 krijgt het ook bij meer inzoomen gewoon moeilijk. Naast mogelijke slijtage is het ook gewoon zo dat er bij dat soort formaten en gewichten gewoon een andere categorie statieven om de hoek komt kijken waar ik kwa prijs waarschijnlijk zelfs tweedehands niet eens aan wil denken.
Persoonlijk is het zeker. Op YouTube staan zat filmpjes gemaakt door camera op statief waar bijvoorbeeld 20 minuten lang treinen door het beeld gaan. Zelfde standpunt, geen in- en uitzoomen. Kunnen de treinen nog zo mooi zijn, tis wel een beetje saai.
Maar dat soort beelden bedoel ik ook niet ;) Genoeg mensen die andere standpunten gebruiken, maar toch bij veel treinen meedraaien. Het shot wordt er zo lang door, terwijl je de trein ook al aan hebt zien komen.
Mijn Sony met BOS kent het gelatine-gebeuren zoals door jou beschreven niet.
Maar praten we daarbij over een foto- of videocamera? Op de website van Sony laten ze zien dat beide apparaten met hun BOS-systeem uitgerust kunnen zijn. Als het een videocamera is, is het niet zo raar dat je er weinig van merkt omdat die de sensor anders uitleest.

Daarnaast vind ik dat de GH5 eigenlijk teveel instellingen heeft. Er kan zoveel mee dat het best zou kunnen dat ik nog gradaties in kan stellen van de stabilisatie. Maar voor algemeen gebruik zet ik het gewoon uit omdat het er niet uit ziet, helemaal niet als ik een pan uit de hand doe.

Terzijde dat ik het filmen met fotocamera's sowieso uiterst onhandig en altijd behelpen vind, maar ik ben nu eenmaal echte videocamera's gewend.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6169
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Videostatief treinen filmen
« Reactie #18 Gepost op: 16 november 2020, 22:43:34 »
Raketten zijn uitgerust met gyroscopen. Om ze in de juiste beweging naar boven te geleiden.

Een gimbal werkt volgens mij via het principe van de zwaartekracht.
Je zou een gimbal van een gyroscoop moeten voorzien. Ik had vroeger een kleine speel gyroscoop en als die ronddraaide was er echt geen draaibeweging meer in te krijgen.
 
Volgens mij hadden de eerste filmende helicopters een dergelijk iets ingebouwd.
En dan al of niet een electrische versie.

Een drone is ook al geopperd. Deze heeft ook een aantal elektrische gyroscopen volgens mij.
Dure versies zijn op een hoogte in te stellen en blijven exact op de plek zelf hangen.

Of dat het allemaal waard is, is maar de vraag.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Videostatief treinen filmen
« Reactie #19 Gepost op: 16 november 2020, 23:04:14 »
Wat mij vaker is opgevallen en waar ik mij ook schuldig aan heb gemaakt, is het gebruiken van de middenzuil. Dit is een hele grote trilfactor omdat ie verschrikkelijk onstabiel is. Ik kreeg ooit bij een camerawinkel waar vooral fotografen werken de tip een statief te nemen dat eigenlijk te hoog is, zodat ik de middenzuil ingeschoven laat.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de