Als aan voor- en achterzijde met 3 frontseinen wordt gereden kun je uit dit seinbeeld aan de voorzijde niet afleiden dat er gerangeerd wordt. Dit seinbeeld is er immers ook als er normaal gereden wordt. Drie frontseinen aan de achterzijde heeft dat kenmerk wel.GroetTheo
Binnen Nederland zijn wit en geel voor frontseinen gelijkwaardig. Nederlandse treinen in binnenlands verkeer hebben vaak gele frontseinen, maar in sommige landen is geel verboden. Daarom hebben grensoverschrijdende treinen altijd witte lichten.Klaas. Moet de conclusie zijn dat de wettelijke regelingen (besluit en regeling spoorverkeer) - ten onrechte - niet zijn aangepast?De encyclopedie zou moeten worden aangepast: uit de teksten inzake het het spoorverkeer (tenminste een) blijkt dat meerdere lichten zijn toegestaan (en dus niet één witte of gele lamp is voorgeschreven).GroetTheo
Waarom zou dat onderscheid ook belangrijk zijn?Voornaamse functie is puur dat treinen gezien worden, en in dat optiek is het soms net zo duidelijk om met 3 frontseinen op te rangeren.Maar echt belangrijk om te weten of iets een rangeerdeel of treinbeweging is, is het niet.
De huidige gebruikte tekst in de wetgeving is 'tenminste één'.In Duitsland rangeert men nl ook altijd met 3 frontseinen voor- en achterop en daardoor is dat hier daaraan gelijk getrokken.