Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:02:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 18:56:16
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 17:31:32
"Nederlandse" modellen door basjuh1981
Vandaag om 17:24:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
  

Auteur Topic: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje  (gelezen 6264 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • Flickr
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #15 Gepost op: 11 november 2020, 14:01:59 »
Zou ff moeten zoeken of het daarin staat.
In elk geval staat bovenstaande van de mobilofoon en zwaailichten er niet helemaal volledig in

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #16 Gepost op: 11 november 2020, 15:42:11 »
Nou, de meeste sikken (dat wil zeggen alle, voor zover niet al vermist in 1945 of door ongevallen en de teruggang in het wagenladingvervoer in de jaren zeventig e.d. eerder uitgeschakeld) zijn geel/grijs geweest.

Tja, ik had niet verwacht dat iemand serieus zou reageren. Ik zal er volgende keer nog wat meer smileys bij zetten.
Reinier

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
  • *
    • Flickr
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #17 Gepost op: 11 november 2020, 21:24:56 »
Qua vernummeringen en inbouw van de mobilofoon is hier een begin te vinden: https://railwiki.nl/index.php?title=200/300_-_Rangeer_locomotieven_serie_200/300#Vernummeringen Ik moet het Sikken boek hier nog voor nakijken, want dit overzicht is vast niet volledig.
Spoorgroet, Martin

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • Flickr
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #18 Gepost op: 11 november 2020, 21:27:11 »
zo te zien wel

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #19 Gepost op: 12 november 2020, 09:47:21 »
Gisteren nog een discussie gehad over de houtvergassersikjes uit WOII. In het boek van Martin van Oostrom Locomotoren NS Series 100 ten 200  staat de nodige info over de installaties, maar wat waren nu de aanpassingen aan de motor, Konden die Ganz-Jendrassik-motoren dan zonder aanpassingen overschakelen van diesel op houtgas? Dat lijkt toch onwaarschijnlijk, maar ik kon geen tekening vinden van aanpassingen aan de motor en ook geen beschrijving. Dus ik ben begon er naar te neigen om te zeggen: kennelijk kon dat. Mijn gesprekspartner bleef volhouden dat dat onmogelijk was. Totdat op blz. 98 ik het stukje over Hans de Herder vond over zijn als leerling op de hout-elektrische locomotor 312. Daar staat dat de motor wel gewijzigd dat en dat er bijvoorbeeld bougies in geplaatst waren. Dus ik had ongelijk en mijn gesprekspartner gelijk. Ik vind dat nogal een majeure wijziging. Daarmee is het geen dieselmotor meer, maar eerder een ottomotor. Bougies, dat betekent ook een bobine en een stroomverdeler. Wat gebeurde er met de verstuiver? Ik kon het niet vinden.

Ik ben weer begonnen met grasduinen in plaats het van a tot z te lezen. Nadeel is dat je informatie mist, voordeel dat je het beter opslaat in de grijze massa. Weet iemand hoe die motoren gewijzigd werden om op houtgas te lopen?

Na de oorlog zijn die gaten in de cilinderkop blijkbaar weer dichtgelast of zijn de cilinderkoppen gewoon vervangen. Ik zal nog even verder grasduinen.

Groet,

Marco

« Laatst bewerkt op: 12 november 2020, 09:49:21 door MR »

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #20 Gepost op: 12 november 2020, 10:13:59 »
Ken je dit artikel al? Site Industriespoor.
Staat een prachtig plaatje bij van een oersik met gasinstallatie.
Gerrit F

Van de draad af....

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #21 Gepost op: 12 november 2020, 10:39:23 »
En de bevestiging dat de diesels moesten worden omgebouwd :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #22 Gepost op: 12 november 2020, 10:55:56 »
Inderdaad:
Citaat van: http://www.industriespoor.nl/Gas.htm
De ombouw van een dieselmotor was veel ingrijpender: in een dieselmotor wordt de lucht zo sterk gecomprimeerd (circa 1 : 16) dat de ingespoten dieselolie in aanwezigheid van zuurstof spontaan ontbrandt. Dat werkt echter niet met generatorgas (en ook niet met stadsgas) in plaats van dieselolie. Die gasmengsels hebben een te hoog octaangetal. Daarom moest een dieselmotor omgebouwd worden tot  een mengselmotor (= Ottomotor) waarbij de menging van de brandstof met de lucht plaats vindt vóór de compressie en waarbij de verbranding geïnitieerd wordt door een ontsteking of de vonken van een bougie.

Voor de inbouw van een dieselmotor met directe inspuiting moest de compressieverhouding tot circa 1 : 10 worden terug gebracht. Dat kon door het afdraaien van de zuigerkoppen (maar dan kon de motor alleen met nieuwe zuigers weer tot dieselmotor worden terug verbouwd) of door het aanbrengen van een koperen plaat met pakkingen tussen cilinder en cilinderkop [6]. Ook moest een ontstekingsmechanisme worden ingebouwd [6]. Dieselmotoren met een voorkamer of een wervelkamer konden niet worden omgebouwd [5, 6]. 

Dank voor de geweldige link. Maar ik kan niet achterhalen hoe dat precies over hoe dat bij de Sik serie 200 werd gedaan. Draaide men daar de zuigerkoppen af of bracht men een koperen plaat aan tussen cilinder en cilinderkop?

Groet,

Marco


Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • Flickr
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #23 Gepost op: 12 november 2020, 11:25:27 »
N.a.v. dat ik het in het nieuwe boek even heb opgezocht nog even terugkomen op de vernummerde Sikken. Waarschijnlijk is het verhaal namelijk iets anders dan ik tot nu toe had gedacht a.h.v. mijn eigen archief. Daar zit namelijk een verschil met wat in het boek staat. Dus dat willen we dan uitzoeken  ;D

Mijn documentatie vermeldt het vernummeren van twee Sikken vanwege het overzetten van elektrische installaties van beschadigde op terzijde staande, maar niet beschadigde exemplaren. Dat gaat op de 356/310 en 273/270 (later zijn de nummers 284/368 ook nog gewisseld vanwege de elektrische installatie, maar beide bleven in dienst).
In het boek staat dat de 270/273 niet vernummerd zijn, maar de boel alleen is overgezet.

Uit mijn gegevens blijkt dat de 270 en 356 op dat moment met 'fristablauf' terzijde gesteld waren in het kader van de buitendienststellingen van begin jaren zeventig als gevolg van einde kolenvervoer. Ook zijn de 273 en 310 met schade bij wpH Tilburg binnengekomen. Dat 356 opnieuw in dienst is gesteld met onderdelen en nummerplaat van de beschadigde 310 is dus logisch, maar een vernummering 270/273 is onwaarschijnlijk omdat de 273 het beschadigde exemplaar was. Ik vermoed dat de lezing in het boek klopt en de 270 de originele 270 is, met de elektrische installatie (en mobilofoonzender) van de 273. Dan zijn er dus maar twee Sikken vernummerd, niet drie.

Tot zover mijn wereld  ;D

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #24 Gepost op: 12 november 2020, 16:55:45 »
Vandaag heb ik nog wat 'donut' onderzoek gedaan in de Beeldbank van de NVBS.
De jongste foto daar van een Sik mèt dateert van 11 april 1954 (Sik 214). Daarentegen was de 266 dat ding al in 1944 kwijt en de 227 in 1948. Verder niet een foto van een Sik met rolgordijn en 'donut' kunnen ontdekken die jonger was, wel meerdere met nummers tot en met 280 in de periode 1954-1961 duidelijk zonder. Het probleem is wel dat op veel foto's de plek van de 'donut' wordt afgeschermd door het machinistenhuis, pardon: bedieningshuis.
Groet, Frank

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #25 Gepost op: 12 november 2020, 17:12:53 »
Deze is jonger maar misschien had je dat al gezien.

Ahaa, is dat het! Ik vroeg me al af wat het kon zijn toen ik deze foto inscande:



NS 244, 18-6-1956 te Nijmegen (foto C.R. Gordon Stuart, mijn collectie)

Eelco

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #26 Gepost op: 12 november 2020, 17:26:47 »
Maar ik heb serieuze twijfels over de vermeldde datum, vooral gezien de originele, ongedeelde huif ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #27 Gepost op: 12 november 2020, 18:36:20 »
Vreemd, maar er staat al wel een electrische lantaarn op

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #28 Gepost op: 12 november 2020, 18:56:18 »
Bij NVBS staat een foto van de 244 in Eindhoven op 29-06-1957, met gemodificeerde huif, rolgordijn en zonder luchtkap/donut.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • Flickr
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #29 Gepost op: 12 november 2020, 19:04:44 »
Zou het kunnen dat het aanpassen (delen) van de huif en het verwijderen van de donut onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, ofwel tegelijk is uitgevoerd...
Op zich is het niet zo heel vreemd dat iets wat eind jaren dertig begon nog duurde tot in de jaren vijftig. Even afgezien van de oorlog zelf, voordat NS weer enigszins toekwam aan niet-noodzakelijke aanpassingen was het al echt een eind in de jaren vijftig. Het komt mij dus niet vreemd over als CW's van eind jaren dertig pas diep in de jaren 50 zouden zijn afgerond.