Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Montanbahn
Vandaag om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
  

Auteur Topic: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje  (gelezen 7227 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #30 Gepost op: 12 November 2020, 19:08:38 »
Precies mijn gedachte. De Sikjes vormden een grote serie. In totaal 169 stuks, al zullen de leveringen uit de late jaren 30 en van de jaren 50 al volgens de nieuwe specificaties zijn gebouwd.

Groet,

Marco

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #31 Gepost op: 12 November 2020, 19:25:30 »
Daar wil ik heel ver in meegaan, maar niet voor wat betreft de huiven, daar is de informatie in het boek van Martin vrij duidelijk over, die CW is in relatief kort tijd bij de hele serie doorgevoerd en zeker niet pas in de jaren '50.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #32 Gepost op: 12 November 2020, 19:34:05 »
In het boek staat een foto van de 260 met donut en ongedeelde huif in 1953. Ik vind geen foto's van Sikken met gedeelde huif én nog de donut
In het NVBS archief de 214 in 1954 ook met donut en oorspronkelijke huif, ook hier geen gedeelde huif-en-donut
« Laatst bewerkt op: 12 November 2020, 19:45:54 door Sicco Dierdorp »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #33 Gepost op: 12 November 2020, 19:47:19 »
Gezien ... (blz 157 boven) een plaat die verwarring creëert, aangezien hetzelfde boek op blz 71 stelt dat tot en met de 253 de huiven uit één deel bestonden, waaruit je mag afleiden dat dat vanaf de 254 niet meer zo was en de 260 dus feitelijk géén huif uit één deel zou kunnen hebben gehad ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #34 Gepost op: 12 November 2020, 19:52:38 »
De getoonde officiële tekeningen in hetzelfde boek geven aan ook de 254-280
Dezelfde 'verwarring' was er ook m.b.t. de donuts

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #35 Gepost op: 12 November 2020, 19:59:16 »
De clou zit ergens in de tekst op blz 71-72, mogelijk in combinatie met informatie uit de bijlage met CW's.
Komend weekend maar eens goed bestuderen :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #36 Gepost op: 12 November 2020, 20:09:57 »
Ik wacht nog op het boek, maar de 'donut' is zoals waarschijnlijk bekend de luchtinlaat van de generator. Na het delen van de huif zit er een tussenschot tussen motor en generator, dus is het geen probleem meer als je de luchtinlaat direct op de generator zet. Sterker nog: na het delen van de huif is er (op enig moment, maar ik neem aan direct) een koker door de generatorhuif gezet om de warme lucht in het machinistenhuis te leiden (als een soort verwarming in de winter; de gassen en dampen die bij de motor vrij komen krijg je er gratis bij ;D )

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #37 Gepost op: 12 November 2020, 20:28:42 »
Staat ook in Op De Rails 9-2014:

"Ook werd de huif in tweeën
gedeeld, vermoedelijk om deze makkelijker afneembaar te
maken voor onderhoud. Tegelijkertijd werd de hoofdgenerator
beter afgeschermd, waardoor de ronde ventilatiebol
bovenop de huif kon vervallen".

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #38 Gepost op: 12 November 2020, 20:32:08 »
De aanpassing voor de verwarming van het bestuurdershuis is ook weer in fasen en op andere momenten bij de verschillende deelseries uitgevoerd Tim :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #39 Gepost op: 12 November 2020, 23:11:12 »
Ja dat verbaast me ook weer niet gezien de doorlooptijd van zo'n 15 jaar.
Overigens was de ventilatie-inlaat alleen bij de serie rond, bij de proto's een soort van vierkant en dan van boven afgerond. Dus uiteindelijk is ongeveer elke Sik anders ;)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #40 Gepost op: 13 November 2020, 09:24:07 »
Klopt; en dan hebben we het nog niet eens over de frameplaten en andere details gehad  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #41 Gepost op: 13 November 2020, 13:15:33 »
Nou, de meeste sikken (dat wil zeggen alle, voor zover niet al vermist in 1945 of door ongevallen en de teruggang in het wagenladingvervoer in de jaren zeventig e.d. eerder uitgeschakeld) zijn geel/grijs geweest.
De 311, nog steeds bestaand, is nog steeds groen en nooit geel/grijs geweest ;)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #42 Gepost op: 13 November 2020, 13:44:05 »
De 366 als bloempot in Valkenburg ZH ook niet  :)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #43 Gepost op: 17 November 2020, 11:16:11 »
Nergens kan ik vinden welke Sik dit is geweest bij de NS. Hier is zij nummer 6 bij Hollandia Metals in de Waalhaven, door mij gefotografeerd op 6 juni 1981:



In het Sikkenboek staat dat de 207, 272, 354 en 364 in 1972 aan Hollandia in Rotterdam zijn verkocht, maar staat ook dat ze zijn doorverkocht. De 207 belandt bij Pametex in Den Haag, de 354 bij Hollandia Amsterdam. De 272 of de 364 eindigt in Zwitserland. Maar welke dit nu is, blijft voor mij een raadsel. Ook het boek Industrielocomotieven van Henk Kolkman geeft geen uitsluitsel. Iemand een idee welke Sik dit was?
Overigens ook een leuk detail op de dia: de twee bovenbouwen van kolenbakken die als schrootcontainer dienstdoen.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2020, 11:18:08 door spoorzeven »
Groet, Frank

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #44 Gepost op: 17 November 2020, 11:32:44 »
Geen idee maar wel een leuke foto  (y)