Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje  (gelezen 6206 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #30 Gepost op: 12 november 2020, 19:08:38 »
Precies mijn gedachte. De Sikjes vormden een grote serie. In totaal 169 stuks, al zullen de leveringen uit de late jaren 30 en van de jaren 50 al volgens de nieuwe specificaties zijn gebouwd.

Groet,

Marco

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #31 Gepost op: 12 november 2020, 19:25:30 »
Daar wil ik heel ver in meegaan, maar niet voor wat betreft de huiven, daar is de informatie in het boek van Martin vrij duidelijk over, die CW is in relatief kort tijd bij de hele serie doorgevoerd en zeker niet pas in de jaren '50.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #32 Gepost op: 12 november 2020, 19:34:05 »
In het boek staat een foto van de 260 met donut en ongedeelde huif in 1953. Ik vind geen foto's van Sikken met gedeelde huif én nog de donut
In het NVBS archief de 214 in 1954 ook met donut en oorspronkelijke huif, ook hier geen gedeelde huif-en-donut
« Laatst bewerkt op: 12 november 2020, 19:45:54 door Sicco Dierdorp »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #33 Gepost op: 12 november 2020, 19:47:19 »
Gezien ... (blz 157 boven) een plaat die verwarring creëert, aangezien hetzelfde boek op blz 71 stelt dat tot en met de 253 de huiven uit één deel bestonden, waaruit je mag afleiden dat dat vanaf de 254 niet meer zo was en de 260 dus feitelijk géén huif uit één deel zou kunnen hebben gehad ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #34 Gepost op: 12 november 2020, 19:52:38 »
De getoonde officiële tekeningen in hetzelfde boek geven aan ook de 254-280
Dezelfde 'verwarring' was er ook m.b.t. de donuts

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #35 Gepost op: 12 november 2020, 19:59:16 »
De clou zit ergens in de tekst op blz 71-72, mogelijk in combinatie met informatie uit de bijlage met CW's.
Komend weekend maar eens goed bestuderen :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #36 Gepost op: 12 november 2020, 20:09:57 »
Ik wacht nog op het boek, maar de 'donut' is zoals waarschijnlijk bekend de luchtinlaat van de generator. Na het delen van de huif zit er een tussenschot tussen motor en generator, dus is het geen probleem meer als je de luchtinlaat direct op de generator zet. Sterker nog: na het delen van de huif is er (op enig moment, maar ik neem aan direct) een koker door de generatorhuif gezet om de warme lucht in het machinistenhuis te leiden (als een soort verwarming in de winter; de gassen en dampen die bij de motor vrij komen krijg je er gratis bij ;D )

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #37 Gepost op: 12 november 2020, 20:28:42 »
Staat ook in Op De Rails 9-2014:

"Ook werd de huif in tweeën
gedeeld, vermoedelijk om deze makkelijker afneembaar te
maken voor onderhoud. Tegelijkertijd werd de hoofdgenerator
beter afgeschermd, waardoor de ronde ventilatiebol
bovenop de huif kon vervallen".

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #38 Gepost op: 12 november 2020, 20:32:08 »
De aanpassing voor de verwarming van het bestuurdershuis is ook weer in fasen en op andere momenten bij de verschillende deelseries uitgevoerd Tim :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #39 Gepost op: 12 november 2020, 23:11:12 »
Ja dat verbaast me ook weer niet gezien de doorlooptijd van zo'n 15 jaar.
Overigens was de ventilatie-inlaat alleen bij de serie rond, bij de proto's een soort van vierkant en dan van boven afgerond. Dus uiteindelijk is ongeveer elke Sik anders ;)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #40 Gepost op: 13 november 2020, 09:24:07 »
Klopt; en dan hebben we het nog niet eens over de frameplaten en andere details gehad  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #41 Gepost op: 13 november 2020, 13:15:33 »
Nou, de meeste sikken (dat wil zeggen alle, voor zover niet al vermist in 1945 of door ongevallen en de teruggang in het wagenladingvervoer in de jaren zeventig e.d. eerder uitgeschakeld) zijn geel/grijs geweest.
De 311, nog steeds bestaand, is nog steeds groen en nooit geel/grijs geweest ;)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #42 Gepost op: 13 november 2020, 13:44:05 »
De 366 als bloempot in Valkenburg ZH ook niet  :)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #43 Gepost op: 17 november 2020, 11:16:11 »
Nergens kan ik vinden welke Sik dit is geweest bij de NS. Hier is zij nummer 6 bij Hollandia Metals in de Waalhaven, door mij gefotografeerd op 6 juni 1981:



In het Sikkenboek staat dat de 207, 272, 354 en 364 in 1972 aan Hollandia in Rotterdam zijn verkocht, maar staat ook dat ze zijn doorverkocht. De 207 belandt bij Pametex in Den Haag, de 354 bij Hollandia Amsterdam. De 272 of de 364 eindigt in Zwitserland. Maar welke dit nu is, blijft voor mij een raadsel. Ook het boek Industrielocomotieven van Henk Kolkman geeft geen uitsluitsel. Iemand een idee welke Sik dit was?
Overigens ook een leuk detail op de dia: de twee bovenbouwen van kolenbakken die als schrootcontainer dienstdoen.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2020, 11:18:08 door spoorzeven »
Groet, Frank

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
« Reactie #44 Gepost op: 17 november 2020, 11:32:44 »
Geen idee maar wel een leuke foto  (y)