BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MR op 10 november 2020, 18:59:17

Titel: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: MR op 10 november 2020, 18:59:17
Het locomotorenboek van Martin van Oostrom heeft een leuk krantenartikel uit 1935 over de serie 200 die "de groote Sik" werd genoemd.

Groet,

Marco
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: mass am see op 11 november 2020, 09:24:54
Hoi,

Toen ik het nummer van de uit tebrengen sik 288 zag ,dacht ik direct weer aan mijn allereerste foto die ik maakte van de sik 288.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160303143700_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160303143700_01.jpg)

de 288 te Emmen (enka terrein) nu Emmtec april 1981.


mvgr Evert en Bas
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Reinier Z. op 11 november 2020, 09:43:19
Aha, dus de 288 was geel/grijs. Wat een blunder van Roco om 'm groen te maken....  8)
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Sicco Dierdorp op 11 november 2020, 09:49:52
Nou, sterker nog..... de 288 is een bijzonder geval. Werd in 1972 verkocht aan Unicentre, maar kwam in 1980 weer bij NS.
Met het originele, kleine, blauwe zwaailicht dat voor de verkoop was aangebracht en na 1973 niet is vervangen door de latere variant
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: spoorzeven op 11 november 2020, 10:18:40
Aha, dus de 288 was geel/grijs. Wat een blunder van Roco om 'm groen te maken....  8)
Nou, de meeste sikken (dat wil zeggen alle, voor zover niet al vermist in 1945 of door ongevallen en de teruggang in het wagenladingvervoer in de jaren zeventig e.d. eerder uitgeschakeld) zijn geel/grijs geweest.
Overigens nog een niet onbelangrijk detail daarbij: toen later boven het nummer nog het NS vignet werd aangebracht, liet men dat nummer iets zakken. Te zien op deze foto: het nummer van de 255 en 339 staat duidelijk hoger ten opzichte van dat op de 270.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tilburg-270-339-200883.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tilburg-270-339-200883.jpg)
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Sicco Dierdorp op 11 november 2020, 10:20:20
Kleine nuance voor de duidelijkheid (maar jou kennende wist je dat wel); begin jaren zeventig is er ook een hele batterij Sikken in het groen buiten dienst gesteld puur vanwege overcompleet
(en het is 339  ;D)
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: spoorzeven op 11 november 2020, 10:59:04
Heb de tekst gecorrigeerd, Sicco. Soort hobby van mij ;D
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Sicco Dierdorp op 11 november 2020, 10:59:47
hahahaha  ;D ;D  ;)
Overigens is hier de mobolofooninstallatie 2e generatie te zien op de 270. Dan denk je 270? Die stond toch niet op je lijstje? Klopt, maar het betreft hier de ex 273 die is vernummerd in 270
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Dpc Fo op 11 november 2020, 11:16:46

Overigens nog een niet onbelangrijk detail daarbij: toen later boven het nummer nog het NS vignet werd aangebracht, liet men dat nummer iets zakken. Te zien op deze foto: het nummer van de 255 en 339 staat duidelijk hoger ten opzichte van dat op de 270.


Zou dat wat te maken hebben met het feit dat in ieder geval de 339 in die tijd de vaste werkplaats-sik was? Daar wisten ze wel dat-ie van NS was, embleem overbodig ;D. Die 255 kan ik me niet zo herinneren, maar de 339 heb ik rond 1982 (tijd van de foto ongeveer?) daar regelmatig heen en weer zien schuiven (en een keer herspoord zien worden na een akkefietje met een 1200).
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Sicco Dierdorp op 11 november 2020, 11:17:46
Uit mijn hoofd 215, 255 en 339 in Tilburg, jaar in jaar uit.....  :D
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Dpc Fo op 11 november 2020, 11:22:19
Ja, 215, die ook. Nu je zegt komt het weer boven. Tijdens mijn studententijd in Tilburg daar bij de Wph regelmatig een studie-uurtje besteed aan het bestuderen van de bewegingen op het terrein daar beneden  :angel:
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Sicco Dierdorp op 11 november 2020, 11:23:43
ik zal die 215 ook niet snel vergeten:
https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/4616443076/
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 november 2020, 12:20:22
ik zal die 215 ook niet snel vergeten:
https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/4616443076/
Als ik op die link klik krijg ik andere foto's te zien en de mededeling van flickr dat ik kennelijk geen toestemming heb om de opgevraagde foto te zien.
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Sicco Dierdorp op 11 november 2020, 13:14:31
Ohja, ik heb oudere foto's een tijdje geleden afgeschermd voor niet-contacten omdat die schrikbarend veel van de site gestolen en overal zonder naamsverwijzing op de sociale media geplaatst werden

zo kan het ook:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NSlmt215_Tilburg_150493.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NSlmt215_Tilburg_150493.jpg)
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Tedo op 11 november 2020, 13:39:47
Het betreft hier de ex 273 die is vernummerd in 270

Ik moet toch het sikkenboek eens aanschaffen.  ;D
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Sicco Dierdorp op 11 november 2020, 14:01:59
Zou ff moeten zoeken of het daarin staat.
In elk geval staat bovenstaande van de mobilofoon en zwaailichten er niet helemaal volledig in
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Reinier Z. op 11 november 2020, 15:42:11
Nou, de meeste sikken (dat wil zeggen alle, voor zover niet al vermist in 1945 of door ongevallen en de teruggang in het wagenladingvervoer in de jaren zeventig e.d. eerder uitgeschakeld) zijn geel/grijs geweest.

Tja, ik had niet verwacht dat iemand serieus zou reageren. Ik zal er volgende keer nog wat meer smileys bij zetten.
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Taigagaai op 11 november 2020, 21:24:56
Qua vernummeringen en inbouw van de mobilofoon is hier een begin te vinden: https://railwiki.nl/index.php?title=200/300_-_Rangeer_locomotieven_serie_200/300#Vernummeringen Ik moet het Sikken boek hier nog voor nakijken, want dit overzicht is vast niet volledig.
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Sicco Dierdorp op 11 november 2020, 21:27:11
zo te zien wel
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: MR op 12 november 2020, 09:47:21
Gisteren nog een discussie gehad over de houtvergassersikjes uit WOII. In het boek van Martin van Oostrom Locomotoren NS Series 100 ten 200 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93843.0)  staat de nodige info over de installaties, maar wat waren nu de aanpassingen aan de motor, Konden die Ganz-Jendrassik-motoren dan zonder aanpassingen overschakelen van diesel op houtgas? Dat lijkt toch onwaarschijnlijk, maar ik kon geen tekening vinden van aanpassingen aan de motor en ook geen beschrijving. Dus ik ben begon er naar te neigen om te zeggen: kennelijk kon dat. Mijn gesprekspartner bleef volhouden dat dat onmogelijk was. Totdat op blz. 98 ik het stukje over Hans de Herder vond over zijn als leerling op de hout-elektrische locomotor 312. Daar staat dat de motor wel gewijzigd dat en dat er bijvoorbeeld bougies in geplaatst waren. Dus ik had ongelijk en mijn gesprekspartner gelijk. Ik vind dat nogal een majeure wijziging. Daarmee is het geen dieselmotor meer, maar eerder een ottomotor. Bougies, dat betekent ook een bobine en een stroomverdeler. Wat gebeurde er met de verstuiver? Ik kon het niet vinden.

Ik ben weer begonnen met grasduinen in plaats het van a tot z te lezen. Nadeel is dat je informatie mist, voordeel dat je het beter opslaat in de grijze massa. Weet iemand hoe die motoren gewijzigd werden om op houtgas te lopen?

Na de oorlog zijn die gaten in de cilinderkop blijkbaar weer dichtgelast of zijn de cilinderkoppen gewoon vervangen. Ik zal nog even verder grasduinen.

Groet,

Marco

Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Gerrit F op 12 november 2020, 10:13:59
Ken je dit (http://www.industriespoor.nl/Gas.htm) artikel al? Site Industriespoor.
Staat een prachtig plaatje bij van een oersik met gasinstallatie.
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Eric B op 12 november 2020, 10:39:23
En de bevestiging dat de diesels moesten worden omgebouwd :)
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: MR op 12 november 2020, 10:55:56
Inderdaad:
Citaat van: http://www.industriespoor.nl/Gas.htm
De ombouw van een dieselmotor was veel ingrijpender: in een dieselmotor wordt de lucht zo sterk gecomprimeerd (circa 1 : 16) dat de ingespoten dieselolie in aanwezigheid van zuurstof spontaan ontbrandt. Dat werkt echter niet met generatorgas (en ook niet met stadsgas) in plaats van dieselolie. Die gasmengsels hebben een te hoog octaangetal. Daarom moest een dieselmotor omgebouwd worden tot  een mengselmotor (= Ottomotor) waarbij de menging van de brandstof met de lucht plaats vindt vóór de compressie en waarbij de verbranding geïnitieerd wordt door een ontsteking of de vonken van een bougie.

Voor de inbouw van een dieselmotor met directe inspuiting moest de compressieverhouding tot circa 1 : 10 worden terug gebracht. Dat kon door het afdraaien van de zuigerkoppen (maar dan kon de motor alleen met nieuwe zuigers weer tot dieselmotor worden terug verbouwd) of door het aanbrengen van een koperen plaat met pakkingen tussen cilinder en cilinderkop [6]. Ook moest een ontstekingsmechanisme worden ingebouwd [6]. Dieselmotoren met een voorkamer of een wervelkamer konden niet worden omgebouwd [5, 6]. 

Dank voor de geweldige link. Maar ik kan niet achterhalen hoe dat precies over hoe dat bij de Sik serie 200 werd gedaan. Draaide men daar de zuigerkoppen af of bracht men een koperen plaat aan tussen cilinder en cilinderkop?

Groet,

Marco

Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Sicco Dierdorp op 12 november 2020, 11:25:27
N.a.v. dat ik het in het nieuwe boek even heb opgezocht nog even terugkomen op de vernummerde Sikken. Waarschijnlijk is het verhaal namelijk iets anders dan ik tot nu toe had gedacht a.h.v. mijn eigen archief. Daar zit namelijk een verschil met wat in het boek staat. Dus dat willen we dan uitzoeken  ;D

Mijn documentatie vermeldt het vernummeren van twee Sikken vanwege het overzetten van elektrische installaties van beschadigde op terzijde staande, maar niet beschadigde exemplaren. Dat gaat op de 356/310 en 273/270 (later zijn de nummers 284/368 ook nog gewisseld vanwege de elektrische installatie, maar beide bleven in dienst).
In het boek staat dat de 270/273 niet vernummerd zijn, maar de boel alleen is overgezet.

Uit mijn gegevens blijkt dat de 270 en 356 op dat moment met 'fristablauf' terzijde gesteld waren in het kader van de buitendienststellingen van begin jaren zeventig als gevolg van einde kolenvervoer. Ook zijn de 273 en 310 met schade bij wpH Tilburg binnengekomen. Dat 356 opnieuw in dienst is gesteld met onderdelen en nummerplaat van de beschadigde 310 is dus logisch, maar een vernummering 270/273 is onwaarschijnlijk omdat de 273 het beschadigde exemplaar was. Ik vermoed dat de lezing in het boek klopt en de 270 de originele 270 is, met de elektrische installatie (en mobilofoonzender) van de 273. Dan zijn er dus maar twee Sikken vernummerd, niet drie.

Tot zover mijn wereld  ;D
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: spoorzeven op 12 november 2020, 16:55:45
Vandaag heb ik nog wat 'donut' onderzoek gedaan in de Beeldbank van de NVBS.
De jongste foto daar van een Sik mèt dateert van 11 april 1954 (Sik 214). Daarentegen was de 266 dat ding al in 1944 kwijt en de 227 in 1948. Verder niet een foto van een Sik met rolgordijn en 'donut' kunnen ontdekken die jonger was, wel meerdere met nummers tot en met 280 in de periode 1954-1961 duidelijk zonder. Het probleem is wel dat op veel foto's de plek van de 'donut' wordt afgeschermd door het machinistenhuis, pardon: bedieningshuis.
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: prutser op 12 november 2020, 17:12:53
Deze is jonger maar misschien had je dat al gezien.

Ahaa, is dat het! Ik vroeg me al af wat het kon zijn toen ik deze foto inscande:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nijmegen_NS_244_18_6_1956.jpg)

NS 244, 18-6-1956 te Nijmegen (foto C.R. Gordon Stuart, mijn collectie)

Eelco
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Eric B op 12 november 2020, 17:26:47
Maar ik heb serieuze twijfels over de vermeldde datum, vooral gezien de originele, ongedeelde huif ...
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Noud op 12 november 2020, 18:36:20
Vreemd, maar er staat al wel een electrische lantaarn op
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Eric B op 12 november 2020, 18:56:18
Bij NVBS staat een foto van de 244 in Eindhoven op 29-06-1957, met gemodificeerde huif, rolgordijn en zonder luchtkap/donut.
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Sicco Dierdorp op 12 november 2020, 19:04:44
Zou het kunnen dat het aanpassen (delen) van de huif en het verwijderen van de donut onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, ofwel tegelijk is uitgevoerd...
Op zich is het niet zo heel vreemd dat iets wat eind jaren dertig begon nog duurde tot in de jaren vijftig. Even afgezien van de oorlog zelf, voordat NS weer enigszins toekwam aan niet-noodzakelijke aanpassingen was het al echt een eind in de jaren vijftig. Het komt mij dus niet vreemd over als CW's van eind jaren dertig pas diep in de jaren 50 zouden zijn afgerond.
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: MR op 12 november 2020, 19:08:38
Precies mijn gedachte. De Sikjes vormden een grote serie. In totaal 169 stuks, al zullen de leveringen uit de late jaren 30 en van de jaren 50 al volgens de nieuwe specificaties zijn gebouwd.

Groet,

Marco
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Eric B op 12 november 2020, 19:25:30
Daar wil ik heel ver in meegaan, maar niet voor wat betreft de huiven, daar is de informatie in het boek van Martin vrij duidelijk over, die CW is in relatief kort tijd bij de hele serie doorgevoerd en zeker niet pas in de jaren '50.
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Sicco Dierdorp op 12 november 2020, 19:34:05
In het boek staat een foto van de 260 met donut en ongedeelde huif in 1953. Ik vind geen foto's van Sikken met gedeelde huif én nog de donut
In het NVBS archief de 214 in 1954 ook met donut en oorspronkelijke huif, ook hier geen gedeelde huif-en-donut
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Eric B op 12 november 2020, 19:47:19
Gezien ... (blz 157 boven) een plaat die verwarring creëert, aangezien hetzelfde boek op blz 71 stelt dat tot en met de 253 de huiven uit één deel bestonden, waaruit je mag afleiden dat dat vanaf de 254 niet meer zo was en de 260 dus feitelijk géén huif uit één deel zou kunnen hebben gehad ...
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Sicco Dierdorp op 12 november 2020, 19:52:38
De getoonde officiële tekeningen in hetzelfde boek geven aan ook de 254-280
Dezelfde 'verwarring' was er ook m.b.t. de donuts
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Eric B op 12 november 2020, 19:59:16
De clou zit ergens in de tekst op blz 71-72, mogelijk in combinatie met informatie uit de bijlage met CW's.
Komend weekend maar eens goed bestuderen :)
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: timtrein op 12 november 2020, 20:09:57
Ik wacht nog op het boek, maar de 'donut' is zoals waarschijnlijk bekend de luchtinlaat van de generator. Na het delen van de huif zit er een tussenschot tussen motor en generator, dus is het geen probleem meer als je de luchtinlaat direct op de generator zet. Sterker nog: na het delen van de huif is er (op enig moment, maar ik neem aan direct) een koker door de generatorhuif gezet om de warme lucht in het machinistenhuis te leiden (als een soort verwarming in de winter; de gassen en dampen die bij de motor vrij komen krijg je er gratis bij ;D )
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: prutser op 12 november 2020, 20:28:42
Staat ook in Op De Rails 9-2014:

"Ook werd de huif in tweeën
gedeeld, vermoedelijk om deze makkelijker afneembaar te
maken voor onderhoud. Tegelijkertijd werd de hoofdgenerator
beter afgeschermd, waardoor de ronde ventilatiebol
bovenop de huif kon vervallen".
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Eric B op 12 november 2020, 20:32:08
De aanpassing voor de verwarming van het bestuurdershuis is ook weer in fasen en op andere momenten bij de verschillende deelseries uitgevoerd Tim :)
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: timtrein op 12 november 2020, 23:11:12
Ja dat verbaast me ook weer niet gezien de doorlooptijd van zo'n 15 jaar.
Overigens was de ventilatie-inlaat alleen bij de serie rond, bij de proto's een soort van vierkant en dan van boven afgerond. Dus uiteindelijk is ongeveer elke Sik anders ;)
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Eric B op 13 november 2020, 09:24:07
Klopt; en dan hebben we het nog niet eens over de frameplaten en andere details gehad  ;D
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Thom op 13 november 2020, 13:15:33
Nou, de meeste sikken (dat wil zeggen alle, voor zover niet al vermist in 1945 of door ongevallen en de teruggang in het wagenladingvervoer in de jaren zeventig e.d. eerder uitgeschakeld) zijn geel/grijs geweest.
De 311, nog steeds bestaand, is nog steeds groen en nooit geel/grijs geweest ;)
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Sicco Dierdorp op 13 november 2020, 13:44:05
De 366 als bloempot in Valkenburg ZH ook niet  :)
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: spoorzeven op 17 november 2020, 11:16:11
Nergens kan ik vinden welke Sik dit is geweest bij de NS. Hier is zij nummer 6 bij Hollandia Metals in de Waalhaven, door mij gefotografeerd op 6 juni 1981:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam-Waalhaven-West-ex-354-060681.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam-Waalhaven-West-ex-354-060681.jpg)

In het Sikkenboek staat dat de 207, 272, 354 en 364 in 1972 aan Hollandia in Rotterdam zijn verkocht, maar staat ook dat ze zijn doorverkocht. De 207 belandt bij Pametex in Den Haag, de 354 bij Hollandia Amsterdam. De 272 of de 364 eindigt in Zwitserland. Maar welke dit nu is, blijft voor mij een raadsel. Ook het boek Industrielocomotieven van Henk Kolkman geeft geen uitsluitsel. Iemand een idee welke Sik dit was?
Overigens ook een leuk detail op de dia: de twee bovenbouwen van kolenbakken die als schrootcontainer dienstdoen.
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Rondje_HO op 17 november 2020, 11:32:44
Geen idee maar wel een leuke foto  (y)
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Rick op 17 november 2020, 11:37:19
Volgens Industriespoor (http://www.industriespoor.nl/ProvincieZuidHolland.htm) (iets scrollen) is dat de 207 geweest.
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Dpc Fo op 17 november 2020, 12:17:25
Yep, zie ook de 'vierkante' gaten in het frame op de foto op de site van Industriespoor. Van de 4 aan Hollandia verkochte locs had alleen de 207 die, de rest had ronde gaten.
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Eelco Storm op 17 november 2020, 12:36:18
Maar ik heb serieuze twijfels over de vermeldde datum, vooral gezien de originele, ongedeelde huif ...

Als dit over de foto van de 244 te Nijmegen gaat, de datum staat buiten kijf en is 100% juist.
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: Eric B op 17 november 2020, 12:44:22
Dan heeft de 244 het dus heel lang uitgehouden met de originele huif  :)
Titel: Re: NS 200/300 Sik, grootspoor. Foto- en infodraadje
Bericht door: spoorzeven op 17 november 2020, 12:57:32
@Rick: Bedankt voor de link.
@Dpc Fo: Inderdaad laten die gaten in het frame weinig te raden over: het moet dus de 207 zijn.

Het verhaal op Industriespoor is dus niet geheel correct, want in 1981 was het ding getuige mijn dia niet in Den Haag, maar in Rotterdam.