Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 07:11:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat  (gelezen 34632 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #285 Gepost op: 14 December 2024, 17:30:07 »
Archimedes: "Give me a lever long enough and a fulcrum on which to place it, and I shall move the world"...  Toch weer opvallend hoe een dergelijk randje genoeg moment kan opleveren om het krom te doen gaan ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #286 Gepost op: 14 December 2024, 21:44:09 »
De linker kant werkt. Nu de rechter kant nog.

Film,


26817

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #287 Gepost op: 15 December 2024, 12:30:47 »
Gisteravond de loc klaargelegd voor het monteren van het drijfwerk aan de rechterkant.




Maar dan.... :'( Als de kap vastgeschroefd op het frame zit, krijg je de schuif boven de cylinders er niet ingeschoven. Even niet opgelet dus, maar dat schreef ik eerder al met 30cm links en rechts niet opletten. Maar nu ook 8 cm aan de andere kant.
Gelukkig is het hobby en houd ik in principe (tenzij het niet anders kan) alles demontabel. Nu hoefde ik slechts het gelijmde (10 secondenlijm) borgplaatje op de kruk los te branden.
Ik weet in ieder geval dat en hoe het kan (aan 1 kant) met die stangen.


Het probleem zat dus bij de schuif met de oranje pijl.
En zoals een bekend voetballer zei: ieder nadeel heeft zijn voordeel..Ik kan nu de door Semblat geleverde pen met borging (gele pijl) gebruiken ipv een M1 bout (gele cirkel).
Dan lijkt het me nu ook zaak om de bedrading voor de verlichting op de bufferbalk aan te brengen. Nu kan ik er bij.
Semblat heeft (zoals eerder beschreven) dus een prima handleiding voor het solderen gemaakt, maar voor de eindmontage moet je de weg zelf vinden in de wetenschap dat het kan.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2024, 13:50:02 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #288 Gepost op: 15 December 2024, 18:01:44 »
De lampen aan de voorkant zitten met een snoer in de koppeldoos.


Die 1:1 oplossing wordt in model te klein, dus een route bedacht (en gemaakt)
-electradraden lopen onder de bufferbalk door
-draden lopen door de bufferbalk
-draden komen binnen het frame uit
-draden gaat door zelf geboorde gaten naar het binnenste van het cylinderblok.
-in het cylinderblok komt de koppeling met de andere lamp en de electrische doorvoer naar het machnistenhuis.

De lampen maken in feite deel uit van het frame en worden (alles moet demontabel blijven) achteraf in de gaatjes op de bufferbalk geperst.






Na lang wikken en wegen heb ik voor de doorvoer naar achteren (ik had alleen dun draad in de kleur rood ter beschikking) in het cylinderblok en de frame-dwarsverbindingen gleuven geslepen waar de draad in komt te liggen. 10-secondenlijm. Wel eerst de draad gecontroleerd natuurlijk.







Zwart verven...


27070
« Laatst bewerkt op: 15 December 2024, 18:03:15 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #289 Gepost op: 15 December 2024, 18:59:50 »
Werkt,  :D


De kleinste lamp die ik kon vinden.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #290 Gepost op: 17 December 2024, 15:59:59 »
Ik heb dus 2 dagen aan moeten besteden om het drijfwerk links en rechts werkend te krijgen. Het is gelukt, maar vraag niet hoe.

Daar zat dus het grootste probleem...de schaar en dan met name de (on)beweeglijkheid van de door de schaar bewegende horizontale stang.


Allemaal terug te zien in deze film, (het maken van een 141P)
https://www.youtube.com/watch?v=pCx_eYQhiu8


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #291 Gepost op: 18 December 2024, 11:38:00 »
Dan komen nu kleine werkzaamheden al zijn dat er nog best wat. Stuk voor stuk afwerken.

Lak bijwerken en biezen als allerlaatste want:
- De belijning op de cylinders was al aangebracht maar beschadigd toch vrij snel omdat de lok ligt veel op de zijkant ligt en dan.....juist. Opnieuw aanbrengen is achteraf goed mogelijk, dus geen paniek.
- De verticale rand aan/onder de voetplaat heeft ook veel te lijden onder het op de zijkant liggen. Later bijwerken en de rode bies er op. Als laatste dus.
- De groene lak van AMF87 blijkt goed stevig. Beschadigd nauwelijks. Die hoef ik dus niet speciaal te vernissen.

De veiligheden,


Onder de voetplaat, links:
-Stangen (staalkleur) tussen schaar en smeerpers.
-Stang (zwart) tussen cylinders en machinistenhuis


27496
« Laatst bewerkt op: 18 December 2024, 11:43:09 door FritsT »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1890
    • Mijn website
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #292 Gepost op: 18 December 2024, 13:24:43 »
Zier er erg mooi uit (wat een glimmers die veiligheden  ;)) !
Is de ganghandel beweegbaar of zit die in een vaste positie?
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #293 Gepost op: 18 December 2024, 13:52:19 »
Glimmers?..ik zei eerder toch al dat ik ging wheateren, licht.. Noem het accentueren of kleuren realistisch maken. Geldt ook voor andere messing onderdelen. Ik wil geen bling-bling. Alclad heeft daar mooie verf voor.

Semblat heeft twee uitvoeringen gemaakt mbt het ganghandel. Ik heb die zonder de motor (afkomstig van de 141R).
De horizontale trekstang vanuit het machinistenhuis heeft hij "vast" bedacht, gesoldeerd aan de steunen op de ketel. De rest zit dan dus  ook vast.
De stang vanuit de schaar naar de cylinders was dan weer beweegbaar bedacht, maar dat bleek (voor mij) een ramp. Wil je dat beweegbaar hebben, dan komt het op 1/100mm aan en moet alles glad gepolijst zijn. Dus het is kiezen...... zelfkastijding of een praktische oplossing maken. Ik heb gekozen (na zelfkastijding) voor de praktische oplossing.  Ik heb de glij-pinnetjes uit die horizontale stang gehaald (binnen de schaar) en die kan nu dus vrij bewegen door de schaar zodat die horizontaal niet klemt. En dan komt het dilemma weer... er zit een hefboom omhoog naar de trekstang/hevel aan en die..juist, die zit weer zo goed als vast. Die boven en beneden van een beweegbare constructie maken is nauwelijks te doen, maar wat voor zin heeft het. Snap je het nog.....
Ik kan veel met messing, maar er zijn grenzen. Mijn doel was namaken wat Semblat heeft bedacht, maar als ik een volgende bouwer mag adviseren... middenpositie of zelf een complete constructie maken, maar dan ook vanuit het machinistenhuis.
Ik zou dan ook graag eens een door Semblat gemaakt model in handen willen houden om te zien waar hij verder gegaan is dan mijn grenzen (of misschien ook wel niet).
Ter info: de in onze bouwgroep ontwikkelde NS-6000 heeft bewegend binnenliggend drijfwerk én een beweegbaar ganghandel. Ook met concessies, maar het werkt en smoelt goed.

Eindresultaat: alles op het model beweegt wat het oog verlangt. Zit het volgens 1:1 ? ... nee. Ben ik blij?...ja en ik doe het niet over. Die "glimmers" natuurlijk wel.
« Laatst bewerkt op: 18 December 2024, 13:58:37 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1185
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #294 Gepost op: 18 December 2024, 15:29:12 »
Ik heb mijn 241P ook zo gemaakt zoals Semblat bedacht heeft: alles vast en de schaar staat bij mij dus ook in de middenpositie.

Ik zou dan ook graag eens een door Semblat gemaakt model in handen willen houden om te zien waar hij verder gegaan is dan mijn grenzen...

De ontwikkelingen bij Semblat staan beslist niet stil. Zijn documentatie bestaat nu bijna enkel uit CAD tekeningen en bij de 141P heeft Semblat bedacht dat de hefinrichting dit keer functioneel moet zijn en vanuit de cabine bediend kan worden. Het ziet er leuk uit op papier maar nu moet het nog zo in elkaar gezet worden. Voordat ik daar aan toe ben, zal nog wel 'even' duren dus ik kan nog niets laten zien.  ;D  8)






Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #295 Gepost op: 18 December 2024, 18:44:22 »
Nou vraag ik me echt af hoe je aan dat wiel van het ganghandel moet gaan draaien als alles gemonteerd zit. Daar kan je toch nooit meer bij in dat machinistenhuis.
Ok, de lol van het ontwerpen en bouwen, maar verder.

Film van de NS-6000
Met een pincet is de stang beet te pakken en te bewegen. Ga je dat vaak doen? George Kohs doet het digitaal. Dat is dan ook het enige zinvolle digitaal (voor mij) maar dan nog honderd keer op een knopje drukken ?
« Laatst bewerkt op: 18 December 2024, 18:54:02 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1185
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #296 Gepost op: 18 December 2024, 20:35:37 »
Helemaal mee eens, zeker als je ziet hoe klein dat wiel in werkelijkheid is.
Je zou hooguit een dun messing buisje over de knop van het wiel kunnen duwen om het dan te kunnen draaien, maar het is net wat je zegt: de lol van het ontwerpen en het bouwen.
En als het in praktijk dan -hoe lastig ook- toch nog functioneel blijkt te zijn, kun je zeggen: hij doet 't. Maar in werkelijkheid zul je het toch nooit (meer) doen.
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #297 Gepost op: 18 December 2024, 20:35:59 »
Net zoals de ganghandel...hoe vaak ga je de krukjes verschuiven.
Het plaatsen is niet het moeilijkste werkje als de pinnen al gemaakt zijn. Alleen oppassen dat de lijm niet in de scharnieren komt.

Draaibare krukjes en beweegbare deurtjes.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #298 Gepost op: 18 December 2024, 20:45:45 »
Ik ben er bijna, dus ik kan een werklijstje maken.
Ik weet dat ik nog een paar leidingen links langs de ketel moet aanleggen (toch nog vergeten  :'( ) en ook nog iets bij het cylinderblok. Van die hele dunne.
Om niks te vergeten....de hele handleiding en fotoboek doornemen/afvinken. Letter voor letter lezen.

-leidingen links langs ketel, 4 stuks.
-leidingen bij cylinderblok
-snelheidsmeter in machinistenhuis : verven en monteren
-snelheidsmeter overbrenging wiel/machinistenhuis aanbrengen (is al vernikkelt)
-heel het remsysteem nog maken, spuiten, monteren
-koppeling voorzijde plaatsen
-nummerplaatjes spuiten (licht blauw !!!!, Le Mans)
-luchtslangen van rubber monteren
-waterleiding tussen tender en loc van rubber monteren
-glas zetten
-lampen voorzijde passend maken en aflakken, glas zetten.
-lampen in de tender: lampjes plaatsen, electra aanleggen, glas zetten

-als allerlaatste: rode biezen plakken.
« Laatst bewerkt op: 19 December 2024, 13:13:40 door FritsT »

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 698
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #299 Gepost op: 18 December 2024, 21:01:06 »
Frits, in de film waarvan je gisteren de link hebt gepost, kun je zien dat de desbetreffende serie (141P) een automatische kolentoevoer vanaf de tender heeft (gehad).
Is dat bij jou lok ook het geval en is de "pijp" midden-onder in de cabine richting de vuurkist de aanvoerbuis?

Ze wordt wel erg mooi!
Station Baarn HIJSM