Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
Vandaag om 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 22:12:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:09:43
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
Vandaag om 21:59:16
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 21:48:29
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Ronald Halma
Vandaag om 21:46:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
  

Auteur Topic: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat  (gelezen 36163 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #285 Gepost op: 14 December 2024, 17:30:07 »
Archimedes: "Give me a lever long enough and a fulcrum on which to place it, and I shall move the world"...  Toch weer opvallend hoe een dergelijk randje genoeg moment kan opleveren om het krom te doen gaan ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #286 Gepost op: 14 December 2024, 21:44:09 »
De linker kant werkt. Nu de rechter kant nog.

Film,


26817

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #287 Gepost op: 15 December 2024, 12:30:47 »
Gisteravond de loc klaargelegd voor het monteren van het drijfwerk aan de rechterkant.




Maar dan.... :'( Als de kap vastgeschroefd op het frame zit, krijg je de schuif boven de cylinders er niet ingeschoven. Even niet opgelet dus, maar dat schreef ik eerder al met 30cm links en rechts niet opletten. Maar nu ook 8 cm aan de andere kant.
Gelukkig is het hobby en houd ik in principe (tenzij het niet anders kan) alles demontabel. Nu hoefde ik slechts het gelijmde (10 secondenlijm) borgplaatje op de kruk los te branden.
Ik weet in ieder geval dat en hoe het kan (aan 1 kant) met die stangen.


Het probleem zat dus bij de schuif met de oranje pijl.
En zoals een bekend voetballer zei: ieder nadeel heeft zijn voordeel..Ik kan nu de door Semblat geleverde pen met borging (gele pijl) gebruiken ipv een M1 bout (gele cirkel).
Dan lijkt het me nu ook zaak om de bedrading voor de verlichting op de bufferbalk aan te brengen. Nu kan ik er bij.
Semblat heeft (zoals eerder beschreven) dus een prima handleiding voor het solderen gemaakt, maar voor de eindmontage moet je de weg zelf vinden in de wetenschap dat het kan.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2024, 13:50:02 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #288 Gepost op: 15 December 2024, 18:01:44 »
De lampen aan de voorkant zitten met een snoer in de koppeldoos.


Die 1:1 oplossing wordt in model te klein, dus een route bedacht (en gemaakt)
-electradraden lopen onder de bufferbalk door
-draden lopen door de bufferbalk
-draden komen binnen het frame uit
-draden gaat door zelf geboorde gaten naar het binnenste van het cylinderblok.
-in het cylinderblok komt de koppeling met de andere lamp en de electrische doorvoer naar het machnistenhuis.

De lampen maken in feite deel uit van het frame en worden (alles moet demontabel blijven) achteraf in de gaatjes op de bufferbalk geperst.






Na lang wikken en wegen heb ik voor de doorvoer naar achteren (ik had alleen dun draad in de kleur rood ter beschikking) in het cylinderblok en de frame-dwarsverbindingen gleuven geslepen waar de draad in komt te liggen. 10-secondenlijm. Wel eerst de draad gecontroleerd natuurlijk.







Zwart verven...


27070
« Laatst bewerkt op: 15 December 2024, 18:03:15 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #289 Gepost op: 15 December 2024, 18:59:50 »
Werkt,  :D


De kleinste lamp die ik kon vinden.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #290 Gepost op: 17 December 2024, 15:59:59 »
Ik heb dus 2 dagen aan moeten besteden om het drijfwerk links en rechts werkend te krijgen. Het is gelukt, maar vraag niet hoe.

Daar zat dus het grootste probleem...de schaar en dan met name de (on)beweeglijkheid van de door de schaar bewegende horizontale stang.


Allemaal terug te zien in deze film, (het maken van een 141P)
https://www.youtube.com/watch?v=pCx_eYQhiu8


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #291 Gepost op: 18 December 2024, 11:38:00 »
Dan komen nu kleine werkzaamheden al zijn dat er nog best wat. Stuk voor stuk afwerken.

Lak bijwerken en biezen als allerlaatste want:
- De belijning op de cylinders was al aangebracht maar beschadigd toch vrij snel omdat de lok ligt veel op de zijkant ligt en dan.....juist. Opnieuw aanbrengen is achteraf goed mogelijk, dus geen paniek.
- De verticale rand aan/onder de voetplaat heeft ook veel te lijden onder het op de zijkant liggen. Later bijwerken en de rode bies er op. Als laatste dus.
- De groene lak van AMF87 blijkt goed stevig. Beschadigd nauwelijks. Die hoef ik dus niet speciaal te vernissen.

De veiligheden,


Onder de voetplaat, links:
-Stangen (staalkleur) tussen schaar en smeerpers.
-Stang (zwart) tussen cylinders en machinistenhuis


27496
« Laatst bewerkt op: 18 December 2024, 11:43:09 door FritsT »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
    • Mijn website
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #292 Gepost op: 18 December 2024, 13:24:43 »
Zier er erg mooi uit (wat een glimmers die veiligheden  ;)) !
Is de ganghandel beweegbaar of zit die in een vaste positie?
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #293 Gepost op: 18 December 2024, 13:52:19 »
Glimmers?..ik zei eerder toch al dat ik ging wheateren, licht.. Noem het accentueren of kleuren realistisch maken. Geldt ook voor andere messing onderdelen. Ik wil geen bling-bling. Alclad heeft daar mooie verf voor.

Semblat heeft twee uitvoeringen gemaakt mbt het ganghandel. Ik heb die zonder de motor (afkomstig van de 141R).
De horizontale trekstang vanuit het machinistenhuis heeft hij "vast" bedacht, gesoldeerd aan de steunen op de ketel. De rest zit dan dus  ook vast.
De stang vanuit de schaar naar de cylinders was dan weer beweegbaar bedacht, maar dat bleek (voor mij) een ramp. Wil je dat beweegbaar hebben, dan komt het op 1/100mm aan en moet alles glad gepolijst zijn. Dus het is kiezen...... zelfkastijding of een praktische oplossing maken. Ik heb gekozen (na zelfkastijding) voor de praktische oplossing.  Ik heb de glij-pinnetjes uit die horizontale stang gehaald (binnen de schaar) en die kan nu dus vrij bewegen door de schaar zodat die horizontaal niet klemt. En dan komt het dilemma weer... er zit een hefboom omhoog naar de trekstang/hevel aan en die..juist, die zit weer zo goed als vast. Die boven en beneden van een beweegbare constructie maken is nauwelijks te doen, maar wat voor zin heeft het. Snap je het nog.....
Ik kan veel met messing, maar er zijn grenzen. Mijn doel was namaken wat Semblat heeft bedacht, maar als ik een volgende bouwer mag adviseren... middenpositie of zelf een complete constructie maken, maar dan ook vanuit het machinistenhuis.
Ik zou dan ook graag eens een door Semblat gemaakt model in handen willen houden om te zien waar hij verder gegaan is dan mijn grenzen (of misschien ook wel niet).
Ter info: de in onze bouwgroep ontwikkelde NS-6000 heeft bewegend binnenliggend drijfwerk én een beweegbaar ganghandel. Ook met concessies, maar het werkt en smoelt goed.

Eindresultaat: alles op het model beweegt wat het oog verlangt. Zit het volgens 1:1 ? ... nee. Ben ik blij?...ja en ik doe het niet over. Die "glimmers" natuurlijk wel.
« Laatst bewerkt op: 18 December 2024, 13:58:37 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #294 Gepost op: 18 December 2024, 15:29:12 »
Ik heb mijn 241P ook zo gemaakt zoals Semblat bedacht heeft: alles vast en de schaar staat bij mij dus ook in de middenpositie.

Ik zou dan ook graag eens een door Semblat gemaakt model in handen willen houden om te zien waar hij verder gegaan is dan mijn grenzen...

De ontwikkelingen bij Semblat staan beslist niet stil. Zijn documentatie bestaat nu bijna enkel uit CAD tekeningen en bij de 141P heeft Semblat bedacht dat de hefinrichting dit keer functioneel moet zijn en vanuit de cabine bediend kan worden. Het ziet er leuk uit op papier maar nu moet het nog zo in elkaar gezet worden. Voordat ik daar aan toe ben, zal nog wel 'even' duren dus ik kan nog niets laten zien.  ;D  8)






Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #295 Gepost op: 18 December 2024, 18:44:22 »
Nou vraag ik me echt af hoe je aan dat wiel van het ganghandel moet gaan draaien als alles gemonteerd zit. Daar kan je toch nooit meer bij in dat machinistenhuis.
Ok, de lol van het ontwerpen en bouwen, maar verder.

Film van de NS-6000
Met een pincet is de stang beet te pakken en te bewegen. Ga je dat vaak doen? George Kohs doet het digitaal. Dat is dan ook het enige zinvolle digitaal (voor mij) maar dan nog honderd keer op een knopje drukken ?
« Laatst bewerkt op: 18 December 2024, 18:54:02 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #296 Gepost op: 18 December 2024, 20:35:37 »
Helemaal mee eens, zeker als je ziet hoe klein dat wiel in werkelijkheid is.
Je zou hooguit een dun messing buisje over de knop van het wiel kunnen duwen om het dan te kunnen draaien, maar het is net wat je zegt: de lol van het ontwerpen en het bouwen.
En als het in praktijk dan -hoe lastig ook- toch nog functioneel blijkt te zijn, kun je zeggen: hij doet 't. Maar in werkelijkheid zul je het toch nooit (meer) doen.
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #297 Gepost op: 18 December 2024, 20:35:59 »
Net zoals de ganghandel...hoe vaak ga je de krukjes verschuiven.
Het plaatsen is niet het moeilijkste werkje als de pinnen al gemaakt zijn. Alleen oppassen dat de lijm niet in de scharnieren komt.

Draaibare krukjes en beweegbare deurtjes.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #298 Gepost op: 18 December 2024, 20:45:45 »
Ik ben er bijna, dus ik kan een werklijstje maken.
Ik weet dat ik nog een paar leidingen links langs de ketel moet aanleggen (toch nog vergeten  :'( ) en ook nog iets bij het cylinderblok. Van die hele dunne.
Om niks te vergeten....de hele handleiding en fotoboek doornemen/afvinken. Letter voor letter lezen.

-leidingen links langs ketel, 4 stuks.
-leidingen bij cylinderblok
-snelheidsmeter in machinistenhuis : verven en monteren
-snelheidsmeter overbrenging wiel/machinistenhuis aanbrengen (is al vernikkelt)
-heel het remsysteem nog maken, spuiten, monteren
-koppeling voorzijde plaatsen
-nummerplaatjes spuiten (licht blauw !!!!, Le Mans)
-luchtslangen van rubber monteren
-waterleiding tussen tender en loc van rubber monteren
-glas zetten
-lampen voorzijde passend maken en aflakken, glas zetten.
-lampen in de tender: lampjes plaatsen, electra aanleggen, glas zetten

-als allerlaatste: rode biezen plakken.
« Laatst bewerkt op: 19 December 2024, 13:13:40 door FritsT »

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 721
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #299 Gepost op: 18 December 2024, 21:01:06 »
Frits, in de film waarvan je gisteren de link hebt gepost, kun je zien dat de desbetreffende serie (141P) een automatische kolentoevoer vanaf de tender heeft (gehad).
Is dat bij jou lok ook het geval en is de "pijp" midden-onder in de cabine richting de vuurkist de aanvoerbuis?

Ze wordt wel erg mooi!
Station Baarn HIJSM