Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0  (gelezen 10145 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Gepost op: 24 februari 2008, 21:02:12 »
De onderkant van en wagen zie je nauwelijks. Toch moet dit bij een bouwproject zo goed als mogelijk nagebootst te worden, maar hoe zit het allemaal en waarvoor dienen die onderdelen?

Hier een voorbeeld van een bouw.
Ik ga uit van een kant en klaar frame zoals beschreven in:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9271.0


de luchttank om de remmen te bedienen.


de tripleklep in de doorgaande luchtleiding. Links en rechts loopt de leiding naar de luchtslangen op de bufferbalk.


gemonteerd in de buurt van de luchttank en de leiding wordt zoveel mogelijk met klemmen aan het frame vastgezet.


de tripleklep verbinden met de luchttank.


remcylinder
systeem Knorr


de trekstangen moeten op de goede hoogte en in het midden van de wagen komen.


de schaar. Die moet aan een zijde vast zitten aan het frame.


de triangel. Hieraan komen de remschoenen.


de remschoenen zitten beweegbaar aan het frame. In de modelbouw wil je dat niet (kortsluiting) en worden ze aan het frame vast gezet.


Nu alles op de juiste plek buigen en zonodig opnieuw vastzetten.


zit alles optisch goed?


de laststeller.


Als er in de modelbouw iets te zien is aan de onderkant, is het vaak een draad van links naar rechts. FOUT. De twee halve tandraderen heffen het verschil op.

rechts zie je nog twee trekstangen met ronde ogen er aan. Die zijn verbonden met de tripleklep.
Voor de discussie: waar zijn die dingen voor?

Vragen.... ga je gang.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2008, 21:11:16 door FritsT »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2008, 21:31:24 »
Voor de discussie: waar zijn die dingen voor?



ontluchten van het remsysteem

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2008, 21:38:54 »
met welk gevolg?

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2008, 21:43:03 »
Om er zeker van te zijn dat je remmen goed werken. Het is lastig als je pas onderweg er achter komt dat ze dat niet doen.

Op Discovery Channel is er regelmatig een uitzending geweest waar er door een onhandig ontwerp en een menselijke fout een treinstel niet meer wilde remmen en op snelheid een Parijs station binnenreed. En dat zijn meestal kopstations...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2008, 23:35:36 »
Is meer om vast zittende remmen te ontluchten of defecte remmen buiten dienst te zetten.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2008, 23:39:48 »
Gaan de remmen nu los of vast?

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2008, 23:58:02 »
los
buitendienst gestelde rem is erg handig als die los is ;)

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2008, 00:42:34 »
Frits,

Even snel nagekeken klopt je redenering van plaatsing van de onderdelen en het leiding en stangenverloop.
Ik zal de komende weken even verder zoeken en reageren.

Groet,
Arnoud

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #8 Gepost op: 25 februari 2008, 00:46:50 »
De veerpakketten werken, zo te zien. Klopt dat?

Groet,

Huibert
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2008, 00:52:51 »

Voor de discussie: waar zijn die dingen voor?

Vermoeden : Luchtdruk bediende remmen werken in feite op het ontbreken van luchtdruk. In ruststand worden de remschoenen mbv veren tegen  de wielen gedrukt. Met perslucht worden de remmen gelost, de remschoenen worden vrijgemaakt van de wielen. De perslucht zorgt er dus voor dat er niet geremd wordt.

Rangeren kan dus normaliter alleen door de luchtslangen aan te sluiten.  Via de bewuste stangen worden de armen bij de luchtklep versteld, waardoor de remmen permanent vrij staan, ook als de luchtslangen niet zijn aangesloten.

modelspotter

  • Gast
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2008, 01:06:25 »
Ik mis op de foto's de luchtleiding tussen de tripleklep en de remcylinder... (Ik zie dat ze zijn aangebracht via de PM en bel/leeg handels, dus ok!)

De werkwijze van de zelfwerkende luchtdrukrem is de volgende (meest simpele systeem):

Locomotiefluchtpomp brengt via de remkraan van de machinist (in de stand stand lossen/vullen) de doorgaande remleidingen op druk waardoor kleppen in de triplekleppen zich zo verplaatsen dat de remleiding in verbinding komt te staan met de luchtketels van de loc zelf en de wagens/rijtuigen.

Als de mcn zijn remkraan op neutraal zet, zit er, zeg, 6 atm. druk op de leiding.

Als de mcn wil remmen, wordt de remkraan verplaatst in de richting van de stand remmen, dan ontsnapt via de remkraan in de locomotief lucht uit de remleidingen, de kleppen in de triplekleppen gaan zich nu verplaatsen en wel zoveel als dat er lucht uit de remleiding is ontsnapt en er weer een evenwicht gaat ontstaan. Maar er gebeurt nog iets en dat is dat de lucht in de luchtketel per wagen via dezelfde tripleklep nu via een aparte leiding naar de remcylinder loopt en daar het aanwezige stangenstelsel zal doen bewegen waarna de remmen aanslaan. Totdat de kleppen in de triplekleppen zich zo verplaatsen dat er geen lucht meer stroomt naar de remcylinders, er is een evenwicht bereikt, maar de trein remt nog steeds.
Als de mcn vervolgens weer lucht via zijn kraan laat ontsnappen wordt er dus INDIRECT geremd doordat de lucht uit de ketels naar de remcylinders loopt.

Dit houdt in dat als bijvoorbeeld een luchtslang losschiet, er een snelremming gaat plaatsvinden, immers alle lucht ontsnapt uit de remleiding en dus verplaatsen alle kleppen in alle triplekleppen zich waardoor de lucht uit de ketels ineens op de remcylinders komt te staan.

Natuurlijk zijn er nu allerlei snufjes aanwezig zoals p/m en beladen/leeg schakelingen en is er sprake van een onuitputtelijk remsysteem. En zo wordt voorkomen dat een trein zonder lucht een helling af kan rijden, sommige machinisten "melken" met de remkraan en als je een uitputtelijk systeem had waren de rapen gaar. Zo is in de jaren 40 een Krokodil met 30 beladen wagens de Gotthard afgekomen en reed met hoge snelheid door Airolo.

Dan de stang met de handels: dit is zeker niet om het systeem te testen, als je dat zegt op een mcn.examen, hang je gelijk... Net zoals het testen door aan de laatste wagen de remkraan (ACKERMAN) even te openen, in feite slaan dan de remmen aan maar worden (omdat je de stand van de remkraan niet weet) mogelijk gelijk weer gelost. Ook dan zak je als rangeerder. Althans zo was het examen in 1976.

Deze handels zijn er om het remsysteem  per wagen te kunnen ontluchten om er mee te rangeren, want een Sik heeft geen luchtrem voor aangekoppelde wagens of rijtuigen. En wagens met lucht leveren problemen op als een rangeerder ze wil koppelen met wagens die wel zijn ontlucht, het kan zelfs levensgevaarlijk zijn, luchtslangen onder druk zwaaien alle kanten uit ook tegen je gebit, neus enz. enz. Helaas ooit es gezien... brrrrr.

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2008, 01:13:36 door modelspotter »

modelspotter

  • Gast
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2008, 01:15:36 »
Vermoeden : Luchtdruk bediende remmen werken in feite op het ontbreken van luchtdruk. In ruststand worden de remschoenen mbv veren tegen  de wielen gedrukt. Met perslucht worden de remmen gelost, de remschoenen worden vrijgemaakt van de wielen. De perslucht zorgt er dus voor dat er niet geremd wordt.

Rangeren kan dus normaliter alleen door de luchtslangen aan te sluiten.  Via de bewuste stangen worden de armen bij de luchtklep versteld, waardoor de remmen permanent vrij staan, ook als de luchtslangen niet zijn aangesloten.


Dit is helaas nonsens. Hooguit als je vacuumremmen bedoelt, zijn er enkele zaken juist. 
Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2008, 01:30:02 door modelspotter »

modelspotter

  • Gast
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2008, 01:29:19 »
Vervolg van mijn remverhaal...

Als moet worden gelost na een remming zal de mcn de remkraan in de stand lossen/vullen zetten waardoor de treinleiding = remleiding weer op druk wordt gebracht en de ketels per loc en wagen/rijtuig zich weer zullen vullen. Maar doordat de kleppen in de triplekleppen zich verplaatsen, ontstaat er nu weer een verbinding tussen de tripleklep en de remcylinder. Maar nu zal de lucht juist uit de remcylinder stromen en via de tripleklep de buitenlucht ingaan en zo zal de remdruk minder worden en uiteindelijk lossen.

Om kort te gaan zoals mijn instructeur ooit zei: rijen kan iedere l.., maar voor remmen moet je meester zijn.


Modelspotter

www.spoorinfo.nl/images/rem.jpg

Tekening uit NS-handboek: Wagens en rijtuigen van de grote leermeester Suijk

www.spoorinfo.nl/images/tripleknorrlambertsen.jpg

Tekening uit NS instructieboek rembediening ElD2 211-263, ElD3 601-636 en DE3 11-50 (mei 1940).
Nb. Hierbij is een aparte vulleiding! Er zijn vele, vele druksystemen.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2008, 01:52:28 door modelspotter »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2008, 02:00:36 »
Toch handig en leerzaam zo'n discussie.

1. Ja de veerpakketten zijn funktioneel en de vier wielen staan keurig op de rails. Zo hoort het ook.

2. ...... onder mijn groentewagen had ik de ontbrekende leiding wel zitten.
http://spoor0nl.xsbb.nl/viewtopic.php?f=3&t=366249 (3/4 pagina naar beneden scrollen).
Missertje van de soldeerbout zullen we maar zeggen.
Modelspotter... bedankt voor de aanwijzing.

« Laatst bewerkt op: 25 februari 2008, 02:06:04 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2008, 14:45:07 »
De wagen is naar de wagenwerkplaats teruggeroepen en aangepast.



Nu vraag ik me alleen nog af of de leiding correct loopt. Als de remstang zou breken, heeft de luchtleiding er onder te leiden. Mogelijk liep deze leiding boven (let op wat onder en boven is als je van onderen kijkt) de remstangen. Dan moet er wel een "omtrekkende " beweging met steunen worden gemaakt.
Wie?
Foto's?

In mijn leerboek van Hr. J.G.Suijk (wagens en rijtuigen) kan ik daar niets over vinden.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2008, 14:52:01 door FritsT »