Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jeroen Water
Vandaag
om 08:25:05
Line-up foto's van modellen
door
1200blauw
Vandaag
om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 05:54:25
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:28:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:25:44
Artikelen "Het matblad"
door
ES44C4
Vandaag
om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
31 July 2025, 22:48:52
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam
door
Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen
door
Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland
door
R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0
door
gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht
door
Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur
door
Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen
door
Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer
door
Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg
door
MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0 (gelezen 10935 keer)
Dolf44
Offline
Berichten: 843
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #15 Gepost op:
25 February 2008, 16:18:27 »
Goed verwoord modelspotter, het verhaal over het remsysteem. Alleen een kleine correctie, de treinleidingdruk is normaal 5 bar.
Ter aanvulling:
Als de machinist de treinleidingdruk verlaagd om een remming in te zetten gebeurd deze drukverlaging via de remkraan. Bij lange goederentreinen zou het een eeuwigheid duren voordat de remmen van de laatste wagen ook aanslaan. Daarom heeft men bij oudere triplekleppen de bolkamer geïntroduceerd, hier word bij een remming steeds een hapje lucht uit de treinleiding opgeslagen zodat de drukverlaging sneller verloopt. Bij het lossen van de remmen wordt deze lucht dan weer afgevoerd naar buiten.
Bij de modernere 3-drukken triplekleppen wordt dit hapje lucht meteen naar buiten afgeblazen. Het sissen daarvan is goed te horen als een machinist een remming inzet.
Overigens remt de trein op volle kracht als de treinleidingdruk is verminderd tot 3,5 bar.
Om er zeker van te zijn dat alle remmen loskomen bij het lossen wordt de druk van de treinleiding, in de vulstand, verhoogd tot 5,4 bar.
Na terugplaatsing van de remkraan, in de rijstand, wordt deze overdruk via de remkraan teruggereduceerd.
Groet,
Dolf.
Gelogd
1795
Offline
Berichten: 1537
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #16 Gepost op:
25 February 2008, 22:50:30 »
Sorry voor de "late" scan, maar heb je hier wat aan??
Uit voorschrift 40, de hildeband knorr rem uit 1943.
Edwin
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
FritsT
Online
Berichten: 11279
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #17 Gepost op:
25 February 2008, 23:10:01 »
Ik heb ook wel wat van die boeken met allerlei mooie tekeningen en schetsen, maar niet goed/duidelijk voor de modelbouwer.
Maar wat je nu laat zien kende ik nog niet.
Dus nu hebben we dankzij de inbreng:
1. theorie
2. praktijk.
Helemaal OK.
Gelogd
modelspotter
Gast
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #18 Gepost op:
26 February 2008, 00:26:23 »
Als je het precies wil weten hoe de leidingen lopen... kruip onder een van de goed.wagens bij een van de museum/toeristische lijnen, wel die met luchtrem opzoeken.
@Dolf, helemaal gelijk met je 5 bar, ach het is al zolang geleden dat ik bij de VSM examen deed en reed (32 jaar)
Er zijn nog meer mogelijkheden zoals ik al aangaf. Treinstellen kennen een aparte vulleiding. En bij de Blokkendozen (el.) kon druklucht uit de treinleiding bij een snelremming direct vanuit de treinleiding naar de remcilinders lopen.
Pneumatiek is een vak waar je op af kan studeren!
Modelspotter
Gelogd
FritsT
Online
Berichten: 11279
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #19 Gepost op:
26 February 2008, 01:07:13 »
@modelspotter,
altijd een goed idee om (als het kan) bij je 1:1 model te gaan kijken, maar in dit geval ben ik niet voor 1 gat te vangen.
eerlijk is eerlijk, dit is geen goederenwagen, maar de SSN 8811 waar ik van tijd tot tijd wat meehelp bij de restauratie. Maar ik kan je verzekeren, dat ik elders ook onder en op de wagens kruip en klim.....met digitaaltje natuurlijk.
Gelogd
Dolf44
Offline
Berichten: 843
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #20 Gepost op:
26 February 2008, 09:17:25 »
Frits, kruip dan alleen onder stilstaande goederenwagens. Anders bestaat de mogelijkheid dat er weer een treurig bericht in dit forum verschijnt.
Gelogd
FritsT
Online
Berichten: 11279
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #21 Gepost op:
26 February 2008, 11:05:20 »
Ja, ja, ik weet het.
en voor diegenen die nog wat willen leren :
http://www.veiligheidlangshetspoor.com/
maar dat je informatieve plaatjes kan schieten, dat is duidelijk.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0