Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
frits959
Vandaag
om 01:22:36
Einde Koemo ballast ???
door
Ronald69
Vandaag
om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
Bert_Apd
Vandaag
om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
NS264
Vandaag
om 00:19:08
LS Models 2024
door
Albert.H0
Vandaag
om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Whis
Vandaag
om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
class 37
Vandaag
om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel
door
orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn
door
Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo
door
Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0
door
Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West
door
MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
door
thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop
door
Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG!
door
Daan!
19 april 2024, 14:09:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0 (gelezen 10186 keer)
Dolf44
Offline
Berichten: 843
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #15 Gepost op:
25 februari 2008, 16:18:27 »
Goed verwoord modelspotter, het verhaal over het remsysteem. Alleen een kleine correctie, de treinleidingdruk is normaal 5 bar.
Ter aanvulling:
Als de machinist de treinleidingdruk verlaagd om een remming in te zetten gebeurd deze drukverlaging via de remkraan. Bij lange goederentreinen zou het een eeuwigheid duren voordat de remmen van de laatste wagen ook aanslaan. Daarom heeft men bij oudere triplekleppen de bolkamer geïntroduceerd, hier word bij een remming steeds een hapje lucht uit de treinleiding opgeslagen zodat de drukverlaging sneller verloopt. Bij het lossen van de remmen wordt deze lucht dan weer afgevoerd naar buiten.
Bij de modernere 3-drukken triplekleppen wordt dit hapje lucht meteen naar buiten afgeblazen. Het sissen daarvan is goed te horen als een machinist een remming inzet.
Overigens remt de trein op volle kracht als de treinleidingdruk is verminderd tot 3,5 bar.
Om er zeker van te zijn dat alle remmen loskomen bij het lossen wordt de druk van de treinleiding, in de vulstand, verhoogd tot 5,4 bar.
Na terugplaatsing van de remkraan, in de rijstand, wordt deze overdruk via de remkraan teruggereduceerd.
Groet,
Dolf.
Gelogd
1795
Offline
Berichten: 1480
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #16 Gepost op:
25 februari 2008, 22:50:30 »
Sorry voor de "late" scan, maar heb je hier wat aan??
Uit voorschrift 40, de hildeband knorr rem uit 1943.
Edwin
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #17 Gepost op:
25 februari 2008, 23:10:01 »
Ik heb ook wel wat van die boeken met allerlei mooie tekeningen en schetsen, maar niet goed/duidelijk voor de modelbouwer.
Maar wat je nu laat zien kende ik nog niet.
Dus nu hebben we dankzij de inbreng:
1. theorie
2. praktijk.
Helemaal OK.
Gelogd
modelspotter
Gast
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #18 Gepost op:
26 februari 2008, 00:26:23 »
Als je het precies wil weten hoe de leidingen lopen... kruip onder een van de goed.wagens bij een van de museum/toeristische lijnen, wel die met luchtrem opzoeken.
@Dolf, helemaal gelijk met je 5 bar, ach het is al zolang geleden dat ik bij de VSM examen deed en reed (32 jaar)
Er zijn nog meer mogelijkheden zoals ik al aangaf. Treinstellen kennen een aparte vulleiding. En bij de Blokkendozen (el.) kon druklucht uit de treinleiding bij een snelremming direct vanuit de treinleiding naar de remcilinders lopen.
Pneumatiek is een vak waar je op af kan studeren!
Modelspotter
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #19 Gepost op:
26 februari 2008, 01:07:13 »
@modelspotter,
altijd een goed idee om (als het kan) bij je 1:1 model te gaan kijken, maar in dit geval ben ik niet voor 1 gat te vangen.
eerlijk is eerlijk, dit is geen goederenwagen, maar de SSN 8811 waar ik van tijd tot tijd wat meehelp bij de restauratie. Maar ik kan je verzekeren, dat ik elders ook onder en op de wagens kruip en klim.....met digitaaltje natuurlijk.
Gelogd
Dolf44
Offline
Berichten: 843
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #20 Gepost op:
26 februari 2008, 09:17:25 »
Frits, kruip dan alleen onder stilstaande goederenwagens. Anders bestaat de mogelijkheid dat er weer een treurig bericht in dit forum verschijnt.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #21 Gepost op:
26 februari 2008, 11:05:20 »
Ja, ja, ik weet het.
en voor diegenen die nog wat willen leren :
http://www.veiligheidlangshetspoor.com/
maar dat je informatieve plaatjes kan schieten, dat is duidelijk.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0