Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
Vandaag
om 20:00:39
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
arnout
Vandaag
om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:52:07
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
Vandaag
om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald.
door
gdh
Vandaag
om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Ben
Vandaag
om 19:08:30
Bauarbeiten im gange
door
ruudns
Vandaag
om 18:50:26
HSM D1715
door
vpeters1984
Vandaag
om 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
Vandaag
om 17:17:41
Al mijn goede ideeën...
door
Monobrachius
Vandaag
om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
Rsd1000
Vandaag
om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
Jelmer
Vandaag
om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Dave.......
Vandaag
om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
RK
Vandaag
om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag (gelezen 6807 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
«
Reactie #30 Gepost op:
15 december 2020, 11:11:12 »
Jaren 70-80 was Japan dé maker van messing modellen. Later is dat overgeslagen (uitbesteed) aan Korea en afgelopen jaren verschuift alles weer (zover nog levensvatbaar) naar China, eventueel via Korea
In die messing wereld kent iedereen iedereen en na faillisementen werken dezelfde mensen vaak weer door bij een ander. Er is ook veel thuiswerk in achterkamertjes. Dus een gecontroleerde superfabriek...nee. Een goede organisatiestructuur is wel nodig maar dat ligt dus bij enkele individuen.
Ik noem even:
Japan: Kodama
Korea: Samongsa, Ajin
China: Lik Enterprise
Prachtige modellen, allemaal op de fles. En de modellen blijven maar komen en komen zolang je vooraf betaald. Enig risico?...tja.
Dit is een plaatje bij Lik Enterprise.
Assemble Line1 (1)
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
mwdb
Offline
Berichten: 526
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
«
Reactie #31 Gepost op:
29 december 2020, 22:44:59 »
De volgende stap was om een beetje aanduiding van het interieur te maken, van buitenaf kun je best wel goed in de lok kijken.
Ik had me voorgenomen om wat meer van deze lok te maken dan origineel voorzien. De bouwdoos was voorzien van twee grove loodgewichten direct achter de ramen. Dat die blokken lood eruit zijn moet natuurlijk nog wel een beetje gecompenseerd worden, met kleine strookjes Loodplaat die later op allerlei plaatsen in de motoromgeving worden geplakt zal dat deels worden gecompenseerd.
Eerst de achterwanden van de cabines, voorzien van aanduiding deuropening, en een stoppenkast, alsmede ruime opening voor de aandrijving:
Er was mij veel aan gelegen om de oorspronkelijke constructie te behouden, dus alles is extra aangeschroefd. Zo kan de lok ook te allen tijde volledig worden gedemonteerd in de oorspronkelijke bouwgroepen.
Die verticale plaat is voor de decoder, het opgezette deel zit nog tijdelijk verschroefd met de bodemplaat:
En zo ziet dat er met de beide draaistellen uit. Dat rare pertinaxplaatje wat de geïsoleerde verbinding moest regelen is nu ook vervangen door een messingvloertje:
Ook een aanduiding van het bedieningstableau met draaiwiel uit messingdraad (die truc heb ik uit het Oersikbouwverslag van Frits) voor de motorregeling:
Met de kap erop zie je dan dit:
Om bij de draaistel verbindingsschroef te komen moest er wel gat in, maar daar zie je van buiten in H0 niets van:
Dan de aandrijving: tot en met zeer recentelijk een groot probleem, de oorspronkelijk aanwezige "cardannen" waren inmiddels reeds onbruikbaar geworden bovendien zoals eerder aangegeven zeer onrustige overbrenging. Nadat ik had geëxperimenteerd met zelf gemaakte cardanassen kwam ik uiteindelijk het aandrijfconcept met siliconentubes tegen: de cardanoverbrenging wordt in zijn geheel door een stukje siliconenslang overgenomen: trillingen worden zo heel effectief gedempt. Dat eerst maar eens geprobeerd en geeft bij de volgende testrit inderdaad een sterk verbeterde loop. Er zit inmiddels ook een andere decoder in.....
Dan het dak: de meegeleverde pantografen zijn van de eerste generatie die FS heeft geproduceerd, weliswaar mooie en fragiele gietstukken, maar echt alleen geschikt om voorzichtig in een vitrine te plaatsen. Daarnaast zijn het ook in werkelijkheid oudere exemplaren, die in de loop der jaren vervangen zijn door de huidige BBC types. Daar heb ik een apart draadje over, maar ik heb wel eerst de bij de kit geleverde delen gemonteerd. Daar wordt heel moeilijk over gedaan in de bouwbeschrijving, maar eigenlijk een klusje van niks, als je het vergelijkt met wat er inmiddels allemaal al aan deze bouw is gewijzigd en aangevuld. Hier de onderste "schaar" delen, wat eigenlijk heel knappe gietdelen zijn, maar wel allemaal kromgetrokken en heel instabiel qua vormvastheid. Niet meer aanzitten dus. Ook de dakisolatoren zijn hier erin gezet en aan de binnenzijde vastgeschroefd:
Met de bovendraaddelen en het sleepstuk gemonteerd is het eigenlijk best heel mooi:
Met beide stroomafnemers erop ziet het er tot nu toe zo uit, het interieur van de cabines geeft zo een heel mooi effekt:
Tot de volgende,
Groeten, Michiel
Gelogd
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html
roadster36
Offline
Berichten: 5541
Team Mitropa
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
«
Reactie #32 Gepost op:
30 december 2020, 00:21:10 »
Tja gewoonweg prachtig
Gelogd
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 4834
Modelspoor is emotie...
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
«
Reactie #33 Gepost op:
30 december 2020, 00:33:35 »
Juweeltje hoor
Gelogd
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
«
Reactie #34 Gepost op:
30 december 2020, 07:04:15 »
stille bewondering
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
Silvolde
Offline
Berichten: 1467
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
«
Reactie #35 Gepost op:
30 december 2020, 12:40:39 »
Fraai interieur Michiel.
Gr, Rob
Gelogd
mwdb
Offline
Berichten: 526
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
«
Reactie #36 Gepost op:
29 januari 2021, 21:55:45 »
Dan zijn er nog de trapjes, die bij de originele kit nogal rudimentair waren uitgevoerd, feitelijk dunne laddertjes
Deze heb ik nu wat meer naar voorbeeld uitgevoerd, waarbij de schaal wel een iets robuustere uitvoering vereiste.
Daar waar de lok direct boven staat is een afbeelding van een 0m model, met wel het goede trapje....
De trapjes heb ik als losse elementen voorgemonteerd
Dan is er het probleem dat bij kleiner radiussen de trapjes aanlopen tegen de drijfstangen, immers: de beide neuzen scharnieren tov de centrale lokkast en hier zitten juist de trapjes aan vast.
Hier heb ik een constructie toegepast waarbij de trapjes zijdelings in een gleuf kunnen bewegen als een soort lade-rail.
Door middel van een meeneem stift en een terugstelveer blijft alles onder controle
En zo bewegen de diverse delen
Bij rechtuit:
En in een bocht, zelfs bij 38cm Radius:
En nog eens van boven, het valt eigenlijk helemaal niet op
Oei, de lok moet steeds weer uit elkaar, best wel een chaos, maar je wordt er wel steeds handiger in
Je ziet hier ook de Siliconen-tube cardan aandrijving
De meest ingrijpende verbetering van de loopcultuur van de aandrijving bestaat uit het aanbrengen van lagerbussen, hij loopt nu veel beter en het is misschien nu nog denkbaar om een wat soepeler lopende motor in te bouwen, we zien wel
Het opboren van de oorspronkelijke gaatjes ging natuurlijk mis en het messingframe heb ik flink moeten repareren helaas
Hier zie je hoe de aandrijving nu in elkaar zit, ook zichtbaar de dunne loodplaatjes ter compensatie van de weggelaten oorspronkelijke grove loodblokken
En dat is 'm dan wel zo'n beetje:
Wat er nog verder moet worden gedaan? De lampen met ingebouwde LED's, ruitenwissers, beglazing, Messingschildjes.
Dat komt na het spuiten, maar misschien doe ik dat wel niet en laat m zo. Dan monteren we die delen gewoon op het kale messing we zien wel!
Misschien heeft het bouwverslag wat inspiratie en aansporing gebracht om ook eens aan een dergelijk model te beginnen, met wat geduld en doorzettingsvermogen kom je een heel eind!
Groeten, Michiel
Gelogd
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1628
Tram&Trein NL- H0
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
«
Reactie #37 Gepost op:
29 januari 2021, 23:02:06 »
Mooie oplossing die trapjes . Prachtige lok en mooi gebouwd
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
MathynK
Offline
Berichten: 3709
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
«
Reactie #38 Gepost op:
29 januari 2021, 23:18:20 »
Ik vind de oplossing van de trappen echt briljant gevonden. Dat kan bij een hoop modellen van pas komen.
Groet,
Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
«
Reactie #39 Gepost op:
30 januari 2021, 16:45:46 »
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Ivo tB
Offline
Berichten: 5410
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
«
Reactie #40 Gepost op:
03 februari 2021, 21:58:14 »
Heel mooi gemaakt met slimme aanpassingen
Er is een ding wat ik me nog afvraag: kun je de schroefjes waarmee de drijfstangen en koppelstangen op de wielen en schijven hebt vastgemaakt vervangen door iets anders of krijgen die nog ronde afdekplaatjes oid?
Mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
mwdb
Offline
Berichten: 526
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
«
Reactie #41 Gepost op:
03 februari 2021, 22:53:04 »
De oplossing voor die trapjes werkt goed maar is voor de duidelijkheid niet mijn eigen idee: een soortgelijke constructie wordt in elk geval toegepast op een Bemo model van deze lok. Daar wordt dit zelfs tweezijdig uitgevoerd, op beide trapjes tegelijk, aangezien dat model anders scharniert.
@Ivo: schroefjes vervangen, best een goed idee, zal eens uitkijken of ik ergens aan de juiste maat kan komen!
Groeten, Michiel
Gelogd
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
«
Reactie #42 Gepost op:
03 februari 2021, 23:15:45 »
GHW,
Boutjes:
https://ghw-modellbau.de/index.php?cPath=4_5
Gereedschap om ze te verwerken.
https://ghw-modellbau.de/index.php?cPath=59_318_328_330
«
Laatst bewerkt op: 03 februari 2021, 23:18:36 door FritsT
»
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 5912
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
«
Reactie #43 Gepost op:
03 februari 2021, 23:50:16 »
Prachtige loc en prachtig gebouwd. Wat een pronkstuk.
Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Gelogd
Spoor 0 adept
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag