Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag  (gelezen 6807 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #30 Gepost op: 15 december 2020, 11:11:12 »
Jaren 70-80 was Japan dé maker van messing modellen. Later is dat overgeslagen (uitbesteed) aan Korea en afgelopen jaren verschuift alles weer (zover nog levensvatbaar) naar China, eventueel via Korea
In die messing wereld kent iedereen iedereen en na faillisementen werken dezelfde mensen vaak weer door bij een ander. Er is ook veel thuiswerk in achterkamertjes. Dus een gecontroleerde superfabriek...nee. Een goede organisatiestructuur is wel nodig maar dat ligt dus bij enkele individuen.

Ik noem even:
Japan: Kodama
Korea: Samongsa, Ajin
China: Lik Enterprise
Prachtige modellen, allemaal op de fles. En de modellen blijven maar komen en komen zolang je vooraf betaald. Enig risico?...tja.

Dit is een plaatje bij Lik Enterprise.
Assemble Line1 (1) by Nulpunt0, on Flickr

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #31 Gepost op: 29 december 2020, 22:44:59 »
De volgende stap was om een beetje aanduiding van het interieur te maken, van buitenaf kun je best wel goed in de lok kijken.
Ik had me voorgenomen om wat meer van deze lok te maken dan origineel voorzien. De bouwdoos was voorzien van twee grove loodgewichten direct achter de ramen. Dat die blokken lood eruit zijn moet natuurlijk nog wel een beetje gecompenseerd worden, met kleine strookjes Loodplaat die later op allerlei plaatsen in de motoromgeving worden geplakt zal dat deels worden gecompenseerd.

Eerst de achterwanden van de cabines, voorzien van aanduiding deuropening, en een stoppenkast, alsmede ruime opening voor de aandrijving:



Er was mij veel aan gelegen om de oorspronkelijke constructie te behouden, dus alles is extra aangeschroefd. Zo kan de lok ook te allen tijde volledig worden gedemonteerd in de oorspronkelijke bouwgroepen.
Die verticale plaat is voor de decoder, het opgezette deel zit nog tijdelijk verschroefd met de bodemplaat:



En zo ziet dat er met de beide draaistellen uit. Dat rare pertinaxplaatje wat de geïsoleerde verbinding moest regelen is nu ook vervangen door een messingvloertje:



Ook een aanduiding van het bedieningstableau met draaiwiel uit messingdraad (die truc heb ik uit het Oersikbouwverslag van Frits) voor de motorregeling:



Met de kap erop zie je dan dit:



Om bij de draaistel verbindingsschroef te komen moest er wel gat in, maar daar zie je van buiten in H0 niets van:



Dan de aandrijving: tot en met zeer recentelijk een groot probleem, de oorspronkelijk aanwezige "cardannen" waren inmiddels reeds onbruikbaar geworden bovendien zoals eerder aangegeven zeer onrustige overbrenging. Nadat ik had geëxperimenteerd met zelf gemaakte cardanassen kwam ik uiteindelijk het aandrijfconcept met siliconentubes tegen: de cardanoverbrenging wordt in zijn geheel door een stukje siliconenslang overgenomen: trillingen worden zo heel effectief gedempt. Dat eerst maar eens geprobeerd en geeft bij de volgende testrit inderdaad een sterk verbeterde loop. Er zit inmiddels ook een andere decoder in.....



Dan het dak: de meegeleverde pantografen zijn van de eerste generatie die FS heeft geproduceerd, weliswaar mooie en fragiele gietstukken, maar echt alleen geschikt om voorzichtig in een vitrine te plaatsen. Daarnaast zijn het ook in werkelijkheid oudere exemplaren, die in de loop der jaren vervangen zijn door de huidige BBC types. Daar heb ik een apart draadje over, maar ik heb wel eerst de bij de kit geleverde delen gemonteerd. Daar wordt heel moeilijk over gedaan in de bouwbeschrijving, maar eigenlijk een klusje van niks, als je het vergelijkt met wat er inmiddels allemaal al aan deze bouw is gewijzigd en aangevuld. Hier de onderste "schaar" delen, wat eigenlijk heel knappe gietdelen zijn, maar wel allemaal kromgetrokken en heel instabiel qua vormvastheid. Niet meer aanzitten dus. Ook de dakisolatoren zijn hier erin gezet en aan de binnenzijde vastgeschroefd:



Met de bovendraaddelen en het sleepstuk gemonteerd is het eigenlijk best heel mooi:



Met beide stroomafnemers erop ziet het er tot nu toe zo uit, het interieur van de cabines geeft zo een heel mooi effekt:



Tot de volgende,


Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #32 Gepost op: 30 december 2020, 00:21:10 »
Tja gewoonweg prachtig  (y)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #33 Gepost op: 30 december 2020, 00:33:35 »
Juweeltje hoor (y)
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #34 Gepost op: 30 december 2020, 07:04:15 »
 :-X
stille bewondering (y)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #35 Gepost op: 30 december 2020, 12:40:39 »
Fraai interieur Michiel.

Gr, Rob

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #36 Gepost op: 29 januari 2021, 21:55:45 »
Dan zijn er nog de trapjes, die bij de originele kit nogal rudimentair waren uitgevoerd, feitelijk dunne laddertjes
Deze heb ik nu wat meer naar voorbeeld uitgevoerd, waarbij de schaal wel een iets robuustere uitvoering vereiste.
Daar waar de lok direct boven staat is een afbeelding van een 0m model, met wel het goede trapje....



De trapjes heb ik als losse elementen voorgemonteerd



Dan is er het probleem dat bij kleiner radiussen de trapjes aanlopen tegen de drijfstangen, immers: de beide neuzen scharnieren tov de centrale lokkast en hier zitten juist de trapjes aan vast.
Hier heb ik een constructie toegepast waarbij de trapjes zijdelings in een gleuf kunnen bewegen als een soort lade-rail.
Door middel van een meeneem stift en een terugstelveer blijft alles onder controle



En zo bewegen de diverse delen



Bij rechtuit:



En in een bocht, zelfs bij 38cm Radius:



En nog eens van boven, het valt eigenlijk helemaal niet op



Oei, de lok moet steeds weer uit elkaar, best wel een chaos, maar je wordt er wel steeds handiger in
Je ziet hier ook de Siliconen-tube cardan aandrijving



De meest ingrijpende verbetering van de loopcultuur van de aandrijving bestaat uit het aanbrengen van lagerbussen, hij loopt nu veel beter en het is misschien nu nog denkbaar om een wat soepeler lopende motor in te bouwen, we zien wel



Het opboren van de oorspronkelijke gaatjes  ging natuurlijk mis en het messingframe heb ik flink moeten repareren helaas



Hier zie je hoe de aandrijving nu in elkaar zit, ook zichtbaar de dunne loodplaatjes ter compensatie van de weggelaten oorspronkelijke grove loodblokken



En dat is 'm dan wel zo'n beetje:





Wat er nog verder moet worden gedaan? De lampen met ingebouwde LED's, ruitenwissers, beglazing, Messingschildjes.
Dat komt na het spuiten, maar misschien doe ik dat wel niet en laat m zo. Dan monteren we die delen gewoon op het kale messing we zien wel!

Misschien heeft het bouwverslag wat inspiratie en aansporing gebracht om ook eens aan een dergelijk model te beginnen, met wat geduld en doorzettingsvermogen kom je een heel eind!

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #37 Gepost op: 29 januari 2021, 23:02:06 »
Mooie oplossing die trapjes . Prachtige lok en mooi gebouwd  (y) (y)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #38 Gepost op: 29 januari 2021, 23:18:20 »
Ik vind de oplossing van de trappen echt briljant gevonden. Dat kan bij een hoop modellen van pas komen.

Groet,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #39 Gepost op: 30 januari 2021, 16:45:46 »
 (y) (y) (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #40 Gepost op: 03 februari 2021, 21:58:14 »
Heel mooi gemaakt met slimme aanpassingen   (y) (y) 

Er is een ding wat ik me nog afvraag: kun je de schroefjes waarmee de drijfstangen en koppelstangen op de wielen en schijven hebt vastgemaakt vervangen door iets anders of krijgen die nog ronde afdekplaatjes oid?

Mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #41 Gepost op: 03 februari 2021, 22:53:04 »
De oplossing voor die trapjes werkt goed maar is voor de duidelijkheid niet mijn eigen idee: een soortgelijke constructie wordt in elk geval toegepast op een Bemo model van deze lok. Daar wordt dit zelfs tweezijdig uitgevoerd, op beide trapjes tegelijk, aangezien dat model anders scharniert.
@Ivo: schroefjes vervangen, best een goed idee, zal eens uitkijken of ik ergens aan de juiste maat kan komen!

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #42 Gepost op: 03 februari 2021, 23:15:45 »
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2021, 23:18:36 door FritsT »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #43 Gepost op: 03 februari 2021, 23:50:16 »
Prachtige loc en prachtig gebouwd. Wat een pronkstuk.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept