BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: mwdb op 25 oktober 2020, 00:25:53

Titel: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: mwdb op 25 oktober 2020, 00:25:53
Afgelopen voorjaar heb ik verslag gedaan over de bouw van een Messingkit B2281 van Ferro Suisse, een RhB personenwagen. Ik kondigde toen de beschrijving van een volgend model al aan, maar aangezien die Lok allang klaar was en ik momenteel bezig ben met een geheel ander model, leek het mij logischer om nu eerst deze actuele bouw te tonen.

Het gaat wederom om een Ferro Suisse Messingbouwdoos, zoals al eerder gezegd, deze kits zijn al vrij oud en waren destijds mede de start van het Zwitserse smalspoor in model. Later is Bemo daar volop ingesprongen en bleef Ferro Suisse een beetje exclusief. Deze kits komen de laatste jaren wederom op de markt en heb ik de mogelijkheid daar ook eens mee te beginnen.
De verwachtingen waren hoog gespannen, maar in de wandelgangen hoorde je de laatste jaren wel dat die kits weliswaar fraai gedetailleerd zijn, maar toch wel hoofdzakelijk als vitrinemodel bedoeld waren. Dat is iets wat je vooral niet tegen mij moet zeggen, want dan ga ik dus de uitdaging aan om daar iets meer van proberen te maken
Nadat ik van de eerste bouwkit van Ferro Suisse, de G2/3+2/2 Mallet-stoomlok uit 1979 (het model) een redelijk betrouwbaar rijdend model had gemaakt, was het afgelopen maart dus tijd voor het volgende model.
Dat werd dus het destijds volgende door FS uitgebrachte model, de Rhätische Krokodil, Ge6/6I.
Eigenlijk een model wat je tweedehands nog maar zelden tegenkomt, uitgebracht in 1980, en ik had geluk dat ik deze doos vorig jaar van een kennis kon overnemen.
Het ziet er zo in ieder geval indrukwekkend uit vond ik:

(https://Albulabahn.nl/Ge66/IMG_4468.jpeg)

De inhoud bestaat uit grotendeels nog origineel verpakte onderdelen, de schuimrubber binnenbekleding echter, waarin deze delen destijds werden verpakt, zijn vaak door veroudering verkruimeld en hier dus ook al verwijderd.

(https://Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3172.jpeg)

Heel belangrijk is om eerst de bouwbeschrijving goed door te nemen, deze is doorgaans vrij summier en de onderdelen ook niet altijd even duidelijk. Daarnaast is het soms handig om de volgorde toch net even anders te doen, of even te wachten met bevestigen van bepaalde delen ivm. later spuitwerk

(https://Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3177.jpeg)

Dat de bouw niet eenvoudig zou worden, was van tevoren al duidelijk, maar dat de totale inspanning zo enorm groot zou worden, had ik destijds niet kunnen vermoeden, maar daarover later meer.

De bedoeling is dat ik in een aantal berichten het wordingsproces met alle problemen en wijzigingen laat zien.

Als "sneak-preview" heb ik hier https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=70833.msg3222161265#new (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=70833.msg3222161265#new) een korte impressie van hoe het geworden is, want de lok is inmiddels grotendeels klaar, hij moet nog een beetje ge-finetuned worden en dan later spuiten en afmonteren.
Maar dat kan nog wel even wachten, want ik vind die messinglook eigenlijk wel leuk....

Groeten, Michiel
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: ronald1956 op 25 oktober 2020, 09:57:21
Wat een mooie lok en heel netjes gebouwd  (y), gelijk notificatie aangezet , want dit wil ik niet missen .
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: charp op 25 oktober 2020, 10:36:04
Ik ook niet. Heb het vermoeden dat wij een persoonlijke Odyssee te zien gaan krijgen. Ben benieuwd.

Peter
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: MathynK op 25 oktober 2020, 11:11:03
Heel mooi gebouwd, en hij rijdt echt prachtig! Ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt (y)
Daar gaan we vanzelf wel achter komen ;D

Groet, Mathyn
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: FritsT op 25 oktober 2020, 12:27:17
 (y) (y) (y)

Zo laten. ;) en dan telkens genieten met de gedachte "Dat heb ik toch maar even zo gebouwd".
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: Rob Ellerman op 25 oktober 2020, 12:57:49
Strak gebouwd en rijdt ook nog prachtig! Complimenten  (y) (y)

Rob
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: Eric B op 25 oktober 2020, 13:05:52
Prachtig  (y)
Blijft een bijzonder gezicht die E-loc's met blinde as en drijfstangen  :)
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: mwdb op 25 oktober 2020, 17:42:33
Bedankt voor de positieve reacties, dan gaan we meteen maar verder, dan hebben we dat maar gehad  ;D

Heb het vermoeden dat wij een persoonlijke Odyssee te zien gaan krijgen.
Je weet niet half hoe raak dat blijkt te zijn..... :o


Zo laten. ;)
Dat was inderdaad voorlopig wel de bedoeling.... :laugh:

In het verleden had ik altijd groot respect voor zo'n bak vol messing onderdelen, hoe krijg je dat nou in elkaar en dan nog een beetje netjes ook graag.
Maar nu ik al eens wat vaker zo'n model in elkaar had gezet en wat jaren ervaring, kon ik er wel aan beginnen dacht ik.
Wat me van meet af aan bij dit model stoorde zijn de neuzen van de lok, in werkelijkheid heel karakteristiek qua vormgeving en het viel me direct op dat dit model te vierkante neuzen heeft.

In werkelijkheid zien het er zo uit:

(https://Albulabahn.nl/Ge66/100_0502.jpeg)

Ik heb er lang over nagedacht wat ik daar nou aan zou kunnen doen, want de lok zo bouwen als gegeven vond ik niet acceptabel. Het zou betekenen dat je steeds tegen een model aankijkt wat duidelijk niet klopt. het valt des te erger op omdat er bij mij ook kant en klare exemplaren van Bemo rondrijden, en die kloppen wel, dat zijn heel geslaagde modellen.
Dus het al of niet doorgaan van dit project hing dus direct al af van of het zou lukken om die neuzen te verbouwen.
Nou daar ga je meteen al, heb je een aantrekkelijk bouwdoos, moet meteen de zaag erin, maar ja, zonder ombouw geen lok was de gedachte, dus aan de slag dan maar....

Bovenaan zie je het etsdeel voor de neus, reeds kant en klaar gevouwen (dat is dus al fout, want de neus is afgerond), daaronder mijn gebogen messing plaatdeel, wat de basis van de nieuwe kap zo moeten worden:

(https://Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3131.jpeg)

Hier heb ik de bovenkant op een strategische plaats afgeslepen, zodanig dat het binnenframe nog iets uitsteekt, hieraan kan dan straks het bovendeel vastgezet worden. Het voorste deel was een gietdeel, wat ik uitgebreid heb kunnen afronden. Dit gaf ook een beetje een houvast voor de bolling van de rest van de kap:

(https://Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3138.jpeg)

Hier zie je het oude naast het nieuw vervaardigde deel

(https://Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3137.jpeg)

En de twee "omgeruilde" bovenzijdes:

(https://Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3143.jpeg)

De twee zo goed mogelijk gelijkende kappen naast elkaar en daarachter de mal die ik heb gemaakt om de ronding evenwichtig te krijgen:

(https://Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3139.jpeg)

Er moeten uiteindelijk nog wel wat details op gesoldeerd worden, in  H0 moet je wel keuzes maken wat wel en niet, zo naast het bestaande Bemo model komt het al heel goed overeen:

(https://Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3144.jpeg)

En ook naast het grote voorbeeld klopt het wel aardig (wat een beroerde foto eigenlijk, maar ja)

(https://Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3154.jpeg)

Hier zie je hoe het model  zich verhoudt tot een afbeelding van een door Ferro Suisse gebouwd model. En er zijn nog wel meer verschillen, maar dat komt nog:

(https://Albulabahn.nl/Ge66/IMG_4318.jpeg)
Uitsnede van een foto uit Schmalspur Digest 1, Ferro Suisse 1984.

Zo, de neuzen staan, "groen licht" dus om verder te gaan, dit was de situatie van een half jaar geleden.....
Als railingdraad gebruik ik gitaarsnaren, in allerlei maten te verkrijgen en lekker veerkrachtig, je kan het model dus zo vastpakken zonder meteen knikken in je draaddelen. De details zijn gemaakt van messingstrips 0,5x0,8 1,0x1,0 en een enkel plaatdeel, zeg maar à la Frits....

(https://Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3155.jpeg)

Wordt vervolgd,

Groeten, Michiel.
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: roadster36 op 26 oktober 2020, 01:50:34
Chapeau (y)
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: Tulpendaal op 26 oktober 2020, 06:06:59
 (y) De krokodil is een van mijn lievelingslok hier in Zwitserland, (y)
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: charp op 26 oktober 2020, 17:44:37
Tot zover al een geweldig resultaat. Wat een (extra) werk en dat al in het begin van het karwei. Zoals je al schreef was het succes van deze hobbel voor jou een noodzakelijke voorwaarde om überhaupt deze indrukwekkende machine te bouwen en ik begrijp waarom. Mij was de moed allang in de schoenen gezonken !


Peter
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: FritsT op 26 oktober 2020, 18:39:34
Michiel, goed getroffen die huif want zoals die was.... en toch zal de fabrikant zijn best hebben gedaan Alleen de grens op natuurgetrouwheid is even anders getrokken. Heel herkenbaar probleem bij bouwers. Zal niet de eerste en zeker ook niet de laatste keer zijn dat je de zaag in het materiaal zult zetten. Bedenk... het model wordt er wel beter van.
Ik heb dat met onderdelen. Er zijn wel onderdelen in schaal-0 in de handel, maar vaak voor net dat ene model dat de fabrikant uitbrengt en net niet voor het model dat je zelf aan het maken bent of wilt gaan maken. Ik ben daar nog niet echt in thuis (anderen in onze bouwgroep een stuk beter) maar dan is 3D ontwerpen en printen/gieten de uitkomst. Wij hebben de stap naar het ontwerpen gemaakt en dan is het bouwen daarna een genot. Geen compromissen meer, gewoon goed en helemaal naar eigen idee. Zo krijg je ook een extra dimensie bij het bouwen en dat is "de reis er naar toe".

Suggestie: doe niet alles alleen, want dan wordt het snel een langdurige zaak waarbij je het doel (het model op de baan/vitrine) al snel uit het oog verliest.

Heel benieuwd naar de rest van je werk en het oplossen van problemen onderweg.
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: Silvolde op 26 oktober 2020, 19:51:45
Frits, dat kun je zo ongeveer tegen vrijwel iedereen hier zeggen maar niet tegen Michiel. Alleen al als je naar de details in de modules van zijn baan kijkt en de afwerking dan spreek je over hogeschool modelbouw. Ik kijk hier met bewondering naar. Ook in de messing modelbouw worden compromissen gesloten. In het ontwerp van de huif zit een fout in de ronding die alleen in een nieuw ontwerp te corrigeren is. Daarnaast zitten er nog meer hiaten in dit model.

Het model werd zo'n 40 jaar geleden als 2e Ferro Suisse model, zowel in bouwpakket als r-t-r model, op de markt gebracht. Voor het monteren van de drijfgroepen werden eenvoudige mallen meegeleverd om zo de frameplaten correct te monteren. Omdat de meeste kopers niet is staat waren om de montage tot een goed einde te brengen waren de onderstellen van de latere modellen af fabriek al samengebouwd. Bij het uitbrengen van de RhB Mallet loc 25 als eerste model lag de verhouding bouwpakket / compleet gebouwd, gespoten model ongeveer bij 50/50; bij de later uitgebrachte H0m modellen verschoof dit percentage naar 10/90. Dat bracht uiteindelijk het besluit om met bouwpakketten te stoppen. Nadien heeft Ferro Suisse een geheel nieuwe, sterk verbeterde versie met front/sluitseinen van de Ge 6/6 I 'Krokodil' uitgebracht die de huidige stand van de techniek weergeeft.
Vanzelfsprekend volg ik Michiel zijn ervaringen tips bij de bouw om mijn destijds gebouwde model van een facelift te voorzien.

Gr, Rob
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: Ivo tB op 27 oktober 2020, 17:16:19
Prachtig model! En een mooie kit op het eerste gezicht. Mijn handen jeuken altijd om zoiets eens goed in elkaar te zetten. Maar dat is jou al gelukt (y)  Ook goed om te zien dat je vrolijk zichtbare fouten in de kit aanpakt en oplost. Compliment.

mvg,
Ivo
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: mwdb op 29 oktober 2020, 21:57:46
Het is niet gebruikelijk, dat ik pas achteraf de bouw van een model beschrijf: maar omdat, toen ik eraan begon, het nog onzeker was of dit projekt wel tot een goed eind gebracht zou kunnen worden, heb ik besloten pas te gaan posten als het model gladjes en betrouwbaar reed.
Het is een beetje onzinnig om een  bouwbeschrijving ergens halverwege te beëindigen. Gestart begin maart, kwam er pas na de zomer een beetje schot in de zaak en heb dus nu een rijdend en toonbaar model.....

Nadat de eerste horde was genomen, de meer natuurgetrouwe neuzen, was nu de "Lokkasten" aan de beurt.
Het dak met de zijwanden was reeds omgezet, evenals de lokkabines. Hier is een binnenwandconstructie toegepast
om wat meer materiaaldikte te krijgen en een mooie inleg voor de vensters te verkrijgen.

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3157.jpeg)

Hier zijn de buiten- en binnenwanden net tegen elkaar gesoldeerd

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3159.jpeg)

Vergeleken met het voorbeeld komt bij het model de overgang van de zijwanden naar het front wat "dunnetjes" over, daarom heb ik de overgang wat opgedikt met een strip van 0,8mm. Dit geeft de lokopbouw wat meer body:

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3160.jpeg)

Hier is het effect te zien, komt ook mooi overeen met de step op de hoek:.

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3162.jpeg)

Tevens moet aan deze zijde ook de omlijsting van de roosters, een etsdeel, aangesoldeerd worden. Best een uitdaging om niet meteen de aanduiding van de roosters vol met tin te hebben:

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3161.jpeg)

De andere kant heeft dat dus niet, wel zitten de handgreepjes alsmede de aanduiding van een opklapbare trap.
Deze heb ikzelf wat plastischer vormgegeven, want de bouwdoos gaf alleen een stripje aan. Nu is het wat geprofileerder, met een slotje onderaan, een ophanghaakje en een bandje om het bijelkaar te houden:

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3167.jpeg)

En hier zit dan dat "frame" er op: gelukkig praktisch geen soldeer overflow:

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3170.jpeg)

En dit is 'm dan al, alleen het dak moet nog even strak gesoldeerd worden. De details op het dak komen later wel, want die storen nu alleen maar:

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3175.jpeg)

Wat ontbreekt er nog meer behalve dakdetails? De railings, die komen direct nog en details zoals ruitewissers en lampen op het front, die laatste komen pas als de lok gespoten wordt.

Volgende keer weer verder,

Groeten, Michiel
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: Duikeend op 30 oktober 2020, 07:52:14
Ik bewonder dit in stilte. petje af voor wat je allemaal laat zien!
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: mwdb op 07 november 2020, 22:44:58
Zo, en weer verder,
De beide frames moeten worden gemonteerd. Het plateau waar de beide motorkappen op worden bevestigd, bestaat uit 2 delen, het bovenste staat iets over. Het is wel de bedoeling dat het een  stevige basis vormt, dus vol vertinnen leek mij erg verstandig: eerst de beide delen met een flink hete bout en voldoende vloeimiddel  voorzien van een dun laagje tin:

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3178.jpeg)

Daarna op elkaar, goed fixeren en met de vlam in elkaar laten vloeien, wel oppassen voor de temperatuur vanwege kromtrekken. Gelukkig is dat met zulke kleine stukjes wat minder een probleem als bv bij een schaal 1 model.....
Ik controleer dat altijd op een vlakke glasplaat: door de spiegeling zie je dat bij de juiste lichtval heel nauwkeurig

Daaronder zie je al dat de twee frame-zijkanten dmv. een drietal "jigs" tijdelijk bijelkaar gehouden worden:

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3179.jpeg)

Goed controleren of alles netjes haaks is en goed sluit:

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3180.jpeg)

En zo is het netjes aan elkaar gesoldeerd, ik maak het altijd meteen weer even goed schoon onder de kraan

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3182.jpeg)

Zo ziet het er dan van boven uit, de fronten komen als volgende aan de beurt:

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3181.jpeg)

Nieuwsgierig geworden naar de "looks" van het geheel, eerst maar eens een "stellprobe", de wielen er even los ingezet:

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3185.jpeg)

Uit oogpunt van mogelijke copyright issues, laat ik een vergelijk met afbeeldingen van andere gebouwde modellen maar achterwege. Wie belangstelling heeft moet maar even googelen.
In elk geval bevalt mij nu de aanblik een stuk beter als bij het originele model.


Volgende keer weer verder,

Groeten, Michiel
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: FritsT op 07 november 2020, 23:12:32
Soms ook jammer dat een model gebouwd is, want alleen de onderdelen zijn het waard om naar te kijken. Die frameplaten zijn al knappe gietstukken en over de passing hebben ze duidelijk nagedacht. Ik moet dan gelijk weer denken aan een Engelse kit (Schaal-0) waarin vele losse etsdelen zaten en waarvan de handleiding zei... "solder when happy". Op die kap na is dat hier dus niet van toepassing en dan is het een genot om te bouwen ook al moet je soms zaken aanpassen.
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: Silvolde op 08 november 2020, 08:26:55
De frameplaten zijn geen gietstukken maar zijn volgens de 'Hot stamp' methode gefabriceerd. Het voordeel van deze methode is dat naast maatvoering ook de mechanische eigenschappen van het messing behouden blijven.
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: FritsT op 08 november 2020, 10:17:14
Dat is voor mij even nieuw, interessant. Komt dat dan neer op CNC frezen van een (stalen) stempel en dan, onder verwarming persen? Op You Tube zie ik dat zo gauw niet. Wel messing stempels, maar dan als stempelen op andere ondergronden zoals hout en leer.
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: lrrw op 08 november 2020, 10:53:50
Misschien is het zoiets.
https://www.behance.net/gallery/11477509/Wetering-Video-bedrijfsproces

Cor Lageweg
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: Silvolde op 08 november 2020, 10:56:20
Joe Works heeft destijds deze techniek ook bij de H0e modellen toegepast. In feite is de hot stamp methode een vorm van stanstechniek met een kleine hoek bij de randen om de onderdelen uit de matrijs te lossen. Kijk maar eens naar de fraaie vorm van de klinknagels.
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: mwdb op 23 november 2020, 23:53:35
En verder met de bouw: de beide draaistellen moeten na de montage van de frame-delen nog verder gedetailleerd worden. Het front met koppelingshaken, remslangen, elektro-aansluiting, overgangsplaten en een enkele leiding alsmede beschermingsplaten op de zijkanten van het frame.
Dat laatste was nog wel een klusje, want hoewel een beetje voorgebogen klopte de radius niet, waardoor het plaatje niet strak tegen de aanslag sloot.
Nu wel en het begint zo al wat te lijken:

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3214.jpeg)

Eerste testen met los ingelegde wielen bracht meteen een nieuw probleem aan het licht: bij kleinere radius lopen de wielen iets aan tegen het frame, dus: kortsluiting! waar met een normale analoge trafo de lok wel doorrijdt reageert met een digitale aansturing  de centrale direkt.
Dat moest dus verholpen worden en dus werden de openingen waar de wielen doorheen steken een halve mm breder open gefreesd.
Het ziet er nog een beetje grofstoffelijk uit, maar dat komt goed:

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3217.jpeg)

Je ziet het nauwelijks maar het scheelt wel:

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3218.jpeg)

Beide draaistellen zijn nu op de lampen na afgewerkt en op dezelfde wijze iets aangepast. Die lampen komen pas na de definitieve montage en dan met verlichting dmv micro LEDs:

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3220.jpeg)

De diverse onderdelen en een eenvoudig tandwielkastje vormen de onderdelen van de aandrijving. Alleen de middelste as is rechtstreeks aangedreven, deze pendelt ten opzichte van een vaste as met de "blindwelle".
Dit is een principieel ongunstige situatie aangezien deze "vering" een ongewenste extra onrust in de stangenaandrijving creëert

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3221.jpg)

Een eerste test met de originele motor en een soort rudimentaire cardan  overbrenging.
Helaas een erg krassige en onregelmatige loop, bovendien is het concept waarbij de beide draaistellen elk met een massazijde, geisoleerd aan het centrale deel bevestigd zijn erg storingsgevoelig: aan beide zijden heb je maar drie wielen die stroom afnemen, verder kans op kortsluiting via het middendeel.

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3223.jpeg)

Hier is een andere motor gemonteerd met andere cardan-assen, loopt weliswaar wel beter, maar de tandwielkastjes hebben nog zoveel tolerantie dat de fijnere loop van de motor helaas geheel teniet gedaan wordt

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3224.jpeg)

Eerst die stroomafname dan maar eens verbeteren: door het tussenvoegen van een stukje koperprintplaat, die toevallig dezelfde dikte had als de afstandsbussen in het draaistel, was het uiteindelijk heel eenvoudig om een drietal extra slepers aan te brengen.
Een heel verschil ten opzichte van het origineel voor wat betreft de stroomafname!

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3226.jpeg)

Hier kun je goed zien hoe het zit:

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3227.jpeg)

En nog eens vanaf de zijkant:

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3228.jpeg)

Hier kun je goed ziet hoe het frame is opgebouwd, die pertinax ophangings-delen op het middendeel zijn eigenlijk niet meer nodig en zullen dan ook komen te vervallen.

 (https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3229.jpeg)

Maar, verbeterde stroomafname of niet, het probleem van een erg onrustige aandrijving blijft wel bestaan, dit probleem zal tijdens de verdere bouw steeds een rol blijven spelen. Daar kom ik nog wel weer op terug, voorlopig weer even genoeg,

Wordt vervolgd,

Groeten, Michiel
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: Silvolde op 24 november 2020, 17:35:11
Complimenten voor het soldeerwerk. De stroomafname is door de extra voorzieningen sterk verbeterd, ik had ze alleen op de flenzen geplaatst.

Groet,
Rob
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: Ivo tB op 28 november 2020, 12:00:16
De frameplaten zijn geen gietstukken maar zijn volgens de 'Hot stamp' methode gefabriceerd. Het voordeel van deze methode is dat naast maatvoering ook de mechanische eigenschappen van het messing behouden blijven.

Deze techniek is ook veel toegepast door Philotrain.

Van de modellen die ik heb gebouwd zijn in elk geval de 2400, 1500, 2100, 7700 met deze techniek gemaakt.
Dat geldt waarschijnlijk ook voor de 3700, 6000 en 4600.  Meest verbazingwekkende onderdeel daarin zijn de koppen van de 1500, die uit een stuk zijn geperst in een soort kubus. Onvoorstelbaar mooi gelukt 

Maar nu verder met dit prachtige bouwverslag 

Mvg,
Ivo
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: FritsT op 28 november 2020, 13:12:26

Meest verbazingwekkende onderdeel daarin zijn de koppen van de 1500, die uit een stuk zijn geperst in een soort kubus. O

Dat is met dieptrekken gedaan. Eerst de hele kop en daarna de ramen eruit stansen zodat je strakke raamlijsten overhoud .
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: mwdb op 14 december 2020, 23:01:32
De draaistellen zijn aan de onderzijde voorzien van een afsluitplaat, die ook de assen op zijn plaats houdt.
De veerpakket imitaties moesten daaronderop gesoldeerd worden, maar dat heb ik aangepast en ze aan de zijkant van de plaat gemonteerd, dat ziet er veel beter uit, want beter aansluitend op de zijwangen van het frame

(https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3231.jpeg)

(https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3235.jpeg)

(https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3277.jpeg)

Hier alle onderdelen van een draaistel;

(https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3237.jpeg)

Hier is de tandwielkast reeds gemonteerd en vormt met de Blindwelle de draaias die bij het inveren roteerd. Dit wederom veroorzaakt een kleine horizontale verschuiving van de daaraan star verbonden middelste aandrijfas, deze loopt daardoor op het hornblock aan.
Veel nabewerking tpv hornbocks door vering aandrijving, welke een curve beschrijft: dit loopt vast
Door ruimere passing in de hornblocks is er weer meer beweging in de aandrijving.
Deze torsie is verantwoordelijk voor onregelmatige loop, daarbij komt nog dat de voorste en achterste as juist hiermee wordt aangedreven door middel van de drijfstangen. Hierdoor loopt dit drijfwerk slecht en is principieel een onregelmatige loop mede ingebouwd. Een eigenlijk onoplosbaar probleem als je niet een heel ander aandrijvingsconcept zou willen inbouwen. Slechts een ruime hoeveelheid vet maakt de aandrijving een beetje smeuiger, maar hij blijft een beetje excentrisch lopen

(https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3238.jpeg)

Hier zie je ook de noodzakelijke speling in de middelste hornblock

(https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_4733.jpeg)

Inmiddels zijn er talloze testritten gemaakt, wat je hier ook goed kunt zien: er is geen goede lagering voor de wormwielasjes aanwezig. Dit wormwiel loopt met dezelfde snelheid als de motor en veroorzaakt daardoor een flink geluid en ook onrustige loop van de motor.
Dit is ook de oorzaak dat een wat betere motor met vliegwiel geen enkel effekt heeft op een beter rijgedrag
Intussen heb ik Brons lagerbusje gevonden en ga deze alsnog inbouwen, ik verwacht daardoor een rustiger loop van de aandrijving te krijgen

(https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3249.jpeg)

En dan, nieuwsgierig geworden hoe het geheel gaat lijken, heb ik  een tweetal Sommerfeldt pantografen erop gelegd.
Deze zijn wel een beetje gepimpt: dunnere draden en een verfijnd sleepstuk

(https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3256.jpeg)

Tot zover best tevreden, de verbeterde neuzen doen het heel goed, de pantografen zijn natuurlijk veel te grof voor dit model

(https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3270.jpeg)

Hier samen met een Bemo lok, wat een heel fraai model is eigenlijk, wat doe ik eigenlijk moeilijk met zo'n messing kit........

(https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3263.jpeg)

Wordt vervolgd,

Groeten, Mchiel
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: Tulpendaal op 15 december 2020, 06:29:04
Strakke bouw,
Zie ik het nu goed staat er japan op de bodenplaat ???
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: frederik19630 op 15 december 2020, 07:47:12
Die zullen het voor ferro suisse gemaakt hebben. Achter de voordeur wordt er blijkbaar
veel uitbesteed.

Altijd mooi en instructief (net als Frits’ zijn werk) deze bouw verslagen

Fred
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: Silvolde op 15 december 2020, 11:05:54
Hierbij een stukje geschiedenis over Ferro Suisse.

Ferro Suisse presenteerde in 1979 het eerste messing H0m model: De G 2/3 + 2/2 Mallet stoomloc 25. Het model, dat zowel als gebouwd model en in bouwpakket verkrijgbaar was, werd in Japan door de firma Joe Works geproduceerd. Joe Works produceerde H0e veldspoor modellen welke in Europa door de Oostenrijkse firma Gerard verkrijgbaar waren. Onder de naam Gerard Suisse werden deze modellen ook door Ferro Suisse verkocht. In 1980 volgde het door Michiel gebouwde model van de RhB Ge 6/6 I 'krokodil', een Hipp'sche Wendescheibe en een set RhB salonrijtuigen. Stap voor stap werd het H0m programma uitgebreid en werd ook met een 0m programma gestart waardoor de volledige productie capaciteit van Joe Works benut werd en het veldspoor programma ophield. Begin 2000 moest Joe Works vanwege een erfrecht kwestie faillissement aanvragen en moest Ferro Suisse op zoek naar nieuwe productie mogelijkheden. In 2001 startte een samenwerking met de Japanse firma Imon. Begin dit jaar kondigde Ferro Suisse aan dat er geen H0m modellen meer ontwikkeld werden en men zich volledig op het 0m programma richt.

Naast het H0m en 0m leveringsprogramma heeft Ferro Suisse ook andere modellen geproduceerd. Zo verscheen er in H0 een treinstel van de BT (Bodensee - Toggenburg Bahn) en in H0ez een BRB (Brienzer Rothorn Bahn) set bestaande uit een tandrad stoomloc, personenrijtuig en lagebakwagen met melkbussen. Tijdens de Modellbautage expositie van 1987 in Luzern werd een H0 messingmodel van de 'Gallia' door stoom aangedreven rader veerboot van het Vierwoudstedenmeer getoond.     

Rob
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: FritsT op 15 december 2020, 11:11:12
Jaren 70-80 was Japan dé maker van messing modellen. Later is dat overgeslagen (uitbesteed) aan Korea en afgelopen jaren verschuift alles weer (zover nog levensvatbaar) naar China, eventueel via Korea
In die messing wereld kent iedereen iedereen en na faillisementen werken dezelfde mensen vaak weer door bij een ander. Er is ook veel thuiswerk in achterkamertjes. Dus een gecontroleerde superfabriek...nee. Een goede organisatiestructuur is wel nodig maar dat ligt dus bij enkele individuen.

Ik noem even:
Japan: Kodama
Korea: Samongsa, Ajin
China: Lik Enterprise
Prachtige modellen, allemaal op de fles. En de modellen blijven maar komen en komen zolang je vooraf betaald. Enig risico?...tja.

Dit is een plaatje bij Lik Enterprise.
(https://live.staticflickr.com/65535/50656252542_d238afef36_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kbjx3w)Assemble Line1 (1) (https://flic.kr/p/2kbjx3w) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: mwdb op 29 december 2020, 22:44:59
De volgende stap was om een beetje aanduiding van het interieur te maken, van buitenaf kun je best wel goed in de lok kijken.
Ik had me voorgenomen om wat meer van deze lok te maken dan origineel voorzien. De bouwdoos was voorzien van twee grove loodgewichten direct achter de ramen. Dat die blokken lood eruit zijn moet natuurlijk nog wel een beetje gecompenseerd worden, met kleine strookjes Loodplaat die later op allerlei plaatsen in de motoromgeving worden geplakt zal dat deels worden gecompenseerd.

Eerst de achterwanden van de cabines, voorzien van aanduiding deuropening, en een stoppenkast, alsmede ruime opening voor de aandrijving:

(https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3288.jpeg)

Er was mij veel aan gelegen om de oorspronkelijke constructie te behouden, dus alles is extra aangeschroefd. Zo kan de lok ook te allen tijde volledig worden gedemonteerd in de oorspronkelijke bouwgroepen.
Die verticale plaat is voor de decoder, het opgezette deel zit nog tijdelijk verschroefd met de bodemplaat:

(https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3290.jpeg)

En zo ziet dat er met de beide draaistellen uit. Dat rare pertinaxplaatje wat de geïsoleerde verbinding moest regelen is nu ook vervangen door een messingvloertje:

(https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3291.jpeg)

Ook een aanduiding van het bedieningstableau met draaiwiel uit messingdraad (die truc heb ik uit het Oersikbouwverslag van Frits) voor de motorregeling:

(https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3295.jpeg)

Met de kap erop zie je dan dit:

(https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_4180.jpeg)

Om bij de draaistel verbindingsschroef te komen moest er wel gat in, maar daar zie je van buiten in H0 niets van:

(https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_3298.jpeg)

Dan de aandrijving: tot en met zeer recentelijk een groot probleem, de oorspronkelijk aanwezige "cardannen" waren inmiddels reeds onbruikbaar geworden bovendien zoals eerder aangegeven zeer onrustige overbrenging. Nadat ik had geëxperimenteerd met zelf gemaakte cardanassen kwam ik uiteindelijk het aandrijfconcept met siliconentubes tegen: de cardanoverbrenging wordt in zijn geheel door een stukje siliconenslang overgenomen: trillingen worden zo heel effectief gedempt. Dat eerst maar eens geprobeerd en geeft bij de volgende testrit inderdaad een sterk verbeterde loop. Er zit inmiddels ook een andere decoder in.....

(https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_4168.jpeg)

Dan het dak: de meegeleverde pantografen zijn van de eerste generatie die FS heeft geproduceerd, weliswaar mooie en fragiele gietstukken, maar echt alleen geschikt om voorzichtig in een vitrine te plaatsen. Daarnaast zijn het ook in werkelijkheid oudere exemplaren, die in de loop der jaren vervangen zijn door de huidige BBC types. Daar heb ik een apart draadje over, maar ik heb wel eerst de bij de kit geleverde delen gemonteerd. Daar wordt heel moeilijk over gedaan in de bouwbeschrijving, maar eigenlijk een klusje van niks, als je het vergelijkt met wat er inmiddels allemaal al aan deze bouw is gewijzigd en aangevuld. Hier de onderste "schaar" delen, wat eigenlijk heel knappe gietdelen zijn, maar wel allemaal kromgetrokken en heel instabiel qua vormvastheid. Niet meer aanzitten dus. Ook de dakisolatoren zijn hier erin gezet en aan de binnenzijde vastgeschroefd:

(https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_4169.jpeg)

Met de bovendraaddelen en het sleepstuk gemonteerd is het eigenlijk best heel mooi:

(https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_4188.jpeg)

Met beide stroomafnemers erop ziet het er tot nu toe zo uit, het interieur van de cabines geeft zo een heel mooi effekt:

(https://www.Albulabahn.nl/Ge66/IMG_4185.jpeg)

Tot de volgende,


Groeten, Michiel
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: roadster36 op 30 december 2020, 00:21:10
Tja gewoonweg prachtig  (y)
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: Rob Ellerman op 30 december 2020, 00:33:35
Juweeltje hoor (y)
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: Tulpendaal op 30 december 2020, 07:04:15
 :-X
stille bewondering (y)
Titel: Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
Bericht door: Silvolde op 30 december 2020, 12:40:39
Fraai interieur Michiel.

Gr, Rob