Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Tedo
Vandaag om 20:54:25
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
Vandaag om 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:40:08
Sikje 225 door timtrein
Vandaag om 19:36:42
digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 19:30:38
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:29:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
  

Auteur Topic: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.  (gelezen 2888 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Gepost op: 21 October 2020, 00:12:05 »
Ik ben bij iemand een N-baan aan het bouwen,  die wordt aangestuurd door de Roco Multy-Maus centrale.
Ik heb diverse decoders geprobeerd (Uhlenbrock, ESU Lokpilot Micro)
Maar telkens branden de decoders door, terwijl de decoders wel correct ingebouwd zijn.

Er zijn slechts 2 loks die wel rijden, waarvan 2 lok bij stilstand licht blijft zoemen bij stilstand.

Weet iemand hier de oorzaak van??


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #1 Gepost op: 21 October 2020, 00:38:51 »
Kan de spanning zijn, bij mij is max spanning 15 volt... Erboven is regelmatig plof.


Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #2 Gepost op: 21 October 2020, 06:39:33 »
Multimaus geeft te veel spanning.
Daar kunnen de.meest n decoders niet tegen.
Spanning verlagen van de multimaus.

Mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8470
  • Spoor N
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #3 Gepost op: 21 October 2020, 07:10:23 »
Grappig, ik rijd ook met een Multimaus en heb daar geen last van. Alleen voor de micro- en nano-decoders kan de spanning te hoog zijn en die gebruik ik bewust niet. Gebeurt het ook bij Kuehn of DH-10 decoders?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8470
  • Spoor N
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2020, 10:25:04 »
En dan?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17820
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2020, 10:42:52 »
Dan lees je dat de max geadviseerde spanning tussen 13 en 15V voor N mag zijn.... volgens NMRA norm waar hij netjes een link van geeft.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2020, 11:06:34 »
Bedankt voor de antwoorden,  ikzelf heb niet veel ervaring met N-spoor.
Ik rij al meer dan 20 jaar H0, en wil ook niks anders meer.

Maar hoe kan ik de spanning van de Multimaus dan verlagen?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22498
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #8 Gepost op: 21 October 2020, 11:28:22 »
Dat kan niet in de Maus zelf. Een mogelijkheid is vijf keer antiparallel geschakelde diodes tussen de uitgang en de rails opnemen. Dat zou de spanning met 3 tot 4 volt moeten verlagen. Moeten wel de stroom aankunnen dus bijvoorbeeld 1N5401.

Het gekke is natuurlijk dat Roco en Fleischmann jaren schaal n startsets met Maus hebben verkocht en dat ik eigenlijk niet heb gehoord van op grote schaal ontploffende locjes.  ;D

Martin Domburg schrijft trouwens in die blog dat we met cv5 de spanning verlagen. Is dat zo? De baanspanning heeft weinig invloed op de snelheid van de locs. De snelheid wordt met pulsbreedte geregeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #9 Gepost op: 21 October 2020, 11:39:32 »
Dan lees je dat de max geadviseerde spanning tussen 13 en 15V voor N mag zijn.... volgens NMRA norm waar hij netjes een link van geeft.
In die norm S-9.1 staat een maximum baanspanning van 22V vermeld. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen H0 en N. En er staat dat decoders een spanning tot 24V moeten kunnen verdragen.
Die norm is in dit jaar vernieuwd en daarbij behoorlijk uitgebreid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17820
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #10 Gepost op: 21 October 2020, 11:41:26 »
Klas, ik citeer alleen maar vanaf die site die genoemd werd......................

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #11 Gepost op: 21 October 2020, 11:49:43 »
Ja, maar die site verwijst naar een vervallen versie. Ik kijk altijd bij de bron naar de nieuwste versie.
Overigens staan er op die site wel wat dingetjes waar ik vraagtekens bij heb.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8470
  • Spoor N
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #12 Gepost op: 21 October 2020, 11:55:44 »
Dan lees je dat de max geadviseerde spanning tussen 13 en 15V voor N mag zijn.... volgens NMRA norm waar hij netjes een link van geeft.
Dan nog heb ik geen last van ploffende decoders bij mijn Multimaus (uit een N-startset van Roco) en let ik erop dat ik geen decoders koop die maar tot 15V aankunnen. Gezien dit:

waarvan 2 lok bij stilstand licht blijft zoemen bij stilstand.
lijkt me dat er iets anders aan de hand is. Ook staat er niet bij of de MM nog gevoed wordt met de originele trafo of een andere voeding. Om welke locs gaat het trouwens?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #13 Gepost op: 21 October 2020, 12:04:32 »
Dat kan niet in de Maus zelf. Een mogelijkheid is vijf keer antiparallel geschakelde diodes tussen de uitgang en de rails opnemen. Dat zou de spanning met 3 tot 4 volt moeten verlagen. Moeten wel de stroom aankunnen dus bijvoorbeeld 1N5401.

Het gekke is natuurlijk dat Roco en Fleischmann jaren schaal n startsets met Maus hebben verkocht en dat ik eigenlijk niet heb gehoord van op grote schaal ontploffende locjes.  ;D

Martin Domburg schrijft trouwens in die blog dat we met cv5 de spanning verlagen. Is dat zo? De baanspanning heeft weinig invloed op de snelheid van de locs. De snelheid wordt met pulsbreedte geregeld.

Met CV5 kun je alleen de maximum snelheid hoger en lager zetten.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #14 Gepost op: 21 October 2020, 12:10:30 »
Met CV5 kun je alleen de maximum snelheid hoger en lager zetten.
Dat is dus één van de dingen die daar niet kloppen, of in ieder geval niet goed verwoord zijn.
Met CV5 verlaag je de gemiddelde spanning naar de motor door het begrenzen van de duty-cycle van de pulsen.
Maar de spanning op de decoder zelf verandert daardoor niet, die blijft rechtstreeks afhankelijk van de baanspanning.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.