Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:40
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
19 april 2024, 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
19 april 2024, 23:00:41
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
19 april 2024, 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
19 april 2024, 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
19 april 2024, 14:07:20
  

Auteur Topic: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.  (gelezen 2406 keer)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Gepost op: 21 oktober 2020, 00:12:05 »
Ik ben bij iemand een N-baan aan het bouwen,  die wordt aangestuurd door de Roco Multy-Maus centrale.
Ik heb diverse decoders geprobeerd (Uhlenbrock, ESU Lokpilot Micro)
Maar telkens branden de decoders door, terwijl de decoders wel correct ingebouwd zijn.

Er zijn slechts 2 loks die wel rijden, waarvan 2 lok bij stilstand licht blijft zoemen bij stilstand.

Weet iemand hier de oorzaak van??


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2020, 00:38:51 »
Kan de spanning zijn, bij mij is max spanning 15 volt... Erboven is regelmatig plof.


Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2020, 06:39:33 »
Multimaus geeft te veel spanning.
Daar kunnen de.meest n decoders niet tegen.
Spanning verlagen van de multimaus.

Mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2020, 07:10:23 »
Grappig, ik rijd ook met een Multimaus en heb daar geen last van. Alleen voor de micro- en nano-decoders kan de spanning te hoog zijn en die gebruik ik bewust niet. Gebeurt het ook bij Kuehn of DH-10 decoders?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2020, 10:25:04 »
En dan?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15380
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2020, 10:42:52 »
Dan lees je dat de max geadviseerde spanning tussen 13 en 15V voor N mag zijn.... volgens NMRA norm waar hij netjes een link van geeft.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:06:34 »
Bedankt voor de antwoorden,  ikzelf heb niet veel ervaring met N-spoor.
Ik rij al meer dan 20 jaar H0, en wil ook niks anders meer.

Maar hoe kan ik de spanning van de Multimaus dan verlagen?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:28:22 »
Dat kan niet in de Maus zelf. Een mogelijkheid is vijf keer antiparallel geschakelde diodes tussen de uitgang en de rails opnemen. Dat zou de spanning met 3 tot 4 volt moeten verlagen. Moeten wel de stroom aankunnen dus bijvoorbeeld 1N5401.

Het gekke is natuurlijk dat Roco en Fleischmann jaren schaal n startsets met Maus hebben verkocht en dat ik eigenlijk niet heb gehoord van op grote schaal ontploffende locjes.  ;D

Martin Domburg schrijft trouwens in die blog dat we met cv5 de spanning verlagen. Is dat zo? De baanspanning heeft weinig invloed op de snelheid van de locs. De snelheid wordt met pulsbreedte geregeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:39:32 »
Dan lees je dat de max geadviseerde spanning tussen 13 en 15V voor N mag zijn.... volgens NMRA norm waar hij netjes een link van geeft.
In die norm S-9.1 staat een maximum baanspanning van 22V vermeld. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen H0 en N. En er staat dat decoders een spanning tot 24V moeten kunnen verdragen.
Die norm is in dit jaar vernieuwd en daarbij behoorlijk uitgebreid.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15380
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:41:26 »
Klas, ik citeer alleen maar vanaf die site die genoemd werd......................

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:49:43 »
Ja, maar die site verwijst naar een vervallen versie. Ik kijk altijd bij de bron naar de nieuwste versie.
Overigens staan er op die site wel wat dingetjes waar ik vraagtekens bij heb.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:55:44 »
Dan lees je dat de max geadviseerde spanning tussen 13 en 15V voor N mag zijn.... volgens NMRA norm waar hij netjes een link van geeft.
Dan nog heb ik geen last van ploffende decoders bij mijn Multimaus (uit een N-startset van Roco) en let ik erop dat ik geen decoders koop die maar tot 15V aankunnen. Gezien dit:

waarvan 2 lok bij stilstand licht blijft zoemen bij stilstand.
lijkt me dat er iets anders aan de hand is. Ook staat er niet bij of de MM nog gevoed wordt met de originele trafo of een andere voeding. Om welke locs gaat het trouwens?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2020, 12:04:32 »
Dat kan niet in de Maus zelf. Een mogelijkheid is vijf keer antiparallel geschakelde diodes tussen de uitgang en de rails opnemen. Dat zou de spanning met 3 tot 4 volt moeten verlagen. Moeten wel de stroom aankunnen dus bijvoorbeeld 1N5401.

Het gekke is natuurlijk dat Roco en Fleischmann jaren schaal n startsets met Maus hebben verkocht en dat ik eigenlijk niet heb gehoord van op grote schaal ontploffende locjes.  ;D

Martin Domburg schrijft trouwens in die blog dat we met cv5 de spanning verlagen. Is dat zo? De baanspanning heeft weinig invloed op de snelheid van de locs. De snelheid wordt met pulsbreedte geregeld.

Met CV5 kun je alleen de maximum snelheid hoger en lager zetten.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #14 Gepost op: 21 oktober 2020, 12:10:30 »
Met CV5 kun je alleen de maximum snelheid hoger en lager zetten.
Dat is dus één van de dingen die daar niet kloppen, of in ieder geval niet goed verwoord zijn.
Met CV5 verlaag je de gemiddelde spanning naar de motor door het begrenzen van de duty-cycle van de pulsen.
Maar de spanning op de decoder zelf verandert daardoor niet, die blijft rechtstreeks afhankelijk van de baanspanning.