Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mehano Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect? door Dave.......
Vandaag om 04:54:57
Roco z21: eerste ervaringen en problemen(!), help... door NS 1607
Vandaag om 04:23:58
Schroemershage door HidanNL
Vandaag om 03:58:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:51:13
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door TBBW
Vandaag om 00:48:28
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door Marijn
Vandaag om 00:20:26
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Silver Fox 2512
19 januari 2021, 23:56:45
Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0 door AndréDev
19 januari 2021, 23:52:23
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
19 januari 2021, 23:47:51
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Spoor010
19 januari 2021, 23:11:50
Gezocht: Roco motor 85113, of soortgelijk door meino
19 januari 2021, 23:06:03
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door Wim Vink
19 januari 2021, 22:59:14
Projekt 083-338 door 44
19 januari 2021, 22:49:44
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Huup
19 januari 2021, 22:41:33
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
19 januari 2021, 22:25:49
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen. door Juroen
19 januari 2021, 22:19:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
19 januari 2021, 21:56:26
Electrotren 1300, probleem bij Marklin M-rails wissel. door NL-modelspoor
19 januari 2021, 21:45:43
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door barry1972
19 januari 2021, 21:44:52
Philotrain 3759 door roadster36
19 januari 2021, 21:36:11
3D/RM: Stadler Flirt 3 in 1:160 door Stick
19 januari 2021, 21:13:22
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
19 januari 2021, 21:09:12
NL baan: Frotterdam in h0 door SvenW
19 januari 2021, 21:01:51
Hoe Nederlandse wisselsteller plaatsen? door Mitchell
19 januari 2021, 20:37:44
Gezocht: Lima H0 motors door Biesje@work
19 januari 2021, 20:36:46
Deining in Dönsdorf door Basilicum
19 januari 2021, 20:33:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 januari 2021, 20:22:48
Loof en bladeren, welke leveranciers zijn er? door Wim Janse
19 januari 2021, 19:37:25
3-weg wissel aansluiten, en terugmelding d.m.v. leds? door Pascal77
19 januari 2021, 19:13:38
Bad Burgstein door ruben derks
19 januari 2021, 19:13:19
  

Auteur Topic: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.  (gelezen 1291 keer)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Gepost op: 21 oktober 2020, 00:12:05 »
Ik ben bij iemand een N-baan aan het bouwen,  die wordt aangestuurd door de Roco Multy-Maus centrale.
Ik heb diverse decoders geprobeerd (Uhlenbrock, ESU Lokpilot Micro)
Maar telkens branden de decoders door, terwijl de decoders wel correct ingebouwd zijn.

Er zijn slechts 2 loks die wel rijden, waarvan 2 lok bij stilstand licht blijft zoemen bij stilstand.

Weet iemand hier de oorzaak van??


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2020, 00:38:51 »
Kan de spanning zijn, bij mij is max spanning 15 volt... Erboven is regelmatig plof.


Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2020, 06:39:33 »
Multimaus geeft te veel spanning.
Daar kunnen de.meest n decoders niet tegen.
Spanning verlagen van de multimaus.

Mvg ronald

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • Spoor N
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2020, 07:10:23 »
Grappig, ik rijd ook met een Multimaus en heb daar geen last van. Alleen voor de micro- en nano-decoders kan de spanning te hoog zijn en die gebruik ik bewust niet. Gebeurt het ook bij Kuehn of DH-10 decoders?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 641

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • Spoor N
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2020, 10:25:04 »
En dan?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11756
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2020, 10:42:52 »
Dan lees je dat de max geadviseerde spanning tussen 13 en 15V voor N mag zijn.... volgens NMRA norm waar hij netjes een link van geeft.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:06:34 »
Bedankt voor de antwoorden,  ikzelf heb niet veel ervaring met N-spoor.
Ik rij al meer dan 20 jaar H0, en wil ook niks anders meer.

Maar hoe kan ik de spanning van de Multimaus dan verlagen?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19478
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:28:22 »
Dat kan niet in de Maus zelf. Een mogelijkheid is vijf keer antiparallel geschakelde diodes tussen de uitgang en de rails opnemen. Dat zou de spanning met 3 tot 4 volt moeten verlagen. Moeten wel de stroom aankunnen dus bijvoorbeeld 1N5401.

Het gekke is natuurlijk dat Roco en Fleischmann jaren schaal n startsets met Maus hebben verkocht en dat ik eigenlijk niet heb gehoord van op grote schaal ontploffende locjes.  ;D

Martin Domburg schrijft trouwens in die blog dat we met cv5 de spanning verlagen. Is dat zo? De baanspanning heeft weinig invloed op de snelheid van de locs. De snelheid wordt met pulsbreedte geregeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20313
    • Pagina van klaas
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:39:32 »
Dan lees je dat de max geadviseerde spanning tussen 13 en 15V voor N mag zijn.... volgens NMRA norm waar hij netjes een link van geeft.
In die norm S-9.1 staat een maximum baanspanning van 22V vermeld. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen H0 en N. En er staat dat decoders een spanning tot 24V moeten kunnen verdragen.
Die norm is in dit jaar vernieuwd en daarbij behoorlijk uitgebreid.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11756
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:41:26 »
Klas, ik citeer alleen maar vanaf die site die genoemd werd......................

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20313
    • Pagina van klaas
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:49:43 »
Ja, maar die site verwijst naar een vervallen versie. Ik kijk altijd bij de bron naar de nieuwste versie.
Overigens staan er op die site wel wat dingetjes waar ik vraagtekens bij heb.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • Spoor N
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:55:44 »
Dan lees je dat de max geadviseerde spanning tussen 13 en 15V voor N mag zijn.... volgens NMRA norm waar hij netjes een link van geeft.
Dan nog heb ik geen last van ploffende decoders bij mijn Multimaus (uit een N-startset van Roco) en let ik erop dat ik geen decoders koop die maar tot 15V aankunnen. Gezien dit:

waarvan 2 lok bij stilstand licht blijft zoemen bij stilstand.
lijkt me dat er iets anders aan de hand is. Ook staat er niet bij of de MM nog gevoed wordt met de originele trafo of een andere voeding. Om welke locs gaat het trouwens?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2020, 12:04:32 »
Dat kan niet in de Maus zelf. Een mogelijkheid is vijf keer antiparallel geschakelde diodes tussen de uitgang en de rails opnemen. Dat zou de spanning met 3 tot 4 volt moeten verlagen. Moeten wel de stroom aankunnen dus bijvoorbeeld 1N5401.

Het gekke is natuurlijk dat Roco en Fleischmann jaren schaal n startsets met Maus hebben verkocht en dat ik eigenlijk niet heb gehoord van op grote schaal ontploffende locjes.  ;D

Martin Domburg schrijft trouwens in die blog dat we met cv5 de spanning verlagen. Is dat zo? De baanspanning heeft weinig invloed op de snelheid van de locs. De snelheid wordt met pulsbreedte geregeld.

Met CV5 kun je alleen de maximum snelheid hoger en lager zetten.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20313
    • Pagina van klaas
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #14 Gepost op: 21 oktober 2020, 12:10:30 »
Met CV5 kun je alleen de maximum snelheid hoger en lager zetten.
Dat is dus één van de dingen die daar niet kloppen, of in ieder geval niet goed verwoord zijn.
Met CV5 verlaag je de gemiddelde spanning naar de motor door het begrenzen van de duty-cycle van de pulsen.
Maar de spanning op de decoder zelf verandert daardoor niet, die blijft rechtstreeks afhankelijk van de baanspanning.