Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 20:24:16
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 20:23:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:20:25
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)  (gelezen 18411 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #105 Gepost op: 28 April 2022, 22:12:41 »





Daarom gaat het bij de eerste plan e levering met deze wielen dus fout bij enkele railsystemen, Fleischmann en Lima als ik het goed heb.
Ik heb Peco code 75 en nog geen problemen gehad.

Stephan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #106 Gepost op: 28 April 2022, 22:16:02 »
Zo te zien zijn ze echt te dik. Slordig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #107 Gepost op: 28 April 2022, 22:20:16 »
Citaat van: prutser
....Fleischmann en Lima als ik het goed heb...

En ook PIKO-A Gleis.

Hier nog een vergelijking:



... onder: de "fake" RP25 wielen waar we het over hebben. Boven: "echte" RP25 wielen van Modellbahn-Radsatz.de

Duidelijk valt de dikte van de flens op, maar ook, dat de loopvlakken van de "fake" veel conischer zijn. Dat laatste zorgt er ook voor, dat de wielen niet soepel over de rails lopen. ze "veteren" heel erg. Ook zal dit in bogen en door wissels zorgen voor "wringen" van binnen- en buitenwiel.

Door het vervangen alleen al van de fake door de echte, ken je het rijgedrag van de Plan E niet weer, zoveel rustiger, stiller en stabieler (y) en... belangrijker: geen ontsporingen ;)

Grtzz,
Karst

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #108 Gepost op: 28 April 2022, 22:28:02 »
Op de foto lijkt het oppervlak van de namaak ook niet vlak te zijn (maar dat kan bedrog zijn!)


Erwin

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #109 Gepost op: 28 April 2022, 22:35:42 »
Klopt. En ze "eieren" ook ;)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #110 Gepost op: 28 April 2022, 22:50:29 »
Of ze echt te dik zijn, weet ik niet, ik krijg nu het gevoel dat ze misschien wel correct zijn. Want ik heb net even de flensdikte van een Philotrain lok (NS7700, met rp25 wielen) gemeten op bovenstaande manier en die kwam ook uit op 0,9mm. Verder heb ik bij een H0 EMD F7 van Stewart (ook rp25) de flensdikte gemeten en die was dus ook 0,94mm. Het lijkt er op dat een dergelijke dikke flens wel correct is.
Wat me wel ooit is opgevallen, dat bij al die rp25 wielen de flens afgerond is, terwijl bij de NEM wielen van bijv. Roco dat die scherp zijn als een pizzasnijder.
Maar goed, na een correctie van de B2B afstand, rijdt het bij mij perfect over de Shinohara code 70 wissels. Oh ja, bij mij zijn deze Artitec wielen aan de achterkant iets afgeschuint en is de flensdikte 0,9mm.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 28 April 2022, 22:57:29 door meino »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #111 Gepost op: 28 April 2022, 23:00:16 »
Overigens wel grappig hoe wat vragen van Henk in dit slapend draadje, weer een hele discussie opstart  ;D

Groet Meino

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #112 Gepost op: 28 April 2022, 23:03:04 »
 Link naar de NMRA norm:

https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/RP-25%202009.07.pdf

Alles in Inches… en de flensdikte lijkt afhankelijk te zijn van de loopvlakbreedte .

Wordt dus rekenen ;)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #113 Gepost op: 28 April 2022, 23:30:00 »
Even uitgaan van de rp25-110 norm. dan is de flensdikte 0,76mm. Maar de overgang van de flens naar het loopvlak is een ronding met een straal van 0,35mm. Het is moeilijk om te meten, als je de schuifmaat in de overgang van het loopvlak met de flens legt, dan zit je al in de ronding en zul je dus een dikkere flens meten. Voor de hoogte van de flens wordt de diepte van deze ronding meegenomen en die is 0,6.. mm. Ik heb het gevoel dat bij NEM wielen die ronding veel minder is.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #114 Gepost op: 28 April 2022, 23:37:36 »
Alles in Inches… en de flensdikte lijkt afhankelijk te zijn van de loopvlakbreedte .
De verschillende wielcodes zijn bedoeld voor verschillende schalen en verschillen in "fijnheid" van de schaal.
Voor H0 moet je code 110 hebben. De code geeft de totale wieldikte aan, code 110 is 2,8 mm, dat is ook de dikte volgens NEM.

NEM311 is ook wel interessant. Daar wordt het profiel van de wielen aangegeven. Ook daar een afronding tussen loopvlak en flens met een straal die de helft is van de flenshoogte.
Onderaan wordt gesteld dat dit wielprofiel vrijwel identiek is met het RP-25 profiel. Waarmee ik vaststel dat er eigenlijk geen verschil is tussen de normen van de NMRA en van de NEM.
« Laatst bewerkt op: 28 April 2022, 23:46:12 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #115 Gepost op: 28 April 2022, 23:56:22 »
Dat klopt, alleen in tegenstelling van de rp25 norm, definieert de NEM norm een minimum en een maximum flenshoogte. De minimum flenshoogte is gelijk aan de rp25 norm, dus in dat geval zijn de beide wielprofielen bijna gelijk. Maar helaas gebruiken de meeste fabrikanten de maximaal toegestane flenshoogte (1-1,2mm) en dan is er geen compatibiliteit meer.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #116 Gepost op: 29 April 2022, 10:37:49 »
Ik zit nog even naar die twee normen te kijken. Wat me opvalt is dat bij een rp25 wiel profiel de achterkant van het wiel vlak is, terwijl het profiel van NEM311 een afgeschuinde rand laat zien bij de overgang van de vlakke achterkant naar de flens. Dat laatste komt overeen met het profiel van de Artitec wielen. Zou het dus niet zo zijn dat het geen rp25 wiel is, maar een wiel volgens NEM311 (met de laagst mogelijke flens). Wat ik ook interessant vind is het volgende opmerking in de NEM norm:

Citaat
Das in Abb. 2 dargestellte NEM-Radprofil ist nahezu identisch mit dem NMRA-Radprofil nach RP25.
Nach NMRA-Norm S-4.2 kann sich mit RP 25-Profilen ein geringfügig größeres Radsatz-Innenmaß
B und damit ein größeres Leitmaß K ergeben als nach NEM 310 zulässig. Dies kann zum
Spurkranzanlauf an der Herzstückspitze und damit zur Entgleisung führen. NMRA-Radsätze mit
RP 25-Profil können daher auf NEM-Gleisen nur eingesetzt werden, wenn das Leitmaß K
innerhalb des Toleranzbereiches nach NEM 310 liegt.

Dat zijn wel precies de klachten waar we het hier over hebben. Helaas staan de maten niet in dat stukje over de NEM311, maar het lijkt er op dat als de B2B afstand is gebaseerd op de NMRA norm dat het wiel kan ontsporen op sommig rail materiaal. Vandaar dat bij mij het probleem opgelost was toen ik de B2B afstand had gereduceerd naar 14,2-14,3mm.

Groet Meino

Henk Veenstra

  • Online Online
  • Berichten: 1484
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #117 Gepost op: 29 April 2022, 10:56:14 »
Grappig dat het zoveel discussie opleverd.
Snap zelf niks van al die maten, maar toch leer ik er ok weer van.

mvg Henk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #118 Gepost op: 29 April 2022, 11:25:22 »
...maar het lijkt er op dat als de B2B afstand is gebaseerd op de NMRA norm dat het wiel kan ontsporen op sommig rail materiaal.
Ik heb de B-maat uit de NMRA standard S4.2 omgerekend naar millimeters.
Daar komt uit: minimum 14,37 mm, maximum 14,6 mm. Dus op een paar honderdsten na gelijk aan NEM.
Ik ben er bijna zeker van dat de Morop op dit punt gewoon alle maten van de NMRA heeft overgenomen. Hetgeen heel verstandig is, want zo maak je alles compatibel.

Als wielen desondanks ontsporen, dan ligt dat aan te dikke flenzen, of aan maatafwijkingen in het railmateriaal.
Ik bouw mijn wissels zelf, zo precies mogelijk volgens NEM. En mijn wielstellen staan allemaal op 14,5 mm, de gemiddelde maat volgens NEM. Nooit problemen met ontsporen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #119 Gepost op: 29 April 2022, 14:04:16 »
Ondertussen vond ik dat Kadee en Fast-Track ( https://www.handlaidtrack.com/tl-0005 )
de mallen leveren. Het is antwoord op mijn eigen vraag van een paar dagen geleden.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.