Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 07:31:08
EifelBurgenBahn door puntenglijder
Vandaag om 07:23:59
Piko Br 150 (51641), Plux22 en de CS3 door Martijn de Kuiper
Vandaag om 07:22:34
Fleischmann Profi wissel met servoaandrijving door W. Thomas
Vandaag om 07:08:35
Ergensnergens in H0e door MarcNL
Vandaag om 06:42:54
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 06:38:44
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:52:17
Model rijdt niet op analoge baan. door PietB
Vandaag om 01:19:54
Frontseinen feller krijgen, andere gloeilampjes? door borotof
Vandaag om 00:26:01
2200 multitractie, correct programmeren verlichting voor- en achterzijde? door borotof
Vandaag om 00:23:08
Meerdere Digikeijs DR4024 - voeding opgeblazen. Advies gevraagd. door Debvd
Vandaag om 00:21:54
RTM in 0m door roadster36
26 november 2020, 23:21:26
Spoorhumor door St00mboy
26 november 2020, 23:15:32
Motorschild Fleischmann dubbel isoleren door zuylen
26 november 2020, 23:13:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
26 november 2020, 22:51:12
Seinen en wissel koppelen in DR4018 door RBlok
26 november 2020, 22:33:53
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
26 november 2020, 22:23:16
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
26 november 2020, 22:20:40
DKM NS2400 openmaken? door Marcel112
26 november 2020, 22:15:35
Projekt 083-338 door tuurtje
26 november 2020, 21:48:16
Digitale koppelingen, ervaringen (2020)? door phdirk
26 november 2020, 21:07:58
Belgische torpedowagens van Cockeril Sambre Chertal door Ronet-1981
26 november 2020, 20:45:50
Bouw Hunsrückbaan door Reinout van Rees
26 november 2020, 20:44:17
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
26 november 2020, 20:00:25
Rondom Charlois door Alewijn
26 november 2020, 19:55:07
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
26 november 2020, 19:52:47
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
26 november 2020, 19:51:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
26 november 2020, 19:36:34
MB-module: Hielan Ware door Basmans
26 november 2020, 19:30:48
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door GORILLUS
26 november 2020, 19:25:28
  

Auteur Topic: Minimale lengte terugmeldsectie  (gelezen 4316 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Minimale lengte terugmeldsectie
« Gepost op: 03 oktober 2020, 10:19:02 »
Er is al veel over gepost: de lengte van een terugmeldsectie. Maar dan gerelateerd aan de lengte die zo'n sectie moet hebben als afremdeel.
Moet een terugmeldsectie ook de minimale lengte van een loc hebben als de terugmelding wordt gebruikt ten behoeve van keerlus, wisselstraat, spoorovergangsignalen enz.? Concreet wil ik voor zulke functies een aantal aansluitende terugmeldsecties van 5 cm aanleggen, dus zonder tussenruimte. Geeft dit conflicten wanneer een loc zich in twee van deze korte secties tegelijk bevindt?

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
    • Onze site
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #1 Gepost op: 03 oktober 2020, 11:19:42 »
ik rijd met koploper en die heeft daar geen problemen mee.Wel met massadetectie.
Greetings,salutations,groetjes,
http://www.johnnyrail.net/

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19352
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #2 Gepost op: 03 oktober 2020, 11:21:30 »
Bij stroomdetectie ook niet, mits niet gedetecteerde secties via een diodeschakeling zijn aangesloten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #3 Gepost op: 03 oktober 2020, 11:22:00 »
Bedankt.
Mijn terugmelders zijn DR4088-CS (stroomdetectie), aangesloten op een ESU Ecos.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2110
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #4 Gepost op: 03 oktober 2020, 11:23:31 »
Waarom wil je meerdere, korte secties van 5cm direct achter elkaar zetten? Lijkt alsof je iets op een hele moeilijke manier wil doen waar software veel eenvoudiger en beter in is...

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #5 Gepost op: 03 oktober 2020, 11:26:05 »
Dat heeft te maken met het baanontwerp, o.a. de beperkte lengte van een keerlus. Wat bedoel je met de software oplossing?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19930
    • Pagina van klaas
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #6 Gepost op: 03 oktober 2020, 11:38:22 »
Jowi bedoelt waarschijnlijk dat je de acties die door de beide meldsecties worden aangestuurd ook kunt combineren vanuit 1 meldsectie. En dat door middel van het besturingsprogramma.
Maar misschien is het beter als je de situatie concreet voorstelt. Dus: hoe ziet dat stukje spoorbaan er uit, wat doen de meldsecties, en waarom moeten ze zo kort?
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2110
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #7 Gepost op: 03 oktober 2020, 11:41:54 »
Precies, teken eens wat je wilt, ik denk dat je veel te moeilijk zit te doen. Een keerlus moet nu eenmaal een gehele, ompoolbare trein kunnen bevatten, als dat niet kan, werken de keerlusmodules niet goed en kun je ze niet toepassen. Tenzij je trein 4cm lang is...

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #8 Gepost op: 03 oktober 2020, 12:10:26 »
Onderstaand het aansluitschema.
De twee terugmeldingen worden gebruik om 'achter' een treinstel dat de keerlus ingaat de wissel om te zetten. Hierdoor kan er geen tweede trein de keerlus binnen rijden. Een soort beveiliging als ondersteuning bij een bewust handmatig bestuurde baan. De keerlus op basis van een (kortsluitingsvrije DR5013 module) heeft ook een detectie nodig. Ik weet niet of ik deze beide detecties in één dezelfde zone kan realiseren. Het lijkt me dat dit in de DR5013 een conflict kan geven. Om de keerlus zoveel mogelijk lengte te geven wil ik de detentiesecties dus zo kort mogelijk houden.


jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2110
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #9 Gepost op: 03 oktober 2020, 15:33:58 »
De meeste keerlusmodules hebben al ingebouwde terugmelding voor de binnensectie, dus die is al overbodig. Als je de wissel om wil zetten zou ik juist aan het einde, dus daar waar de hele trein IN de keerlus zit en de module de boel gaat ompolen, dus na dat laatste keerlusdetectiepunt, een extra detectie zetten die dan als laatste actie de wissel ook nog eens om zet (als je dat al niet op een slimme manier niet van het ompolen zelf af kunt leiden).

Dus in het kort, 2 normale keerlusdetecties (inrij en ompooldetectie) en een extra detectie voor de wissel, niet in het begin maar juist op de plek waar je weet dat de hele trein er in zit (en dat punt moet je sowieso ah einde leggen voor het ompolen, immmers je kunt pas ompolen, en de wissel omzetten, als de hele trein in de lus zit).

Als je de lus vanuit 2 richtingen gaat rijden dan vanaf de andere kant gezien ah einde nog een detectie. Maar mooier zou zijn als je dus op 1 of andere manier het ompolen kunt misbruiken als teken dat de wissel (links of rechts) om moet.

Hoe dan ook, lang leve software ;D
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2020, 15:37:08 door jowi »

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
  • Veroniek
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #10 Gepost op: 03 oktober 2020, 19:52:02 »
Vraagje om een beter beeld te krijgen:  wat doen de stukjes van 7 cm. voor de ABC secties van 40 cm ?  Ik zie alleen maar dat ze aan zowel rood als zwart hangen, met een ABC ergens tussen ?  Zit daar dan ook nog een detectie ?
En dan ook nog:  hoe lang is het stuk "keerlus" en hoe lang is het treinstel ?  En waar heeft het (of een) treinstel zijn stroomafname ?

Zoals de tekening is gaat ABC niet werken, want die stukken hangen aan zowel rood als zwart.  Mocht je het stuk van 7 cm bedoelen, dan denk ik dat een trein(stel) daar niet op gaat stoppen.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2020, 20:34:55 door VvKan. Reden: correctie »
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
  • Veroniek
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #11 Gepost op: 03 oktober 2020, 20:30:09 »
Nog een vraagje:  je wil voorkomen, dat een achterop komende trein een kop - staart botsing veroorzaakt.  Daarom wil je de wissel achter de trein omzetten.
Maar hoe zit het met de wissel VOOR de trein ?  Daar loop je het risico op een kop - kop botsing.
Het is in mijn ogen niet helemaal logisch om dat niet te beveiligen.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #12 Gepost op: 03 oktober 2020, 23:11:57 »
Allen bedankt.

- De bedrading van de ABC (remsecties) klopt op deze tekening nog niet.
- Inrijbeveliging (kop-kop risico) ga ik over denken.
- De netto keerlus is lang genoeg om een langste treinstel er in te laten passen, dus  exlusief de detectiesecties en ABC remgedeeltes
- De 7 cm delen zijn bedoeld om een treinstel dat binnen een 40 cm ABC segment is afgeremd niet direct voor een wissel te laten stoppen maar 7 cm er voor.

Digikeijs verwacht problemen als er in het ompoolbare keerlusgedeelte ook detectie plaatsvindt. Zij geven echter geen reden aan. Dit ga ik nog testen. Ik heb bij hen nog de vraag uitgezet of de keerlusdetectie te combineren is met de detectie t.b.v. de wisselomzetting; dus op één ingang van de DR4088.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
  • Veroniek
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #13 Gepost op: 04 oktober 2020, 12:12:17 »
De 7 cm delen zijn bedoeld om een treinstel dat binnen een 40 cm ABC segment is afgeremd niet direct voor een wissel te laten stoppen maar 7 cm er voor.
Dat is niet nodig.  Een treinstel dat stopt binnen de 40 cm stopt op exact dezelfde plaats (instellingen in decoder) als in een stuk van 47 cm.
Dus je kunt de 7 cm. gewoon koppelen aan de 40 cm, het resultaat, dus de plaats van stilstand, blijft gelijk.
Sterker nog:  stel dat een trein net iets doorschiet.  Dan zal die op jouw 7cm stuk weer beginnen door te rijden.  Wanneer dat ook ABC is, dan remt de trein verder af tot stilstand, net iets minder dan de 7 cm vanaf de wissel, maar dat ligt dan aan je instellingen.
De rest ben ik nog aan het bekijken, volgens mij kan het veel simpeler.
Maar ik gebruik ook geen keerlusmodule met detectie-secties, maar een Lenz LK200.
(SVP geen discussie over kortsluit-detectie starten, dat is op dit forum al genoeg uitgevochten)
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2020, 12:17:35 door VvKan. Reden: toevoeging »
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
  • Veroniek
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #14 Gepost op: 04 oktober 2020, 12:20:37 »
Nieuwe vraag: hebben je treinen of treinstellen ook verlichting ?  En stroomafname op meerdere punten ?  Dan gaat de ABC niet werken ivm overbrugging van de isolaties.  Daar zijn wel oplossingen voor, maar dat maakt de zaak wat complexer.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ