Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door Hans Gvz
27 maart 2024, 22:34:38
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Minimale lengte terugmeldsectie  (gelezen 11005 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #15 Gepost op: 08 oktober 2020, 20:20:10 »
Veroniek, bedankt voor het meedenken.
Ik ben een betrekkelijke nieuwkomer in de electronika. Mijn motief voor het maken van ABC remsecties is het geleidelijk afremmen over de hele lengte van de sectie. Is dit niet moelijker in te stellen in de decoder bij verschillende snelheden? Bovendien blijft de sound (ik heb locs met sounddecoders) zich goed gedragen bij ABC. En een treinstel kan bij een ABC stop gewoon achteruit wegrijden.

De terugmelding om een wissel/wissels om te zetten kan ik volgens Digikeijs halen uit de FB-CS aansluiting op de DR5013, via de DR4088-CS. Daar kan dus een en dezelfde terugmeldsectie voor worden gebruikt. Die kan volgens Digikeijs een minimale lengte hebben van 5 centimeter.

Aan een discussie over kortsluiting - kortsluitingsvrij m.b.t. de keerlus zal ik me inderdaad niet wagen  ;)

De wagons van één treinstel dat ik ga gebruiken hebben wel verlichting, maar de fabrikant (Rapido) heeft daar een LED verlichting voor gebruikt met batterij. De bediening daarvan gaat extern, via een magneetstokje. Dus alleen stroomvoering in de loc's.

Ik ben benieuwd naar een mogelijk simpeler oplossing.

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #16 Gepost op: 08 oktober 2020, 21:28:13 »
Mijn oplossing zou er totaal anders uitzien, namelijk met gebruik van de Lenz LK200 keerlusmodule.  Dan ben je van allerlei detectie-secties af, dus kun je ook langere treinen in de keerlus hebben. Maar daar gaat dan de discussie weer........   dus zelf bekijken of dat voor jou iets is. Bovendien, gezien je input, heb je al een andere keerlusmodule, dus dan is de keuze al gemaakt.

Maar we kunnen het nog wel hebben over ABC.
Op de eerste plaats vaststellen, dat een loc in de ABC sectie gaat afremmen, als de decoder daarvoor geschikt is en ingesteld is.
Maar wil je de simpele methode met diodes gaan toepassen of de geavanceerde met de BM2 of BM3 van Lenz?  Dat maakt nogal verschil.
Je vraagt naar instellingen voor verschillende snelheden.  Dat is een lastig verhaal.
Als je een loc met de hoogste snelheid van de loc laat binnenkomen, moet die dus binnen de inmiddels 47 cm. stoppen volgens een ingestelde curve.
Als diezelfde loc met een lagere snelheid binnenloopt, zal die een stuk eerder tot stilstand komen, dus een stuk voor het "rode sein".  Stel je de loc echter in op een VASTE remafstand, dus laten we zeggen 30 cm., dan zal die altijd netjes voor het sein tot stilstand komen ongeacht de snelheid.   Maar dat heeft wel weer nadelen voor het handmatig besturen, dus dat moet je dan nog bekijken (Digitaal voor enigszins gevorderden).   Vaste remafstand is met name belangrijk bij automatisch rijden, vooral als er geen stuurprogramma te pas komt.

Essentieel verschil tussen de diode methode en de BM2 of BM3 methode is, dat bij diodes de loc pas gaat remmen als die geheel in de ABC sectie zit.  Bij de BM2 en BM3 werkt dat heel anders, omdat het voorgaande rijdeel van het baanvak ook geschakeld wordt.  Dan gaat de loc remmen zo gauw als de eerste stroomvoerende as, dus van de loc of van een verlichte wagon (stuurstand) in de remsectie komt.  Dat betekent, dat je in jouw opzet vóór het remgedeelte een met de BM aangestuurd rijgedeelte hebt.
Jammer maar helaas, dat gebruik je voor je keerlus. Dus dat moet van polariteit wisselen en dat kan niet wanneer die ook op de BM is aangesloten.

Einde verhaal BM of niet?    Daarom gebruik ik de LK200.   Het HELE baanvak van wissel tot wissel wordt daarbij keerlus, dus een lange treinlengte mogelijk, en zowel links als rechts een remsectie.  Dan kun je nog steeds kiezen tussen diode of BM methode.

Terug naar jouw concept, waarbij dus alleen diodes toegepast kunnen worden.
Probleem.  Jij noemt een trein een treinstel.  Zijn die dat ook of gaat het om loc met wagons ?  Een treinstel zal bij voorkeur NIET stoppen in een remsectie, omdat er vast nog wel ergens achteraan stroomafnemende assen zitten.  Dan zou het HELE treinstel in de remsectie moeten zitten voordat er geremd gaat worden. En met geduwde treinen of treinstellen rijden is al helemaal niet mogelijk.  Dus voor de duidelijkheid:  wat is jouw bedoeling en wat zou er kunnen ?

Om even te melden wat er bij mij mogelijk is:  getrokken treinen, met verlichting in de wagons,  geduwde treinen met stuurstand, treinstellen, dubbeltractie, multitractie,  loc voorop en een in het midden en een achterop.  Kortom: nagenoeg alles.  Voorwaarde:  het rijgedeelte van een blok moet minimaal de totale trein kunnen bevatten en daarna komt de remsectie.  Alles bij mij met BM2 of 3,  met hier en daar (uitzondering) een foefje om hetzelfde te bereiken met de diode methode.

Dit laatste zou bij jou waarschijnlijk ook kunnen, maar daar moet ik eerst over nadenken, omdat ik jouw hele keerlusmodule niet ken.  Dus wanhoop nog niet na dit hele verhaal.

Genoeg voor nu.  Graag wat nieuwe input en ik verwacht ook nieuwe vragen. Succes met het opbouwen van je kennis.



VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #17 Gepost op: 08 oktober 2020, 21:32:14 »
Ik moet zelf ook nog wat nadenken, want ik zie nog een mogelijkheid, maar ben daar nog niet zeker van.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2020, 21:39:29 door VvKan. Reden: correctie »

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #18 Gepost op: 08 oktober 2020, 21:44:03 »
Hi All,

Er zijn ook keerlusmodules met geïntegreerde bezetmelders. Je hoeft dan zelf niets in elkaar te sleutelen. Gewoon een draadje van de bezetmelderuitgang op de keerlusmodule naar de gewenste poort op de bezetmeldmodule.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #19 Gepost op: 08 oktober 2020, 21:59:43 »
Hallo,

Vraagje aan @RBlok...

De terugmelding om een wissel/wissels om te zetten kan ik volgens Digikeijs halen uit de FB-CS aansluiting op de DR5013, via de DR4088-CS. Daar kan dus een en dezelfde terugmeldsectie voor worden gebruikt. Die kan volgens Digikeijs een minimale lengte hebben van 5 centimeter.
....
Ik ben benieuwd naar een mogelijk simpeler oplossing.

De geïntegreerde bezetmelder FB-CS van de DR5013 werkt als bezetmelder voor de hele "keerlus", dus S1+T+S2, deze heeft (normaal) een lengte van een maximale treinlengte...

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe je de DR5013 functioneel wilt gaan aansluiten...

In de DR5013 handleiding staan in hoofdstuk 5 (blz 24-29) een vijftal functionele aansluitmogelijkheden getoond, genummerd 5.1 t/m 5.5:

5.1 Aansluiting DR5013 met alleen kortsluitdetectie
5.2 Aansluiting DR5013 met kortsluitdetectie en LocoNet®
5.3 Aansluiting DR5013 mit Sensorsecties (S0,S1,S2,S3) en LocoNet®
5.4 Aansluiting DR5013 mit Sensorsecties (S1,S2) en LocoNet®
5.5 Aansluiting DR5013 met Sensorsecties (S1,S2) zonder LocoNet®

Volgens welk nummer wil jij de DR5013 op je baan èn op je ESU ECOS aansluiten?

DR5013 Handleiding > https://support.digikeijs.com/hc/nl/articles/360001806418-DR5013-Handleidingen-Downloads


@phdirk:

Er zijn ook keerlusmodules met geïntegreerde bezetmelders. Je hoeft dan zelf niets in elkaar te sleutelen. Gewoon een draadje van de bezetmelderuitgang op de keerlusmodule naar de gewenste poort op de bezetmeldmodule.

De Digikeijs DR5013 heeft zo'n geïntegreerde bezetmelder: FB-CS en FB-GND...  ;)
Bovendien een aantal geïntegreerde LocoNet (RailCom) bezetmelders binnen de keerlus: S1, T, S2 en een globale voor S1+T+S2...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2020, 10:28:54 door Bert_Apd. Reden: Tekst aangevuld mbt tot lengte en werking FB-CS »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #20 Gepost op: 09 oktober 2020, 17:14:17 »
Ik heb in mijn bovenstaande antwoord nog een aantal dingen toegevoegd...  ;)

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #21 Gepost op: 09 oktober 2020, 20:57:51 »
Ik laat de opzet intact, maar verander alleen de ABC stukken. Ik ga er dan van uit, dat de diodemethode gebruikt gaat worden.
 Nu is de verdeling  :   7  40  5  10  keerlus  10  5  40  7  in cm.
Dat had ik al veranderd in 47 (ABC)  5  10  keerlus  10  5  47 (ABC)
Waarom zouden we de ABC stukken en de detectiestukken niet samen laten vallen ?
Dan hebben we een verdeling (grof)  62  keerlus 62.    Maar dan moeten we de 62 nog wel verdelen, en ik weet niet wat daar precies de eisen (aan lengte) voor zijn.
Dus qua lengtes doe ik maar een gooi, kan aangepast worden.
47 (ABC + detectie)   10 (ABC + keerlusdetectie)    keerlus (wordt 10 cm langer)   10 (ABC + keerlusdetectie)   47  (ABC + detectie).
Als de detectie zoals gemeld ook in keerlusmodule plaatsvindt, dan hoeft in de 47cm stukken dus geen detectie meer plaats te vinden

Leuke eigenschap is, dat het voor de decoder niet uitmaakt of hij in het eerste stuk ABC al bezig is met afremmen en dan in het tweede stuk komt.  Het signaal op de baan blijft hetzelfde, het effect wordt in de decoder geregeld.
Je hebt dus wel 20 diodes nodig in plaats van 10 (4 stukken ipv 2), maar dat zal je de kop niet kosten.  Ook het aan- of uitschakelen  van ABC dient dus dubbel te gebeuren, galvanisch gescheiden van elkaar omdat het eerste stuk tot de keerlus behoort.

Iets soortgelijks kan waarschijnlijk ook met de geavanceerde methode (BM2 en3), maar daar moet ik weer even over nadenken.

Te beantwoorden vraag is dus wat de lengtes mogen of moeten zijn.
En daarnaast de eerder gestelde vragen over wat je zou willen en over treinen/treinstellen.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #22 Gepost op: 09 oktober 2020, 21:51:14 »
Allen hartelijk dank voor de inbreng!
Ik heb een vernieuwd en vereenvoudigd aansluitschema gemaakt. Hierin zijn de baanaansluitingen naar de DR5013 en DR4088 voor de duidelijkheid niet ingetekend. Ik ben hierbij uitgegaan van de 5.5 aansluiting in de DR5013 handleiding van Digikeijs (pagina 29). Dus met sensorsecties zonder Loconet en zonder automatische wisselschakeling 

Digikeijs meldde eerder dat het niet verstandig is om terugmeldingen vanuit ABC gedeeltes te laten plaatsvinden; een motivatie werd daarbij niet gegeven. Volgens hen kan een keerlus sensorsectie minimaal 5 cm lang zijn. Ik heb hiervoor echter voor de zekerheid 10 cm aangehouden.
Omdat de FB-CS aansluiting op de DR5013 voor de omschakeling van de polariteit van de keerlus bedoeld is zijn er toch twee aparte terugmeldingen nodig om de wissels om te schakelen.
De keerlus kan uiteraard in twee richtingen worden bereden. De eerste terugmelding zorgt ervoor dat de aanrijdende wissel op rechtuit wordt gezet (vermijden kop-kop-botsing). De tweede terugmelding zorgt ervoor dat de gepasseerde wissel op rechtuit wordt gezet (vermijden achterop inrijdende trein).

De kortste keerlus is nu netto 210 cm lang (afstand wissel-wissel 350 cm min 140 cm voor de ABC secties en terugmeldsecties). Voor mijn materieel lang genoeg.

De treinen die ik gebruik hebben zoals gemeld alleen stroomvoering in de locs en niet in de wagons.

Ben benieuwd naar jullie opmerkingen/verbeteringen/vereenvoudigingen.

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #23 Gepost op: 09 oktober 2020, 22:36:58 »
Lijkt mij een werkende oplossing.  Je  hebt in ieder geval geen menging van keerlus en ABC.
Wat ik nog wel zou toevoegen is, als je de eerste detectie gedaan hebt om de aanrijdende wissel om te zetten, je daarmee ook je ABC schakeling aan kunt zetten. (Geldt voor beide kanten) Dus of rechtstreeks via de detectie of via de stand van de wissel.  Of je daarna ABC wilt uitschakelen via bediening van de wissel of los van elkaar kun je nog bekijken.

Je hebt het nu dus over loc's met wagons en niet meer over "treinstellen" . Prima.
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2020, 22:38:45 door VvKan. Reden: toevoeging »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #24 Gepost op: 09 oktober 2020, 23:49:03 »
Wat een moeilijk gedoe om het zo moeilijk mogelijk te doen. Snsp het werkelijk niet. Doe het gewoon in software en beperk je niet door allerlei ouderwetsche hardware. Al was het alleen maar voor dit stukje. Doe jezelf een plezier.

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #25 Gepost op: 10 oktober 2020, 10:48:57 »
Wat een makkelijke oplossing om het zo makkelijk mogelijk te maken.  Snap het heel goed. Doe het nooit in software en beperk je niet door allerlei nieuwe verplichtingen. Zeker niet voor dit stukje.  Blijf lekker bij je eigen plezier.

Oftewel:  ook het vinden van een hardware-oplossing kan genoeg voldoening opleveren om je niet helemaal te hoeven verdiepen in stuurprogramma's.

Voor ieder het gewenste, met respect en vaak ook bewondering voor wat de ander wil en doet. Niet iedereen wil en kan zich verdiepen in software.  Leven en laten leven.

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #26 Gepost op: 10 oktober 2020, 11:42:29 »
Hallo RBlok,  toch nog een vraagje.
Als een trein de keerlus inrijdt, wil je dan ook de mogelijkheid hebben om meteen door te rijden?  Dus dat beide wissels op dat moment op afbuigen staan?
Zo ja, geen opmerking verder.
Zo nee, dus dat een trein altijd eerst in de keerlus moet stoppen, dan heb je de hele keerlusmodule niet nodig.  De polariteit van de keerlus koppel je dan aan de stand van de op afbuiging staande wissel.   Wel er voor zorgen, dat ze niet allebei tegelijk op afbuigen kunnen staan.
Stand rechtdoor van een wissel is neutraal, beïnvloed de polariteit van de  keerlus niet.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2020, 11:45:47 door VvKan »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #27 Gepost op: 10 oktober 2020, 13:41:16 »
Wat een moeilijk gedoe om het zo moeilijk mogelijk te doen. Snsp het werkelijk niet. Doe het gewoon in software en beperk je niet door allerlei ouderwetsche hardware. Al was het alleen maar voor dit stukje. Doe jezelf een plezier.
Zoals gezegd ben ik geen elektronicus en ICT-er. Maar (als 'herintreder') wel nieuwsgierig naar alle mogelijkheden die de hedendaagse DCC baan te bieden heeft. Het valt me op dit forum wel op dat er kennelijk deskundige deelnemers zijn die wel kort commentaar geven maar er dan verder het zwijgen toe doen. Dat is jammer. Met andere woorden, ik ben zeker geïnteresseerd in de softwaremogelijkheden die er voor deze configuratie zijn.
En zoals gezegd, als het maken van een modelbaan op mijn (beperkte) niveau plezier geeft dan vind ik het prima.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #28 Gepost op: 10 oktober 2020, 14:11:03 »
Verdere uitleg hangt af van de gebruikte software. Maar laten we er in dit topic der Luddieten maar over ophouden.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2020, 14:19:55 door jowi »

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #29 Gepost op: 10 oktober 2020, 14:30:05 »
Volstrekt buiten de orde.  Er wordt uitsluitend over techniek gepraat. En daar zijn verschillende inzichten in en oplossingen.
En er zijn genoeg topics voor Nul-of Eennieten, waartoe jowi blijkbaar behoort.

Dus voor de lieve vrede:  typefout, het had Ludieken  moeten zijn.  Dan kan ik er nog om lachen.

Voor ieder het gewenste, met respect en vaak ook bewondering voor wat de ander wil en doet.

Maar dat had ik al gezegd.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2020, 14:35:10 door VvKan »