Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: Minimale lengte terugmeldsectie  (gelezen 11010 keer)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #30 Gepost op: 10 oktober 2020, 15:42:14 »
Hallo,

Ik wil me gezien de opmerking over Luddieten (of had het Ludieken moeten zijn?) maar beperken tot de toepassing van de DR5013 in de getoonde oplossing.

@RBlok:

Ik ben hierbij uitgegaan van de 5.5 aansluiting in de DR5013 handleiding van Digikeijs (pagina 29). Dus met sensorsecties zonder Loconet en zonder automatische wisselschakeling 


Blijkbaar is er geen LocoNet beschikbaar en kan de DR5013 niet volledig "kortsluitvrij" geschakeld worden via de 4 sensorsecties (S0, S1,S2, S3). Ook is een "kortsluitvrije" aansturing via twee sensorsecties (S1 en S2 voor het uitrijden) in combinatie met de wisselschakeling zoals getoond in de aansluitvoorbeelden 5.4 en 5.5 van de handleiding niet mogelijk omdat er twee wissels (dus twee verschillende wisseladressen) zijn die voor het inrijden de polariteit van de keerlus correct dienen te schakelen.

Zodoende blijft alleen de aansluiting volgens het aansluitvoorbeeld 5.1 over: de oplossing zonder sensorsecties, geheel gebaseerd op "kortsluitdetectie". De FB-CS kan ook bij deze oplossing gebruikt worden voor het "bezetmelden" van het keerlusgedeelte zelf.

Omdat de FB-CS aansluiting op de DR5013 voor de omschakeling van de polariteit van de keerlus bedoeld is zijn er toch twee aparte terugmeldingen nodig om de wissels om te schakelen.

Voor alle duidelijkheid: de FB-CS is slechts een geïntegreerde bezetmelder die alleen de functie heeft om via stroomdetectie het "bezet zijn" van van het keerlusgedeelte [S1+T+S2] aan een "externe" -CS bezetmelder door te geven. De FB-CS staat geheel los van het omschakelen van de polariteit van de keerlus zelf.
Wanneer er een LocoNet aansluiting op de ESU ECOS aanwezig was geweest had je voor het schakelen van de twee wissels gebruik kunnen maken van de "interne" bezetmelding van de twee DR5013-sensorsecties S1 en S2 binnen de keerlus zelf.
Zonder LocoNet zul je echter gebruik moeten maken van "eigen" sensorsecties buiten de keerlus zelf.

Tot zover mijn toelichting op de mogelijkheden van de DR5013 binnen de door jou getoonde oplossing.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2020, 15:50:46 door Bert_Apd »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #31 Gepost op: 10 oktober 2020, 15:50:51 »
Verdere uitleg hangt af van de gebruikte software. Maar laten we er in dit topic der Luddieten maar over ophouden.
Ik denk toch Luddieten https://www.groene.nl/artikel/lessen-van-de-luddieten. Jammer dat hier deze tegenstelling wordt gecreeerd Jowi. Ik denk dat de verhouding hardware/software bij iedere modelspoorbouwer weer anders ligt. Als sommigen wat minder verstand hebben van het softwaredeel (zoals ik) dat lees ik me daarin zoveel mogelijk in. En daarna ga ik te rade bij de vele goedwillende deelnemers van dit prachtige forum.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #32 Gepost op: 10 oktober 2020, 17:32:03 »
Bedankt Bert
Ook is een "kortsluitvrije" aansturing via twee sensorsecties (S1 en S2 voor het uitrijden) in combinatie met de wisselschakeling zoals getoond in de aansluitvoorbeelden 5.4 en 5.5 van de handleiding niet mogelijk omdat er twee wissels (dus twee verschillende wisseladressen) zijn die voor het inrijden de polariteit van de keerlus correct dienen te schakelen.
.

In de Digikeijs handleiding wordt als 5.5 configuratie kortsluitvrije keerlus met gebruik van 'slechts' twee sensorsecties genoemd. In mijn voorstel staat de keerlusschakeling los van de wisselschakeling.

Als werkwijze van de configuratie 5.5. lees ik in de de Digikeijs handleiding:
Stel het wissel wordt bijv. in de afbuigende stand geschakeld. De DR5013 "volgt" via de Track Input de geschakelde wisselstand en schakelt de polariteit van de keerlus afhankelijk van de geschakelde inrijrichting..
In mijn voorstel passeert een trein dan eerst het (niet actieve) ABC deel en daarna de rode of gele (afhankelijk van de rijrichting) meldsectie. De hier gegenereerde melding staat los van de DR5013 en schakelt de voorliggende wissel in rechtuit. Hierdoor wordt tevens het tweede ABC deel actief.

Vervolg Digikeijs handleiding:
Vervolgens wordt kortsluitvrij naar sensorsectie S1 gereden en wordt de keerlus via de externe terugmelding FB-CS als bezet aangegeven. Via de daaraan gekoppelde DR4088CS wordt de bezetmelding aan de centrale doorgegeven. Deze bezetmelding geldt voor het hele keerlustraject (S1, Track, S2)..
Dat is dan inderdaad alleen een bezetmelding en zal bij de Ecos in het spoorplan alleen deze sectie als bezet weergeven maar er verder niets mee doen.

Vervolg Digikeijs handleiding:
De lok bereikt daarna de sensorsectie S2, de DR5013 schakelt vervolgens de polariteit van de keerlus om zodat deze met de uitrijrichting overeenkomt..
Daarna passeert de trein de rode of gele (afhankelijk van de rijrichting) meldsectie. De hier gegenereerde melding staat los van de DR5013 en schakelt de achterliggende wissel in rechtuit; om te voorkomen dat er een tweede trein de keerlus in rijdt. Omdat de uitrijwissel 'verkeerd' staat voor de uitrijdende trein zal deze stoppen in het ABC deel. Pas wanneer de uitrijwissel handmatig wordt geschakeld zal de ABC niet actief worden en zal de trein kunnen vervolgen.

In mijn ogen maakt het dus niet uit of een keerlus één of twee wissels heeft. In beide gevallen zal de DR5013 de polariteit (moeten) omdraaien.

Een heel verhaal. Ik hoor graag als het op één of meerdere punten niet klopt.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2020, 17:46:44 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #33 Gepost op: 10 oktober 2020, 17:45:48 »
Volgens mij klopt er 1 ding niet, maar dat is te ondervangen.  Stel je voor, dat een trein van links gekomen is en de keerlus rechts verlaten heeft.
Dan staat de linker wissel op rechtdoor en de rechter op afbuigend.  De keerlus staat dus in de stand, die rechts doorgang verleent (gelijke polariteit).
Nu zet je de linker wissel op afbuigend:  de polariteit moet nu op links komen staan, maar omdat de rechter wissel OOK op afbuigen staat, weet de module mogelijk niet wat die moet doen. Of dikke kortsluiting.
Of het zit in de module ingebouwd, dat bij een actie de polariteit wisselt, dat weet ik niet, of je moet er voor zorgen dat je de linkse wissel pas om kunt zetten als rechts op rechtdoor staat.
Het hele verhaal geldt natuurlijk ook voor de andere richting.
Oplossing:   Module ???  Of in de Esu centrale ???   Of via schakelcontacten op de wissels, zodat de 2x afbuigen stand niet voor kan komen.

Her zit hem in de volgorde:  eerst zet je de L wissel om, conflict, dan komt de loc op de detectie, de detectie zet de R wissel om, conflict opgeheven.
Het zou moeten zijn:  R wissel omzetten naar rechtdoor, situatie is neutraal dwz de polariteit blijft op R gericht, L wissel op afbuigen, polariteit wordt op L gericht.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2020, 17:54:53 door VvKan. Reden: toevoeging »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #34 Gepost op: 10 oktober 2020, 19:51:43 »
@RBlok:

In mijn ogen maakt het dus niet uit of een keerlus één of twee wissels heeft. In beide gevallen zal de DR5013 de polariteit (moeten) omdraaien.

In deze laatste zin zit 'm nu net het venijn...  ;)

De door jou geciteerde aansluiting 5.5 uit de handleiding klopt helemaal, ware het niet dat in de handleiding wordt uitgegaan van slechts één wissel: in het DR5013 configuratiescherm kan ook maar één wisseladres worden opgegeven die in de "FOLLOW"-modus gezet kan worden. Via deze "FOLLOW"-modus worden door de DR5013 de DCC-schakelopdrachten voor dit "inrij-wissel" via het signaal op de TRACK INPUT gevolgd en afhankelijk van de wisselstand de juiste "inrij-polariteit" van de keerlus geschakeld. Het wisseladres is dus een vereiste om de in 5.5 genoemde "kortsluitvrije" oplossing tijdens het inrijden ook "kortsluitvrij" te laten verlopen. Bij het uitrijden wordt vervolgens via S1 of S2 de juiste "uitrij-polariteit" geschakeld.

In jouw "keerlus" zijn echter twee wissels aanwezig, die elk een eigen wisseladres (moeten) hebben, anders zou je de wissels niet los van elkaar kunnen schakelen. Zoals je zelf al aangeeft met "In mijn voorstel staat de keerlusschakeling los van de wisselschakeling" wordt er geen wisseladres gekoppeld aan de DR5013. Tevens wil je de keerlus vanuit beide richtingen kunnen berijden, waardoor de "inrij-polariteit" dus afhankelijk is van de wisselstand van twee wissels.

In principe werkt jouw schakeling met slechts twee sensorsecties wel, echter het inrijden van de keerlus zal altijd op basis van kortsluitdetectie geschieden. Bij het uitrijden van de keerlus zal via S1 of S2 de polariteit automatisch wel juist geschakeld worden.

Toepassing van aansluitschema 5.5 zonder koppeling aan een specifiek wissel zal dus niet "volledig kortsluitvrij" kunnen werken.

Hier zit de redenatiefout:

Als werkwijze van de configuratie 5.5. lees ik in de de Digikeijs handleiding:
Stel het wissel wordt bijv. in de afbuigende stand geschakeld. De DR5013 "volgt" via de Track Input de geschakelde wisselstand en schakelt de polariteit van de keerlus afhankelijk van de geschakelde inrijrichting..

Zonder wisseladres van het inrij-wissel kan de DR5013 niet "volgen"...  ;)

Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken waar en waarom jouw redenatie niet klopt.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2020, 20:08:57 door Bert_Apd »

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #35 Gepost op: 10 oktober 2020, 20:30:45 »
Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken waar en waarom jouw redenatie niet klopt.
Ik ken de module en de eigenschappen niet, maar als het zo is, dat maar 1 wissel bedoeld is, dan is het "probleem" nog veel simpeler op te lossen.
Koppel de 2 wissels aan elkaar. Afbuigend L is rechtdoor R  en andersom. Dan is er geen conflictsituatie en gedraagt de keerlus zich alsof er maar 1 wissel is.  Dan kan er nog gekozen worden voor automatisch doorrijden of pas nadat handmatig de ABC is opgeheven.
Maar zoals ik al eerder heb gezegd:  dan is de hele keerlusmodule niet nodig.  Koppel de polarisatie aan de afgebogen stand van de wissel dmv een bi-stabiel relais.  Gaat de L wissel op afbuigen, dan polarisatie op links.  Gaat daarna de rechter wissel op afbuigen, gaat de polarisatie op rechts.
Voor de goede orde:  koppel alleen de afgebogen stand, de andere kant kan nog steeds in rechtuit gezet worden.  Dus de toestand kan ook rechtdoor / rechtdoor zijn.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #36 Gepost op: 10 oktober 2020, 20:44:20 »
Ik ken de module en de eigenschappen niet, maar als het zo is, dat maar 1 wissel bedoeld is, dan is het "probleem" nog veel simpeler op te lossen.
Koppel de 2 wissels aan elkaar. Afbuigend L is rechtdoor R  en andersom. Dan is er geen conflictsituatie en gedraagt de keerlus zich alsof er maar 1 wissel is. 

Dan is de stand rechtdoor voor beide wissels tegelijkertijd niet mogelijk...

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #37 Gepost op: 10 oktober 2020, 21:17:41 »
Regelt de keerlusmodule de stand dan dwingend ? Dus zowel rechtdoor als afbuigend ?
Dan ga ik toch voor mijn conclusie:  er is geen keerlusmodule nodig, omdat de polarisatie door de afgebogen stand van een van de wissels wordt bepaald.  Dan kan ook 2x rechtdoor ingesteld staan.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #38 Gepost op: 10 oktober 2020, 21:48:35 »
Hallo Veroniek,

Ik ken de module en de eigenschappen niet...

Regelt de keerlusmodule de stand dan dwingend ? Dus zowel rechtdoor als afbuigend ?

Misschien is het dan handiger om toch eerst eens de handleiding van de DR5013 te gaan lezen en de daarin getoonde voorbeelden en het type keerlus te bekijken, bespaart mij een hoop uitleg...

DR5013 Handleiding > https://support.digikeijs.com/hc/nl/articles/360001806418-DR5013-Handleidingen-Downloads



VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #39 Gepost op: 10 oktober 2020, 23:46:44 »
De handleiding ken ik, maar geeft geen duidelijkheid over een aantal zaken.  Een daarvan, en vandaar mijn vraag, betreft de bediening van de wissel.  Laten we het eerst maar houden op de inrijwissel. Die moet je digitaal bedienen en het nummer dient in de module opgegeven te zijn om de werking in gang te kunnen zetten.
Ik ga nog steeds uit van methode 5.5 uit de handleiding en ik begin nog steeds links.
Dan schakelt de module de keerlus in de goede polarisatie om binnen te kunnen rijden.  De trein volgt S1  T  en komt in S2.  Daar wordt de polariteit omgeschakeld.  Maar door het ontbreken van Loconet kan de uitrijwissel niet bediend worden om verder te rijden.
Vraag is nu of de module de wisselstand vasthoudt of, wat bijna wel moet, vrijgeeft om in de uitrijstand te zetten.  Immers, bij automatisch bedrijf zou via Loconet de wissel wel bediend worden.
Met andere woorden:  in mijn opinie werkt de module niet dwingend op de stand van de wissel.  Die bepaal je zelf.  Alleen bij inrijden bepaalt de actie van het wisselomzetten de actie van de module.
Als ik nu terugkeer naar de gewenste situatie, dan zie ik het volgende.  Ik begin weer bij links.  Ik zet de L wissel met digitaal nummer xxx op afbuigend, en tegelijkertijd de R wissel op rechtdoor, door de L wissel gestuurd of onder een ander gekoppeld digitaal nummer yyy.
Dan rijdt de trein de keerlus in en komt op S2. Daar wordt omgepoold.  De trein stopt in de ABC sectie.
Door nu de R wissel op adres xxx in de afgebogen stand te zetten (= rechtdoor in de manual, net alsof het 1 wissel is) kan de trein doorrijden na opheffen ABC. De L wissel wordt door de R wissel gestuurd of onder een ander gekoppeld digitaal nummer zzz.
En andersom. 
Dan is het rijden door de keerlus zonder kortsluitdetectie in beide richtingen mogelijk en kunnen ook beide wissels in de stand rechtdoor gebracht worden.  Belangrijk is, dat de wisselbediening met een puls of kortdurende stroom gebeurt, en niet met een permanente stroom gebeurt .
Foefje is dus, dat de L wissel de stand afbuigend heeft en de R wissel net doet of het stand rechtdoor is, zie manual, onder hetzelfde ingegeven adres, wat noodzakelijk is om kortsluitvrij te rijden.

Dus dit kan allemaal wel.

Maar waarom zo ?  De module is niet nodig onder 2 voorwaarden:  a/ de L en R wissel mogen nooit tegelijk in de stand afgebogen staan
b/ de afgebogen stand van een wissel bepaalt de polariteit van de keerlus.

Dat is gemakkelijk te realiseren.  ABC is een toegevoegde beveiliging, maar indien gewenst zou detectie ook voor omschakeling van een wissel kunnen dienen. Maar ik weet niet of dat de bedoeling van de vragensteller is.


ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #40 Gepost op: 11 oktober 2020, 00:30:18 »
Tja, keerlussen... [ZUCHT]  De belangrijkste reden dat ik zo blij ben met mijn 3-rail spullen! Maar dat terzijde... ;-)

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #41 Gepost op: 11 oktober 2020, 03:04:21 »
Andere mensen zijn blij met 2-rail en nemen keerlussen op als interessant.  3-rail (ZUCHT) heeft zo zijn eigen eigenschappen.  Maar het amusante van het probleem keerlus en 2-rail erken ik. ;)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #42 Gepost op: 11 oktober 2020, 13:06:33 »
Hallo,

Ik heb op dit moment even geen tijd om uitgebreid inhoudelijk te reageren op de vragen over de werking, mogelijkheden en onmogelijkheden van de DR5013.

Ik zal kijken of ik in de loop van de avond nog tijd kan vinden...

Groeten,
Bert

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie en keerlus
« Reactie #43 Gepost op: 11 oktober 2020, 16:58:52 »
Interessante materie…
En tja, voor 3-rail moet ik vele jaren terug naar een eerste (analoge) Märklin baan. Nu heb ik me laten insprireren door de prachtige Canadese landschappen en treinen. En dat verhoudt zich helaas slecht met 3-rail materieel.

Veroniek en Bert, nogmaals bedankt voor jullie enthousiaste inbreng!
Ik wacht graag op Bert zijn aangekondigde reactie.

De ESU Ecos centrale die ik gebruik heeft tal van mogelijkheden met betrekking tot het instellen van rijwegen (combinatie van wisselschakelingen). Aan een rijweg kunnen ook voorwaarden worden verbonden, zoals bezet- of vrijmeldingen. De Ecos biedt dus mogelijk softwarematige opties ter ondersteuning van het voorstel van Veroniek, waarbij de keerlusmoule DR5013 helemaal niet nodig zou zijn. Het in haar post #39 genoemde vermijden van een afgebogen stand van beide wissels zou zo wellicht softwarematig opgelost kunnen worden.
Ik ben benieuwd of er Ecos gebruikers zijn die met voorwaarden voor rijwegen ervaring hebben opgedaan?

Mij is nog niet duidelijk hoe een ompoling vanuit een bezetmelding kan worden worden gerealiseerd. Veroniek sprak in post #35 van een bi-stabiel relais?

Vergeet ik nog te vermelden: ik gebruik MTB MP6 wisselmotoren. Deze hebben vanuit de schakelmodule (DR4018) alleen een puls nodig en maken daarna zelf de hele schakelbeweging af.

Ook bij Digikeijs Support heb ik het mogelijke ompoolprobleem bij gebruik van de DR5013 in combinatie met kortsluitvrije sensorsecties en 2 wissels voorgelegd. Verwacht daar begin volgende week antwoord op.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2020, 17:41:26 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie en keerlus
« Reactie #44 Gepost op: 11 oktober 2020, 18:43:48 »
De ESU Ecos centrale die ik gebruik heeft tal van mogelijkheden

Mij is nog niet duidelijk hoe een ompoling vanuit een bezetmelding kan worden worden gerealiseerd. Veroniek sprak in post #35 van een bi-stabiel relais?

 ik gebruik MTB MP6 wisselmotoren. Deze hebben vanuit de schakelmodule (DR4018) alleen een puls nodig
ESU Ecos:  lijkt me uitstekend voor dit doel
Bistabiel relais:  in #35 had ik het over de aansturing vanuit de wisselstand. Maar vanuit bezetmelding kan het ook.  Het komt er op neer, dat een wissel rechtdoor staat of er geen bezetmelding is.  Dat noem ik 0 (nul) en er gebeurt/verandert niets.  Wanneer een wissel op afbuigen gezet wordt of een bezetmelding gedaan wordt noem ik dat 1 (een)  en loopt er ergens een stroom naar toe.
Deze stroom 1L wordt ook gebruikt om een relais aan te sturen.  Dat heet bi-stabiel omdat het 2 standen heeft die blijven staan zolang er niets anders gebeurt.  Dus, wederom van links: de L wissel wordt op afbuigen gezet, het relais neemt de stand Links in.  Dit kan dus ook plaats vinden als je daar bezetmelder S1 voor wil gebruiken. Het relais staat nu zo, dat inrijden vanaf links mogelijk is.  Dan rijdt de trein het keerlusstuk in, maar zonder de module !  Als je de bezetmelding gebruikt, dan komt de trein in S2.  De bezetmelding schakelt met stroom 1R  het relais in de andere stand Rechts, dus is de railspanning omgepoold.  Maar dat kan ook door de R wissel te bedienen, dus op afbuigen te zetten.

Maar ook hier weer:  de bediening van de wissels alleen kan dit ook al regelen.  Met de bezetmelders zou je, in combinatie met de Ecos, dus ook andere dingen kunnen schakelen.  Dus als rechts vrij is om door te rijden, zou je S2 ook kunnen gebruiken om de R wissel om te zetten, zodat de trein zonder te stoppen kan doorrijden.  De voorwaarden maak je in de Ecos aan.

MTB wisselmotoren:  uitstekend, dat die met een puls te bedienen zijn.