Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:35:21
Werkplaats - (Baanplan H0) door basjuh1981
Vandaag om 20:24:01
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door basjuh1981
Vandaag om 20:22:14
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door Bahn-AG
Vandaag om 20:22:06
01TREFF 2021, 23 en 24 oktober, te Maarn. door Eelco Storm
Vandaag om 20:20:51
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door Harryku
Vandaag om 20:19:08
Film-stoomtrein (Murder Orient Express) gered? door Benrail
Vandaag om 20:14:03
Noord Korea, en raketten vanaf een trein afvuren. door Jan-Peter
Vandaag om 20:07:08
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 19:52:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 19:06:52
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Rondje_HO
Vandaag om 19:03:37
Numansbaan, TT, 310x125 door Bouwer
Vandaag om 18:53:15
Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren? door VictorPM
Vandaag om 18:29:42
Treinverkeer NL grotendeels plat door telefoonstoring verkeersleiding. 16-09-202 door Jeronimos
Vandaag om 18:14:30
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door Duikeend
Vandaag om 17:53:34
LS Models / Models World 2021 door NS 1607
Vandaag om 17:45:53
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:34:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 17:31:08
Kalkwagon van restmateriaal en Artitec resin gietstuk. Welke opschriften? door Noordernet
Vandaag om 17:02:40
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Eelco Storm
Vandaag om 16:43:37
Märklin 2021 H0, nieuws van de fabrikant. door Rob Ellerman
Vandaag om 16:01:17
Dönsdorfer Bauberichte door Wim Vink
Vandaag om 15:58:45
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Wim Vink
Vandaag om 15:55:06
Den Bosch onder stoom 2021 door ronaldvd2000
Vandaag om 15:41:34
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door tijgernootje
Vandaag om 15:01:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:42:30
Overweg in overweg door Mike77
Vandaag om 14:24:15
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
Vandaag om 13:51:07
Bachmann NS 4300 repareren door orientexpress
Vandaag om 13:29:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 13:12:09
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 23562 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #60 Gepost op: 08 december 2020, 12:50:18 »
Hoog tijd om weer eens een stukje verder te gaan richting IJmuiden!

We waren de vorige keer gebleven op Station Velsen IJmuiden-Oost, vanwaar we nu in noordelijke richting vertrekken:



Op deze foto van R. Ankersmit uit maart 1960 (via KlassiekeBeveiliging.com https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenVij.htm), genomen vanaf het noordelijkste puntje van station Velsen IJmuiden-Oost, zien we dat de spoorbrug en het spoor richting Beverwijk-Alkmaar intussen zijn verdwenen, er rest rechts enkel nog een opstelspoor dat een jaar later eveneens zou worden opgebroken. Voortaan kunnen we alleen nog linksaf richting IJmuiden.

Ongeveer op de plek van de bomen op de foto hierboven liggen twee viaducten waar de Stationsweg onder de beide sporen doorliep:



Op deze foto uit ± 1915 kijken we in westelijke richting, het spoor op de voorgrond is dus het doorgaande in de richting Alkmaar. Het Utrechts Archief cat. 170126.
Dit viaduct is in de zomer van 1961 tegelijk met het hele talud verwijderd:



Foto collectie Gemeente Velsen via Het Noordhollands Archief, cat. KNA001009164.

Kort daarna is het andere viaduct, dus dat onder het spoor naar IJmuiden door, grotendeels vernieuwd en daarbij flink verbreed, zodat er ruimte kwam voor vier rijbanen. Alleen het meest noordelijke gedeelte (op de foto hieronder links) is daarbij min of meer intact gebleven en het dient sinds die tijd voor fietsers en voetgangers. Anno 2020 kun je het nog steeds zien. Het eerder genoemde straatspoor (https://images.beneluxspoor.net/bnls/KNA001002342.tjp.jpg) zal rond die tijd ook verdwenen zijn. Het liep op de achtergrond langs dat vierkante gebouw met blinde muur, vergelijk de foto’s maar.



Foto Collectie Gemeente Velsen, Noord-Hollands Archief cat. KNA001005670

Vanaf de andere kant gezien:



Foto Piet Korpershoek, 1967, via Het Noord-Hollands Archief, cat. KNA001009170

Zoals op de bovenstaande foto aan de fraaie, gloednieuwe Plan V is te zien maakt het spoor nu een boog naar links. Vanaf hier komt het Noordzeekanaal in zicht, en waar de IJmuidenlijn tot nu toe door redelijk groen gebied liep, wordt het IJmuidense karakter vanaf dit punt in volle “glorie” zichtbaar:



Foto Leo van Leeuwen, 5 juni 1983. De Koploper, toen nog gewoon ICM geheten, bracht op die dag een eenmalig bezoek aan IJmuiden.

Vanaf hier tot aan de halte Julianakade loopt de IJmuidenlijn een paar kilometer parallel aan het Noordzeekanaal, met aan de overkant de PEN-centrale, de cementfabrieken van de CEMIJ, de Mekog-kunstmestfabrieken (met vroeger de kenmerkende gele pluim, zie hierboven) en natuurlijk de Hoogovens. Erg fraai is het misschien allemaal niet, maar dynamisch en fascinerend is het zeker, vooral als ’s avonds alle lichtjes aangaan. Ook is er natuurlijk een komen en gaan van zeeschepen. Het verveelt in elk geval nooit. Ter hoogte van het enorme sluizencomplex buigt het spoor weer van het kanaal af, maar daar zijn we nog lang niet.

Net voorbij de bocht lag ooit een overloopwissel, zoals op onderstaande foto van J.C. de Jongh uit 1954 te zien is. De brug op de achtergrond is hier open, en het draaibare gedeelte ervan ligt in zijn geheel verscholen achter de Mat46. Links de oude papierfabriek van Van Gelder. Deze fabriek bestaat nog steeds, op dezelfde plek ook, maar ziet er nu heel anders uit. De gebouwen rechts lagen in de ‘oksel’ van de twee sporen, deze waren aan het begin van de jaren 60 al verdwenen.



Weer een klein stukje verder lag een bekend punt voor veel IJmuidenaren, het zogenaamde “Klaphekkie”. Hier konden voetgangers de spoorlijn oversteken en ter hoogte hiervan was aan de oever van het kanaal de aanlegsteiger van de veerdienst van Donkersloot. Veel inwoners van IJmuiden die bij de Hoogovens werkten, of bij de andere industrieën aan de overkant, staken hier het kanaal over. De grotere Rijksponten voeren toen nog een stuk oostelijker heen en weer, ter hoogte van het oude dorp Velsen, en dat was voor veel mensen een heel eind omfietsen. De spoorovergang bij het ‘Klaphekkie’ had geen enkele vorm van beveiliging, dus het was opletten geblazen.



Foto Frits Houtgraaf, 1970



1969, fotograaf onbekend
Let ook op de fraaie vakwerkportalen uit 1927.
Nog een klein stukje verder en we naderen intussen de volgende halte, de halte IJmuiden Casembrootstraat, op nog geen anderhalve kilometer van Velsen IJmuiden-Oost. De haltes liggen dicht op elkaar aan de IJmuidenlijn!



Ca. 1982, fotograaf onbekend



Foto R. Ankersmit via Stationsweb.nl, maart 1960 (http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=ijmuidencasembrootstraat&vraag=casembroot)

Halte Casembrootstraat… Heel veel heeft het eerlijk gezegd nooit voorgesteld, en de aantallen reizigers zullen evenmin overweldigend zijn geweest. IJmuiden-Casembrootstraat (IJmc) werd geopend in 1927 en heette oorspronkelijk Halte Velseroord. Er was een klein haltegebouwtje, van waaruit kaartjes werden verkochten en gecontroleerd, en een wachtruimte die een stukje verder op het perron stond.



(± 1970, collectie Wichor Bramer via Stationsweb.nl)



± 1966. Hier ↑ staat de haltechef al klaar om het kaartje te controleren van de ook nu weer weinig talrijke reizigers. Ook deze man zal, net als zijn collega bij Velsen-Zeeweg, geen heel drukke baan hebben gehad.

Een opvallend aspect van de halte was wel, dat één perron tussen de sporen in lag, zonder dat het een echt middenperron was: de reizigers konden vanaf dit perron alleen in de treinen richting IJmuiden stappen, aan de andere kant stond een hek.



1983, foto Henk Wolf.



(1983, fotograaf onbekend) Op de achtergrond ligt in de grote sluis één van de twee zusterschepen Tor Britannia en Tor Scandinavia, die voor de Zweedse ‘TOR LINE’ een veerdienst tussen Amsterdam en Göteborg (Zweden) onderhielden. Deze karakteristieke en sierlijke schepen waren jarenlang een bekend gezicht in IJmuiden. Later vertrokken ze niet meer vanuit Amsterdam, maar vanuit een nieuwe terminal in IJmuiden zelf.
De halte had maar één echte ingang, vanaf de IJmuiderstraatweg. Aan de andere kant van het spoor lag de drukke Kanaaldijk, ook nu nog een drukke autoweg, waar men via een hekje ook bij de halte kon komen, maar omdat auto’s hier (officieel) niet mochten stoppen en het ook niet voor de hand lag om langs de autoweg te gaan lopen, zullen er niet veel reizigers van die kant zijn gekomen. 
Opvallend waren de fraaie bovenleidingmasten langs de IJmuidenlijn, die bij de elektrificatie in 1927 werden geplaatst en tot de opheffing van de reizigersdienst in 1983 zijn blijven staan. Ze hebben het dus een hele tijd uitgehouden in de winderige, zilte zeelucht:


(± ca. 1965, fotograaf onbekend)

Hier ↑ rolt een treinstel Mat36 met bestemming Haarlem-Amsterdam de halte binnen. Links op de achtergrond is één van de grote gashouders van het Gasbedrijf Velsen te zien. Het Gasbedrijf zelf heeft een stukje verderop ook enige tijd een eigen aftakking gehad die parallel aan de hoofdlijn lag, en waar meestal ’s nachts treinen met propaan werden gelost. Dit zijspoor heeft er maar kort gelegen, het is in de tweede helft van de jaren 50 aangelegd en was begin jaren 60 alweer verdwenen, toen door de komst van het aardgas de aanvoer van propaan niet meer nodig was. 
De beide gebouwtjes op de halte zullen het tot ongeveer begin jaren ’70 hebben uitgehouden, er kwam toen een simpele abri voor in de plaats. Vanaf dat moment ook werden er geen kaartjes meer verkocht, reizigers konden vanaf toen in de trein door de conducteur een kaartje laten schrijven en afrekenen. Deze abri heeft er nog verbazend lang gestaan; pas een paar jaar geleden is deze (intussen wel grondig gevandaliseerd) uiteindelijk verwijderd.

Van de halte Casembrootstraat zijn tegenwoordig nog wel resten terug te vinden, ik zal daar in een latere post nog wel wat van laten zien.

De volgende keer gaan we verder naar de volgende halte: IJmuiden-Julianakade!
« Laatst bewerkt op: 08 december 2020, 13:01:14 door Vislijn. Reden: fotolink gerepareerd »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 3640
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #61 Gepost op: 08 december 2020, 13:12:36 »
De spoorbrug net ten noorden van Velsen IJmuiden Oost wordt bedreigd met sloop omdat het verkeersplein, Pontplein geheten, wordt heringedeeld. Jammer wat betreft de historie maar wel een begrijpelijke keuze.

Bedankt voor je verslag!

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #62 Gepost op: 08 december 2020, 20:56:03 »
Hee, dat wist ik niet. Het viaduct is wel de grootste en meest tastbare herinnering aan de IJmuidenlijn die we nu nog hebben, dus het zou jammer zijn als het verdween. Aan de andere kant heeft het inderdaad geen enkel nut meer, dus het zal vroeg of laat wel sneuvelen. Dan moeten de IJmuidenaren wel op zoek naar een andere plek voor hun felicitatiespandoeken, want dat is de laatste decennia wel een echte lokale traditie geworden!  :)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #63 Gepost op: 09 december 2020, 10:02:41 »
Overigens is ook in dit draadje aardig wat info te vinden over Halte Casembrootstraat: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65836.0

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met de bouw is

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6990
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #64 Gepost op: 09 december 2020, 10:07:22 »
Ook al kom ik iedere dag langs het viaduct, ik wist het ook niet.  :P Er loopt tegenwoordig een wandelpad over, ik ben benieuwd of dat dan terugkeert als het viaduct verdwijnt.
Het overloopwissel vlak na (of voor) het viaduct  kon ik niet, dat was in 1965 kennelijk ook al verwijderd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4904
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #65 Gepost op: 09 december 2020, 13:26:28 »
Leuk stuk om te lezen, inderdaad wel heel veel veranderingen doorgemaakt door de jaren heen.

Wat ik me kan herinneren is dat ik vroegùh als ik bij m`n neef in Heemskerk logeerde een paar keer naar Ijmuiden zijn gefietst over de sluizen heen en dan met de Rijkspont weer terug, of andersom.
Altijd weer kijken welk soort materieel er stond en reed over de vislijn, als we mazzel hadden stond er een ronkende diesel, maar heel vaak ook niet.

Moses, wat kon het er hard waaien als je tegenwind had tussen het kanaal en de spoorlijn richting Ijmuiden en als het regende en het waaide ook nog eens was je helemaal zeikensnat en in en in koud voor je het doel bereikt had.
Altijd weer blij als we dan onder de douche mochten om op te warmen.
Nee,  :(  natuurlijk geen foto`s gemaakt van toen, gewoon niet omdat daar geen geld voor was.  Maar de herinnering leeft nog steeds voort.  :)

Schrijf over de tijd van zo rond 1975
Groeten Richard, nighttrain

2012-2021 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3098
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #66 Gepost op: 09 december 2020, 18:37:26 »
In 1970 woonde mijn broer in IJmuiden. Vanuit Noordwijk gingen  we een keer op een Zondag naar IJmuiden.
Het was zo stil in de trein van Haarlem naar IJmuiden ,dat de conducteur gewoon bij ons kwam zitten ,ik geloof dat we de enige reizigers waren tussen Velsen IJmuiden-Oost en het eindpunt.
Logisch dat de lijn later werd opgeheven, ook door de week was het wss alleen druk in de spitsuren.
Bovendien reed de bus van de NZH parallel dezelfde route.

Na afloop van  een door de NVBS   afdeling Haarlem  georganiseerde excursie bij de Hoogovens ,reden we met de excursiebus terug naar Haarlem,waar die ook gestart wasm .
Op de terugweg vertelde iemand ,dat men (Ik weet niet wie ) plannen had om de spoorlijn van het eindpunt in IJmuiden te verlengen naar die grote woonwijk in Zuid West IJmuiden. (Ik ben de naam van die wijk vergeten )
Zulke plannen waren er toen ook.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #67 Gepost op: 09 december 2020, 19:12:41 »

Op de terugweg vertelde iemand ,dat men (Ik weet niet wie ) plannen had om de spoorlijn van het eindpunt in IJmuiden te verlengen naar die grote woonwijk in Zuid West IJmuiden. (Ik ben de naam van die wijk vergeten )
Zulke plannen waren er toen ook.

Dat moet Zeewijk geweest zijn.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #68 Gepost op: 09 december 2020, 19:50:52 »
Klopt:



Helaas is daar niets van terechtgekomen. Daarmee zou de IJmuidenlijn mogelijk levensvatbaar zijn gebleven, in ieder geval een stuk langer. Hoe die lijn dan vanaf station IJmuiden gelopen zou hebben zie ik overigens niet helemaal voor me. Ik denk wel eens, als die lijn er nu nog gelegen had zouden er, ondanks de niet ideale ligging t.o.v. de woonwijken van IJmuiden, veel meer reizigers zijn geweest, door alle files van de laatste jaren. Met de toen bedachte maar nooit uitgevoerde verlenging naar Zeewijk sowieso.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3098
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #69 Gepost op: 09 december 2020, 21:33:34 »
 Ja ,dat was i.d.d. Zeewijk, mijn broer woonde in de Dennekoplaan. Een deel van die hoge flats is later gesloopt.
Ik ben er nooit meer geweest.
Ik meen dat de route langs de Vissershaven  zou gaan en  dan  vanuit het Noord Westen Zeewijk inging.
Peter
« Laatst bewerkt op: 09 december 2020, 21:37:42 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4676
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #70 Gepost op: 11 december 2020, 17:16:27 »




Kiek dan, een heel bord voor het station! Die wist ik nog niet. Super!



Die huisjes bestaan inmiddels al ettelijke jaren in 1:87 ;-)






Mijn nicht en ik kwamen tot de conclusie dat de dame mijn oma was, de man bij het hokje haar vader, die zijn moeder kwam ophalen.....


Ik ben bezig met IJmc op vier 1m10-lange fremo modules te bouwen. Op het moment schiet het niet op, maar dat komt wel weer.
Gebouwd wordt IJmc met de gevels aan de Straatweg en het karakteristieke klaphekje, eerder ook al te zien in deze foto/verhaalreeks.

Zie dit draadje


Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #71 Gepost op: 11 december 2020, 17:33:46 »
Mijn nicht en ik kwamen tot de conclusie dat de dame mijn oma was, de man bij het hokje haar vader, die zijn moeder kwam ophalen.....

Volgens mijn moeder was dit mijn oma, zelfde loopje en kleren.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2020, 17:35:46 door Arnold van Heyst »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4676
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #72 Gepost op: 11 december 2020, 17:36:23 »
Egnie.....  ;)
« Laatst bewerkt op: 11 december 2020, 22:25:53 door Huup »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #73 Gepost op: 11 december 2020, 20:14:30 »
Jullie hebben gewoon dezelfde oma  ;)

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #74 Gepost op: 11 december 2020, 21:58:15 »
Egnie.....  :o