Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:14:56
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer  (gelezen 10580 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Re: Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn?
« Reactie #30 Gepost op: 21 september 2020, 12:21:44 »
Je bedoelt, dat je hebt gemeld dat te willen...
Of 'ze' daar gevolg aan hebben gegeven staat op een ander blad.
Het zou me niet verbazen als dat niet zo blijkt te zijn gedaan/gegaan.

oudebiels

Complotdenken.

Is geen complotdenken hoor. Wij hadden een slimme meter, terwijl ik om een niet slimme meter had gevraagd.
Vervolgens het uitlezen uitgezet, maar je kunt nagaan wanneer die meters voor het laatst uitgelezen zijn. En dat bleef dus gewoon gebeuren nadat wij aangegeven hadden dat dat niet mocht. Intussen is de slimme meter vervangen voor een niet slimme. Wel digitaal, en dus ook wel apart deel voor het terugleveren van de zonnepanelen. Dus salderen of niet blijft een dingetje, ook bij de niet slimme meter.

Roelco

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Re: Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn?
« Reactie #31 Gepost op: 21 september 2020, 12:26:28 »
Een meterwisseling van een meter uit een serie die afgekeurd is, MAG JE NIET WEIGEREN.
Maar een slimme meter hoef je niet te accepteren wanneer je niet teruglevert of dubbeltarief wilt hebben.
Er is ook nog zoiets als privacywetgeving.

Bij ons heeft de netbeheerder onlangs dus een GEWONE nieuwe elektronische meter geplaatst.


Piet

Ook als je wel terug levert hoef je geen slimme meter te accepteren, ook dat kan nog altijd met niet slimme meters, wel nieuwe meters die beide apart registreren. En je moet dan beide standen zelf doorgeven.
Voor dubbeltarief weet ik het zo niet of dat ook met de huidige meter kan. Maar dat hebben we niet.

Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #32 Gepost op: 21 september 2020, 12:29:04 »
Dat je een digitale meter krijgt is logisch. Draaischijfmeters mogen al zo'n 20 jaar niet meer geplaatst worden. Bestaande draaischijfmeters mogen nog blijven zitten, zolang ze niet zijn afgekeurd.

Dat salderen, helaas voor de mensen die er nu van profiteren, op termijn wordt dat afgeschaft. Maar die termijn is al een paar keer opgeschoven.

Tsja, dat uitlezen op afstand. Nogmaals: ik begrijp oprecht niet waarom sommige mensen daar zo'n weerzin tegen hebben.
« Laatst bewerkt op: 21 september 2020, 12:31:24 door Klaas Zondervan »

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #33 Gepost op: 21 september 2020, 12:38:07 »
Klaas Zondervan, de privacywetgeving is wel degelijk van toepassing op slimme meters.
Aan je stroomverbruik is redelijk te zien wat je op dat moment doet, wanneer je niet thuis bent en of je verbruik afwijkt van anderen.
Zelfs wanneer je een wietplantage in je installatie aansluit of op zondag bijbeunt, is dat herkenbaar.
En wanneer je de hoofdzekeringen uitschakelt, komen ze langs.
 
Op niet al te lange termijn kan in transformatorstations worden gemeten en op afstand uitgelezen, hoeveel stroom op een zeker moment door een kabel loopt. Dan gaat jouw netwerkbedrijf dus ook na of er clandestien stroom wordt afgetapt.


Piet
« Laatst bewerkt op: 21 september 2020, 13:02:02 door Piet Groot »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #34 Gepost op: 21 september 2020, 12:44:15 »
Dan kan jouw netwerkbedrijf dus ook nagaan of er clandestien stroom wordt afgetapt.
Dus volgens jou mogen ze dat niet nagaan?
Iemand die clandestien aftapt verspeelt daarmee zelf zijn rechten.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #35 Gepost op: 21 september 2020, 12:51:03 »
Het gaat mij niet om clandestien aftappen. Dat mag niet, dat hoort niet en daar moet tegen opgetreden worden.

Maar ze hoeven niet de mogelijkheid te hebben om de meter uit te lezen en daardoor dus de conclusie te trekken van, die is niet thuis, want het is donker, maar ze gebruiken geen stroom. Of die is een paar dagen weg, want het gebruik de afgelopen dagen is zo laag.

Ze mogen(moeten) weten wat ik per jaar gebruik en terug lever, maar niet in meer detail dan dat.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #36 Gepost op: 21 september 2020, 13:07:59 »
Als ze die conclusie al trekken dat je waarschijnlijk met vakantie bent dan doen ze daar niks mee.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #37 Gepost op: 21 september 2020, 13:21:27 »

Tsja, dat uitlezen op afstand. Nogmaals: ik begrijp oprecht niet waarom sommige mensen daar zo'n weerzin tegen hebben.

Snap ik ook niet. Had eerlijk gezegd ook wel mijn twijfels toen ik 2 jaar geleden de slimme meter kreeg. Maar inmiddels zie ik er alleen maar voordeel in. De maandelijkse rapporten zijn maar wat handig en geven gewoon meer gevoel bij je verbruik. Elektrisch zie ik via de app wat mijn panelen doen en samen vind ik het hele nieuwe systeem best heel goed. Privacy? Ze lezen je meters, niet je huis. Iets met een waard en zijn gasten? ;)

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #38 Gepost op: 21 september 2020, 14:44:48 »
Weet je dat zeker? Er zijn verschillende meters in omloopt die dit niet goed doen. En zolang er saldering is wordt het wel verrekend, maar als dat minder word is het wel in je nadeel.


Ja. Ik hou ook bij wat erin gaat en eruit gaat. Dit zet ik tegenover mijn normale verbruik en klopt aardig.
« Laatst bewerkt op: 21 september 2020, 15:07:23 door Olav »
Groeten

Olav

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #39 Gepost op: 21 september 2020, 15:00:44 »
Als ze die conclusie al trekken dat je waarschijnlijk met vakantie bent dan doen ze daar niks mee.

....jawel hoor, ze sturen dan een inbreker langs ;D (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #40 Gepost op: 21 september 2020, 15:08:26 »
Als ze die conclusie al trekken dat je waarschijnlijk met vakantie bent dan doen ze daar niks mee.

Dat ben ik niet met je eens. De huidige maatschappij is geheel gericht op informatie. Informatie van anderen is goud geld waard. Er wordt veel voor betaald omdat er nog meer mee te verdienen valt.
In veel gevallen redelijk "onschuldig" maar kan ook verkeerd gebruikt worden.

Ze lezen je meter, maar daarmee krijgen zo ook informatie over je huis. Hoeveel zaken in huis zijn er al niet standaard met internet verbonden? En alle elektrische apparaten zijn met het net, en dus met de meter verbonden. Ook de gasmeter communiceert met je slimme meter terwijl die niet eens verbonden is met het net. Hoe lang duurt het nog voor je een berichtje krijgt dat je koelkast aan vervanging toe is omdat die toch wel wat te veel stroom gaat vragen?

Ik ben gewoon klant, ze leveren mij wat ik nodig heb, en daar betaal ik voor. Hoe ik het vervolgens gebruik gaat ze toch niet aan. Als je bij de bakker een brood koopt vraagt die toch ook niet gedetailleerder informatie over wanneer je welk plakje van het brood op gaat maken? Het is info die zij niet nodig hebben, en dus ook niet moeten verzamelen. En er komt een tijd dat we er achter komen dat we toch iets zuiniger op onze privacy hadden moeten zijn. Maar dan is het te laat.

....jawel hoor, ze sturen dan een inbreker langs ;D (y)
Dat zal wel meevallen, maar al die info wordt natuurlijk wel interessant voor dit soort mensen, dus als hun systeem niet goed beveiligd is loopt ook jouw prive info gevaar, zonder dat je daar controle over hebt.
« Laatst bewerkt op: 21 september 2020, 15:16:19 door rjr »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #41 Gepost op: 21 september 2020, 15:14:17 »
Ja. Ik hou ook bij wat erin gaat en eruit gaat. Dit zet ik tegenover mijn normale verbruik en klopt aardig.
Je meet dus per fase wat die gebruikt?

Want zo zou het moeten werken, per fase kijken naar het gebruik, en neto bij de meter optellen.
Dus fase 1 gebruikt 1kwh, fase 2 gebruikt 1kwh en fase 3 gebruikt 2kwh, bij elkaar 4 kwh.
Je zonnepanelen doen op dat moment 3kwh, en zitten op fase 1.
Dan moet de meter registreren dat je dus 0kwh terug leverd ( ondanks dat dat op fase 1 dus 2kwh is )
en de meter moet registreren dat je 1kwh gebruikt. Maar er zijn dus meerdere slimme meters die in bovenstaande voorbeeld 2kwh teruglevering registreren en 3kwh gebruik.

Bij volledige saldering geen probleem, je leverancier verrekend dat wel en betaal je als nog voor die ene kwh.
Maar op moment da saldering wegvalt wordt het een ander verhaal, want dan betaal je voor 3kwh, inclusief transport kosten en btw. en krijg je betaald voor 2 kwh zonder transport kosten en btw. En dus ben je slechter af.

Maar er zijn ook meters die het goed doen, en als je het nameet zelf zal het wel kloppen.

Roelco

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #42 Gepost op: 21 september 2020, 15:15:32 »
...........

Dat salderen, helaas voor de mensen die er nu van profiteren, op termijn wordt dat afgeschaft. Maar die termijn is al een paar keer opgeschoven.

Tsja, dat uitlezen op afstand. Nogmaals: ik begrijp oprecht niet waarom sommige mensen daar zo'n weerzin tegen hebben.

Salderen bepaalt of zonnepanelen rendabel zijn voor de eigenaar. Als je pakweg 80% van 7 ct per kWh krijgt zijn de terugverdientijden erg hoog en genoeg reden om ze niet te nemen. Een omvormer gaat pakweg ook een jaar of 10 mee. Als de overheid wil dat er meer zonne-energie komt moeten ze vooral het salderen niet afschaffen.

Tweede punt Klaas. Probleem is dat partijen die het minder goed met je spullen hebben er ook eens een keer aan gaan komen en dan kunnen zien wanneer iemand niet thuis is. Daarnaast zit ik niet te wachten op maandelijks berichten met wat ik verbruikt heb. Als ik het koud heb zet ik de verwarming een graad hoger. Dan hoef ik niet te lezen dat ik meer heb verbruikt en ten opzichte van nominaal hoger zit. Maar dat is mijn mening  ;)

Ik doe al zuinig genoeg. Ik heb zuinige apparatuur, bijna overal led verlichting.

Oh ja, die hobby op zolder: dat is de krultang van mijn vrouw  ;D
Groeten

Olav

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #43 Gepost op: 21 september 2020, 15:18:18 »
Klopt Roelco,

Ik zie het “eindbedrag” van alle fasen.

Stel er wordt 3 kWh  geleverd op fase 3 en wasdroger staat aan en op fase 2 en vraagt 3 kWh staat er “nul” op de meter.
Groeten

Olav

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5761
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #44 Gepost op: 21 september 2020, 15:58:06 »

Ze lezen je meter, maar daarmee krijgen zo ook informatie over je huis. Hoeveel zaken in huis zijn er al niet standaard met internet verbonden? En alle elektrische apparaten zijn met het net, en dus met de meter verbonden. Ook de gasmeter communiceert met je slimme meter terwijl die niet eens verbonden is met het net. Hoe lang duurt het nog voor je een berichtje krijgt dat je koelkast aan vervanging toe is omdat die toch wel wat te veel stroom gaat vragen?



Het is werkelijk klinkklare onzin Roelco.  ;D ;D