Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer  (gelezen 10582 keer)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #60 Gepost op: 22 september 2020, 12:36:19 »
Dus dat simkaartje zend continu uit wat ik verbruik of gaat dat ook nog eens op het internet. De meter is van de net beheerder maar dat is niet degene waar ik energie van betrek. Dus waar blijven al die gegevens dan.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #61 Gepost op: 22 september 2020, 13:19:34 »
Het kan ook met power line communication, via het elektriciteitsnet (net zoiets als DCC).

Jouw elektraleverancier vraagt je meterstand op bij de netbeheerder.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5761
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #62 Gepost op: 22 september 2020, 13:37:53 »

Dus dat simkaartje zend continu uit wat ik verbruik of gaat dat ook nog eens op het internet.


Nee, periodiek worden je standen opgevraagd via GPRS (tenzij je dat niet wilt), de netbeheerder (eigenaar van de meter) kan contact maken i.v.m. onderhoud op afstand etc. en meerdere malen per dag geeft het ding een signaaltje "ik leef nog", net als je mobieltje.
Gr, Ben.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #63 Gepost op: 22 september 2020, 14:05:15 »
Ja, zo had ik het destijds begrepen... de gas- en elektrameter zijn samen "gekoppeld" en zo kan de leverancier/beheerder je verbruik zien.

Nogmaals, m.i. heeft het niets met privacywetgeving/schending te maken.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #64 Gepost op: 22 september 2020, 21:15:00 »
In de gasmeter zit een module die de meterstand doorgeeft aan de slimme elektriciteitsmeter. Zal wel iets bluetooth-achtigs zijn. De stand van mijn gasmeter kan ik ook zien in de display van de e-meter.

elt-Mhv

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #65 Gepost op: 22 september 2020, 23:00:13 »
Maar ik probeer me voor te stellen wat een netbeheerder of energieleverancier kan doen met mijn gegevens

Gr, Ben.

De meeste gegevens uit slimme meters worden door de netbeheerder alleen uitgelezen, opgeslagen en doorgegeven aan de bij de meter horende energieleverancier. Dat is een wettelijke plicht van de netbeheerder.

Een klein deel van de data wordt gebruikt voor onderzoek en netverbetering. Denk aan onderzoek waardoor een stroomstoring is ontstaan of waar kabels vernieuwd moeten worden om stroomstoringen te voorkomen. Weigeren in een straat veel mensen een slimme meter, dan hebben wij minder nauwkeurige gegevens. Minder nauwkeurige gegevens betekent een minder nauwkeurige uitkomst van onze berekeningen. Dat kan betekenen dat jouw straat langer moet wachten op nieuwe kabels en je dus meer kans op stroomstoringen zal hebben.

En op verzoek van de politie kunnen de gegevens worden gebruikt voor het opsporen van bijvoorbeeld hennepkwekerijen.

En ja, het is mogelijk om te zien dat iemand al een aantal dagen bijna geen verbruik heeft. En dus mogelijk op vakantie is. Maar inbrekers zien ook die caravan of camper die na een paar dagen van de oprit is verdwenen. Of de stapel post voor de deur. Of de verlichting in huis die elke dag op hetzelfde moment aan en uitgaat. Of dat het takje dat ze tegen de deur zetten na 3 dagen nog steeds overeind staat. Of dat iemand elk jaar begin juni vakantiefotos op facebook plaatst. Of dat de auto van de buurjongen ineens op jouw oprit staat.

Mvg, Johnnie
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #66 Gepost op: 23 september 2020, 12:40:14 »

Het is werkelijk klinkklare onzin Roelco.  ;D ;D

Dit:
Citaat
Ze lezen je meter, maar daarmee krijgen zo ook informatie over je huis. Hoeveel zaken in huis zijn er al niet standaard met internet verbonden? En alle elektrische apparaten zijn met het net, en dus met de meter verbonden. Ook de gasmeter communiceert met je slimme meter terwijl die niet eens verbonden is met het net. Hoe lang duurt het nog voor je een berichtje krijgt dat je koelkast aan vervanging toe is omdat die toch wel wat te veel stroom gaat vragen?

Is geen onzin.
Ze lezen je meter, maar daarmee krijgen zo ook informatie over je huis.
Dit is zeker waar omdat ze door de meter uit te lezen weten hoeveel stroom er in je huis wordt gebruikt, per fase kunnen ze dat nagaan. En dan kunnen ze dus best redelijk bepalen of je b.v. aan het koken bent en daardoor veel gebruikt.

En alle elektrische apparaten zijn met het net, en dus met de meter verbonden
Dit is gewoon een feit, als de apparaten niet met het net verbinden zijn kunnen ze ook geen stroom krijgen. En het net in huis zit achter de meter, dus zijn ze met de meter verbonden.

Ook de gasmeter communiceert met je slimme meter terwijl die niet eens verbonden is met het net.
Dit klopt ook ( al heb je hier dan misschien ook een "slimme" gas meter voor nodig?
Maar die van ons deed het wel. We konden op de elektrische meter ook het gas gebruik aflezen. Nadat ze de slimme meter vervangen hebben moeten we het gas weer op de gas meter zelf aflezen.

Hoe lang duurt het nog voor je een berichtje krijgt dat je koelkast aan vervanging toe is omdat die toch wel wat te veel stroom gaat vragen?
Dit is natuurlijk nog niet het geval, al kan de koelkast je al wel veel vertellen via de internet verbinding/locale netwerk verbinding. Hij communiceert nog niet met de elektra meter voor zover mij bekend, maar mijn vraag hier is ook, hoe lang gaat het nog duren voor dat wel het geval is?

Dus dit is zeker geen onzin.

Roelco


rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #67 Gepost op: 23 september 2020, 13:17:30 »
Dat is natuurlijk waar en dat geldt voor een ieder anders denk ik.

Maar ik probeer me voor te stellen wat een netbeheerder of energieleverancier kan doen met mijn gegevens: het verbruik per dag/week/maand/jaar gekoppeld aan mijn woning/straat/woonplaats/provincie etc. waardoor ik word benadeeld of mijn privacy wordt geschonden maar ik kan het niet bedenken. Ik ben daar te nuchter voor misschien?

Gr, Ben.

En ik misschien te achterdochtig. Gaat mij hierbij niet eens zozeer om wat ze er nu mee doen. Maar veel meer ook van wat ze er in de toekomst mee zouden kunnen doen als er andere minder goedwillende mensen aan de macht zijn. Zo hoorde ik van de week dat ze geconcludeerd hebben op de gegevens van Google, dat de meeste mensen weer gewoon op kantoor zitten in plaats van thuis werken.
En van mij hoeven ze dat niet allemaal te kunnen weten.


En op verzoek van de politie kunnen de gegevens worden gebruikt voor het opsporen van bijvoorbeeld hennepkwekerijen.

Om dan even het extreme te bedenken met deze en bovenstaande. Met die gegevens kunnen ze dus misschien ook wel bepalen dat er meer mensen in huis zijn. En dus zou het denkbeeldig kunnen worden dat de politie vervolgens voor je deur staat omdat ze, op basis van je energie verbruik, een illegaal feest en of samenkomst vermoeden in jouw huis. Iets wat nu beperkt wordt al is het advies, maar in de toekomst misschien als hardere eis komt te staan?
Weet het, zwart denken, maar is dat echt zo onwaarschijnlijk? Hier hebben we altijd geroepen dat we in een vrij land leven en niet te vergelijken met dictaturen, maar zo vrij is die vrijheid ook niet is de afgelopen 6 maanden wel gebleken. Als je vorig jaar mensen had gemeld dat ze hun familie niet zouden mogen bezoeken hadden ze je uitgelachen, maar intussen is dat toch waarheid geworden.

En ja, het is mogelijk om te zien dat iemand al een aantal dagen bijna geen verbruik heeft. En dus mogelijk op vakantie is. Maar inbrekers zien ook die caravan of camper die na een paar dagen van de oprit is verdwenen. Of de stapel post voor de deur. Of de verlichting in huis die elke dag op hetzelfde moment aan en uitgaat. Of dat het takje dat ze tegen de deur zetten na 3 dagen nog steeds overeind staat. Of dat iemand elk jaar begin juni vakantiefotos op facebook plaatst. Of dat de auto van de buurjongen ineens op jouw oprit staat.

Mvg, Johnnie
Om mijn caravan te zien staan moeten ze dus wel fysiek langs komen, velen vallen dan al af, en dan ook nog op die dagen dat hij er wel staat, en daarvoor ook om te weten dat hij er niet eerder al heeft gestaan en nu als terugkomst van vakantie.
De stapel post wordt netjes weggehaald, verlichting is tegenwoordig makkelijk de schakelen met verschillende tijden.
Takje zal dus weg zijn omdat er wel mensen binnen komen.
Vakantie foto's plaats ik nooit op facebook, of elders massaal op internet.
Een andere auto op de oprit kan ook betekenen een woning ruil?
En bij al deze zaken geld dat ze dus fysiek door de staat moeten komen, en dat maakt het toch een stuk lastiger dan wanneer ze alles kunnen controleren achter de pc. Zeker als je een overzicht van deze zaken wilt hebben over een langere periode.

Roelco

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #68 Gepost op: 23 september 2020, 18:31:56 »
Dat is een wettelijke plicht van de netbeheerder.

Oooh, wettelijke plicht: dan is natuurlijk alles in orde!
Daarom rijdt er ook niemand zonder rijbewijs rond, wordt er niet ingebroken en en en.

oudebiels

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #69 Gepost op: 23 september 2020, 19:01:04 »
Ongeveer 7 jaar terug een slimme meter gekregen (als gevolg van aanschaf zonnepanelen). In de beginperiode uitlezen door de energieleverancier uitgeschakeld. Betaalde per maand teveel voorschot maar kreeg dat aan het eind van het jaar toch weer terug. Aantal jaren terug overgestapt naar nieuwe energieleverancier mooi aanbod (via consumentenbond dus betrouwbaar) met een contract voor drie jaar. Het laatste jaar ging betreffende leverancier failliet waardoor ik ruim 300 euro die ik teveel betaald had misliep. Bij de nieuwe leverancier heb ik maandelijks uitlezen ingeschakeld en krijg ik een overzicht over mijn verbruik en de verwachting of ik aan het einde van de periode terug krijg of bij moet betalen. Aan de hand van die gegevens heb ik de mogelijkheid het voorschotbedrag per maand te wijzigen. Ik heb daarom mijn maandbedrag van ruim 120 euro terug gebracht naar minder dan 100 euro waardoor ik niet veel terugkrijg maar ook niet veel bij hoef te betalen. Dus ik zie wel voordelen.
Wim

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #70 Gepost op: 24 september 2020, 08:32:58 »
Dat kan natuurlijk een voordeel zijn. Ik hou zelf bij wat we per dag gebruiken en opwekken. Kan dat ook tegen mijn maandbedrag aanhouden, en als ik wil ook mijn maandbedrag aanpassen.
Is voor mij iets meer werk. Maar met de juiste meter kun je dat allemaal zelf ook automatisch uitlezen en vervolgens netjes in een overzichtje zetten. Heb je dezelfde info, maar je leverancier heeft die info dan niet.
Je zou ook nog elke maand je meterstanden door kunnen geven, dan weten ze ook wat je per maand gebruikt met een advies over de kosten. Maar weten ze niet wat je per dag of elk moment gebruikt.

Er zijn dus wel meer mogelijkheden om dit te bereiken zonder je gegevens te moeten delen. Maar het laten uitlezen is natuurlijk wel de makkelijkste optie. En als je geen er verder geen problemen mee hebt is dat natuurlijk helemaal prima. Zelf ben ik zeer terughoudend in het delen van mijn gegevens. Alles wat niet strikt noodzakelijk is hoeven ze dus niet te weten.

Roelco

elt-Mhv

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #71 Gepost op: 24 september 2020, 10:04:00 »
Oooh, wettelijke plicht: dan is natuurlijk alles in orde!
Daarom rijdt er ook niemand zonder rijbewijs rond, wordt er niet ingebroken en en en.

oudebiels
Ik wil hiermee niet zeggen dat het in orde is. Wat ik wil zeggen is dat de netbeheerder weinig keuze heeft. De netbeheerder voert de wetgeving uit. De wetgeving verandert niet door monteurs uit te schelden of te bedreigen als die een meter komen vervangen, zoals helaas gebeurt.
Wie het niet eens is met deze wetgeving moet op een partij stemmen die tegen slimme meters is.

Ik hoor regelmatig wat wij als netbeheerder in de toekomst met de gegevens moeten gaan doen. Vaak heb ik dan twee gedachten:
1 Zoals het nu wordt gepresenteerd ben ik het er mee eens.
2 Wat is de volgende stap, wordt het over 5 of 10 jaar nog steeds zo gebruikt als nu gepresenteerd. Of wordt de wet dan aangepast in het voordeel van commerciele partijen.

Mvg,
Johnnie
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

elt-Mhv

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #72 Gepost op: 24 september 2020, 11:09:44 »
En ik misschien te achterdochtig. Gaat mij hierbij niet eens zozeer om wat ze er nu mee doen. Maar veel meer ook van wat ze er in de toekomst mee zouden kunnen doen als er andere minder goedwillende mensen aan de macht zijn. Zo hoorde ik van de week dat ze geconcludeerd hebben op de gegevens van Google, dat de meeste mensen weer gewoon op kantoor zitten in plaats van thuis werken.
En van mij hoeven ze dat niet allemaal te kunnen weten.

Roelco

Nee, niet achterdochtig maar een terechte vraag.
Laatst was er een burgemeester die de wet wil aanpassen om politie ook zonder huiszoekingsbevel woningen te laten doorzoeken. Want dan kunnen illigale huisfeestjes worden opgespoord in Corona-tijd. Als ik een burgemeester dat hoor roepen vraag ik mij ook af of over 5 of 10 jaar de politie voor elke futiliteit je huis mag doorzoeken.

Mvg, Johnnie
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

elt-Mhv

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #73 Gepost op: 24 september 2020, 11:40:53 »
Om dan even het extreme te bedenken met deze en bovenstaande. Met die gegevens kunnen ze dus misschien ook wel bepalen dat er meer mensen in huis zijn. En dus zou het denkbeeldig kunnen worden dat de politie vervolgens voor je deur staat omdat ze, op basis van je energie verbruik, een illegaal feest en of samenkomst vermoeden in jouw huis. Iets wat nu beperkt wordt al is het advies, maar in de toekomst misschien als hardere eis komt te staan?
Weet het, zwart denken, maar is dat echt zo onwaarschijnlijk? Hier hebben we altijd geroepen dat we in een vrij land leven en niet te vergelijken met dictaturen, maar zo vrij is die vrijheid ook niet is de afgelopen 6 maanden wel gebleken. Als je vorig jaar mensen had gemeld dat ze hun familie niet zouden mogen bezoeken hadden ze je uitgelachen, maar intussen is dat toch waarheid geworden.

Roelco

Om je zorgen deels weg te nemen:
Nee, wij kunnen niet zien met hoeveel personen je aan het feesten bent. En wij kunnen niet zien welk merk of type apparaten je in huis hebt. En wij kunnen niet real time zien dat je niet thuis bent. En wij mogen onze big data niet verkopen.

Wel MOETEN wij JOUW meterstanden doorgeven aan JOUW leverancier. Dat is een wettelijke plicht. Ben je het hier niet mee eens, start een politieke partij en verander de wet.
Wat een Essent, Vattenval, EnergieDirect, etc. met de meterstanden van hun klanten doen weet ik niet. Voor zover ik weet mogen ze die zonder toestemming van de klant niet verstrekken aan derden. Vertrouw je jouw energieleverancier niet, stap dan over naar een energieleverancier die je wel vertrouwt.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

elt-Mhv

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #74 Gepost op: 24 september 2020, 12:59:30 »
Om mijn caravan te zien staan moeten ze dus wel fysiek langs komen, velen vallen dan al af, en dan ook nog op die dagen dat hij er wel staat, en daarvoor ook om te weten dat hij er niet eerder al heeft gestaan en nu als terugkomst van vakantie.
De stapel post wordt netjes weggehaald, verlichting is tegenwoordig makkelijk de schakelen met verschillende tijden.
Takje zal dus weg zijn omdat er wel mensen binnen komen.
Vakantie foto's plaats ik nooit op facebook, of elders massaal op internet.
Een andere auto op de oprit kan ook betekenen een woning ruil?
En bij al deze zaken geld dat ze dus fysiek door de staat moeten komen, en dat maakt het toch een stuk lastiger dan wanneer ze alles kunnen controleren achter de pc. Zeker als je een overzicht van deze zaken wilt hebben over een langere periode.

Roelco

Heel goed dat je er alles aan doet om inbraak te voorkomen. Spijtig genoeg geld dit niet voor alle mensen.

Helaas is niet altijd te voorkomen dat je afwezigheid bekend wordt bij de verkeerde mensen.
Laat je je mobiele telefoon thuis als je op vakantie gaat? Anders kunnen medewerkers van telecombedrijven real time zien dat je niet thuis bent.
Laat je de verwarming branden tijdens je wintersportvakantie? Anders zien inbrekers met een warmtebeeld camera dat je huis kouder is dan van de buren.
Annuleer je je vakantie als je kinderen hebben lopen rondbazuinen dat ze met het vliegtuig mee gaan? Wie zegt dat de ouders van hun klasgenootjes allemaal te vertrouwen zijn?
Boek je je vakantie bij een reisbureau? Wie zegt dat die medewerkers allemaal te vertrouwen zijn?
Zoek je op internet naar vakanties? Dan weten diverse bedrijven wereldwijd in welke periode je een vakantie zoekt.
Het enige dat je kan doen is proberen het inbrekers zo moeilijk mogelijk te maken, maar je laat altijd sporen na.

Fysiek langskomen is niet altijd nodig voor het inbrekersgilde. Er is altijd wel iemand in de straat die ziet dat jij de caravan of camper aan het inladen bent. Of dat jij de koffers in de auto of taxi inlaad. Redelijke kans dat die buurtgenoot daarover praat op het werk, op school, in de supermarkt, op de vereniging of in het cafe. En als je pech hebt wordt dit gesprek ergens opgevangen door de verkeerde. Heel veel inbraken gebeuren op basis van een (onbedoelde) tip door buren, vrienden of familie.

Elke inbreker heeft zijn eigen methode. De inbreker die meeluistert in cafe of sportclub is niet dezelfde als de inbreker die het takje tegen de deur zet. De inbreker het takje tegen de deur zet is niet dezelfde als de inbreker kijkt welke auto op welke oprit staat. Ooit heb ik van een agent gehoord dat hij aan het type fietsslot kon inschatten welke fietsendief het slot had opengebroken, omdat veel junks zich bleken te specialiseren een bepaald merk en type slot.

Veel inbrekers hebben dus de gegevens van netbeheerders, internetproviders of telecombedrijven niet nodig. Ze verzamelen zelf hun Big Data door bijvoorbeeld regelmatig met een dashcam door straten te rijden.

Mvg, Johnnie
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas